LIVE onsdag 14.00 Xiaomi presenterar Mi 10T-serien
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Skoda visar upp nya Octavia Scout
Ut på tur, aldrig sur!

I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Det här är troligtvis nya Skoda Octavia RS
Och Octavia Scout

Vi har tidigare skrivit om att Skoda Octavia i RS-kostym kommer att visas upp på bilmässan i Genève och nu verkar det som att bilder på just denna har läckt ut på nätet. Vi får se bilen både i sedan- och kombiutförande och bland bilderna hittar vi även skogsmulle-versionen Scout. Mer information kommer när bilarna väl är officiellt presenterade. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2019

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Audi A1 kommer i skogsmulleutförande
Det här är Citycarver

Även småbilar vill ibland ut i det fria, kanske inte ut i skogen men väl på grusvägarna. Nu släpper Audi en lite mer tålig version av sin A1:a och den kallar man för Citycarver, vilket i och för sig säger emot det där om att lämna asfalten men man säger att den ska fungera "in the city, on country roads and highways and even on slightly rough terrain". Citycarver har fyra centimeters högre markfrigång än vanliga A1, 3,5 centimeter kommer från lite annorlunda dämpning och de sista 5 millimetrarna är tack vare att 16 tums-hjul är standard. Nio olika färger finns och man kan få taket i kontrastfärgerna svart eller grå. Även på insidan är det lite uppiffat. Priser eller säljstart finns inte ännu. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0
2018

Ford visar skogsmulle-versionen av nya Focus kombi
Erbjuds ej med fyrhjulsdrift

Folk vill ha något som är ett mellanting mellan vanlig kombi och SUV och tanken är att man ska fylla det utrymmet med Active-versionen av nya Focus som Ford nu visar upp. Den har något högre markfrigång (30 millimeter fram, 34 bak), plastdetaljer som ska smocka kvistar och barr och den är speciellt framtagen för dig som har en aktiv livstil. Såna som har vandringsbyxor med svart över knäna, kikare runt halsen och som aldrig skulle komma på tanken att grilla Dennis-korv alltså. Chassiet har modifierats och fått andra fjädrar, dämpare och krängningshämmare jämfört med vanliga Focus. Man får även förutom körlägena Normal, Sport och Eco de som kallas för Slippery och Trail. Motormässigt erbjuds två olika EcoBoost-maskiner och två EcoBlue-dieslar. Bensinarna är antingen på 1,0 liter och 125 hästar eller 1,5 liter och 150 hästar. Dieslarna är på 1,5 liter och 120 hästar eller 2,0 liter och 150 hästar. Till maskinerna kopplas antingen en sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift går ej att få. Ja du läste rätt, det är endast drivning på framhjulen som gäller. Så ut i skogen med er och äventyra loss! Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

iOS Friluftsfrämjandet släpper Skogsmulle-app
Lär barn om Allemansrätten och annat

Friluftsfrämjandet släpper nu appen "Skogsmulle och naturboken" vilken riktar sig till barn i åldrarna 4 - 6 år som är intresserade av att lära sig lite mer om naturen. Ett av Friluftsfrämjandets mål med appen är att få ut barnen och deras föräldrar i naturen istället för att de sitta inne och titta på mobilen hela dagarna. I appen kan barnen få lära sig mer om bland annat Allemansrätten och andra saker som finns i vår natur. "Skogsmulle och naturboken" är gratis till iOS och Android. Android-versionen släpps inom kort och iOS-versionen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
56.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda begåvar nya Fabia Combi med Scoutline
Biffigare version men endast framhjulsdrift

När Skoda sätter emblemet Scout på sina bilar innebär det lite högre markfrigång, plast runt hjulhusen och ett överlag mer ruggat utseende. Scoutline är den lite mer försiktiga varianten av detta. Nu har man satt just detta emblem på den senaste generationen av Fabia Combi men om du hade tänkt dig en bil som du ska ut och harva med i skogen bör du nog välja något annat, den här erbjuds nämligen endast med framhjulsdrift. Under huven finns det tre stycken olika trecylindriga snurror på 1,0 liter att välja mellan och dessa går på antingen bensin eller diesel. I Sverige kan du dock bara få den med bensin och det är 95 eller 110 hästar som gäller. Priset börjar på 179.800 kronor. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Inkas senaste bygge klarar rätt tuffa tag
Nu snackar vi SUV på riktigt

Ibland behöver man helt enkelt en bepansrad monsterkärra med plats för 14 stycken personer och ett utseende som kommer att skrämma livet ur alla som ser den i backspegeln. Det är här Inkas Superior Armored Personnel Carrier (APC) / Armored Medical Evacuation Vehicle (AMEV) kommer in bilden. Den är speciellt utvecklad för tuff terräng och ska hålla dess invånare säkra tack vare sin Ballistic Level 7-bepansring. Kanske inget för Svensson att parkera på uppfarten till förortsvillan, men rätt så mäktigt ändå. Bilen går att skräddarsy efter behov och det mesta ska gå att få till om man behöver något speciellt. Under det nästan 15 ton tunga skalet sitter en rak dieselsexa från International som ger 330 hästar och 1.286 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en femstegad automatlåda och toppfarten anges till 130 km/h. Ekipaget går endast att specialbeställas och kostar efter hur man valt att utrusta bilen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa!

En något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och en hasplåt som skyddar lite grann är något vi svenskar gillar. Volvo har alltid varit i framkant när det kommer till detta och nu får nya V60 också behandlingen. Då kallar man den för Cross Country och med den här ska man alltså våga sig några centimeter utanför asfaltskanterna. Vdn Håkan Samuelsson säger följande om nyheten: "Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda." Markfrigången har höjts 60 millimeter jämfört med vanliga V60 och bilen har ett unikt Cross Country-chassi och fjädring. Fyrhjulsdrift är givetvis standard och så även Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Andra saker på tekniksidan är City Safety med autobroms och Pilot Assist-systemet som hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. På tillvalslistan finns bland annat Cross Traffic Alert med autobroms. V60 Cross Country kan fås antingen som T5 AWD eller D4 AWD. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer längre fram. Det går att prenumerera på bilen med en fast månadsavgift via tjänsten Care by Volvo. Roger är på plats vid avtäckningen så en artikel om hur den upplevelsen var kommer senare. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0
2017

Tim Cook drog till Hälsingland
Hälsade på hos förpackningsföretaget Iggesund Paperboard

Efter det att Apples VD Tim Cook intervjuats av vår chefredaktör Roger Åberg tidigare idag så bar det i rask takt iväg från Stockholm mot okänd destination. Nu vet vi, tack vare Cook själv, att han inte lämnade Sverige efter sitt Stockholmsbesök utan istället begav sig till den lilla bruksorten Iggesund i Hälsingland. Där har förpackningsföretaget Iggesund Paperboard, en del av Holmen-gruppen, sitt kontor och det var de som Cook var där för att träffa. Iggesund Paperboard tillverkar kartong för mer exklusivt bruk till förpackningar och är en av Apples leverantörer för förpackningar och innovationer runt dessa. Tumnagel
63.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes X-Klass blir din för 315 900 kronor plus moms
Kommer i november

De svenska priserna på Mercedes pickup X-Klass är nu klara och försäljningen kan dra igång. Priserna börjar på 315 900 kronor exklusive moms och för det får du en X 250d 4MATIC i Progressive Edition-utförande. Den har en rak dieselfyra under huven på 190 hästar och 450 newtonmeter. De första bilarna kommer i november och alla som tas in har fyrhjulsdrift och sjustegad automatlåda som standard. Bilarna får även backkamera och en ljudanläggning med åtta stycken högtalare. Maxlasten på flaket är 1 000 kilo och bilen blir den första som rymmer en lastpall på bredden. Max släpvagnsvikt är 3 500 kilo. Den nya modellen kommer att säljas i två stycken versioner - Progressive och Power. Den förstnämnda är den mer ruffiga skogsmullen medan Power ska bjuda på mer lyx såsom eljusterbara stolar, klimatanläggning med två zoner, LED-ljus, sidosteg och takrails. Power kostar 45 000 kronor mer och landar därmed på 360 900 kronor innan moms. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ny era för Mercedes - det här är pickupen X-Klass
En Nissan Navara i nya kläder

I oktober förra året fick vi se något helt nytt från Mercedes - pickupen X-Klass. Nu är den här på riktigt och Mercedes beskriver den som den första pickupen i premiumsegmentet. Men egentligen handlar det om en uppsnoffsad Nissan Navara. Ska ha klassens rymligaste flak och på det får man lasta upp till ett ton, en lastpall ska få plats på bredden. Max släpvagnsvikt anges till 3,5 ton. Två versioner erbjuds - Progressive och Power. Den förstnämnda ska vara mer utav en skogsmulle medan den senare är den med mest lyx i. På insidan erbjuds sex stycken olika klädslar, tre olika panelalternativ och två olika typer av innertak. Lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter sägs ge både bra vägegenskaper och hög komfort. Markfrigången anges till 20 centimeter men kan ökas till 22 centimeter om man väljer en annan typ av fjädring. Bilen har skivbromsar runt om och sägs ha de starkaste LED-strålkastarna bland alla pickuper. På säkerhetssidan finns bland annat sju stycken airbags, bromskraftförstärkning, körfältsvarnare och automatisk vägmärkesigenkänning. Till Sverige kommer X-Klass i höst och då med beteckningen X 250 d 4MATIC. Det innebär att det under skalet sitter en dieselfyra på 2,3 liter som ger 190 hästar och som har ett vridmoment på 450 newtonmeter. Till den kopplas en sjustegad automatlåda och bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel är standard och diffspärr finns som tillval. Priserna presenteras i september och de första bilarna kommer att dyka upp i november. Nästa år kommer toppmodellen X 350 d 4MATIC som har en diesel-V6:a på 258 hästar och permanent fyrhjulsdrift - ett alternativ till bland annat Volkswagen Amarok V6. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia som skogsmulle
Det här är Country Tourer

I går fick vi reda på priserna för Opels nya Insignia och i dag väljer man att presentera modellen i det lite mer ruggade utförandet Country Tourer. Den här, precis som alla andra i den här klassen, förses med plast runt hjulhusen, fejkade hasplåtar och en något högre markfrigång (20 millimeter). Självklart sker även drivningen på alla fyra hjulen så att man kan ta sig fram på grusvägen till sommarstugan. Bilen får en ny åttastegad automatlåda och istället för en traditionell bakre differential har Country Tourer automatisk vridmomentfördelning till det bakhjul som behöver kraften bäst. Detta sker via två elektroniskt styrda flerskiviga kopplingar. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Standard, Sport och Tour. Världspremiären sker i Frankfurt i september och bilen kommer att finnas hos återförsäljare till hösten. Något pris har vi tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2016

Scout-versionen av nya Skoda Octavia är här
Högre markfrigång, plast runt hjulhus och fyrhjulsdrift

I går fick vi ta del av Skodas sportiga RS-version av nya Octavia. I dag är det dags att presentera den inte lika sportiga men mer terrängvänliga versionen Scout. Köper man modellen med den beteckningen får man som väntat plast runt hjulhusen, en något högre markfrigång och hasplåtar i plast (hasplastar?). Fyrhjulsdrift är också det standard. Under huven kan man välja mellan tre olika turboladdade fyror - en bensinare på 1,8 liter som ger 180 hästar och två tvålitersdieslar med antingen 150 eller 184 hästar. Nytt är att man kan få den svagare dieseln med sjustegad DSG-låda. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar en E-Klass som klarar terräng
Volvo V90 Cross Country har fått konkurrens

Att smälla på lite plast runt hjulhusen, höja markfrigången med några centimeter och montera en "hasplåt" i plast kan låta barnsligt, men recept fungerar och folk älskar dessa något märkliga tingestar som inte är en SUV men heller ingen vanlig kombi. Få verkar dock använda bilarna till att tugga grusväg i Norrland utan att det verkar mest vara skrapa fälgar mot trottoarkanter i stan som gäller. Något som även avspeglas i Mercedes pressbilder på bilen, där det inte finns en enda där bilen är i miljön den är skapad för. Nåväl, modellen kallar man i alla fall för E-Klass All Terrain och det här är alltså en bil för dig som inte vart så sugen på Volvos nykomling V90 Cross Country, eller något liknande från de andra tillverkarna. Fyrhjulsdrift är såklart standard och bilen får även luftfjädringen Air Body Control. Den är 35 millimeter högre än en vanlig E-Klass och höjer man upp fjädringen till max får man en markfrigång på 156 millimeter. En bit efter V90 CC dock som har hela 210 millimeter. Bland körlägena finns det nu även ett All-Terrain-läge som när det är aktiverat ställer in bilen för lite offroadkörning. Inledningsvis erbjuds modellen endast med ett motoralternativ - E220d vilket innebär en fyrcylindrig tvåliters diesel på 191 hästar och 400 Newtonmeter. Den kopplas till den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på åtta sekunder och toppfarten anges till 231 km/h. Senare i år kommer det starkare dieselalternativet E350d med sexcylindrig motor. E-Klass All Terrain har premiär på bilmässan i Paris. När den kommer till Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på nya Volvo V90 Cross Country
Är det någon skillnad mot en vanlig V90?

I går presenterade Volvo Cross Country-versionen av V90. Våra redaktionsgrannar på Teknikens Värld var nere och kollade in premiären. Är verkligen den nya bilen så bra? Och vad är det för skillnad mot en vanlig V90? Kolla in videon nedan där Erik Wedberg granskar bilen närmare. Tumnagel
49.3°
+
Roger Åberg
0

Skogsmulle-versionen av Volvo V90 är här!
V90 Cross Country är officiell och går att beställa

Ska man vara riktigt med i tiden ska man ha en bil som kan klara en skogsstig utan större problem. Där behövs lite högre markfrigång, plast runt skärmarna, ruggade fälgar och kanske även en hasplåt ifall man kör över stockar och sten. Detta började Volvo med redan för 20 år sedan, när V70 XC dundrade fram på grusvägar till tonerna av Creedence fantastiska Bad Moon Rising. Hipster before it was cool. Nu är det dags för nästa spelare i matchen att kliva ut på planen, och den heter V90 Cross Country. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green Roger Åberg
0
2015

Audi Prologue Avant Concept får Allroad-behandling
Och mer effekt - 734 hästar

I slutet på februari fick vi ta del av Audis nya konceptbil Prologue Avant. Nu kommer ytterligare en version på samma kärra - en förhöjd skogsmullevagn som på Audispråk betyder en Allroad. Men det är inte bara lite mer luft mellan marken och skrovet som gäller här, man har även skruvat upp effekten från tidigare 455 till 734 hästar. Under det yxiga skalet och bakom de 22 tum stora fälgarna sitter motorn som är en bensin-V8:a på 4.0 liter med dubbla turbo. Den kopplas till en elmotor och den totala effekten anges alltså till 734 hästar och 900 Nm. Självklart fördelas all denna kraft till alla fyra hjul och detta görs via en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 3.5 sekunder och förbrukningen anges till 0.24 liter per mil. Premiären äger rum på Auto Shanghai 2015. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Passat Alltrack är redan här
Andra generationens ruggade skogsmulle

Knappt har nya Passat börjar rulla på vägarna innan Volkswagen nu presenterar den mer ruggade versionen Alltrack. Plastsjok runt hjulhusen, hasplåtar och lite högre markfrigång är som vanligt receptet. Bilen driver i standardläge endast på framhjulen men när det blir halt tar Haldex-systemet hand om alla fyra hjul som får hjälpas åt. Alla Alltrack får också det så kallade Off Road-programmet som har en lite annorlunda setup när det gäller ABS, den elektroniska diffspärren, gasrespons och när lådan växlar. Allt för att maximera fästet när det behövs. Hjälpen för när man backar med släp som kallas för Trailer Assist är standard i nya Alltrack. Bilen sitter 2.75 centimeter högre än vanliga Passat. Under huven hittar vi fem olika motoralternativ varav två går på bensin och tre på diesel. Effekten sträcker sig från 150 till 240 hästar. Växlar gör man antingen med en manuell sexpetad låda eller en sexstegad DSG. Nya Passat Alltrack har premiär på bilmässan i Genève. Lanseringen sker i höst men några priser är inte klara för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2014

På ställ med en Range Rover SVR
Ser trevligt ut

Land Rover släppte nyligen ett klipp på när den mer prestandainriktade suven Range Rover SVR rastas lite på bana. Inte varje dag man får se en stor suv på ställ. Men så är det här inte en helt vanlig skogsmulle heller, utan en best med 550 hästar som gör 0-100 km/h på 4.5 sekunder. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Vi har tagit oss en snabbtitt på Volvo V60 Cross Country
Lanseras i Sverige nästa år

I går kväll hade Volvo V60 Cross Country världspremiär på Los Angeles Auto Shows mässgolv, och i dag fick vi chans att ta oss en närmare titt på modellen. Produktionen drar igång vecka 21 nästa år och den här lär troligtvis bli en rätt så vanlig syn på vägarna. På vanligt XC, eller numera CC-manér, är det en bil som ger ett robustare intryck. Den här är 65 millimeter högre än en vanlig V60 och utrustad med hasplåtar fram och bak, tjockare däck och lite andra detaljer som får bilen att sticka ut - bland annat en fet bikakegrill som man tyvärr har förstört ganska så mycket med radarn. Den höjda markfrigången gör det inte bara enklare att ta sig över stockar och sten, det underlättar även insteget. Och det märks faktiskt när man kliver in i bilen. På insidan är det som vanligt i en ny Volvo. I USA lanseras bilen endast med den starkaste T5-motorn och fyrhjulsdrift men här i Sverige ser det lite annorlunda ut. Vi älskar dieselbilar och det vet Volvo såklart. Versioner som är aktuella för Sverige är bensinaren T5 FWD vilket innebär en fyrcylindrig motor på 245 hästar och framhjulsdrift. I övrigt är det dieslarna D4 AWD med femcylindrig motor och 190 hästar, D4 FWD med fyrcylindrig motor på 190 hästar och framhjulsdrift och D3 FWD med fyrcylindrig motor på 150 hästar och framhjulsdrift som gäller. Volvo räknar med att sälja 15 000 bilar globalt och 6 000 här i Sverige nästa år. Några svenska priser får vi dock inte för tillfället. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Volvo visar V60 som Cross Country-version
Premiär på Los Angeles Motor Show

Volvo delar nu med sig av bilder på en Cross Country-version av den populära kombin V60. Något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och ett mer ruggat utseende är receptet som vi känner igen så väl sedan tidigare. På Los Angeles Motor Show har bilen premiär. V60 Cross Country är 65 millimeter högre än sitt vanliga syskon och den är försedd med däck med högre profil och fälgar som ska tåla lite tuffare tag. Både bak och fram finns det hasplåtar som skyddar lite extra. De första bilarna kommer att släppas i USA och Kanada och där lanseras de med den turbomatade femman på 250 hästar under huven. Till denna kopplas en automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Drive-E diesel- och bensinmotorer kommer också att erbjudas. Lanseringen i Europa sker i början av nästa år. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Subaru visar de första bilderna på nya Forester STi
Premiär den 25 november

Subaru kommer återigen att förse sin lilla skogsmulle Forester med ett STi-emblem och nu delar biltillverkaren med sig av de första bilderna på bilen. Premiär blir det den 25 november. Exakt vad som kommer att befinna sig under huven är fortfarande oklart, men det ryktas om den turbomatade boxerfyran på 2.0 liter som ger ifrån sig 300 hästar och 400 Nm. Den kraftigare motorn får sällskap av fetare bromsar, vassare fjädring och rappare styrning. Utseendet andas också prestanda och självklart lackas bilen i den numera ikoniska blåa färgen. Om bilen kommer att säljas i Europa är oklart för tillfället. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar Golf i Alltrack-utförande
Golf blir skogsmulle

Snart behöver du som gillar Volkswagens skogsmulle Alltrack-utförande inte bara titta på Passat längre, för nu presenteras nämligen småsyskonet Golf med samma kostym. Förhöjd markfrigång, stryktåligare kaross och fyrhjulsdrift är receptet. Under huven erbjuds fyra olika motoralternativ - en ny TSI-snurra på 180 hästar och tre stycken turbodieslar på 110, 150 eller 184 hästar. De starkaste motorerna får sexstegad DSG-låda som standard. Fyrhjulsdriften kommer i vanlig ordning från Haldex och är av senaste generation. Bilen sitter 20 millimeter högre än vanliga Golf för att klara lite mer körning utanför den vanliga vägen. Golf Alltrack presenteras i Paris och lanseras nästa vår, exakt vilket datum och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. All information hittas i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar supersuven Range Rover SVR
Snabb skogsmulle

Efter en hel del teasers, ringtider (8:14) och annat är Range Rover SVR nu äntligen officiell. Det här är den fetaste och starkaste suven från Land Rover någonsin och en direkt utmanare till prestandasuvarna från Porsche, BMW och Mercedes. Hjärtat i bilen är den gamla trotjänaren och potenta kompressormatade V8:an på 5.0 liter. Den ger 550 hk och 680 Nm vilket är tillräckligt för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på 4.5 sekunder och vidare till en toppfart på 260 km/h. Kraften skickas såklart till alla fyra hjulen och det sker via en uppdaterad åttastegad automatlåda från ZF. Vidare har Dynamic Active Rear Locking Differential omkalibrerats. Unikt för bilen är avgassystemet som kommer med elektroniskt kontrollerade klaffar. Under 3 000 varv är det bara två av de fyra rören som mullrar, men över detta öppnas hela systemet upp. 21-tummare skodda med 275/45 R21-däck är standard men 22-tums Continental SportContact 5 i dimensionen 295/40 R22 finns som tillval. Innanför de enorma hjulen sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok. På insidan har bilen försetts med kramvänliga sportstolar både fram och bak. Bilen visas upp denna veckan på Monterey Car Week och på Pebble Beach Concours d’Elegance. Orderböckerna öppnar i oktober och är man sugen får man hosta upp 93 450 pund för ett exemplar. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Seat visar Leon X-PERIENCE
Fyrhjulsdrift och plastskärmar

Seat vill ju såklart också vara med i skogsmulle-ligan där vi bland annat hittar Volvo XC70 och Passat Alltrack och nu visas Leon X-PERIENCE. Med permanent fyrhjulsdrift från Haldex, lite högre markfrigång och ett robustare utseende ska den här knycka kunder från konkurrenterna. Under locket finns det både bensin och diesel att välja mellan och starkast är 2.0 TDI med 184 hästar och 320 Nm. Till denna kopplas en sexstegad DSG-låda. Förbrukningen anges till 0.49 liter per mil och utsläppet till 129 gram per kilometer. Alla nyheter finns i pressmeddelandet nedan. Bilen kommer till Sverige i slutet av året men några priser är inte klara ännu. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Fiat vill att du ska ut i skogen med nya Panda Cross
Driver faktiskt på alla fyra

Det är många ruggade versioner av biltillverkarnas modeller som presenteras så här innan premiären i Genève och näst på tur är Fiat med sin Panda Cross. En upphöjd och pimpad version av vanliga Panda 4x4, så den här till skillnad mot många andra skogsmulle-versioner har faktiskt fyrhjulsdrift. Receptet är som det brukar, ett mer ruggat utseende i form av plast lite här och var, hasplåtar och höjd markfrigång. Insidan ska också den ha piffats till lite med nya detaljer och färger. Under huven sitter antingen en MultiJet II-diesel på 1.3 liter och 80 hästar eller den tvåcylindriga turbodieseln TwinAir som är på 0.9 liter och 90 hästar. Försäljningen drar igång senare i år. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

CrossTourer - en mer ruggad Citroën C5
För skogsmullen

Citroën vill också vara med i skogsmulle-sandlådan och lanserar därför nu C5 CrossTourer. Den här får högre markfrigång, plast runt hjulhusen och hasplåtar. Perfekt när du ska köra över ett par kvistar på skogsvägen. I upp till 10 km/h får den som rattar en CrossTourer 60 millimeter högre markfrigång än i en vanlig C5 kombi. När man kör mellan 10 och 40 km/h är höjden 40 millimeter. När det går snabbare än så sänks bilen ytterligare för att minska luftmotståndet. Under huven sitter det bara dieslar som har från 115 till 200 hästar och man kan välja mellan två stycken utrustningspaket. När bilen börjar säljas i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2012

Volvo visar upp V40 Cross Country
Men bara fyrhjulsdrift för den som väljer T5

För 15 år sedan presenterade Volvo för första gången en mer terränganpassad bil när V70 XC Cross Country gjorde entré. Sen dess har bilen hunnit ändra namn till XC70 och både XC60 och XC90 har fötts. Nu går Volvo tillbaks till det gamla namnet igen när samma behandling appliceras på nya V40. XC kommer i framtiden bara att finnas på de större suvarna. Precis som väntat rör det sig om ett lite mer robust utseende på utsidan i form av hasplåtar, plastdetaljer och lite högre markfrigång, 40 millimeter. På insidan är det lite nya färger till läderklädsen som skiljer sig från vanliga V40 samt att det i bagaget sitter ett skyddsnät man kan spänna över prylarna när man rumlar över stenar som standard. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida