m

Individ flyger drönare i skidbacke
Skidåkare reagerar fullt rimligt

Det är ganska lätt att gå igenom livet utan att vara en dålig person och förstöra för andra, men vissa verkar inte ha hjärnkapacitet nog för att inse när de utsätter andra för fara. Typ som den här herren som tyckte det var en bra idé att flyga med sin drönare mitt i skidbacken. Tumnagel
73.4°
+
André Stray
0
2019

GoPro presenterar Hero 8 Black och Max
Vi har klämt på nyheterna!

GoPro har de senaste åren presenterat nya kameror i början av hösten och i år är det givetvis inget undantag. Gänget har visat upp två nya kameror vid namn Hero 8 Black och Max som kommer agera uppföljare till Hero 7 Black samt 360-kameran Fusion. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Skogsstyrelsen räknar älgar med hjälp av drönare
Billigare och miljövänligare än att använda flygplan

Skogsstyrelsen har genomfört ett pilotprojekt där man har inventerat älgstammen på det 330 hektar stora område där den stora skogsbranden i Västmanland rasade för snart fem år sedan. Man använde en drönare som var försedd med värmekamera som man hade programmerat att söka av 10 hektar stora områden i omgångar. Det fanns dock personal på plats som övervakade drönarna och kunde ta över kontrollen om det skulle behövas. Katrin Magnusson, verksamhetsutvecklare på Skogsstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Tekniken har potential att bli ett komplement till de mer traditionella metoderna vi har för viltinventering, spillningsinventering och inventering med flygplan. Det blir också påtagligt för de som förvaltar viltet lokalt var djuren finns och hur de fördelar sig i landskapet och hur många de verkligen är." Fördelarna med att använda drönare jämfört med flygplan för inventering är att drönarna är både billigare och mer miljövänliga än flygplanen. Nackdelen är att den korta livslängden på drönarnas batterier samt att det finns restriktioner om var man får flyga drönare vilket gör att de inte går att använda överallt. Skogsstyrelsen verkar vara nöjda med sitt pilotprojekt med att räkna älgar från drönare och i framtiden hoppas man kunna utbilda skogsägare i den nya tekniken så att de i framtiden kan genomföra sina egna inventeringar. I klippet nedan kan ni kolla in när Skogsstyrelsens drönare spanar in en älgfamilj. Här nedan hittas även en älgbonus från skidbacken. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbar räddar snubbe i skidlift
Kvicktänkta ungdomar hjälper liten kille

Här är ett klipp från skidorten Grouse Mountain i Kanada där en 8-årig kille hade kunnat skada sig allvarligt när han på något sätt gled ur skidliften han satt i. I klippet kan man se den lille killen hänga långt över marken samtidigt som några ungdomar på marken uppfattar vad som håller på och hända. De kvicktänkta ungdomarna tar då saken i egna händer och går och hämtar en skyddsbarriär i skidbacken som man sedan använder som ett slags segel för att fånga upp killen när han släpper taget från liften och faller mot marken. Den åttaårige pojken uppges ha klarat fallet bra och ska inte ha skadat sig på när han landade. Tumnagel
77.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Köpenhamn har byggt en skidbacke på en soptipp
Där man kan åka skidor året runt

Copenhill är Köpenhamns senastes sopstations-anläggning och där kommer man även att kunna roa sig med annat än att kolla på sopor inom kort. På anläggningens 85 meter höga sluttande tak har man nämligen byggt en skidbacke. Det är inte snö i skidbacken utan backen är byggd av ett material som kallas för neveplast. Det ser ut som konstgräs men är speciellt framtaget för att man ska kunna åka skidor på det. Christian Ingels är chef på Copenhill och han säger till nyhetsbyrån Reuters: "I think everybody is surprised to start with when they look at it and it’s not snow. It’s green dry-slope material. After one or two runs, your mind is automatically adjusting so you feel exactly like skiing." Copenhills rekreationsanläggning kommer att öppna till våren och skidbacken kommer att vara öppen året runt. I videon ovan kan ni kolla in det första teståket i backen. Fixar ni inte danska så kan ni hoppa direkt till 0:50 i klippet. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Uppkopplad klocka lugnar sinnet
Vi har testat Apple Watch med mobiluppkoppling

Apple Watch Serie 3 kom i september förra året och en av nyheterna då var att man kunde få den med LTE, det vill säga mobiluppkoppling. Sverige var dock inte ett av de länder som fick tillgång till klockan, Apple hade helt enkelt inget samarbete med någon operatör här. Nu har man det, så om du använder Tre till din mobil kan du lägga telefonen hemma. Eller kan man det? Vi börjar med prislappen. En vanlig Series 3-klocka kostar från 3695 kronor, vill man ha mobiluppkopplingen får man lägga ut 4495 kronor, det vill säga 800 kronor mer. Den kostnaden känns klart rimlig tycker jag och funktionerna är lätt värda pengarna. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Porsche kör 911 uppför skidbacke
30 år med fyrhjulsdrift firas

För att fira att det är 30 år sedan Porsche presenterade 911 Carrera 4 så tog man en 911 Turbo S uppför en skidbacke i Skottland. Som synes går det bra, men 49 sekunder in ser vi att backen ligger i så hur sann den här videon verkligen är låter vi vara osagt. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Använd Apple Watch för att hålla koll på skidåkningen
Vi har testat!

Nu är det sportlov för en del av befolkningen och då drar många till bergen för att åka skidor. Vi gillar ju att mäta all form av aktivitet nu för tiden, för precis som med snygga luncher är det ju så att om det inte finns digitala bevis så har det aldrig hänt. Skämt å sido, det är faktiskt väldigt trevligt att hålla koll på sina aktiviteter även i skidbacken. Med Apple Watch Series 3 och watchOS 4.2 kom det lite nya funktioner som gör att det blir enklare och bättre att spåra vad man gör på berget, så vi begav oss till Schweiz för att testa. Med på turen var också Eddy, en av skaparna av appen Snoww som använder just dess funktioner. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Skidåkande robotar gör upp i skuggan av OS
Framtida OS-deltagare?

En timmas bilväg från OS-staden Pyeongchang arrangerades idag Ski Robot Challenge där tvåbenta robotar gjorde upp om vem av dem som var bäst i skidbacken. Det var sammanlagt åtta lag som tävlade om titeln som snabbast skidåkande robot. Kraven på robotarna var att dessa skulle vara försedda med armar och ben, vara minst 50 centimeter långa samt vara försedda med en intern energikälla/batteri. Vidare var robotarna försedda med kameror och sensorer som kunde känna av var skidbackens blå och röda flaggor befann sig. Organisatören av Ski Robot Challenge, Kim Dong-uk, verkar har varit nöjd med tävlingen även om publikintresset inte ser ut att ha varit enormt. Han sa efteråt: "I think in the future robots will have their own Winter Games on the sidelines of the Olympics held by humans." Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Jon Olsson kör Lamborghini i skidbacke
En Murciélago utrustades med spikdäck

Att Jon Olsson älskar snö vet vi redan. Han har även en förkärlek för att köra bilar på snö och det brukar då ofta handla om superbilar. Nu har han gjort det igen och med en Lamborghini Murciélago utrustad med spikdäck har han varit ute i backen på en skidresort. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2015

Döende hund får leka i snön en sista gång
Hackad lök överallt!

Hunden Sophia har bencancer och kommer sannolikt inte leva till snön börjar falla igen. Men Sophias ägare tog kontakt med inomhusskidbacken Chill Factore i Manchester och tillsammans såg de till att Sophia fick leka i snön en sista gång. Tumnagel
65.3°
+
Frode Wikesjö
0

Skidåkare ser sig själv i tredjepersonsvy
Inte helt lätt att manövrera

Tänk er att åka ned för skidbacken i full fart. Tänk er sedan att ni inte ser verkligheten framför er i vanligt förstapersonsperspektiv utan att ni istället ser er själva åka i ett tredjepersonsperspektiv. Just det här har några grabbar från Sverige testat för att simulera känslan av att spela ett spel i verkligheten. En sorts omvänd virtuell verklighet. Det hela går ut på att två personer åker efter varandra i backen där personen som åker längst fram har på sig ett par videoglasögon som är kopplade till en videokamera. Längst bak åker sedan en annan person som håller i kameran. Resultat blir att personen längst fram ser sig själv åka och ska utifrån den bilden manövrera i backen. Snacka om att lura hjärnan, och det ser inte helt lätt ut. Tumnagel
82.1°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Ken Block stökar till det i skidbacken med sin Ford Raptor
Får sällskap av snowboardproffs

När Ken Block inte sladdar sönder asfalt gillar han att sprätta snö. Hans feta Ford Raptor är försedd med larvfötter och skrattar således åt det vita underlaget. I den purfärska videon Shredfest låter han bilen visa vad den går för, samtidigt som snowboardproffsen Zak Hale och Ethan Deiss gör sin grej. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Jon Olsson kör sin Rebellion R2k i skidbacken
"Det bästa sättet att använda en superbil"

Jon Olsson är för närvarande skadad och kan inte åka skidor. Så vad gör han? Jo han plockar ut sin Rebellion R2k och kör loss med den i backen istället. 600 hästar, 1 000 kilo och vinterdäck med 315-bredd bak. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

OS blandat med en gnutta Star Wars
Vad händer om man låter några AT-AT:s attackera skidbacken?

Om du inte tycker att OS är speciellt spännande så är du inte ensam. här har vi dock en idé på hur man skulle kunna göra det mer intressant, håll OS på planeten Hoth mitt under rymdimperiets attack. Tumnagel
65.1°
+
Gordon Andersson
0
2013

Upp för backen med 900 hästar
Red Bull vill också leka i snön

Red Bull vill säkert inte att Minis bakåtvolt ska stjäla all uppmärksamhet och tog därför ut deras 900 hästar starka offroad-kärra TORC och brände upp med den för en skidbacke. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2012

Svensk hjälm med lurar
Samarbete mellan POC och Beats by Dr Dre

Svenska hjälmtillverkaren POC har gjort ett samarbete med hörlurstillverkaren Beats by Dr Dre. Resultatet är en stilren historia som jag skulle vilja ha i skidbacken - och allra helst i liftkön. Det enda som hindrar mig att köpa den här på stubben är prislappen, om man ska lägga ut 2200 kronor bör man nog använda den mer än en vecka om året som jag gör. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Skidglasögon med inbyggd skärm
Och massor av funktioner

Oakley har släppt ett par ny värstingglasögon för skidbacken som har massor med teknik i sig. Det första är en skärm som tillsammans med GPS, sensorer och blåtandskoppling till din iPhone kan visa massor av roliga saker. Du kan se hur snabbt du kör, hur mycket fallhöjd du har samlat på dig, vart polarna befinner sig, hur bra ditt hopp var och så vidare. Det är synd att jag är så usel på skidor, annars hade det här varit ett givet köp. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Mr Lagom har blivit lite tuffare
Men bara lite lagom tuffare

Passat är en enorm succé för Volkswagen i Sverige. Så klart är det kombin, som VW kallar för Variant, som säljer bäst och Sverige kränger faktiskt flest Passat Variant i Europa. Så när man piffar till Passat för vildmarken står Sverige högt på listan och bara Kina, Ryssland och Tyskland spås sälja fler bilar än Sverige. I januari i år såldes det 1414 VW Passat och 1503 Volvo V70 så Volkswagen är nära målet att gå om den eviga ettan Volvo V70. Frågan är om Alltrack-versionen kan vara den sista knuffen förbi V70? VW själva är blygsamma och tror att många av de som kommer att köpa Alltrack redan är Passat-köpare som nu får råda att köpa sig en ut-i-smutsen-version men jag tror de bara är blygsamma - de säger ju samtidigt att de redan har 1000 bokningar på bilen (vilket inte betyder 1000 sålda, men ändå). Passat har, enligt mig, vunnit terräng för att den är så lagom. Lagom dyr, lagom skitbra, lagom mycket för pengarna, lagom stor. Inget som sticker ut på tjänstebilsparkeringen, inget att bli besviken på. Men för de som har Passat på tjänstemenyn finns det nu alltså en lite roligare variant (höhö) att välja - Alltrack. Högre markfrigång (från 135 till 165 millimeter), ny front, hasplåtar, påkörningskydd under bilen och samma offroadprogram som i Tiguan och Touareg skiljer Alltrack från en vanlig Passat. Och 30 kilo. Två varianter kommer till Sverige, en bensinare på 211 hästar som kostar 309 900 kronor och en diesel på 170 hästar som kostar 325 900 kronor. Båda motorerna är trevliga bekantskaper som räcker gott och väl för köparnas behov. Bensinaren låter till och med lite mumsigt om man trycker på från stillastående. Båda kommer som standard med fyrhjulsdrift och DSG-låda och bygger utrustningsmässigt på Passat Variant GT så en Alltrack är välutrustad från start. Mellan 12 och 18 000 kronor är skillnaden mellan en Alltrack och en vanlig Passat Variant med GT-utrustning. Det finns massor med paket att välja mellan för den som inte nöjer sig med det som är standard, så för en 350 000 får man en riktigt välutrustad bil att plocka ut från HR-avdelningen. Eftersom en XC70 med AWD och automat börjar på 369 900 kronor får det ses som en bra deal... Efter att ha rullat några timmar på tyska motorvägar och slingra österrikeska alpvägar finns det absolut ingenting att klaga på. Som tillval finns ett dynamiskt chassi att välja för 15 500 kronor, vilket gör det en smula roligare på de där slingriga vägarna och mjukare på motorvägen. En bra slant som den som känner sig rik ska kosta på sig. Offroadprogrammet som sitter i Tiguan och Touareg (standard) gör att Alltrack faktiskt är rätt lovande i skogen så länge markfrigången räcker till. Men man behöver inte ut i skogen för att få anledning att trycka på offroad-knappen, även på den där branta och sunkiga lilla vägen upp och ner från stugan i fjällen hjälper systemen till. En inte allt för vild gissning är att det kommer stå ett antal Passat Alltrack parkerade på skidbackens parkering nästa sportlov (eller kanske redan i påsk). Även om köparna inte har fått anledning att trycka på offroad-knappen på vägen till backen så kommer de att vara nöjda med sitt val. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Audi visar Q3 Vail i Detroit
Biff med biffig motor

På bilmässan i Detroit kommer Audi att visa upp Q3 Vail. Högre chassi, fetare tack vare skärmbreddare och med en rolig motor under huven. En Q3 RS med vinterkängor kan man säga. Varför bilen kallas för Vail beror på vintersportorten med samma namn. Tanken är att locka unga vintersportfantaster till den här bilen och då ska tydligen lite vassare design och mer krut under huven vara rätt recept. Motorn är Audis berömda TFSI-snurra med fem cylindrar och en litervolym på 2.5. 340 hästar och 400 Nm plockas ur den och effekten hittar till alla fyra hjul som tar dig till 100 km/h på 5.5 sekunder. Nytt färgschema präglar bilen på flera olika ställen och karossens lack är speciellt framtagen för just Vail. Den heter Energy Red och innehåller massa skimrande guldflagor som gör den extra snygg i solblänket. Tillsammans med skärmbreddarna, 30 millimeter högre markfrigång och 20-tummarna ser bilen faktiskt ganska kaxig ut. För att göra bilen ännu mer vettig i skidbacken har Audi stoppat in en liten laddstation i bagageutrymmet. Där hittar man två stycken LED-ficklampor som även fungerar som hand- eller pjäxvärmare då de innehåller infravärmare. Även mattan i bagagen är uppvärmd så där kan man sitta och mysa med sin varma kopp choklad som man får från termosen som sitter mellan sätena. Termosen kan även kyla din dryck. Bilen kommer som sagt att visas upp som ett koncept men det är väl inte helt omöjligt att den blir verklighet i någon sorts form. Vad tycks? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2011

"City Slickers"-regissör gör comeback
Ron Underwood klar för "Woodchucks", hans första film på sex år.

Underwood gjorde succé i början på 90-talet med filmer som "Hotet från underjorden" och "City Slickers" men har efter superfloppen "Pluto Nash" med Eddie Murphy mest gästregisserat TV. Nu gör han långfilm igen och det blir en dramakomedi om skidåkare i Vermont som försöker stoppa utvecklare av turisttillhåll från att riva deras skidbacke, rapporterar The Hollywood Reporter. Tumnagel
37.1°
+
Andreas Samuelson
0
2010

Paris Audi Quattro Concept
Tysken firar 30 år med Quattro

Här är alltså bilen som Audi helikoptrade runt med vid skidbacken i Alperna och den kallas kort och gott för Audi Quattro Concept. Bilen är framtagen för att fira företagets 30 år med fyrhjulsdrift. Som det har ryktats om tidigare är konceptet baserad på RS5, men är kortare och har tappat baksätet. Enligt Audi ska konceptet vara fullt körbart och har en 2,5-litersmotor på 408 hästar och 480 Nm kopplad till en sexväxlad låda. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder men vad den toppar har Audi inte avslöjat än. Quattro Concept väger in på 1300 kilo, är 4,28 meter lång, 1,86 meter bred och 1,33 meter hög. Hjulbasen är på nätta 2,6 meter. Om konceptet kommer att bli verklighet återstår att se, vad tycker ni? Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

X-Plore.XGX - handskar med inbyggd GPS
Bra att ha i skidbacken

Från tyska Zanier Sports kommer de här skidhandskarna med inbyggd GPS. Via den lilla skärmen på handskens ena tumme kan man få information om hastighet, max- och medelhastighet, höjd och avverkad sträcka. X-Plore.XGX släpps senare i år så jag antar att det inte blir något skidande med dessa förrän nästa säsong. Än så länge har inte Zanier släpps några prisuppgifter. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robot i skidbacken
Tar sig fram hyggligt

Befinner du dig just nu i de Slovenska skidbackarna så ska du inte bli allt för överraskad om du helt plötsligt blir omkörd av en robot på skidor. Forskare testar just nu en robot som ser ut att ta sig ner för backen riktigt hyggligt. Roboten är cirka en meter hög och försedd med sensorer som förser roboten med information om miljön runt om kring den ser ut. Roboten är framtagen för att hjälpa forskare att se hur objekt ska röra sig i virtual reality-applikationer. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klart man ska vara fin även i backen
Aston Martin hjälper såklart till

Har man en Aston Martin som man tänkt slänga på snökedjor på och dra till skidbacken, så är det ju självklart att dessa godbitar måste sitta fastsurrade på takräcket (om man nu har något sånt monterat på sin Aston Martin). Skidorna heter DBS Prague och är handbyggda av den österrikiska skidspecialisten Differences, i kompositmaterial, aluminium och kolfiber. De finns tillgängliga i Aston Martins fyra senaste färger, Morning Frost White, Quantum Silver, Almond Green och Silver Blonde men kan såklart mot en extra peng fås i vilken standardlack man vill. Läckerbitarna finns i följande längder, 159, 166, 173 och 180 centimeter. Själv har jag aldrig stått på ett par skidor, jag hade istället en hårdrocks-svart Stiga Snowracer som ägde i backarna. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2009

Få koll på skidbacken med iPhone-app

Många av er befinner er säkert i skidbacken och då kan den här lilla appen för sju spänn vara praktisk. Den är ful, men du får full koll på om vilka liftar som är öppna, hur kallt det är och hur mycket det blåser. En smart funktion är att man kan kolla på webkameror från liftarna så att man får en bild av läget också. De system som stöds är Funäsdalsberget, Tänndalen, Ramundberget, Sälen, Vemdalen och Åre. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Robot som åker slalom
Ska hjälpa skidåkare att bli bättre

Japanska forskare har tagit fram den här roboten som de hoppas kunna ge de svar på hur man effektivast tar sig ner för en slalombacke. Genom att studera robotens rörelser när den tar sig ner för backen och mäta vilket som var det snabbaste sättet hoppas forskarna få fram data som sedan kan användas för att även människor ska ta sig ner så snabbt så möjligt mellan slalomportarna. Än så länge har man bara testat roboten på en 11 meter lång gräsbeklädd backe men i framtiden hoppas man att den ska kunna ta sig ner för en riktig skidbacke. Tills dess hoppas vi även att man tagit fram en video så att vi kan få se hur duktig roboten faktiskt är. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Besök toaletten...
utan att lämna skidbacken

Georgia Max Coffee har valt att göra om ett gäng av sina kundtoaletter på olika skidorter i Japan. Jag tycker det verkar helt underbart att sitta omgiven av utsikten från backens topp där jag kan sätta fötterna på de ditmålade skidorna. Som svensk blir jag också sjukt nyfiken på toalettens knappanel. Tumnagel
37.6°
+
Lotta Madetoja
0
Nästa sida