m
2020

Pokémon GO fortsätter dra in stora pengar
Slog rekord förra året

Pokémon GO var ju något som alla spelade i några månader och sedan la av. Men många, inklusive mig själv, har fortsatt spela och Niantic har varit duktiga på att hålla kvar de som inte la av och framförallt få dem att spendera pengar. Enligt SensorTower så drog Niantic in 894 miljoner dollar förra året vilket ska jämföras med 832 miljoner dollar 2016 då Pokémon-febern var som allra störst. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2019

När är det rimligt att ta en privatjet?
Oftast aldrig

Att flyga privatjet är i de allra flesta fall bara dumt, i alla fall ekonomiskt. Speciellt om man flyger mellan stora hubbar som New York eller London då det finns många flighter varje dag och det går att flyga bekvämt och relativt billigt på dem. Men så fort man ska flyga mellan lite konstigare orter och ett litet gäng med människor börjar privatjet bli rimligt eftersom man spar så mycket tid. En viktig person som måste vara på ett visst ställe en viss tidpunkt och sedan iväg så snart det bara går har ofta inte så många alternativ. i det här klippet får vi reda på lite mer om när det faktiskt är rimligt att flyga privatjet. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2018

Så tänker vi kring stora annonser
De där som ni inte verkar älska...

Ni kan inte ha undgått att ha sett dem, de stora helsidesannonser som har rullat den senaste tiden här på Feber. Nu är kampanjperioden över och vi har satt oss och funderat lite. Först och främst, vi har så klart sett missnöjet hos er läsare. Vi försöker hela tiden att lyssna på er, men om vi bara hade lyssnat blint på er hade ni sagt att vi inte skulle ha några annonser alls och då hade vi inte funnits. Samtidigt finns det annonsörer som vill ha stora format och betala riktigt bra för det. Så vi provade. Nu har vi kommit fram till att formatet verkligen inte är att föredra och ska undvikas så långt det bara går. Nu låter det som jag slingrar mig och som att det kan komma tillbaka. Det är helt korrekt. Om en annonsör, helst någon som ni tycker om så klart, vill betala sinnessjuka pengar för formatet kan det bli så att de får köpa. En helsida kostar redan i dag fyra till sex gånger mer än en vanlig banner, så det är bra betalt redan nu, men vi kommer inte att sälja till det priset. Men som sagt, om någon kommer och vill betala galna pengar kan det hända. Jag vill inte ha formatet på Feber, men om någon vill ge oss sjuka pengar så kan det bli så att vi böjer oss. Vi har även provat ett annat format på desktop som ni ser här ovan. Det hade en del barnsjukdomar men funkar bättre nu och det kommer vi att fortsätta med. Det är fortfarande lite pill för att det ska vara bra på riktigt men jag tycker att det är helt ok. Stort och maffigt men inte i vägen. En sista sak. Vi kör annonser för att finansiera vår verksamhet. Vi må vara ett Bonnierbolag men det betyder inte att vi kan gå med förlust. Även vår verksamhet måste gå runt, dels för att vi ska få fortsätta men också för att det ska finnas lite utrymme att satsa framåt. Vi uppskattar verkligen alla kommentarer och åsikter om våra annonser och ber om ursäkt för att vi varit så tysta kring den senaste tiden. Tumnagel
71.3°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya iPad Pro!
Roger är väldigt imponerad

När iPaden kom var den i och för sig rätt tung, men det vara ju bara skärm, ingenting annat. Den var snabb också, jag kommer ihåg hur jag satt och zoomade på Google Maps och bara älskade hur snabbt det gick. Det har hänt en del sedan dess. I dag presentade Apple två nya iPad Pros och de har grafik som är 1000 gånger snabbare än första iPaden. Det är faktiskt helt sjukt! Och nu är det verkligen bara skärm. Eller lite, lite kanter är det runt skärmen men det är verkligen inte mycket. Kanterna är hårda som på klassiska iPhone 4 och det känns väl inte så mjukt och härligt, men det är på något sätt naturligt och lite enklare att greppa. Överlag tycker jag inte att nya iPad Pro är en speciellt vacker produkt med härliga linjer utan en lite hårdare produkt med funktion skrivet i pannan. Jag tror att jag gillar det. Framsidan är som sagt mestadels skärm. Istället för 10,5 tum är den "lilla" numera 11 tum. Den stora är fortfarande 12,9 tum men så sjukt mycket mindre än den äldre besten. Vilken ska man ha då? 11-tummaren räcker gott och väl för de flesta så klart, precis som den gamla gjorde. Den stora är fortfarande främst för illustratörer och folk som verkligen jobbar kreativt på den. Den gamla var så klumpig i den stora versionen att den inte passade alls för vanligt folk men den här gången tycker jag allt att den stora fungerar för de allra flesta. Det är ändå väldigt mäktigt med så mycket skärm i sina händer. Borta är hemknappen och Touch ID. När jag tar iPaden i min hand letar jag efter den där hemknappen, det är inte riktigt lika naturligt med svepgesterna som på telefonen men jag antar att det är något man vänjer sig med rätt snabbt. Face ID finns istället och den låser snabbt upp iPaden oavsett hur man håller den. Det var alldeles för mycket oväsen för att testa den nya högtalarna men Apple lovar stereo hur man än håller den. Tack! Överlag gillar jag att det där med att man får hålla en iPad som man vill gillar jag. På baksidan är det rymdgrått, men det finns också en silverversion. Tyvärr syns antennränderna lite väl mycket men det gör något för den lite hårda känslan så det är ok. Priserna börjar på 9695 kronor för 11-tummaren och 11.995 kronor för 12,9-tummaren. Dyraste versionen har både LTE och 1 TB med minne(!!!) och kostar 22.495 kronor. Till iPaden kommer en ny penna. Den har en funktion där man dubbeltappar på den för att växla mellan olika verktyg, exempelvis mellan penna och sudd. Känslan på ytan är inte längre blankt utan lenare eller hur man nu ska beskriva det. Ena sidan av pennan är platt för att den ska kunna fästas på toppen av iPaden (vad som nu är toppen). Det gör pennan lite naturligare att hålla i men det är fortfarande ingen ergonomisk upplevelse. Laddar gör man genom att sätta pennan på ena långsidan. Där fästs den, hårt, med starka magneter. Klickar man dit den så hälsar iPad och penna också på varandra. Pennan kostar 1495 kronor. Ett annat tillbehör är det nya tangentbordet. På pappret är detta härligt, det har två olika lägen så att det passar vid fler tillfällen och är rätt tunt och härligt. Men själva tangentbordet är av samma typ som tidigare, det är en konstig plastmetalliskt historia som inte alls är skön att skriva på. Det funkar, men är inte fantastiskt. Till 11-tummaren kostar det 2195 kronor och till 12,9-tummaren kostar det 2395 kronor. Det är sjuka pengar för ett tangentbord som är långt från fantastiskt. Här får Apple inte ett bra betyg. Nya iPad Pro är inte billig men är och andra sidan fantastisk. Den är supersnabb och det finns ingenting med dessa två maskiner som är amatörmässigt. Problemet är iOS. Som ni ser på bilden ovan får det plats en ikon per kvadratmeter skärm ungefär vilket är trams. iOS blir med kommande Photoshop och Autocad samt med befintliga appar som Procreate etcetera hela tiden något som går att använda av proffs på riktigt. Men Apple behöver samtidigt fixa till iOS så att operativsystemet matchar den smått sjuka hårdvaran som man nu levererar. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0
2016
2015
2014
2013
2012

Så mycket kostar det att ta fram kända logotyper
Vissa företag spenderar sjuka pengar

Varumärken, logotyper och ansiktet utåt är mycket viktigt för företag, och något som kostar en herrans massa pengar. Oftast. Stocklogos har rotat lite och tagit fram siffror på vad det har kostat olika företag att ta fram sina logos. Vad de flesta kanske inte vet att det oftast är de företag som lagt ner lite pengar på sina logos som faktiskt är de vi känner igen och ser mest ute i världen. När det till exempel var dags för BP (British Petrol) att förnya sig la de helt sjuka 211 000 000 dollar (!) på det. Logotypen som är riktigt simpel stod för 4.6 miljoner dollar av den kostnaden. Nikes världsberömda "Swoosh" designade Carolyn Davidson 1975 och för det tog hon 35 dollar. Sen kan man ju kika på Googles original-logga som Sergey Brin själv tog fram 1998 och som kostade företaget 0 kronor. Har visserligen förfinats sedan dess men det kan inte ha kostat många spänn. Fler hittas på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2011
2010
2009

Steal Our Ideas
gratis idéer

Steal Our Ideas är en skön site som mer eller mindre ger fingret till många reklam- och webbyråer. Det finns många byråer runt om i världen som sitter på jättekonton och bara "lallar" omkring och försöker slå varandra i sjuka, meningslösa och idiotiska kampanjer för sin egen räkning och inte kundens. Att vinna priser inom reklam- och webbvärlden verkar vara viktigare än att se till att kunden får det absolut bästa för pengarna de spenderar. Det är här Steal Our Ideas kommer in. Här kan du få idéer helt gratis istället för att spendera sjuka pengar på någon häftig byrå. Helt rätt. Tumnagel
37.2°
+
Andreas P.
0
Nästa sida