Quantcast
m

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Sony överraskar med konceptbil
Det här är Vision-S Concept

Alltid innan mässor brukar det läcka ut vad som skall visas upp men en hemlighet som inte har sipprat ut i förtid är den här konceptbilen - från Sony. Den heter Vision-S Concept och står just nu utställd på CES-mässan i Las Vegas. Bilen bygger på en nyutvecklad plattform avsedd för elbilar. Sony berättar inte men det sägs att det är Magna som ligger bakom plattan. Två stycken elmotorer på 200 kW finns ombord och det räcker för att klara 0-100 km/h på 4,8 sekunder och för att kunna toppa 239 km/h. Bilen har tagits fram för att Sony ska kunna visa upp vad man har för teknik inom bilvärlden. Den har 33 stycken CMOS-bildsensorer, Solid State LiDAR och radar runt om hela bilen som ser till att upptäcka och känna igen människor och objekt. Insidan är också fylld med sensorer och det ska finnas självkörning i nivå två. Förutom Sony är även Bosch, Continental, NVIDIA och Qualcomm inblandade i konceptet. Om det någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är Turkiets första egna elbilar
En SUV och en sedan

För några veckor sedan skrev vi om att Turkiet skulle börja tillverka egna elbilar och nu visar man upp de första prototyperna. Det handlar om en SUV och en sedan och båda går helt och hållet på el. De går under namnet TOGG eller Turkey Automobile Joint Venture Group som består av fem stycken olika företag som gått samman för projektet. Designat har Pininfarina gjort. Effekterna som anges är 200 eller upp till 400 hästar. Den förstnämnda har en elmotor och driver endast på bakhjulen medan den andra har dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln som tillsammans ger fyrhjulsdrift. Den med störst batteripack ska ha en räckvidd på över 50 mil och kunna göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det ska gå att snabbladda batteriet upp till 80 procent på 30 minuter. När bilarna väl sätts i produktion ska de bland annat bjuda på självkörning i nivå 2 och nivå 3. Planen är att tillverkningen ska ske i en ny fabrik i Gemlik-området. 2030 ska man ha fem stycken modeller i utbudet. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

En bättre titt på uppdaterade Alfa Romeo Giulia och Stelvio
Nya färger och bättre interiör

Förra veckan presenterade Alfa Romeo uppdaterade versioner av deras modeller Giulia och Stelvio men det fanns varken bra videoklipp eller bilder att kika på. Nu finns det det så att vi kan få oss en bättre överblick av nyheterna. Utsidan är väl egentligen ingen regelrätt facelift då det bara handlar om nya lackalternativ utan det är på insidan det har hänt mest. Bilarna har fått ett nytt infotainmentsystem med en 8,8 tum stor pekskärm, ny mittkonsol, ny växelväljare och en ny ratt. Den lilla skärmen på sju tum som sitter mellan instrumenten har även fått en ny layout och bättre grafik. Alla material ska nu vara av bättre kvalitet och hela interiören i sig ska ha fått ett lyft från tidigare. Bilarna får även självkörning i nivå 2 vilket innebär Highway Assist System, Traffic James Assist System, Traffic Sign Recognition, Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Driver Attention Alert och Standard Full Speed Forward Collision Warning Plus. Annat nytt på teknikfronten är WiFi-hotspot, mobilapp som kan styra en del av bilens funktioner, Vehicle Finder, Stolen Vehicle Locater and Assistance, och Over-The-Air-uppdateringar för bilens mjukvara. I klippet nedan får vi se lite mer av alla uppdateringar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Hongqi visar hyper-hybrid och eldriven SUV
Ställs ut i Frankfurt

Här i Sverige kanske vi inte har så bra koll på den kinesiska biltillverkaren Hongqi men faktum är att de lanserades redan 1958 och därmed är landets äldsta tillverkare av passagerarbilar. Till Frankfurt har man tagit med sig den hybriddrivna hyperbilen S9 och den helt eldrivna suven E115. Om vi börjar med S9 så är det en sportig sak som ska bjuda på inte mindre än 1400 hästar. Drivlinan består av en turbomatad bensindriven V8:a som samsas med en eller flera elmotorer, det är lite oklart hur konstellationen ser ut här. 0-100 km/h ska i alla fall gå på 1,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 400 km/h. S9 ska gå i produktionen men om den då kommer att se ut så här och kunna bjuda på siffrorna man snackar om återstår att se. De första kunderna ska få sina bilar 2021 och prislappen för ett exemplar sägs ligga på hela två miljoner euro. Suven ska kunna göra 0-100 km/h på fyra sekunder och ska ha en räckvidd på 60 mil. Vad det rör sig om för grejer under skalet får vi dock inte reda på just nu. Det ska finnas självkörning i nivå 4. För designen står Gilles Taylor som tidigare jobbat för Rolls-Royce. FAW-gruppen som äger Hongqi planerar att ha lanserat 15 stycken helt eldrivna modeller under namnet 2025. Den första lanseras i år. 2025 är också målet att skicka ut bilar med full självkörning i nivå 5. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Audi släpper teaserbild på AI:Trail quattro concept
Eldriven skapelse för offroad-körning

Audis Q-modeller må kunna ta sig fram bättre på grusvägar än de andra modellerna som erbjuds, men några offroad-maskiner är de inte. Det är däremot AI:Trail quattro concept som man kommer att visa upp i Frankfurt nästa månad. Den går helt på el och den första teaserbilden visar en bil som ser ut att kunna tackla terräng rätt så bra. Ombord finns bland annat ett avancerat självkörningssystem i nivå 4. Premiärvisningen sker den tionde september. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil
Samarbetet går framåt

Hösten 2016 stod det klart att Volvo Cars och Uber skulle börja samarbeta för att tillsammans ta fram självkörande bilar. Idag presenterar man en självkörande produktionsbil baserad på XC90 efter att flera prototyper rullat ett tag på vägarna. Bilen har utrustats med viktiga säkerhetsfunktioner som gör att Uber kan installera sitt eget självkörande system i bilarna. Det som sitter på taket är sensorer. Vad som är nästa steg för detta projekt är dock oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Enovate ME-S - ytterligare en elbil från Kina
Ska börja tillverkas 2021

Elbilar är definitivt temat på bilmässan i Shanghai och här ser vi en till. Den heter Enovate ME-S och det är en sedan med slanka linjer och en design som påminner om flera andra stora biltillverkare. Under skalet finns det ett batteripack på 800 V som man ska kunna ladda med 300 kW. Gör man det får man 80 procent på bara 15 minuter. Någon information kring motorerna får vi inte - dock ska bilen kunna göra 0-100 km/h på tre sekunder. Teknik för självkörning i nivå fyra ska finnas ombord. Enovate ME-S är ritad av Hakan Saracoglu som även ligger bakom Porsche 918 Spyder. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Självkörning med AI och navigations-app
Ser dock lite nervöst ut

Förra året drog den brittiska start-upen Wayve igång och meddelade att de skulle börja pyssla med självkörningsteknik till bilar. Nu hävdar de att de är först ut i världen med en bil som kör själv med hjälp av deras egenutvecklade AI-system och en navigations-app i en smart telefon. Bilen ska inte ha kört på vägarna tidigare utan lär sig medan den kör. Tester pågår för tillfället runt om i Storbritannien och videon ovan visar lite hur det funkar. Alex Kendall som är medgrundare och CTO säger följande: "Our cars learn to drive from data with machine learning. Every time a safety driver intervenes and takes over, the car learns to drive better. We don’t tell the car how to drive, rather it learns to drive from experience, example and feedback, just like a human. This is more safe and scalable than any other approach today. The traditional approach used by all our competitors relies on HD-maps, expensive sensor suites and hand-coded rules that tell the car how to drive. We have built a system that learns end-to-end with machine learning. It is the first in the world to drive on urban roads it has never been on before. It uses compute/sensors which cost less than 10% of competitors. We don’t tell the car how to drive with hand-coded rules: everything is learned from data. This allows us to navigate complex, narrow urban European streets for the first time. End-to-end deep learning. Our model learns both lateral and longitudinal control (steering and acceleration) of the vehicle with end-to-end deep learning. We propagate uncertainty throughout the model. This allows us to learn features from the input data which are most relevant for control, making computation very efficient. In fact, everything operates on the equivalent of a modern laptop computer. This massively reduces our sensor & compute cost (and power requirements) to less than 10% of traditional approaches." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Läskig reklamfilm från BMW om självkörande bilar
Men vilket är läskigast - bilen eller personen?

BMW håller som så många andra biltillverkare på med utveckling av självkörande bilar. Med den här reklamfilmen inspirerad av klassiska skräckfilmer vill man visa att vi inte har något att frukta, framtiden kommer bara att se lite annorlunda ut. För tillfället håller man på att testa omkring 80 stycken självkörande exemplar av 7-serien i USA, Tyskland, Israel och Kina. I slutet av året hoppas man ha runt 140 stycken testbilar ute på vägarna. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Spana in Teslas Enhanced Summon
Har blivit lite bättre på att köra fram bilen åt dig

Tesla har en funktion som kallas för Summon där du med hjälp av appen i din smarta telefon kan köra bilen fram och tillbaka. Bra grej om du exempelvis ska få in eller ut bilen ur ett trångt utrymme. Nyligen presenterade man Enhanced Summon som adderar att bilen även kan svänga och komma fram till dig från ett längre avstånd än tidigare. I klippen här ser vi några exempel på detta. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Arcfox ECF - ännu en eldriven SUV
Designad av Walter de Silva

Kinesiska BAIC har ett märke under sig som man kallar för Arcfox och de ställer ut tre stycken bilar i Genève - ECF är en av dem. Det är en eldriven SUV som designats av Walter de Silva. Walter ligger bland annat bakom första generationen av Audi R8, Alfa Romeo 147 och tredje generationen av Volkswagen Scirocco. ECF har en hjulbas på 2,9 meter och under skalet finns alltså en elektrisk drivlina och ett batteripack som ska räcka för 60 mils körning. Den har också självkörning i nivå 3. Än så länge bara ett koncept och det återstår som vanligt att se vad det ska bli av den i framtiden. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

MWC 2019 Seat presenterar en utmanare till Renault Twizy
Det här är Minimó

Renaults lilla elbil Twizy är rätt kul, smidig och kanske ett bra alternativ att transportera sig med ibland. Seat vill inte vara sämre och visar på MWC nu upp Minimó som i princip är en exakt kopia fast med lite annan design och Seat-emblem. Den här ska dock kunna byta ut sitt batteripack när man får eltorsk, så att man slipper stå och vänta på laddning. Räckvidden är bara på strax under tio mil så det kanske kan vara skönt att snabbt komma vidare om man ska åka en längre sträcka. Bilen (?) mäter 2,5 meter på längden och 1,24 på bredden. Det gör att man kan få in den där det är riktigt tight, och lambo-dörrarna ser till att man kommer ut var man än må ha klämt in sig. Precis som i Twizy finns det plats för två på rad. När Minimó kan tänkas komma är oklart men om den väl gör det lovar Seat att den ska vara förberedd för självkörning i nivå 4. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes ska bygga en bil som inte kan krocka
Visas upp nästa år

Mercedes kommer nästa år att visa upp en ny konceptbil som klarar av att undvika krascher. Vdn Ola Källenius tror att såna här typer av fordon kan dyka upp tidigare än vi tror och för Mercedes del handlar det om en bil som parar ett avancerat självkörningssystem med artificiell intelligens. Tillsammans ska de se till att krascher inte kan uppstå. De nya grejerna ska vara hyfsat nära serieproduktion och något som faktiskt kan hitta in i bilarna inom en rimlig framtid. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

Atlis XT är ännu en eldriven pickup
Ska ha en räckvidd på upp till 80 mil

Atlis Motor Vehicles grundades 2016 av lastbils-entusiasten Mark Hanchett efter att han konverterat en diesel-driven pickup till eldrift. Atlis XT är den första egna produkten från företaget och det är också en eldriven pickup som lovar en räckvidd på 80 mil. Bilen ska bygga på en egen plattform och det sitter en elmotor i varje hjul. Dessa skickar kraften till en direktdriven växellåda med ett läge. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder och toppfarten anges till 193 km/h. Man berättar inget om vad det är för elmotorer eller batteripack under skalet utan säger bara att bilen kommer att erbjudas med 48, 64 eller 80 mils räckvidd. Dragvikten varierar mellan 2,2 ton upp till hela nio ton. Lastkapaciteten på flaket ska variera från 453 kilo till 2,2 ton. På teknik-sidan hittar vi kameror istället för vanliga backspeglar och på insidan sitter en stor pekskärm som erbjuder Android Auto och Apple CarPlay. I framtiden kommer bilen att erbjuda självkörning i nivå fem. I framtidsplanerna finns även att utveckla ett helt eget nätverk med snabbladdningsstationer i USA där man ska kunna ladda fullt på bara 15 minuter. Priset för XT kommer att börja på 45.000 dollar. För 700 dollar i månaden ska man kunna prenumerera på en tjänst som inkluderar service, försäkring och gratis laddning. Tillverkningen ska ske i USA och planen är att lansera någon gång 2020. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2018

GAC Motors vill utmana Tesla med modellen Aion S
Kanske kommer att säljas utanför Kina

På Guangzhou Motor Show i Kina har GAC Motors nu visat upp modellen Aion S. Det är en elbil framtagen för att erbjuda Tesla-prestanda men till ett mer överkomligt pris. Planen är att lansera bilen i Kina nästa år, och därefter på fler marknader runt om i världen. Bilen är i ungefär samma storleksklass som en Model 3 och den ska ha en räckvidd på över 50 mil. Tyvärr delar GAC inte med sig av några övriga specifikationer kring modellen, förutom att den har ett "body stability system" från Bosch och självkörning i nivå 2. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors visar den vätgasdrivna lastbilen Tre
Är speciellt utvecklad för Europa

Nikola Motors som tillverkar vätgasdrivna lastbilar presenterar nu den nya modellen Tre. Den ska vara speciellt utvecklad för den europeiska marknaden och namnet ska komma från det norska ordet för träd, och alltså inte vår svenska siffra. Man planerar att börja testa bilen i just Norge omkring 2020. Produktion siktar man på först 2022 eller 2023. En prototypversion kommer att visas upp i Phoenix, Arizona i april nästa år. Tre kommer att erbjudas med effekt från 507 till 1.013 hästar. Drivlinan består av elmotorer som får sin kraft från vätgasdrivna bränsleceller. Räckvidden ska ligga på mellan 50 till 120 mil beroende på vilken version man köper. Självkörning i nivå 5 finns med i framtidsplanerna. Nikola planerar att ha fler än 700 stycken vätgasstationer igång runt omkring i Kanada och USA år 2028. Den första stationen i Europa är planerad till 2022. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Första rapporten om Uber-krocken publicerad
Volvos system var urkopplade

Den första rapporten om Uber-kraschen, där en fotgängare med cykel tragiskt omkom, har kommit från NTSB (National Transportation Safety Board). I korthet kan man säga att det system som Uber använde inte borde ha fått rulla på publika gator. Med risk för att jag missförstått rapporten så gick det till så att kvinnan med cykeln gick på vägen med mörka kläder och tittade inte åt bilens håll. Volvo-bilens originalsystem för att förhindra krascher var avstängda av Uber. Systemet i bilen upptäckte kvinnan sex sekunder innan kraschen. Föraren i bilen, som hade varit självkörande i 19 minuter, var ansvarig för bilen och systemet fungerar så att de självkörande funktionerna inte akutbromsar utan det får föraren göra. Systemet ska dock ge ifrån sig varningssignaler men det skedde inte. Bilens styrsystem aktiverades, av föraren, mindre än en sekund före kollisionen och bromssystemet aktiverades, återigen av föraren, strax efter kraschen. Ni kan läsa hela utredningen på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Inte Volvos teknik för självkörande bilar i Uber-bil
Rätt tyst från Volvos håll efter dödsolycka

Efter gårdagens dödsolycka där en självkörande Volvo-bil från Uber körde ihjäl en kvinna i Tempe, Arizona, har det varit förhållandevis tyst från Volvo. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer information om Rimacs kommande elbil
Självkörande i Level 4

Den 6 mars kommer Rimac att visa upp uppföljaren till deras eldrivna superbil Concept One på bilmässan i Genève. Nu får vi reda på lite mer information kring denna och den säger att bilen kommer med ett 120kWh-batteripack, längre räckvidd och självkörning i Level 4. Rimac ska ha ändrat sina mål när Tesla presenterade nya Roadster och siktar nu på att bli snabbare än vad den är. Elmotorerna kommer därför tillsammans att ge mer än de 1.224 hästar föregångaren hade, och kanske då även göra 0-100 km/h snabbare än Roadsterns 1,9 sekunder. Av den nya bilen planerar man att bygga 100 stycken exemplar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida