m

Volvo Cars och Luminar Technologies börjar samarbeta
Ska utveckla självkörning tillsammans

I oktober förra året presenterade Volvo Cars det nya företaget Zenseact som ska pyssla med självkörande teknik. Nu har detta och det Kalifornienbaserade lidar-teknikbolaget Luminar Technologies slagit sina påsar ihop för att i framtiden tillsammans leverera en komplett lösning för sjävkörande bilar. Nya XC90 som presenteras 2022 blir den första modellen att utrustas med systemet som man har döpt till Sentinel. Andra biltillverkare ska även kunna få ta del av tekniken. Grejerna ska kunna fungera både som förarassistans och där de gör bilen helt autonom på exempelvis motorväg. I klippet nedan pratar man mer om Sentinel. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020

Före detta Google-anställd ska betala 179 miljoner dollar
Man ska inte sno grejer från sin arbetsgivare

En amerikansk domstol har dömt den före detta Google- och Uber-anställde Anthony Levandowski att betala 179 miljoner dollar, motsvarande nästan 1,7 miljarder svenska kronor, i skadestånd till Google. Anledningen till det höga skadeståndet är att en domstol tidigare kommit fram till att Levandowski stal med sig teknik om självkörande bilar när han arbetade på Googles division för sådana, en division som nu för tiden är känd som det fristående bilföretaget Waymo. När Levandowski lämnade Google startade han företaget Otto som pysslade med teknik för självkörande bilar. Otto blev rätt så snabbt uppköpta av Uber varpå Uber började implementera Ottos teknik, eller Googles teknik som det senare skulle visa sig, i Ubers självkörande bilar. Waymo har tidigare även stämt Uber för att deras teknik användes i Ubers bilar. Den tvisten löstes dock redan för två år sedan då Uber gav bort en liten del av företaget till Waymo i ett slags skadestånd samt förband sig att inte använda Waymos teknik i Ubers sjävkörande bilar. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Vem skulle en självkörande bil döda?
Det beror på vem du frågar

En framtid med enbart självkörande bilar kommer allt närmare och inför det så måste vi ta ställning till hur dessa bilar ska agera moraliskt. Det innebär att vi måste komma fram till hur bilarna ska reagera om de inte kan undgå att orsaka en olycka men kan hantera denna på olika sätt. Det handlar om en variant av det klassiska "Spårvagnsproblemet" där en människa måste välja mellan att låta en spårvagn döda en eller fem personer. I de självkörande bilarnas fall måste dock dessa hantera detta utan någon människas inblandning. Forskare på det amerikanska universitetet MIT har genomfört en undersökning där 2,3 miljoner människor ställdes inför olika situationer där de fick bestämma hur de självkörande bilarna skulle agera. Resultaten i "The Moral Machine" skiljde sig från var någonstans deltagarna bodde men även vilken typ av kultur de bodde i och i vilka sociala sammanhang de umgicks i spelade in. Överlag så svarade de flesta att de självkörande bilarna skulle prioritera livet på barn framför äldre, människor framför djur och många framför få. Det fanns dock skillnader. I länder med hög ekonomisk ojämlikhet, som till exempel Colombia, föredrog man att en hemlös människa miste livet framför en direktör. I länder med god ekonomi, som till exempel Finland, föredrog man att bilarna körde på de som gick över gatan olagligt framför att bilen skulle köra av vägen. I Asien ville man i högre grad rädda livet på äldre framför barn än i Europa och Nordamerika. I Sydamerika fanns en högre andel som ansåg att bilarna inte skulle döda kvinnor än vad som fanns i resten av världen. Efter sin studie kunde forskarna konstatera att det kommer att bli svårt att utveckla en artificiell "moral" år självkörande bilar då människor från olika delar av världen har olika värderingar och definierar moral på olika sätt. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

MWC 2017 Ford visar koncept för framtidens leveranser
Använder sig av självkörande bilar och drönare

Här är ett koncept från Ford som man visade upp under årets Mobile World Congress och det visar hur Ford har tänkt sig att framtida hemleveranser skulle kunna se ut i så kallade mega-citys. Man kallar konceptet för Autolivery och primärt verkar det handla om utkörning av mat till dem som inte orkar eller har tid att gå att handla själva. Tanken är att man via en app ska beställa den eller de maträtterna man vill ha och sedan körs dessa ut i en självkörande bil som med hjälp av en drönare levererar maten till beställarens balkong. Autolivery är en del av Fords framtidsvision City of Tomorrow som ni kan kolla in lite mer om i klippet nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo stämmer Uber
Anser att de gör patentintrång på teknik för självkörande bilar

Waymo, Alphabets företag som utvecklar självkörande bilar, stämmer nu Uber då de anser att de använder sig av Waymos patententerade teknik i sjävkörande bilar och lastbilar som Uber utvecklar. Waymo, vars bilar startade som utvecklingsprojekt på Google, anklagar före detta anställda för att stulit hemliga information från Waymo/Google för att därefter börjar arbeta för Uber och Otto, ett företag som tar fram teknik för självkörande lastbilar som Uber köpte upp för 680 miljoner dollar förra året. I ett blogginlägg på Medium skriver Waymo bland annat: "Recently, we uncovered evidence that Otto and Uber have taken and are using key parts of Waymo’s self-driving technology. Today, we’re taking legal action against Otto and its parent company Uber for misappropriating Waymo trade secrets and infringing our patents. We wanted to share more context on why we made this decision." Det är framför allt data gällande Waymos LiDAR-system (Light Detection and Ranging) som de före detta anställda sägs ha stulit från Waymo. LiDAR-system använder sig av laser för att kunna bestämma hur omgivningen ser ut och Waymos bilar, och andra självkörande bilar, använder den tekniken för att kunna upptäcka form, fart och hastighet på bland annat bilar, cyklar och gångtrafikanter i närheten av bilen. Waymo skriver: "We found that six weeks before his resignation this former employee, Anthony Levandowski, downloaded over 14,000 highly confidential and proprietary design files for Waymo’s various hardware systems, including designs of Waymo’s LiDAR and circuit board." Med sin stämning vill Waymo att Uber och Otto slutar använda deras patenterade teknik och kräver även ett skadestånd på en än så länge okänd summa. Waymos och Googles moderföretag Alphabet hade en gång i tiden ett rätt så nära samarbete men det verkar som om det kanske snart hör till historien. Waymo avslutar sitt blogginlägg med: "Our parent company Alphabet has long worked with Uber in many areas, and we didn’t make this decision lightly. However, given the overwhelming facts that our technology has been stolen, we have no choice but to defend our investment and development of this unique technology." Ni kan läsa hela Waymos blogginlägg på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Med självkörande bilar kan vi slippa trafikljus i korsningar
Framtidens bilar kan avgöra själva när det är fritt fram

Forskare på MIT, ETH Zurich samt italienska CNR har tagit fram ett system som skulle kunna avskaffa trafikljus i korsningar i framtiden när våra vägar bara trafikeras av självkörande bilar. Tanken är att de självkörande bilarna ska kommunicera med varandra och köra fram emot korsningen i rätt långsam hastighet och när sedan en lucka uppstår ska de öka hastigheten och köra igenom korsningen vilket illustreras i videon ovan. Enligt forskarna skulle den här typen av system effektivisera hur bilar tar sig igenom en korsning och dubbelt så många fordon skulle kunna passera en korsning jämfört med hur det är idag med trafikljus som reglerar när en bil kan köra igenom en korsning. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0