Quantcast
m

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Toyotas stora SUV kommer till Sverige
Sjusitsiga Highlander lanseras nästa vår

Toyota har en SUV-modell som heter Highlander och med våra ögon mätt är det en ganska stor bil som har plats för sju personer. Nästa vår kommer bilen till Europa och till oss här i Sverige och så här ser den ut. Försäljningen drar igång i höst men vad bilen kostar vet vi tyvärr inte just nu. Enda motoralternativet är en bensinfyra på 2,5 liter som paras ihop med en elmotor bak och en fram. Det här är dock ingen laddhybrid utan systemet jobbar utan din inverkan. Effekten anges till 247 hästar och bränsleförbrukningen till 0,66 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bilen mäter 4,95 meter på längden och i bagagerummet ska det gå in 658 liter. Fäller man andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 1909 liter. Som tillval kommer Apple Carplay och Android Auto att finnas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019

Bentley Bentayga går nu att få med sju säten
Roger jublar

Bentley Bentayga är en av de äldsta lyx-suvarna på marknaden och nu får den en liten, men kanske viktig, uppdatering. Tidigare har bilen bjudit på plats för fem stycken personer men man har även kunnat få den fyrsitsig med två fåtöljer där bak för lite mer utrymme. Nu adderar man även en sjusitsig version för dig som vill köra fotbollslaget i lyx till träningen. Som väntat är platsen med de två sätena längst bak inte störst i världen men fungerar säkerligen som nödlösning för kortare sträckor. Med ett knapptryck fäller man sen stolarna när man behöver ytan till annat. Vad tillägget landar på för de två extra platserna är oklart för tillfället, men det är säkerligen inget som drabbar kundgruppen så hårt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar Triber
Kompakt sjusitsig SUV för Indien

Renault presenterar nu ytterligare en SUV och den heter Triber. Modellen har plats för sju stycken personer och är speciellt framtagen för den indiska marknaden. Trots att man får plats med mycket folk i bilen är den kompakt. Endast 3,99 meter på längden, 1,73 på bredden och 1,64 på höjden. Hjulbasen mäter 2,63 meter och torrvikten ligger på låga 947 kilo. Med alla stolar på plats går det endast in 84 liter bagage. Med sex säten är siffran upp till 320 liter och tar man bort sista och andra raden går det in 625 liter. Andra raden sitter på räls och är lätt att skjuta fram och tillbaka. De två små stolarna längst bak ska även vara enkla att lyfta i och ur. Triber bygger på en ny modulär plattform som Renault tagit fram för sitt B-segment i Indien. Motorn delar man med Clio och det är en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 72 hästar och 96 newtonmeter i vrid. Till den kopplas antingen en fempetad manuell låda eller en automatlåda. Modellen lanseras under andra halvan av året. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar sjusitsiga suven GLB
Kompakt men rymlig

Tidigare i april visade Mercedes upp den kompakta suven GLB som koncept. Redan då såg den väldigt klar ut för produktion, och när nu den färdiga bilen visas ser vi att inte jättemycket har förändrats. Trots sitt format ska man kunna trycka in sju stycken personer i den här och det blir en modell som hamnar mellan GLA och GLC. Om man inte vill ha sju platser går det givetvis att få bilen med bara fem också. Då får man in upp till 566 liter bagage bakom stolarna. Bilen har en hjulbas på 2,82 meter. Under huven sitter samma motorer som i Mercedes övriga små bilar. GLB200 bjuder på en 1,3-liters fyra med 163 hästar kopplad till en sjustegad automatlåda. GLB250 har istället en maskin på 2,0 liter och 224 hästar kopplad till en åttastegad låda. Dieselmotorerna är på 2,0 liter och det verkar endast vara dessa som går att få med fyrhjulsdrift, annars är det framhjulsdrift som gäller. Försäljningen drar igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2018

Rivian R1T är ytterligare en eldriven pickup
Visas på Los Angeles Auto Show

Det är inte bara suvar och sedaner som ska gå på el, även våra arbetsfordon kommer att göra det i framtiden. På Los Angeles Auto Show i slutet av månaden kommer företaget Rivian att visa upp modellen R1T och det är en pickup som endast går på el. Det här korta klippet är en första teaser för bilen. R1T ska vara i ungefär samma storleksklass som en Honda Ridgeline och den kommer att ha ett utgångspris på runt 50.000 dollar. Instegsversionen kommer att ha ett batteripack på 80 kWh och en räckvidd på 32 mil. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder. Förutom pickupen kommer man även att visa upp modellen R1S som är en sjusitsig SUV. Båda bilarna ska börja säljas 2020. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar Kodiaq RS
Och det kompakta konceptet Vision RS

Skoda drar nu täcket av inte mindre än två stycken RS-bilar som kommer att ställas ut på mässan i Paris. Dels handlar det om suven Kodiaq som nu kommer i ett sportigare utförande och om konceptbilen Vision RS som förhandsvisar ett kommande krutpaket. Kodiaqen beskrivs som den snabbaste sjusitsiga suven runt Ringen och det är också den första suven från tillverkaren som får tilläggsnamnet. I det här fallet innebär det bland annat att det under huven lurar en biffigare maskin och att bilen får ett sportigare utseende. Motorn man har valt att använda är en dubbelturbomatad dieselfyra på 2,0 liter och den ger 245 hästar och 500 newtonmeter. Samma maskin hittas även i Volkswagens modeller Passat och Tiguan. Kodiaq RS ska göra 0-100 km/h på sju sekunder och toppa 220 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Som standardmonterat finns bland annat adaptivt chassi, sex stycken olika körlägen, progressiv styrning, LED-strålkastare och digitalt instrumentkluster. Stolarna är klädda i Alcantara och det går att få antingen fem eller sju sittplatser. Dynamic Sound Boost är också standard och det är en teknik som fejkar ut häftigare motorljud i högtalarna. Kanske roligare än knattrig diesel men knappast särskilt roligt ändå. Konceptet Vision RS Concept spinner vidare på RS-tankarna och här har man valt att använda sig av en hybriddrivlina. Den består av en bensinmotor på 1,5 liter som ger 150 hästar som kopplats ihop med en elmotor på 75 kW. Den sammanlagda effekten anges till 250 hästar och 0-100 km/h ska gå på 7,1 sekunder. På bara el ska man kunna köra upp till sju mil. En full laddning ska ta 2,5 timmar. Vad konceptbilen kommer att mynna ut i får framtiden avgöra. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Under det här skynket står Seat Tarraco
Den sjusitsiga suven

Senare i år kommer Seat att presentera den nya modellen Tarraco. Det är en större SUV som ska ha plats för sju stycken personer. Bilen bygger på Volkswagens MQB-plattform som även används för Skoda Kodiaq. Motoralternativen förväntas även bli de som finns till denna modell. Om ni vill se läckta bilder på interiören hittar ni de här. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Två nya koncept från Pininfarina visade
En sedan och en crossover

Pininfarina plockade med sig två nya konceptbilar de tagit fram tillsammans med det kinesiska designhuset HKG till bilmässan i Kina. Bilarna heter H500 och K350 och det handlar om en sedan och en crossover. H500 som är sedanen är en mindre version av H600 som man visade förra året. Crossovern K350 är tänkt som ett mindre alternativ till femsitsiga K550 och sjusitsiga K750 som också visades förra året. Bägge konceptbilarna har eldrivlinor med räckviddsförlängare under skalet. Effekten anges till 408 hästar vilket gör att H500 kan ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder medan K350 gör samma sprint på 4,7. Toppfarterna anges till 250 km/h och räckvidden anges till över 100 mil. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2017

Sjusitsiga Volkswagen Tiguan Allspace visas upp
Fem säten blir tillval

I december förra året fick vi reda på att Volkswagen hade en större version av modellen Tiguan på gång. Nu är den här och Allspace som tilläggsnamnet är gör att man kan få in sju stycken personer i bilen. Sju säten blir faktiskt standard i Sverige, vill man istället endast ha fem får man lägga till pengar. Hjulbasen är nästan elva centimeter längre än Tiguan och yttermåttet har vuxit med 21,5 centimeter. Bakdörrarna är även längre för att göra det enklare att komma in längst bak. Fäller man inte upp de två bakersta stolarna får man plats med 145 liter mer och nu totalt 760 liter. Fäller man allt i den femsitsiga versionen ökar den siffran till 1 920 liter vilket är 265 liter mer än i vanliga Tiguan. Det ska gå att lasta grejer upp till 1,92 meter i längd. Sex olika motoralternativ erbjuds - från 150 till 240 hästar. Fyrhjulsdrift blir standard i Sverige oavsett motor. Dragvikten är som mest upp till 2,5 ton. Förförsäljningen drar igång i sommar, lanseringen sker först i höst. Några svenska priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2016

Volkswagen presenterar Tiguan med plats för sju
Visas på bilmässan i Detroit

Tiguan är en populär modell från Volkswagen och den hade nog blivit ännu mer populär om den kunde svälja mer folk. Och snart kommer det en sådan version. Tiguan Allspace som den heter presenteras på bilmässan i Detroit i januari och det är en modell som har en elva centimeter längre hjulbas än vanliga Tiguan. Lansering kommer att ske under nästa sommar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Volkswagens nya jätte-SUV
Byggs i USA för Nordamerika

Även om vi de flesta modeller som släpps nu för tiden är väldigt globala har olika delar av världen smak för lite konstiga bilar. Som amerikanerna och deras jätte-SUVar. Därför släpper nu Volkswagen en ny modell som man kallar för Atlas. Den kommer att byggas i USA och kommer till en början bara att säljas i Nordamerika. I slutet av nästa år får även Ryssland och Mellanöstern. Även om bilen ser ut som ett monster på bilderna så ska den vara mindre än kommande Touareg och placerar sig alltså mellan den och Tiguan. Det här segmentet är stort i USA, tio procent av bilarna som säljs är av den här typen. Bilen är sjusitsig och är faktiskt Volkswagens första med så många platser. Plattformen som den byggs på är MQB-plattformen, samma som bland annat Golf bygger på. Med sina fem meter och fyra centimeter på längden är den här dock något större än golfen. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Peugeot 5008 blir SUV
Inte längre en MPV

Peugeot 5008 var fram tills i går en sjusitsig MPV men från och med nu blir det andra bullar. I dag presenteras den nämligen i ny skrud, som SUV. Nytt utseende, mer attityd och ett snäpp högre markfrigång. Bilen mäter in på 4,64 meter i längd vilket är elva centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen anges till 2,84 meter, något som ska ge passagerarna i baksätet gott om plats för att dingla med benen. Alla säten går att fälla och de två längst bak går även att plocka ur helt. Gör man det kan man lasta hela 1 060 liter. Man kan även få in grejer som är upp till 3,2 meter långa om man fäller alla säten hela vägen fram, även passagerarsätet alltså. Bilen är utrustad med den senaste generationen av Peugeot i-Cockpit som innebär skärm både för instrumenthuset och infotainmentsystemet. Den framför föraren mäter 12,3 tum medan pekskärmen i mitten är på åtta tum. Under huven finns fyra olika bensinalternativ och sex olika dieslar. Effektspannet ligger mellan 100 till 180 hästar där den sistnämnda är en tvåliters diesel. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris i slutet av denna månad, lanseringen sker nästa vår. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Audi Q7 e-tron blir din för 825 000 kronor
Orderböckerna har öppnat

Audi öppnar nu orderböckerna för Q7 e-tron som är deras första dieseldrivna plug-in hybrid. Försäljningen drar igång första veckan i mars och vill du bli ägare till ett exemplar får du ha minst 825 000 kronor redo på kontot. För pengarna får du en laddhybrid som är supermiljöbilsklassad, kan köra 5,6 mil på enbart el, som har en blandad förbrukning på 0,18 liter och ett koldioxidutsläpp på 48 gram per kilometer. Under huven sitter en sexcylindrig turbodiesel på 3,0 liter som tillsammans med en elmotor ger en effekt på 373 hästar och ett vrid på 700 Nm. Bilen är fyrhjulsdriven och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Litium-jonbatteriet sitter under bagagerumsgolvet och detta stjäl lite lastutrymme. En sjusitsig Q7 lastar i vanliga fall 770 liter med den tredje raden fälld, i den här ska man få in 650 liter. Batteriet kan snabbladdas på 2,5 timmar men i ett vanlig eluttag tar det åtta. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2015

BMW 2-serie Active Tourer växer
Det här är sjusitsiga Gran Tourer

BMW presenterar nu 2-serie Gran Tourer som är en 20 centimeter längre version av 2-serie Active Tourer. I den här modellen ska man kunna få in ett helt fotbollslag, i alla fall om det totalt rör sig om sju personer. Bilen mäter in på 4.55 meter, 1.8 på bredden och 1.6 på höjden. Om den är utrustad med sju säten får man in 560 liter utan att fälla något, men gör man det går det in 1 820 liter. Väljer man en Gran Tourer och skippar de två sätena längst bak går det in 645 liter och hela 1 905 liter om de fälls. Upp till 2.6 meter långa grunkor ska gå in. Svensk premiär blir i maj/juni och priset börjar på 254 000 kronor (218i Gran Tourer). Vilka motorer som erbjuds och annat matnyttigt kan ni läsa om på länken nedan. Tumnagel
19.1°
+
Bobby Green
0
2014

Vi har känt på Volvo XC90
Stor, snygg och lovande

Volvo har efter att Ford släppte taget kämpat för att bli ett eget företag med en egen historia, egen teknik och en egen identitet och XC90 är den första frukten av den kampen. Efter 45 minuter presentation av en hel drös människor från Volvo är känslan tydlig - man är stolt och det är ju lovande. Volvo XC90 är en helt ny Volvo på alla håll och kanter. Inga tråkiga arv finns kvar från Ford utan motorer, plattform och allt är nytt och egensnickrat. Och det är välsnickrat tycker jag. XC90 är stor, inte bara för Volvo utan även för den som möter bilen i dess fysiska form. Jag är 180 cm hög och jag spöar bara XC90 med 2.5 cm! Längden ligger på 495 cm och det i kombination med dess form gör att bilen känns riktigt, riktigt mäktigt. Man behöver inte läsa någon specifikation för att förstå att man får in lite skit i den här. Ni som kommer ihåg SUV-konceptet kommer ihåg en helt annan bil egentligen och från utsidan är det tråkigt, men på insidan är det inte alls tråkigt. XC90 är sjusitsig - alltid. Konkurrenterna slänger ofta ut de sista sätena när de stoppar in batterier och annat tråkigt men XC90 är sjusitsig även med största motoralternativet T8 som bjuder på både en bensinmotor och en elmotor. Riktigt coolt. Jag kröp bak där bak och Volvo säger själva att det är till för dem under 170 cm, jag är som sagt tio till men jag kommer in utan problem och sitter faktiskt - under omständigheterna - riktigt bra. Jag slår i huvudet lite men skjuter jag fram mellansätet får jag gott om plats för benen. Hade du tänkt att skjutsa ett halvt fotbollslag i din XC90 kommer ungarna sitta bra där bak bra många år. Alla stolar individuellt fällbara och vinklingsbara och mellanraden går som sagt att skjuta fram och tillbaka, något som börjar bli standard i dessa bilar och det klagar vi inte på alls. En rolig detalj är att bakre raden fäller man med motor vilket gör att man kan fälla den från förarpositionen. I framsätet har man skrotat allt vad tråkighet heter. Här är det stiligt, det känns premium och man har tänkt helt rätt. Hela paketet framför ögonen är digitalt och förändras beroende på vad du gör, när du håller ögonen på vägen har du heads up i rutan och i mitt konsolen hittar du den nya skärmen som är ställd på höjden - mer om den i separat artikel. Allt känns rätt, snyggt och självklart. Det finns en liten, liten bit kvar innan man spöar alla i klassen men man behöver i alla fall inte skämmas längre, en sådan detalj är knapparna på ratten som kändes sådär. Tillbaka till utsidan då, är den snygg? Inte lika snygg som konceptet, så klart, och från sidan är rumpan alldeles för lik nya BMW X5 för att jag ska bli riktigt till mig i trasorna. Likheterna med gamla XC90 är också tydliga, lite för tydliga tycker jag som hade hoppats att man hade vågat ta ut svängarna ännu mer. Framlyktorna har fått en konstig knix och blivit längre, också något som inte fanns på konceptet och som förstör karaktären en smula tycker jag. Synd. Det som jag är mest besviken på är att bilen jämfört med XC-konceptet har blivit så förnuftig. Konceptet kändes sportigt, piggt och framåt - det färdiga resultatet känns betydligt mer låda. Som köpare är det nog däremot inget dåligt alls eftersom det här ska vara en praktiskt bil. Vill man ha något smäckert får man snällt köpa en annan bil. Men formen funkar och hela paketet fungerar verkligen. En inredning som man vill vara i, en form som man inte skäms för, en attityd som jag tror tilltalar många och som framförallt är något i alla fall jag kan identifiera mig med. Det här är nog den första Volvon som jag skulle kunna tänka mig att köpa. XC90 är den första bilen av många nya bilar från Volvo. 9 modeller ska finnas när man är klar och efter XC90 kommer nog fokus ligga på V90 och S90, något som jag ser fram emot! Frågor? Använd kommentarerna så ska jag försöka svara på dem! Tumnagel
67.9°
+
Roger Åberg
0

Så här ser Land Rover Discovery Sport ut på insidan
Snart premiär

Land Rover fortsätter att skicka ut teasers för nästa Discovery och nu får vi se lite av hur interiören ser ut. I videon får vi bland annat se hur det sjusitsiga upplägget ser ut. Gerry McGovern som är Design Director och Chief Creative Officer säger följande: "Versatility is a fundamental element of the Discovery family and with 5+2 seating, generous load space and configurable seating the new Discovery Sport truly deserves to wear the Discovery badge." Den nya bilen presenteras i sin helhet den 3 september. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida