m

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

CNET åker genom Boring Tunnel Loopen i Las Vegas
Inte så futuristiskt som man kanske hoppades på

The Boring Company har nu öppnat sin 2,5 kilometer långa tunnel med självkörande bilar under Las Vegas Convention Center. Folk från CNET passade på att ta en tur i tunneln och hur det såg ut kan du kolla in i klippet ovan. Tumnagel
31.1°
+
Frode Wikesjö
0

Waymos självkörande lastbilar börjar rulla i USA
Ska frakta gods i Texas

Waymo kommer i ett samarbete med det amerikanska transportföretaget J.B. Hunt snart att börja testa sina självkörande lastbilar på allmänna vägar. Waymos självkörande lastbilar kommer att köra godstrafik mellan Houston och Forth Worth i den amerikanska delstaten Texas, en sträcka som är lite över 40 mil lång. Till en början kommer det dock både att sitta en professionell lastbilschaufför samt en tekniker från Waymo i hytten när lastbilarna framförs. Waymo kallar sin lastbilstjänst för Waymo Via och lastbilarna som används är försedda med en mjukvara som kallas för Waymo Driver, samma mjukvara som används i Waymos taxitjänst Waymo One. Här nedan hittas ett klipp från när Jalopnik kollade in Waymos självkörande lastbilar förra året. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bryan Fuller ska göra en remake av Christine
Ännu en Stephen King-film görs om på nytt

Det har gjorts över hundra filmer- och tv-serier baserade på böcker av Stephen King och nu är det klart att det kommer ännu en remake på en av dessa. Det är klassikern "Christine", filmen som baseras på Stephen King-boken med samma namn, som nu kommer att göras i en ny version. Christine gjordes även som 1983 och den gången var det John Carpenter som stod för regi. När Christine nu görs om på nytt blir det Bryan Fuller som ska regissera filmen. Handlingen i både boken och filmen kretsar runt en bil som har ett eget medvetande och därefter börjar ta livet av lite människor. Personligen hoppas jag på att Fuller gör en modern version av "Christine" med en självkörande bil som får medvetande. Huruvida så blir fallet återstår att se när filmen väl dyker upp någon gång i framtiden. Här nedan hittas trailern till John Carpenters version av Christine från 1983. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande buss har börjat rulla i Storbritannien
Ser ut som något från Transformers

Den brittiska staden Cambridge har nu fått sin första autonoma minibuss vilken kommer att transportera passagerare kortare sträckor i staden. Till en början kommer minibussen att trafikera sträcka på lite över 3 kilometer och den kommer att kunna transportera upp till tio passagerare åt gången. Bussen kallas för Auto-shuttle och är utvecklad av det brittiska företaget Aurrigo. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in ett klipp där den självkörande minibussen presenteras lite närmare. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa Smart blir en SUV
:(

Jag har alltid haft en förkärlek till Smart och deras koncept Vision EQ känns helrätt i en framtid med självkörande små bilar som fraktar runt oss. Men Smart av i dag funkade inte och Geely köpte halva bolaget från Daimler. Geely gillar ju att göra nästan samma sak på många varumärken och kommer att köra en nystart för bolaget. Resultatet blir en ny SUV som byggs på den elektriska plattform som Volvo har tagit fram. Den kommer att visas upp senare i år och börja produceras 2023 i Kina. Men räkna inte med att bilen kommer att se ut som en Volvo, istället kommer det nog vara vågat, ungt och uppkäftigt som gäller. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Tesla har börjat testa LIDAR-sensorer
Dags för Musk att krypa till korset?

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Tesla har börjar testa LIDAR-sensorer från Luminar på sina bilar vilket väckt en del uppmärksamhet. Tesla är en av de få biltillverkarna som fram tills nu inte har använt sig av LIDAR-sensorer för att göra sina bilar helt självkörande. Teslas vd Elon Musk har tidigare uppgett att det är något som inte behövs för att göra bilar självkörande och sa 2019 om dessa: "Lidar is a fool’s errand. Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see." Tesla har än så länge inte kommenterat officiellt vad deras samarbete med Luminar innebär. En Tesla med LIDAR-sensor har dock setts på vägarna i Florida vilket ni kan se på bilderna i den inbäddade tweeten nedan. Flera bedömare tror att det blir väldigt svårt att göra bilar helt självkörande med enbart kameror då dessa inte kan upptäcka hinder, läsa av vägar och annat lika effektivt som de laserbaserade LIDAR-detektorerna. Elon Musk har i år även medgett att hans tidigare kommentarer angående LIDAR kan ha varit lite förhastade. Så vem vet, det är väl inte helt omöjligt att även Teslas självkörande bilar kommer att förses med LIDAR-sensorer framöver. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrival och Uber utvecklar el-taxi tillsammans
Ska lanseras 2023

Den brittiska elfordons-tillverkaren Arrival och taxi-tjänsten Uber har slagit sina påsar ihop och kommer nu att utveckla en elbil som är specifikt avsedd för att använda som taxibil. I samband med att de båda företagen presenterade sina planer släppte man även lite skisser på hur man har tänkt sig att bilens interiör kommer att se ut. Ett slutligt designförslag kommer att presenteras i slutet av det här året och tills dess har man även tänkt att involvera några taxi-chaufförer i designprocessen. Arrival planerar att börja producera el-taxin i slutet av 2023. Bilen kommer inte att vara exklusiv för Uber utan kommer att vara tillgänglig för alla världens taxiföretag att köpa. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska börja utveckla egna chip
Gör som Tesla och Apple

Volkswagens styrelseordförande Herbert Diess säger i en intervju med tyska Handelsblatt att företaget planerar att utveckla egna chip för sina framtida självkörande bilar. Det är en liknande strategi som både Tesla och Apple har när det kommer till chip avsedda för självkörande bilar. Tesla använde tidigare chip från Nvidia till sina bilar men har i större grad gått över till egentillverkade chip den senaste tiden. Volkswagen planerar att låta sitt mjukvaruföretag Cariad införskaffa kompetens för att även kunna utveckla chip som är lämpliga att använda i självkörande bilar. Volkswagen har inga planer på att själva tillverka chippen men vill utveckla dem så att man äger de patent som kan uppstå medan man utvecklar chippen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka lämnar Mayflower 400 Europa
Självkörande båt ska korsa Atlanten

Nästa vecka är det tänkt att den självkörande båten Mayflower 400 ska lämna hamnen i brittiska Plymouth för att på egen hand ta sig till Plymouth i USA, samma rutt som den ursprungliga Mayflower tog sig för snart 401 år sedan. Tanken var att Mayflower 400 skulle påbörja sin resa i september förra året, i samband med Mayflowers 400-årsjubileum, men så blev inte fallet på grund av pandemin. 15 maj är det dock tänkt att Mayflower 400, som har försetts med självkörande teknik från bland andra IBM, kommer att påbörja sin resa över Atlanten. Det kommer inte att finnas någon besättning ombord på båten under den cirka tre veckor långa resan. Här ovanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från AFP om det första obemannade fartyget som ska korsa Atlanten. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon släpper mjukvaran till DeepRacer som öppen källkod
Vill att fler ska utveckla den lilla självkörande bilen

2018 presenterade Amazon den lilla självkörande bilen AWS DeepRacer vilken man tagit fram som ett kul sätt för att lära ut maskinlärning för de som är var intresserade av det. Nu meddelar Amazon att man släpper mjukvaran till bilen som öppen källkod vilket innebär att utvecklare utanför Amazon kan programmera om bilarna och ge de nya egenskaper. Amazon skriver i ett blogginlägg om att man nu gör mjukvaran till AWS DeepRacer tillgänglig för fler utvecklare som öppen källkod: "With the open sourcing of the AWS DeepRacer device code you can quickly and easily change the default behavior of your currently track-obsessed race car. Want to block other cars from overtaking it by deploying countermeasures? Want to deploy your own custom algorithm to make the car go faster from point A to B? You just need to dream it and code it." AWS DeepRacer är bygg i skala 1/18 och går att köpa som byggsats eller färdigbyggd för cirka 300 dollar. Bilarna har även använts för tävlingar i det som Amazon kallar för AWS DeepRacer League och ett klipp från det kan ni kolla in här nedanför. Vill ni skippa försnacket kan ni hoppa direkt till sjunde minuten i klippet. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu öppnar världens längsta inomhusbana för självkörande bilar
AstaZero Dry Zone ligger utanför Borås

Det svenska provningsföretaget AstaZero öppnar nu vad man säger ska vara världens största inomhusbana för test av självkörande bilar. Testbanan kallas för AstaZero Dry Zone påminner om en jättelik hangar och är 700 meter lång och 40 meter bred. Tanken bakom testbanan är att svenska företag ska kunna testa teknik för självkörande bilar dygnet runt alla dagar om året. AstaZeros vd Peter Janevik säger i ett pressmeddelande: "Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn men testerna kräver mycket personal och resor och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På AstaZeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill." AstaZero Dry Zone ligger lite utanför Borås, cirka en timmas bilväg från Göteborg. AstaZero samägs av Chalmers och det statliga forskningsinstitutet Rise. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när Nvidia presenterar en herrans massa grejer
I en lång eller en kort version

Igår arrangerade Nvidia en keynote där man presenterade en lång rad nyheter varav vi har skrivit om några här under dagen som gått. Det handlade om allt från GPU:er som kommer att bli tillgängliga redan den här månaden till bilplattformen Atlan som förväntas dyka upp i självkörande bilar någon gång i mitten av det här årtiondet. Har ni två timmar över kan ni kolla in en repris av hela Nvidias keynote här nedanför. För er som inte har riktigt lika mycket tid, eller intresse, hittas ett sammandrag på 17 minuter som Engadget har sammanställt här ovanför. Föredrar ni att läsa om alla Nvidias nyheter i textform så hittas ett dussintal presskonferensen med allt nytt som Nvidia presenterade på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bilar börjar leverera pizza i USA
Nuro R2 börjar köra för pizza-kedjan Dominos

För snart två år sedan meddelade den amerikanska pizzeria-kedjan Dominos att man planerade att börja leverera pizzor med självkörande fordon och nu har dessa börjar rulla ut på gatorna i Houston. Dominos använder sig av den lilla självkörande robotbilen Nuro R2 för att förse en utvald skara kunder som beställer pizza från deras butik i stadsdelen Woodland Heights i Houston. Kunder som är intresserade av att få sin pizza hemkörd av den självkörande bilen förses i samband med beställningen av pizzan med en pinkod som gör att de kan öppna bilens bagageutrymme och hämta ut sin pizza när bilen väl anländer till beställarens hem. Nuro R2 är den första förarlösa bilen som godkänts för leveranser i USA och används sedan tidigare även för att leverera matvaror och apoteksvaror i vissa delar av Houston. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft testar att kyla ner servrar i kokande vätska
Ska spara in på vatten och plats

Microsoft har börjat testa att kyla ner serverrack genom att sänka ner dessa i en icke-ledande vätska vilken börjar koka vid 50 grader. Sådan här teknik har tidigare bland annat använts för kryptogrävar-riggar och kallas för "two-phase immersion cooling". Microsoft beskriver processen som gör att serverracken kyls ner och kan arbeta för full kraft konstant: "The boiling effect, which is generated by the work the servers are doing, carries heat away from laboring computer processors. The low-temperature boil enables the servers to operate continuously at full power without risk of failure due to overheating.Inside the tank, the vapor rising from the boiling fluid contacts a cooled condenser in the tank lid, which causes the vapor to change to liquid and rain back onto the immersed servers, creating a closed loop cooling system." Vanligvis används luftkylning för att kyla ner servrar i stora datacenter. Detta kräver dock tillgång till stora mängder vatten, något som minskar avsevärt med two-phase immersion cooling. Förutom det så kan man enligt Microsoft packa serverracken med mindre avstånd i datacenter med den här tekniken vilket gör att man kan spara in på yta i serverhallar. I dagsläget testar Microsoft det hela i en container, se bild nedan, för att utvärdera och förbättra tekniken. I framtiden hoppas man kunna ta fram slutna system som dessa som kanske skulle kunna grävas ner under 5G-master och hantera till exempel AI-applikationer avsedda för självkörande bilar. I klippet nedan, som inte kommer från Microsoft, förklaras hur two-phase immersion cooling fungerar rent tekniskt. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos vd John Krafcik tackar för sig
Lämnar det här med självkörande fordon bakom sig

John Krafcik har efter mer än fem år som vd för Waymo, Alphabets dotterbolag för självkörande fordon, valt att lämna sin post. Man kan väl inte direkt påstå att John har lyckats uppnå företagets satta mål jättebra under sin tid som vd då de förväntade sig ha en flotta med 82 000 självkörande taxibilar ute vid det här laget. Men det har de uppenbarligen inte då de "endast" har dryga 600 bilar på vift just nu. John kommer dock sitta kvar som rådgivare för Waymo vars vd-roll nu kommer tas över av Tekedra Mawakana och Dmitri Dolgov. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida