m

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren
Köper ett företag var tredje till fjärde vecka

Det kommer förhållandevis frekvent uppgifter om att Apple har köpt upp mindre företag, något som Apple sällan kommenterar officiellt annat än med att det är något man gör ibland. Nu uppger dock Apples vd Tim Cook att Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren. Det var under ett virtuellt möte med Apples aktieägare igår som Cook avslöjade att Apple de senaste sex åren köpt upp något mindre företag var tredje till fjärde vecka. Företagen som Apple köpt upp de senaste sex åren har pysslat med bland annat kamerautveckling, kartor, musik, böcker, VR/AR-utveckling, artificiell intelligens och utveckling av självkörande bilar. Vi har skrivit ett dussintal artiklar om olika företag som Apple sägs ha köpt upp de senaste sex åren och ni hittar en del av dessa inlänkade här nedanför. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tiger - fyrbent mobilitetskoncept från Hyundai Motor Group
Ska ta hand om transporter i avlägsen och svår terräng

I början av 2019 visade Hyundai upp ett fyrbent koncept där man tänkte att detta åkdon skulle kunna vara behjälpligt där terrängen är riktigt svår eller när jorden har gått under. Nu visar man TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) som är något liknande. Fordonet är helt självkörande och är framtaget för att kunna frakta olika saker där vi människor inte kan vara. Den bygger på en plattform som gör det möjligt att använda olika karosser på chassit beroende på ändamålet. Under skalet finns en elmotor som får sin kraft från en räckviddsförlängare som består av en förbränningsmotor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Baidu får testa självkörande bilar utan chaufför i Kalifornien
Blir det sjätte företaget som får tillstånd att göra det

Kinesiska Baidu har fått tillstånd från Kaliforniens Department of Motor Vehicles att börja testa självkörande bilar utan säkerhetschaufförer på allmänna vägar i Kalifornien. Baidu blir det sjätte företaget som har fått tillstånd att göra det sedfan Cruise, Waymo, Nuro, Zoox samt AutoX tidigare fått sådana tillstånd. Sammanlagt är det nu runt ett 60-tal företag som har tillstånd att testa självkörande bilar och teknik för detta i Kalifornien men det är bara de sex ovan nämnda företagen som får göra det utan säkerhetschaufförer bakom ratten. Baidus nya tillstånd gäller dock bara för tre stycken fordon som alla måste testas på specificerade vägar i staden Sunnyvale. Bilarna får framföras i en maxhastighet på 70 km/h och får ej köras nattetid samt inte heller om det regnar eller är dimmigt ute. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Hyundai skickar över Apple-bilen till Kia istället?
Vill fokusera på sina egna grejer

I Hyundai Motor Group ingår både Kia och Genesis. Nu kommer rykten som säger att Hyundai passar över bollen om den påstådda Apple-bilen till Kia istället. De kommer då alltså att få ansvaret att utveckla och tillverka den självkörande bilen, om det nu blir någon sådan alltså. Anledningen till att Hyundai själva inte ska ta hand om projektet sägs vara för att de hellre vill fokusera på att växa och utveckla sitt egna märke. Det sägs även att Hyundai ska vara lite oroliga att Apple bara använder dem som tillverkare av bilen och att de kommer försöka ta över projektet under arbetets gång. Som vanligt när det kommer såna här rykten ska man ta de med en nypa salt, men det vet ni ju vid det här laget. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Donald Trump benådar Anthony Levandowski
Google-ingenjören som snodde med sig grejer till Uber

Under sin sista dag som president passade Donald Trump på att benåda ett gäng med personer som dömts för olika brott, något som amerikanska presidenter ofta gör när de lämnar sin post. En av dem som benådades var den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski. På Google arbetade Levandowski med att utveckla självkörande bilar, det som senare blev Alphabet-företaget Waymo. När han slutade på Google tog han med sig mängder av data från Google till sin nya arbetsgivare Uber. Detta ledde bland annat till att Google stämde Uber, att Levandowski sparkades från Uber och att han till slut dömdes till 18 månaders fängelse samt att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google. Levandowski hade än så länge inte börjat avtjäna sitt fängelsestraff då detta hade skjutits upp på grund av pandemin. Efter gårdagens benådning från Trump ser det med andra ord ut som om Levandowski inte behöver avtjäna något fängelsestraff alls. Tumnagel
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna. Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö. Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande: "I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030." Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger: "I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång." Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på insidan av Chevrolet Bolt EUV
Första Chevan med Super Cruise

I klippet nedan får vi en snabb titt på hur kommande Chevrolet Bolt EUV kommer att se ut på insidan, eller rättare sagt hur instrumentklustret i elbilen kommer att se ut. På kåpan framför ratten sitter en liten kamera som håller koll på att du håller koll på vägen när du kör. Lite hjälp kan du dock få eftersom den här blir Chevrolets första modell med det självkörande systemet Super Cruise. Nya Bolt kommer att presenteras nästa månad. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Geely bekräftar att de ska bygga elbilar med Baidu
Ska baseras på SEA-plattformen

För en månad sedan skrev vi om ett rykte som sa att den kinesiska sökmotorjätten Baidu skulle utveckla en elbil. Det snackades då om att Geely kanske var inblandade i detta, och nu får vi det bekräftat av Geely själva att så är fallet. Baidu har i många år utvecklat mjukvara för andras självkörande bilar och nu får de alltså nytta av den själva också. I det nya bolaget som kommer att bildas kommer Baidu stå för bilarnas mjukvara medan Geely kommer att tillverka dem genom att utgå från plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture). Mer information om den kommande bilen ska presenteras senare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Harman presenterar tre nya koncept för insidan av bilen
Spela, skapa och upplev livekonserter

Sitter man i en bil och kör nu för tiden ska man ha ögonen på vägen, men så kanske det inte ser ut i framtiden för då är tanken att bilarna ska köra sig själva. Och då kan man ju hitta på andra saker samtidigt som man hänger inne i den där lådan som ska ta sig till ens destination. Det har Harman tänkt på och under CES-mässan presenterar de nu tre stycken nya koncept för insidan av bilen - både för självkörande bilar men även för "vanliga". Först ut är Gaming Intense Max som kanske inte helt oväntat handlar om spel. Det här ska vara en helt ny typ av spelupplevelse för bil. Här ska man kunna spela loss som bara den när bilen är parkerad för då åker nämligen ratten in i instrumentpanelen och en stor skärm kommer närmare dig som spelar. Högtalarna som sitter inbyggda i stolarnas ryggstöd vinklas även ner för att ytterligare omsluta dig i upplevelsen. Nästa koncept som kallas för Creator Studio är för den som exempelvis älskar karaoke eller liknande. Bilens mikrofoner och kameror på insidan riktas mot dig så att du kan spela in dina egna musikvideos och annat, som du därefter enkelt ska kunna redigera på plats. Sist ut är Drive-Live Concert och via detta ska du kunna liveströmma konserter från den stora skärmen framtill som tar upp hela vindrutan. Harman har mängder av andra saker kring detta på gång och lite av det får ni se i de två klippen här nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En Tesla kör sig själv från San Francisco till Los Angeles
Klarade sig nästan helt utan ingrepp

Teslas Full Self-Driving-funktion är fortfarande i betastadiet men en del testar ändå för att se vad systemet klarar. Här får vi hänga med i en Model 3 som kör sig själv från San Francisco till Los Angeles. Det hela gick bra men när bilen anlände till Los Angeles var föraren tvungen att ingripa en snabbis eftersom det låg bröte på vägen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Toyota tar patent på biltvätt för självkörande bilar
Bilen åker dit själv och tvättar sig när den är lortig

Toyota har skickat in ett patent för något de kallar för "car wash judgement system". Det är tydligen en biltvätt anpassad för framtida helt självkörande bilar. Hit ska bilarna kunna köra själva när de är smutsiga och bli tvättade. Det känns ju som en inte helt dum idé i framtiden när vi ändå kanske inte rattar så mycket själva. Då kan bilen köra en till jobbet, sen åka och tvätta sig och därefter stå ren och fin och vänta på en när man jobbat klart. Så här beskriver Toyota systemet: "In a car wash judgement system, an acquirer acquires traveling information of a vehicle. A condition retaining unit retains a certain car wash condition. A judgement unit judges whether or not traveling information acquired at the acquirer satisfies the certain car wash condition. An unpaved road information retaining unit retains unpaved road information indicating of an unpaved road. The certain car wash condition includes traveling on an unpaved road by the vehicle. When a vehicle that has transmitted traveling information is an automated driving vehicle capable of performing automated driving and when the traveling information of the automated driving vehicle satisfies the car wash condition, a car wash instruction unit transmits an instruction signal for moving the automated driving vehicle to a car wash station." Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fords kommande elscooter ska vara självkörande i nivå 2
Kan tyvärr inte parkera sig själv på rätt ställe

Ford har en mikromobilitetavdelning som heter Spin. Nu presenteras planerna för Spin Insight Level 2 som är en elscooter som alltså är självkörande i nivå 2. Scootern ska kunna läsa av omgivningen i realtid och hjälpa föraren att ta säkra beslut under körningen. Tekniken som finns under skalet är framtagen tillsammans med Drover AI och den kommer att bestå av en kamera, flertalet sensorer och en dator som har koll på allt som händer. Scootern ska bland annat automatiskt kunna dra ner hastigheten om föraren kör på fel ställe och varna om en olycka är på väg att inträffa. Läs mer i pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska Baidu kanske ska bygga egna elbilar
Sökmotorn ger sig in på nytt område

Baidu är en kinesisk sökmotor och den fjärde mest använda i världen efter Google, Yahoo! och Bing. Baidu är också rankad som den fjärde mest besökta webbplatsen på internet av Alexa. Men man gör så mycket mer än att bara erbjuda en söktjänst. Sedan lanseringen 2000 har företaget tryckt ur sig smart teknik för hemmet, simulatorer för självkörande bilar och karttjänster för att nämna några saker. Nu sägs det att de även ska börja tillverka egna elbilar. Förhandlingar med bland annat Zhejiang Geely ska ha införts så bollen ska vara i rullning. När något kan tänkas visas upp är dock oklart än så länge. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cruise är ute och cruisar - utan någon vid ratten
General Motors drar igång tester av självkörande bilar i San Francisco

Cruise som är namnet på General Motors företag för självkörande bilar har nu dragit igång sina tester i San Francisco. Det här är bilar som kör helt själva, utan att någon sitter vid ratten. En anställd från Cruise måste dock hela tiden sitta på passagerarsätet och i mittkonsolen finns en säkerhetsbrytare att drämma till om det börjar spåra ur. Cruise ser självklart även till att övervaka bilen på håll. Cruise har fått tillstånd att testa fem stycken autonoma prototyper av Chevrolet Bolt på utvalda gator i staden. Bilarna får inte gå snabbare än 48 km/h och de får inte köras vid kraftigt regn eller tät dimma. "Getting to driverless in SF took more than five years of rigorous testing, over 2 million miles of driving in one of the craziest driving environments, together with hard work from a huge team of dedicated engineers and others across Cruise, as well as at GM. And not to mention several billion dollars of investment along the way." Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida