LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar självkörande taxi-bilar i Beijing
Baidu har lanserat taxi-tjänsten Apollo Go i Kinas huvudstad

Den kinesiska internetjätten Baidu har nu lanserat sin tjänst för självkörande taxi-bilar i Kinas huvudstad Beijing efter att man testat sådana där sedan förra året. Baidus taxi-tjänst heter Apollo Go och initialt kommer deras taxi-flotta att trafikera cirka 700 kilometer vägar i Beijing. Ut med dessa vägar kommer det att finnas runt 100 hållplatser där passagerare kan stiga på och kliva av färden. Det verkar med andra ord inte som om det går att beställa en självkörande taxi till en valfri adress i staden än så länge. Apollo Go kommer till en början låta 40 självkörande bilar förse sina kunder med taxi-resor i självkörande bilar. Bilarna kommer dock vara försedda med så kallade säkerhetschaufförer som kan ta över ratten om något skulle balla ur under färdens gång. Baidu lanserade i våras även Apollo Go i de lite "mindre" kinesiska städerna Changsha, som har sju miljoner invånare, och Cangzhou som har lite över en miljon invånare. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ur när Pandaily testade Apollo Go i Changsha tidigare i år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bil deltog i Rally-VM för första gången
Klarade nästan hela sträckan själv

Den 4 september anordnades Rally Estonia och där deltog en självkörande testbil från Autonomous Driving Lab vid universitetet i estländska Tartu. Detta är första gången som en autonom bil har kört rallyt och i klippet nedan ser vi lite hur det hela såg ut. En människa satt bakom ratten för att kunna gripa in om det skulle behövas, och det gjorde det faktiskt på några ställen där banan hade skadats och bilen blev förvirrad. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Human Horizons elbil HiPhi nu i produktionskläder
Har märklig lösning för bakdörrarna

För ett år sedan skrev vi om den kinesiska elbiltillverkaren Human Horizons när de visade upp konceptbilen HiPhi 1. Nu har den förvandlats till en produktionsversion och i samma veva ändrat namn till HiPhi X. Påhittigt! Bilen som ska tillverkas i Yancheng är en crossover-SUV med lite Faraday Future-inspirerad design och halva bakdörrs-lösningen från Tesla Model X. Här öppnar sig nämligen bara takdelen och själva dörren är hängd i bakkant. På insidan får sex stycken personer plats uppdelat på tre stycken rader. Bilen erbjuds med bak- eller fyrhjulsdrift och den vassaste ska klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Den ska ha ett batteripack på 96 kWh och en räckvidd på 61 mil enligt NEDC-cykeln. Man ska ha ingått samarbete med Microsoft för att ta fram ett system med artificiell intelligens som ska finnas i bilen, och den ska ha självkörande teknik i nivå 3. Målet är att modellen ska lanseras på den kinesiska marknaden under första halvan nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Före detta Google-anställd döms till 18 månaders fängelse
Anthony Levandowski stal med sig företagshemligheter till Uber

Den före detta Google/Waymo- och Uber-anställde Anthony Levandowski har nu dömts till 18 månaders fängelse efter att ha bedömts skyldig att ha stulit med sig företagshemligheter från Googles företag för självkörande bilar till konkurrenten Uber. Innan Lewandowski slutade på Google ska han ha fört över runt 14.000 filer från Google till sin personliga laptop. Google och Waymo stämde senare Lewandowskis nya arbetsgivare Uber för patentintrång. Detta ledde till en uppgörelse mellan Uber och Google samtidigt som Levandowski fick sparken från Uber. Tidigare i år dömdes även Levandowski att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google för sin stöld av företagshemligheter. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot på vägar den inte sett innan
Börjar bli ganska vass

I Teslas senaste mjukvaru-uppdatering 2020.28.5 förfinas Autopilot-funktionen ytterligare. YouTube-kanalen Tesla Driver bestämde sig för att testa och tog ut sin Model 3 på vägar han aldrig kört tidigare, för att se hur bra tekniken hängde med. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Amazon köper bilföretaget Zoox
Sägs sikta på att utveckla en taxi-tjänst med självkörande bilar

Förra månaden skrev vi om ett rykte som gjorde gällande att Amazon skulle köpa upp Zoox och detta verkar ha stämt rapporterar flera källor idag. Zoox är ett företag som har pysslat med att utveckla självkörande bilar sedan 2014. De utvecklar både egna fordon såväl som system som kan göra bilar från andra biltillverkare självkörande. Enligt källor Financial Times så siktar Amazon på att använda Zoox kunnande för att utveckla en tjänst för självkörande taxi-bilar såväl som att på något sätt använda Zoox teknik i Amazons armada av logistik-fordon. Zoox har idag cirka 1000 anställda. Vad Amazon betalar för Zoox finns det inga officiella uppgifter om men The Information uppger att prislappen ska ha landat på 1,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 11,2 miljarder svenska kronor. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Nvidia ska bygga självkörande bilar tillsammans
Tekniken ska lanseras 2024

Igår skrev vi att BMW och Mercedes lagt ner sitt samarbete kring självkörande bilar. Det betyder givetvis inte att någon av parterna inte kommer att satsa på tekniken, bara att de inte kommer att göra detta tillsammans. Nu får vi reda på att Mercedes istället ska göra verklighet av sina planer inom det här området med Nvidia. Tillsammans ska de ta fram "revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure" och planen är att rulla ut den nya tekniken 2024. Precis som hos Tesla rör det sig om att man ska kunna uppgradera framtida modeller med den självkörande tekniken allt eftersom den utvecklas. Det hela ska vara byggt på Nvidias DRIVE-plattform. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Amazon sägs vara intresserade av att köpa Zoox
Ska Amazon börja med självkörande bilar?

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon är intresserade av att köpa det amerikanska startup-företaget Zoox, ett företag som drog igång 2014 och som utvecklar teknik till självkörande bilar. Zoox har även siktet inställt på att utveckla egna självkörande bilar som skulle kunna användas som robot-taxis utan chaufförer i framtiden. Innan pandemin värderades Zoox till 3,2 miljarder dollar men marknadsvärdet har sannolikt sjunkit sedan dess. Det sägs även att Zoox kan ha svårt att skaffa nytt kapital, något som behövs för att utveckla verksamheten vidare. Därför skulle kanske ett uppköp från superrika Amazon kunna vara av intresse för företaget om de över huvud taget ska finnas kvar som företag framöver. Varken Amazon eller Zoox har än så länge kommenterat Amazons eventuella uppköpsplaner av företaget. Amazon har tidigare investerat i elbilstillverkaren Rivian såväl som Aurora Innovation, ett företag som startats av Chris Urmson som har en bakgrund som chef för Googles utveckling av självkörande bilar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flotta med självkörande elscootrar börjar rulla i Atlanta
Styrs av operatörer som sitter i Mexico City

I en förort till Atlanta har det nu börjat rulla "självkörande" elscootrar. Det handlar om scootrar från GoX som styrs av telekommunikations-startupen Tortoise vars personal sitter i Mexico City. Små extra hjul fälls ut så att scootern inte välter och användare ber helt enkelt en scooter att komma till dem via GoX-app. När man har kört klart rullar de själva vidare till en bra parkeringsplats. Där ser personal från GoX sen till att ladda och desinficera scootrarna. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Intel köper upp Moovit
Ska integreras i plattform för självkörande bilar

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Intel har köpt upp det israeliska företaget Moovit för 900 miljoner dollar. Moovit har utvecklat en tjänst som förser runt 800 miljoner användare med information om hur man tar sig fram i kollektivtrafiken runt om i världen. Moovit kommer nu att integreras med Intels MobilEye, ett israeliskt företag som Intel köpte upp 2017, och deras plattform för att utveckla system till självkörande bilar. Tanken är att Moovits teknik ska användas för en framtida taxitjänst för självkörande bilar som Intel och MobilEye utvecklar. Intel siktar på att lansera sin plattform för självkörande bilar någon gång runt 2022. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tesla rullar ut autopilot för stoppljus
Men bara i USA

Tesla har äntligen börjat rulla ut sin uppdatering för sin autopilot som gör att den klarar av stoppljus och stoppskyltar. Electrek rapporterar nämligen att detta finns med i uppdateringen 2020.12.6 som rullas ut till flertalet användare i USA. Uppdateringen klargör att funktionen fortfarande är i betastadiet och en liten demonstration hur funktionen fungerar kan du hitta i klippet ovan. För att denna funktion ska släppas i resten av världen måste Tesla finsjustera inställningarna så de matchar hur saker och ting ser ut i andra länder. Så innan det händer får vi fortsätta bete oss som grottfolk och sakta ner våra bilar manuellt. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida