m

SMS-reklam för onlinecasinon ökar lavinartat i Sverige
Spelbolagen skyller ifrån sig

Sveriges Radios Ekot rapporterar att antalet anmälningar till Konsumentverket gällande olaglig SMS-reklam för gamblingsajter har ökat lavinartat i år. Fram till den 22 november i år hade Konsumentverket mottagit 528 anmälningar för olaglig SMS-reklam för sådana sajter vilket kan jämföras med förra året då dylik reklam anmäldes 177 gånger och de två åren före det då Konkurrensverket fick in ett 20-tal anmälningar. Elin Häggeborn som är jurist på Konsumentverket säger till Ekot: " Ja, det är såklart olyckligt. Det handlar ju i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter." De spelbolag Ekot har varit i kontakt med skyller inte helt oväntat ifrån sig på samarbetspartners de har anlitat för marknadsföring och säger att det är de som bryter mot lagen. Rikard Rinaldo är varumärkesansvarig för Mr Green och säger till Ekot: " Det är inte vi som skickar ut det här. Utan det är en form av samarbetspartners som kallas för affiliates och i våra regelverk har vi en "no excuse policy" som säger att agerar man inte enligt våra regler då blir påföljden att man inte får jobba med oss." I Sverige är det dels olagligt att skicka ut oönskad SMS-reklam och enligt den svenska lotterilagen så är det över huvud taget inte tillåtet att marknadsföra spel som inte har licens i Sverige. Tumnagel
9.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slut på artiklar...