m

Toyota presenterar Aygo X prologue
En ny riktning för småbilsklassen

Toyota känner att småbilsklassen behöver ruckas om lite och presenterar därför konceptet Aygo X prologue som man tidigare smygvisat lite av. Den har är framtagen av Toyotas europeiska designavdelning ED2 och visar en ny vision för A-segmentet. Det här är alltså inte den kommande elbilen från Toyota som vi skrev om igår utan snarare en förhandstitt på hur nästa Aygo kan tänkas bli. Bilen har hög markfrigång, skärmbreddare och 19-tummare i hjulhusen. Toyota vill kanske skapa en slags mini-crossover men även om vi inte får veta några specifikationer tvivlar jag på om denna driver på alla fyra. När nya Aygo presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Toyota bekräftar ny stadsbil utvecklad för Europa
Kommer dela plattform med Yaris

Toyota har en uppföljare till lilla Aygo på gång och nu bekräftar de bilen för Europa. Den nya modellen som hamnar i A-segmentet bygger på GA-B-plattformen som även delas med senaste Yaris. Med denna hoppas Toyota att kunna nå en småbilsproduktion på fler än en halv miljon exemplar om året. Bilen kommer få en liten förbränningsmotor och det är inte omöjligt att den kommer att erbjudas som mildhybrid. Någon ren elversion kommer dock inte att lanseras. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2020

Mini snackar lite om framtiden
Den är inte helt oväntat elektrisk

Det har nu gått 20 år sedan BMW återlanserade Mini som märke. Sedan dess har man tillverkat nästan fyra miljoner exemplar i fabriken i Oxford. Nu berättar man lite om framtiden som inte helt oväntat går mot elektrifiering. Det första startskottet skedde när man lanserade laddhybrid-versioner och i juli förra året rullades helt eldrivna Cooper SE ut, men det är bara början. I den framtida elektriska familjen kommer det att finnas en 3-dörrarsmodell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet och en crossover-modell. Nästa Countryman kommer också att erbjudas med laddningsbara drivlinor vid sidan om förbränningsmotorerna. Från år 2023 kommer Mini att tillverka elektriska modeller i Kina och dessa ska baseras på en helt ny plattform speciellt framtagen för elbilar. Det hela kommer att ske tillsammans med den lokala tillverkaren Great Wall Motors. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2019

Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift
Presenteras nästa år

Linda Jackson som är vd för Citroën har bekräftat för AutoNews att det nästa år kommer att presenteras en eldriven version av modellen C4 Cactus. Den kommer att baseras på en förlängd version av PSA-gruppens CMP-plattform som Peugeot och Opel använder till sina småbilar och kompakta suvar. Vi får inte reda på vad den nya elbilen kommer att bjuda på och det kan hända att man inte ens kallar den för Cactus. En annan sak Linda nämnde var att så länge folk kommer att köpa dieselbilar kommer Citroën att tillverka dem. Alla bilar från tillverkaren kommer dock att elektrifieras i någon form 2025 och man börjar nästa år då varje ny modell som presenteras kommer att erbjudas som laddhybrid eller som ren elbil. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Toyota visar sin nya TNGA-plattform
Grunden för nästa Yaris

Toyota visar nu upp sin nya TNGA GA-B-plattform som ska ge smartare småbilar i framtiden tack vare sin stora skalbarhet och höga flexibilitet. Den här kommer bland annat att vara grunden för nästa Yaris. Hjulupphängningen fram är av MacPherson-typ med lågfriktionsstötdämpare. Den bakre hjulupphängningen kan byggas både som halvstel med torsion-axel eller som individuell med multilänkaxel. Tyngdpunkten är låg, spårvidden bred och hjulen sitter ute i varje hörn med korta överhäng. Hjulbasen är lång och tillsammans kan alla faktorer se till att maxa innerutrymmena även om bilen är liten på utsidan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya vs gamla Mercedes AMG 45
Snabba småbilar jämförs

Både gamla och nya AMG 45 är imponerande bilar, men vilken är bäst? Den nya lär ju vara bättre kan man tycka, men på vilka områden och hur mycket? Det här är en riktigt bra jämförelse mellan de två. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Audi A1 kommer i skogsmulleutförande
Det här är Citycarver

Även småbilar vill ibland ut i det fria, kanske inte ut i skogen men väl på grusvägarna. Nu släpper Audi en lite mer tålig version av sin A1:a och den kallar man för Citycarver, vilket i och för sig säger emot det där om att lämna asfalten men man säger att den ska fungera "in the city, on country roads and highways and even on slightly rough terrain". Citycarver har fyra centimeters högre markfrigång än vanliga A1, 3,5 centimeter kommer från lite annorlunda dämpning och de sista 5 millimetrarna är tack vare att 16 tums-hjul är standard. Nio olika färger finns och man kan få taket i kontrastfärgerna svart eller grå. Även på insidan är det lite uppiffat. Priser eller säljstart finns inte ännu. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Ford smygvisar nya Puma
Tyvärr ingen Mustang Light

Ford Puma var en 2+2-coupé som Ford tillverkade några år runt millenieskiftet. Det var väl allt annat än en muskelbil - den fetaste versionen gjorde noll till hundra på knappt åtta sekunder. Den fetaste alltså. Nu jagar man liv i namnet igen och den här gången handlar det om "en SUV-inspirerad kompakt crossover". Om man kikar närmare på bilden ovan och hör de orden klinga i huvudet kan vi alltså räkna ut att det inte blir någon muskelbil-light utan...något. Så här beskriver Fords Europa-chef Stuart Rowly bilen. – Puma är innovativt utvecklad och förföriskt formgiven, och vi tror att den verkligen kommer passa europeiska småbilskunder. Om du vill ha en bil som kan få huvuden att vrida på sig på fredagskvällen, för att sedan svälja dina platta möbelpaket på lördag eftermiddag, då har du hittat rätt. Vi har gjort allt för att ge kunder den flexibilitet de vill ha med progressiv och stimulerande styling så att de kan köra den snyggaste bilen de någonsin ägt. Bilen börjar säljas i Sverige i januari nästa år. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Geely blir delägare i Smart
Bara elbilar och tillverkning i Kina

Ryktena igår stämde. Nu står det klart att kinesiska Geely blir delägare i Daimlers förlustdrabbade småbilsmärke Smart. Branschanalytiker uppskattar att märket, som grundades 1994, har gjort förluster på hela 500-700 miljoner euro per år. Geely köper halva företaget och en ny generation av bilar ska börja tillverkas i kina 2022. Alla kommer att vara eldrivna och konstruerade av Geely men designade av Mercedes. De ska byggas för en global marknad. Längre fram ska man även lansera modeller i B-segmentet. Den nuvarande Smart-fabriken i franska Hambach kommer efter en investering på 500 miljoner euro att börja tillverka en liten eldriven Mercedes-modell i EQ-familjen istället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes V-Klass kommer med eldrift i höst
Concept EQV förhandsvisar modellen

Det är inte bara suvar och småbilar som kommer att erbjudas som elbilar i framtiden, även minibussar. Mercedes modell V-Klass kommer att komma med ren eldrift i höst, och på mässan i Genève visar man just nu upp Concept EQV som är en förhandsvisning av just den modellen. Den produktionsklara bilen kommer att visas upp på Frankfurt-mässan. Bilen har en elmotor som ger 204 hästar på framaxeln. Den får sin kraft från ett batteripack på 100 kWh och räckvidden på en laddning anges till 40 mil. Med hjälp av en snabbladdare ska man kunna få tio mils räckvidd på 15 minuter. Bilens toppfart anges till 160 km/h. Upp till åtta stycken sittplatser erbjuds och eftersom batteripacket ligger under golvet är innerutrymmena desamma som i en vanlig V-Klass. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

En tur med en Honda S660 i Japan
Ser helt okei ut!

Jag vill verkligen ha en Honda S660. Och jag vill verkligen åka till Japan. Men ibland får man nöja sig med det näst bästa - titta på ett klipp där någon kör en Honda S660 i Japan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2018

Opel lägger ned modellen Adam
Får ingen efterföljare

Sommaren 2012 presenterade Opel den nya småbilen Adam, döpt efter tillverkarens grundare. Den skulle konkurrera med modeller som Mini Cooper och Fiat 500 men den blev aldrig en lika stor hit som dessa. Nu står det klart att bilen läggs ned, och att den inte kommer att få någon efterföljare. Produktionen upphör i maj nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

I höst har Volkswagens kompaktsuv T-Cross premiär
Här är en första teaser

Volkswagen har ännu fler suvar på gång och nästa att ta plats i ligan är T-Cross. Det är en SUV i småbilsklassen som är snäppet mindre än redan lilla T-Roc. I höst har bilen premiär och nu får vi en skiss och en video om bilen. T-Cross bygger på MQB-plattformen och mäter 4,10 meter på längden. Drivningen sker på framhjulen. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Generation Z är orsaken till ökningen av kompakta suvar
Snart fler små-suvar än små-bilar?

Generation Z kallas de personer som är födda efter 1995 och i USA utgör de mer än en fjärdedel av befolkningen. Nästan en tredjedel av dessa får köra bil, något som fått en stor inverkan på bilindustrin. Ford menar nu att det är denna generation som är orsaken till att det blivit en sån explosion inom den kompakta SUV-genren. "Baby Boomers, Gen Xers, Millennials – everybody wants their SUV, and Gen Z is no different. As more new small SUVs like the Ford EcoSport become available, you’ll see the subcompact SUV segment continue to climb as a popular new car of choice for first-time buyers." För fyra år sedan köpte ungdomar i USA i åldrarna 18 till 24 år 8.121 stycken småbilar men bara 443 stycken små suvar. Förra året köpte samma grupp 3.981 stycken småbilar och hela 2.840 stycken små suvar. En ökning med 541 procent alltså. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Drifting med framhjulsdrivna bilar
Sätter en plastring runt bakhjulen

Om man har en bil med framhjulsdrift är det svårt att drifta. Vill man ändå få baken att hänga ut kan man köra på is eller snö och dra handbromsen. Men när det är torrt då, hur gör man då? Några började plocka på sig snabbmatsbrickor av plast som de ställde under bakhjulen vilket gav samma resultat. Här har man tagit det konceptet ett steg längre, och monterar istället en plastring runt det bakre hjulparet. Ger garanterat ingen däcksrök men i alla fall möjligheten att köra brett även med en bil som driver på "fel" hjul. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

BMW-förare är otrevligast i trafiken
Mini har de trevligaste

Att vissa märken har otrevligare förare än andra kan vi nästan komma överens om. När TV-bolaget Dave frågade 2000 britter vilken bilmodell de tyckte hade de otrevligaste bilförarna röstade flest på BMW M3 tätt följt av Range Rover, Audi TT och Mercedes-Benz C-klass. På femte plats hittar vi Ford Transit Van, vi får anta att många är trötta på hantverkare. Efter skåpbilen hittar vi Porsche 911, VW Golf, Vauxhall Corsa, Nissan Qashqai och Vauxhall Astra. På den andra sidan, alltså där folk är trevligast hittar vi Mini, vilket är lite ironiskt eftersom det är en BMW i mindre förpackning. Just det där med liten förpackning verkar vara vinnande för efter Minin kommer Ford Fiesta, Ford Focus, Toyota Yaris, Fiat 500, VW Polo, Renault Clio, Nissan Micra, Peugeot 208 och Citroen C3. Alla bilar på trevlighetslistan är småbilar... Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

CES2018 Byton visar upp sin eldrivna crossover
Diskret utsida, spännande insida

Förra veckan fick vi en liten glimt av den nya eldrivna crossovern från den kinesiska tillverkaren Byton och nu är konceptbilen presenterad på CES-mässan i Las Vegas. Redan senare i år planerar man att lansera bilen i produktionsutförande. Det man visar upp nu är som sagt ett koncept men produktionsbilen ska dela 85 procent av utseendet med denna. Senare planeras det även en sedan-modell och en småbil på samma plattform. Instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning och prislappen kommer att ligga på omkring 45 000 dollar. Den har en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar. På 20 minuter ska man från urladdat batteri kunna tanka in 25 mil. Orkar man vänta tio minuter till kommer man att få upp till 80 procent av den totala räckvidden. Det finns även en version med dubbla motorer och en sammanlagd effekt på 476 hästar. Den ska även ha en räckvidd på 52 mil. Som vi har sett tidigare domineras interiören av en enorm skärm på 49 tum som sträcker sig över hela instrumentpanelen. Det finns även en pekskärm på åtta tum i ratten vilket är lite speciellt och uppseendeväckande eftersom det verkligen inte är där man ska ha ögonen när man kör. Denna och den stora skärmen ska dock gå att styra med både rösten och gester, och de ska även ha ansiktsigenkänning. Man har också utvecklat en digital plattform som man kallar för Byton Life där användare kan koppla upp sina prylar, leka med appar, lyssna på musik, videochatta och liknande. De främre stolarna kan rotera tolv grader inåt och på så vis ge lite mer häng-känsla när man står parkerad. Även bak är det två separata fåtöljer som gäller men dessa går inte att rotera. Produktionsversionen kommer att vara förberedd för självkörning i kategorin Level 3 och Level 4 kommer man att börja testa först efter 2020. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2017

Hennessey tar med galen pickis till SEMA
Mitt barnsliga jag vill ha denna

Jag gillar småbilar men efter att ha flyttat till hus kan jag ändå förstå vitsen med något större som sväljer lite grejer. Om jag spinner vidare på den tanken vore det lite kul att ha något helt överdrivet, bara för att. En Mercedes G 63 AMG 6x6 kanske? Eller varför inte Hennesseys senaste skapelse - VelociRaptor 6x6. Den tar man med sig till årets SEMA Show som drar igång nästa vecka. Bilen är baserad på F-150 VelociRaptor men har alltså fått ett extra hjulpar och därför ännu mer attityd. Under huven sitter en EcoBoost-V6:a med turbo och 450 hästar. För en extra slant får du en turbosnurra till och då hoppar effekten upp till 600 hästar istället. Skulle du vara sugen kan du få ge mig 295 000 dollar så att jag kan köpa en och köra ris till ÅVC med. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida