m

Svenskt vaccinbevis troligtvis inte kompletta vid start
Kommer antagligen endast visa vaccinationsstatus

Det har varit väldigt många vändor kring det så kallade vaccinpasset som ska visa om man är vaccinerad eller ej vid resor. Detta pass ska som bekant inte bara visa hur vaccinerad man är utan också om man har eller har haft COVID-19. Vi har tidigare rapporterat om att just det här med ens infektionstatus har varit ett problem att implementera i dessa pass. Detta för att det används så pass många olika system vilket komplicerar saker och ting. Enligt Mats Snäll på Myndigheten för digital förvaltning är tekniken för att göra detta möjligt inte klar ännu. Därför tror han att uppgifterna om negativt provsvar och när man testat sig troligtvis inte att finnas med i de svenska vaccinpassen förrän någon gång under mitten av augusti. Till DN säger Mats: Jag tror att det är ytterst osannolikt att vårdaktörerna har hunnit koppla upp sig på den digitala infrastrukturen första juli. Det innebär alltså att passen som ska gälla från den 1 juli med största sannolikhet inte kommer att innehålla bevis på genomgången infektion. Så om detta stämmer kommer alltså endast initialt uppgifterna om man är vaccinerad eller ej i de svenska intygen. Så om man som ickevaccinerad svensk medborgare vill resa till ett EU-land från 1 juli, kommer man få anpassa dig efter varje enskilt lands särskilda krav för icke-vaccinerade. Tumnagel
28.2°
+
Frode Wikesjö
0

Swatch släpper klockor i keramik
Snällare mot miljön

Klocktillverkaren Swatch har lanserat en ny serie klockor som är tillverkade i biokeramik, ett keramikbaserat material som inte är riktigt lika ömtåligt som vanlig keramik. Swatch är antagligen mest kända för sina plastklockor men verkar med satsningen på sin biokeramiska Big Bold-serie vilja profilera sig som lite mer miljövänliga. Swatch skriver att deras variant av biokeramik innehåller två tredjedelar keramik och en tredjedel bioplast. Swatch Big Bold-klockor går att få i fem olika färger och kostar cirka 200 dollar styck. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson

Microsoft Flight Simulator 2020 bantas ner rejält med patch
Från 170GB till 83GB

Microsoft Flight Simulator 2020 är ett rätt massivt spel. Spelare har varit tvungna att rensa upp 170GB på sina hårddiskar för att få plats med spelet, men i framtiden kommer lagringskravet bli betydligt snällare. Med den nya uppdateringen Sim Update 4, eller Patch 1.16.20.0, har utvecklarna lyckats optimera spelfilerna så pass mycket att spelet endast kräver 83GB på hårddisken. Den nya patchen har släppts och är tillgänglig att ladda ner precis nu. Tumnagel
49.2°
+
André Stray
0

350.000 Call of Duty-spelare har bannats för oskönt beteende
Man ska inte vara ett rövhål

Att vara snäll och respektfull när man spelar är något vissa fortfarande har problem med. Speljättar försöker motverka oskönt beteende genom att tillsätta regler för vad man får och inte får säga eller skriva när man spelar och det verkar fungera rätt bra. Activision har nu levererat en rapport där det pratas om hur deras arbete mot otrevligheter som rasism och trakasserier har gått i sina Call of Duty-spel det senaste året. I sin rapport meddelas det att 350.000 konton som bannats på grund av rasistiska namn eller allmänt ovårdat beteende baserat på anmälningar från spelare samt en ordentlig genomgång av spelarregister. Vidare har utvecklarna lagt till fler filter i sina spel för att upptäcka namn, klantaggar och profiler som inte passar samt nya filter för att plocka bort otrevligheter från chatten. Dessa filter ska ha implementerats med elva olika språk. Detta är förstås kalas, men arbetet är förstås inte över. Utvecklarna kommer lägga mer resurser för att kunna upptäcka otrevligheter och ta bort otrevliga spelare från spelplan. Tumnagel
56.7°
+
André Stray
0

Vi har testat nya iPad Pro med M1!
Otrolig hårdvara, nu behöver mjukvaran ta ett rejält steg

När iPad Pro presenterades i sin nuvarande form för 2018 slog den kanske inte ner som en bomb, men det var en riktigt solid sak som Apple presenterade. Framförallt var den toksnabb, så snabb att jag skrev en krönika om att Apple borde använda sina egna chip även i sina macOS-enheter. Ibland har jag fel men här hade jag helt rätt, för nu har en massa Macar en släkting till det där chipet som kom med iPad Pro i sig. När Apple presenterade nya iPad Pro med M1 så var det många som tänkte att det var lite galet med en tablet som har ett chip från datorer i sig, men det är ju faktiskt de där datorerna som har ett chip från en tablet i sig. TL;DR iPad Pro har blivit ännu snabbare och levererar M1-prestanda i en liten tablet. Med en ännu bättre skärm, mer RAM, Thunderbolt och 5G är det här verkligen ett kraftpaket. Pro i namnet gör verkligen skäl för sig, men du behöver verkligen använda den professionellt för att kunna nyttja all kraft. Hur som helst, ett år efter att iPad Pro presenterats, alltså 2019, väntade vi på att det skulle komma en ny iPad Pro som var ännu snabbare. Inget hände. Sedan kom 2020 och vi fick en ny iPad Pro med Lidar-kamera och ett lite, lite snabbare chip som Apple kallade för A12Z. Vi var alla lite förvirrade, varför kom det ingen A13X? Apples pr-maskineri malde på om att A12Z var ett fantastiskt chip, men egentligen så hade folket på Apple fullt upp med att skapa M1 och då fick iPad Pro snällt vänta lite. Men nu är den här, iPad Pro med M1, eller A14X som den skulle ha hetat om Apple inte tagit beslutet att även ge den till deras Macar. Och det är en best. Och jag vet inte vad jag ska använda den till. Betyder det att iPad Pro då verkligen, verkligen är värdig sitt "Pro"? Sinnessjukt snabb Men vi börjar med ett Geekbench-test och det är inte så förvånande att chipet presterar precis som i de andra enheterna den sitter i, det vill säga dryga 1700 i single-core och runt 7300 i multi-core. Så en iPad Pro är alltså lika snabb som en MacBook eller en iMac. Konstig värld vi lever i. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Black & White 2 får uppgraderade texturer med modd
Dags att återuppleva klassikern?

Black & White 2 släpptes 2005 och sedan dess har det hänt ett och annat i spelbranschen och spel ser rätt mycket bättre ut. Spelet är dock fortfarande ett väldigt intressant sådant där du får leka gud och ta hand om ett folkslag och får lära upp ett stort monster att vara snällt eller elakt. På grund av den föråldrade grafiken kanske det inte är superlockande att kasta sig in i spelet igen, men nu har en ny modd släppts som i alla fall gör spelets texturer lite tjusigare. Via länken här nere till vänster har ni en ny texturmodd på närmare 6GB som uppdaterar texturerna i spelet så att de ser lite bättre ut när spelet rullar i högre upplösning. En ren remake av spelet hade förstås inte varit helt fel, men detta är i alla fall något som kan göra upplevelsen lite härligare. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Vaccinpass kan dröja
Inte bara vaccinerade ska få pass

Målet var att vaccinpassen skulle vara på plats 1 juni, men det ser nu inte ut som att det kommer att bli verklighet. Mats Snäll, som är chef för digital utveckling på Myndigheten för digital utveckling, säger till Svenska Dagbladet att datumet för driftsättningen inte är helt klart. Uppdraget fick myndigheten i februari och man är nu i testfasen. Men det har tillkommit nya delar i uppdraget. – Det låg i uppdraget som vi fick från regeringen att den tekniska infrastrukturen för vaccinationsbevis skulle vara klar den 1 juni. Den målsättningen har vi kvar, men det är fortfarande väldigt mycket oklarheter om hur de andra bevisen ska utvecklas, säger Mats Snäll till SvD. Anledningen är alltså att det inte bara är vaccin som ska in i passet utan också ett negativt testsvar och att man har haft och tillfrisknat från sjukdomen. Dessa tre olika sätt kallar myndigheten för det gröna beviset och de här tillägget beslutades i slutet av april efter att EU hade tagit ett liknande beslut. Dessa delar finns inte med i vaccinpasset just nu, helt enkelt eftersom man inte vet hur detta ska hämtas in. Sverige har ett vaccinregister, men det finns inget register över att man inte har eller att man har haft covid-19. Att man måste komma överens mellan länder ställer också till det. – Vi har ingen annan ambition än att vara klara så snabbt det går. Men det spelar ingen roll om vi är klara med en teknisk lösning om inte beviset kan användas i något annat land. Då är beviset värdelöst, säger Mats Snäll till SvD. EU väntas ta beslut om vaccinationsbevis för resor 26 juni, vilket i princip gör 1 juni till ett orimligt mål. Tumnagel
33.8°
+
Roger Åberg
0

Mighty är en webbläsare som streamas till datorn
Om man tycker sin vanliga webbläsare är för slö

Företaget Mighty har tagit fram en webbläsare med samma namn vilken är tänkt att streamas till datorer direkt från molnet. Tanken bakom detta är att webbläsaren ska bli snabbare och bara kräva en tiondels av datorns minneskapacitet som till exempel webbläsaren Chrome gör. Mighty är baserad på Chromium, samma kodbas som Chrome, Microsoft Edge och Opera baseras på, och streamas i 4K-upplösning med en hastighet på 60fps till datorer. Enligt Mighty så ska det hela ta upp cirka 500MB minne och mindre än 30 procent av datorns CPU om man öppnar 50 tabbar i webbläsaren. Förutom det så ska Mighty vara mycket snällare mot datorns batteri om man kör den på datorer som är beroende av sådana. För att det hela ska fungera krävs dock att datorn är uppkopplad mot nätet med en hastighet på minst 100 Mbps. Initialt kommer Mighty vara tillgänglig till macOS och kosta 30 dollar i månaden när det hela släpps. Skulle man vara intresserad av att testa så går det att bli inbjuden genom att ansöka om det på länken nedan. Här ovanför kan ni kolla in en demo av Mighty. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Svenskt vaccinpass ska vara klart till sommaren
Oklart när det ska lanseras dock

Förra månaden gav regeringen Myndigheten för digital förvaltning ett uppdrag att ta fram en teknisk lösning för ett svenskt vaccinationsintyg som folk kan använda om de vill resa utomlands under sommaren. Detta skulle vara klart den 1 juni och enligt myndigheten följer man tidsplanen och bedömer att det borde vara klart tills dess. Till Sveriges Radio Ekot säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på myndigheten, att tiden som har stått till förfogande var minimal och att det nog inte var många som trodde att det skulle här gå så bra som det faktiskt gör. Dock är det inte ännu bestämt när beviset ska träda i kraft här. Den 26 juni kommer vaccinationsbevis att börja användas inom EU och om intygen ska börja användas här i Sverige innan dess måste regeringen ta beslut om detta. Men sen tror jag faktiskt att vi behöver få nåt ställningstagande hur vi ska göra med själva driftsättningen eftersom EU inte kommer att vara klar med sin förordning tills dess och det kommer förmodligen inte vara så många EU-länder som har sina tjänster uppe så för själva resandeändamålet kanske det inte är så mycket värt att starta med tjänsten. Men det här vet inte vi, det behöver vi ha lite dialog med vår beställare om. Som i tidigare rapporterat ska dessa vaccinintyg finnas tillgängliga digitalt eller på papper. På intyget ska det framgå om man är vaccinerad, om man nyss testats negativt eller nyss testats positivt för COVID-19. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify släpper Car Thing i USA
Snälla döp den till Biltjofräs i Sverige

Sedan urminnes tider har det tisslats och tasslats om Spotifys musikspelare och nu har den släppts, rätt oceremoniellt, i USA. Spotify kallar pjäsen för Car Thing och Spotify Premium-prenumeranter kan beställa tjofräsen gratis, förutom fraktkostnad. Enheten i fråga ser ut som de tidigare läckorna visat och är praktiskt taget en stor skärm med ett ordentligt vridreglare. Vidare har enheten stöd för röststyrning och fyra programmerbara knappar där du kan spara dina favoritspellistor eller podcast för snabb tillgång. Car Thing kan kopplas till användarens bilstereo, eller infotainmentsystem, via antingen bluetooth, AUX eller USB och kommer med en rad olika fästen som låter dig placera enheten på instrumentbrädan eller i ventilationen. Spotify Car Thing kommer som sagt delas ut till kunder gratis, men detta är endast ett starterbjudande. Priset kommer därefter ligga på 80 dollar. Hur det ser ut med release utanför USA är för tillfället okänt. Tumnagel
57.3°
+
André Stray
0

Kan vi få ett Apple-event nästa vecka?
Siri läcker?

Det dök upp en tweet om att Siri snällt svarat på frågan om när nästa Apple-event ska hållas och svaret blev 20 april, alltså om en vecka. Att något är på gång är nästan självklart, det rullar runt massor med rykten, men inget är bekräftat och när vi frågar Siri nu så svarar hon att all info om Apples event finns på apple.com så tweeten kan vara rakt igenom fejk. Vi återkommer när vi får det bekräftat från Apple. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Varför är det så svårt att vara snäll på internet?
Erik från Internet Comment Etiquette spekulerar

Hänger man på diverse forum och kommentarsfält på internet är det praktiskt taget en oskriven lag att man måste vara lite av ett rövhål. Vad är annars poängen, liksom. Erik från Internet Comment Etiquette with Erik har släppt en ny video där han försöker lista ut varför det är så svårt att vara snäll på internet. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Så här ser insidan på Ioniq 5 ut
Ska kännas som ett vardagsrum

Den 23 februari kommer Hyundai att dra täcket av den eldrivna coolingen Ioniq 5. Nu får vi en bild som visar lite hur interiören kommer att se ut. Tyvärr handlar det just bara om en enda bild, resten får vi helt enkelt vänta snällt på. Man berättar att inredningen främst består av miljövänliga material och textilier. Stolarna är klädda i eko-bearbetat läder som är färgat och behandlat med växtoljeextrakt från linfrön. Ytorna på instrumentbrädan, knappar, ratt och dörrpaneler är belagda med en polyuretanbiofärg gjord på oljor från rapsblommor och majs. "Ioniq 5 är ett ställningstagande för design och erbjuder en optimistisk insyn i vad kunder kan förvänta sig av den nya EV-eran. Den långa hjulbasen medför en helt ny dimension av utrymme. Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Swish har nu 7,5 miljoner användare
Vi swishar som aldrig förr

Swish är en av de där sakerna som nog alla faktiskt tycker om. Nya siffror säger att i princip alla använder tjänsten, 7,5 miljoner människor är kopplade till den och 7 miljoner av dem var aktiva under december. I åldersgruppen 19-35 år så är hela 97 procent kopplade till tjänsten. Under året har användarna över 65 år nästan dubblerats, vilket vi får anta beror på pandemin och att snälla människor handlar åt folk i riskgrupp. Här under kan ni se hur många som har swish jämfört med antal i befolkningen. Fredagar är den dag i veckan som vi swishar mest, men det är ändå rätt så jämnt över veckan förutom att söndagar är lite mer chill. Totalt sett är lunchen en tid då vi swishar lite extra mycket, men sen eftermiddag och tidig kväll swishas det också mycket. Covid har så klart påverkat även swish. Rese- och eventbranscherna har sett dramatiska fall, återhämtade sig en hel del och föll igen när andra vågen kom. Livsmedelsbranschen har däremot ökat under året. Swish nådde under året två miljoner betalningar. En miljon nådde man i februari 2019 och tre räknar man att nå i november i år, så vi swishar inte direkt mindre. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterad Microsoft höjer inte priset på Xbox Live Gold i USA
En dollar dyrare i månaden

Microsoft meddelar idag att man kommer höja priset på Xbox Live Gold-prenumerationen i USA och på vissa marknader med en dollar i månaden. Priserna i USA har tidigare legat på 10 dollar för 1 månad och 25 dollar för 3 månader. Det har tidigare varit möjligt att köpa ett års Xbox Live Gold för 60 dollar, men Microsoft har tagit bort den möjligheten via sina kanaler. Det är dock fortfarande möjligt att köpa årsprenumeration via andra butiker. Med ändringen kommer priset nu ligga på 11 dollar i månaden eller 30 dollar för 3 månader samt 60 dollar för 6 månader. Microsoft motiverar prishöjningen i USA med att då värdet av tjänsten har ökat. På sin hemsida skriver Microsoft detta om prisändringen: “Periodically, we assess the value and pricing of our services to reflect changes in regional marketplaces and to continue to invest in the Xbox community; we’ll be making price adjustments for Xbox Live Gold in select markets. In many markets, the price of Xbox Live Gold has not changed for years and in some markets, it hasn’t changed for over 10 years.” I och med prisökningen har det blivit lite mer intressant att kika på Game Pass Ultimate. I USA kostar tjänsten 15 dollar i månaden och för det får man tillgång till Xbox Game Pass-biblioteket på Xbox och PC samt utvalda titlar att köra på Android via xCloud samt alla fördelar man får med Live Gold, som gratisspel varje månad samt möjligheten att spela online. Vi har inte hittills inte sett några indikationer på att Xbox Live Gold kommer att höjas här i Sverige, men vi inväntar svar från Xbox och uppdaterar artikeln så fort det trillar in. Uppdatering: Nu har svar från Microsoft trillat in och prishöjningen gäller även för Sverige, och en drös andra länder. Nya priset för Xbox Live Gold i Sverige kommer ligga på 100 kronor för 1 månad, 270 för 3 månader och 540 kronor för 6 månader. Har man en aktiv prenumeration så kommer du inte betala extra förrän dina nuvarande månader har gått ut. På tal om Xbox Live Gold så har Microsoft idag presenterat de spel Gold-prenumeranter kommer få tillgång till i februari. Den här gången är det fem titlar i stället för fyra, vilket är rätt snällt. Titlarna och när de kommer vara tillgängliga har ni nedan: Gears 5 (1 - 28 februari) Resident Evil (1 - 28 februari) Dandara: Trials of Fear Edition (16 februari till 15 mars) Indiana Jones and the Emperor’s Tomb (1 - 15 februari) Lost Planet 2 (16 - 28 februari) Uppdatering #2: Att höja priser är sällan populärt. Xbox-spelare var inte precis nöjda med ändringen och blev lite sura på Microsoft i samband med detta. Så pass att Microsoft backat helt och kommer inte höja priset på Xbox Live Gold. I blogginlägget står det nu detta: We messed up today and you were right to let us know. Connecting and playing with friends is a vital part of gaming and we failed to meet the expectations of players who count on it every day. As a result, we have decided not to change Xbox Live Gold pricing. We’re turning this moment into an opportunity to bring Xbox Live more in line with how we see the player at the center of their experience. For free-to-play games, you will no longer need an Xbox Live Gold membership to play those games on Xbox. We are working hard to deliver this change as soon as possible in the coming months. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Bloober Team släpper specskrav för The Medium
Hårda bud om man vill maxa

The Medium släpps nästa vecka och vill man spela spelet på PC så kan det vara bra att kika på vad spelet har för specskrav. Och utvecklarna Bloober Team har nu levererat sådana i massvis med olika kategorier beroende på om man vill lira i 1080p med 30 fps eller vill köra full patte med ray tracing, 4k-upplösning i 30 fps. Minimumkravet är relativt snällt och du behöver ha minst Intel Core I5-6600 eller AMD Ryzen 5, GTX 1650 Super, 1060 eller AMD R9 390X samt 8GB ram. I andra änden av spektrumet är det förstås lite högre krav och då gäller det att ha Intel Core i7-9700 eller AMD Ryzen 7 3700 X, RTX 3080 eller RX 6800 XT 16GB samt 16GB ram. Samtliga specskrav har ni i bilden nedan. The Medium släpps till PC och Xbox Series X/S 28 januari. Spelet kommer bli tillgängligt via Game Pass på releasedagen, så prenumererar man på det kan man lira direkt utan att betala något extra. Detta gäller både Game Pass till PC och konsol. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

2000 kronor i böter om du bryter mot pandemilagen
Riksåklagaren har bestämt sig

Sedan vi fick den pandemilagen här i Sverige har spelfältet ändras lite och exempelvis har gym, affärer och andra blivit ansvariga så att det faktiskt går att vara hos dem på ett sätt som är smittsäkert. Bland annat har många affärer numera en person som räknar alla som går in och ut och blir det för många i affären så får man snällt vänta utanför. Något som går att beskåda vid de flesta Systembolag runt om i landet. Men privatpersoner kan också bryta mot den nya lagen, bland annat genom att samlas i grupp. Polisen får bryta upp grupper som samlas och nu är det klart vilket straff det ska bli. Riksåklagaren har kommit fram till bötesbeloppet ska vara 2000 kronor. – Beloppet är satt, men hur föreskrifterna kan komma att se ut vet vi inte än. Vi får avvakta tills vi vet hur regeringen gör, säger kammaråklagare Isabelle Bjursten till SVT Nyheter. Beloppet är satt för att visa att det är en allvarlig överträdelse, men man har tagit hänsyn till att det även kan delas ut till ungdomar. Även de som är mellan 15 och 18 år kan nämligen också bötfällas. De nya reglerna träder i kraft 27 januari. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Samsung plockar bort laddaren från nya telefoner gradvis
Kommer inte försvinna från alla lådor på en gång

Igår presenterade Samsung nya S21-serien och bekräftade i samma veva att telefonen inte kommer skeppas med varken laddare eller hörlurar i lådan. Detta då företaget vill bli snällare mot miljön och argumenterar att köpare av Galaxy S21 med stor sannolikhet redan har en kraftfull laddare i hemmet. Och med den mindre lådan lär även fraktkostnaden för enheten vara lägre för Samsung, vilket ser lite bättre ut i slutsiffrorna. I samband med en frågestund om telefonen togs frågan om huruvida Samsung kommer slopa laddare och hörlurar i lådan alla framtida enheter och kort och gott blev svaret nja. Bortplockandet kommer ske gradvis, men Samsung utvecklade aldrig svaret. Ska man spekulera så kommer Samsung möjligtvis skippa laddaren i S- och Note-enheterna, men behålla den i budgetserierna då dessa oftast inte köps av techentusiaster som ofta har en dedikerad sladdlåda. Det spekuleras att även de dyrare enheterna, typ Fold, kommer fortsätta med laddare. Mest då användare troligtvis skulle bli lite bittra om de lägger över 20 papp på en telefon, men inte får med en laddare. Spekulera kan man göra för alltid, och vi får helt enkelt se vad Samsungs planer för laddaren ser ut senare. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
2020

Fin parkeringsanmärkning
Heja Kungsbacka

En julvecka som denna är det ju alltid trevligt att se snälla saker hända. Extra trevligt var det nog för Twitter-användaren Getosten som åkte på en väldigt sympatisk p-bot efter en felparkering vid Lindens torg i Kungsbacka. Istället för information om vad som var fel och hur mycket man ska betala kom det istället en trevlig julhälsning som uppmanade att man skulle köpa julklappar för de pengarna istället. Tomten är snäll. Vi vet att ni är stressade idag, köp julklappar för pengarna istället. God Jul önskar P-vakterna i Kungsbacka Kommun. Tumnagel
60.2°
+
Frode Wikesjö
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Colin Furze gör sol- och vinddriven torktumlare
Nästa hemmaprojekt?

Colin Furze bestämde sig nyligen för att ta fram en torktumlare som är lite snällare mot miljön genom att dra energi från vind och sol och det rätt intressanta resultatet kan ni kika på ovan. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Youtube börjar visa reklam på videor från mindre kanaler
Utan att ge kreatörer en del av kakan

Youtube har gjort lite ändringar när det kommer till annonser som visas innan videor. Tidigare har det primärt visats reklam innan videor från skapare som är med i Youtubes Partner-program, men med den nya ändringen kommer Youtube visa reklam innan videor från mindre kanaler. Ett litet krux med detta är att endast Youtube kommer tjäna pengar på dessa annonser. Youtube skriver detta: This means as a creator that’s not in YPP, you may see ads on some of your videos. Since you’re not currently in YPP, you won’t receive a share of the revenue from these ads, though you’ll still have the opportunity to apply for YPP as you normally would once you meet the eligibility requirements. Alla videor från mindre kanaler kommer dock inte få reklam. Videor som innehåller olämpligt språk, våld, sexuellt innehåll, droger, våld, hat och andra otrevligheter kommer inte få annonser, men när det kommer till "snälla" videor är det fritt fram för Youtube att tjäna pengar på dessa utan att ge kreatören en del av kakan. Ovan har ni ett exempel på en video från Youtube. Tumnagel
-9.6°
+
André Stray
0
Nästa sida