m

Cerebras visar upp ny version av världens största datorchip
Nya Wafer Scale Engine-chippet har 2,6 biljoner transistorer

Datorchip-företaget Cerebras Systems har visat upp en ny version av det WSE-chip (Wafer Scale Engine) som man visade upp för första gången 2019. Med WSE 2 har Cerebras mer än fördubblat antal transistorer på det tallriksstora chippet och den nya versionen är försedd med 2,6 biljoner transistorer. WSE 1 hade 400.000 kärnor men även detta har mer än fördubblats i WSE 2 vilket har 850.000 kärnor. Att Cerebras har kunnat trycka in så mycket mer transistorer i WSE 2 beror på att detta är tillverkat med 7nm-teknik medan WSE 1 använder sig av 16nm-teknik, en teknik som redan när WSE 1 presenterades var fem år gammal. WSE 2 är tänkt att användas i superdatorn CS-2 vilken primärt är utvecklad för att pyssla med AI-beräkningar. Någon gång under årets tredje kvartal är det tänkt att WSE 2 och CS-2 ska släppas på marknaden. Vad det hela kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om men det lär sannolikt inte bli särskilt billigt. Cerebras första chip WSE 1 kostar cirka 2 miljoner dollar. I tabellen nedan kan ni kolla in en jämförelse mellan WSE 2, WSE 1 samt Nvidia A100, Nvidias AI-chip som bland annat använts för att bygga Berzelius, Sveriges snabbaste AI-dator som finns på Linköpings Universitet. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple kör egna chip i majoriteten av sina produkter
Snart kör de bara eget

I dag släppte Apple två nyheter som är väldigt olika, eller de va det tidigare i alla fall. Den ena är en tablet som tidigare körde en lite biffigare variant av ett chip som man hittade i en mobiltelefon och den andra är en stationär dator som tidigare körde ett chip som inte ens skulle gå att få ner i en bärbar dator, i alla fall inte med rimlig batteritid. Men nya iPad Pro och nya iMac använder precis samma chip. I den ena formen har den ingen kylning och i den andra har den kylning, men efter att ha kört MacBook Air och MacBook Pro ett tag (som jag aldrig hör fläkten på, trots hård belastning), tror jag inte att de faktiska prestandaskillnaderna mellan de två ytterligheterna kommer att vara så stora. Det Apple har lyckats med här är faktiskt fenomenalt. Man har helt enkelt skapat ett chip som är tillräckligt kraftfullt för vad den stora majoriteten använder i massor av situationer och det lär bli smått galet kostnadseffektivt att tillverka chipet med tiden. Nu är Apple inte de som ser till att prisdumpa sina prylar, men det öppnar upp för en spännande framtid. Redan nu är mer än hälften av alla Macar som säljs med M1-chipet. Efter i dag lär den andelen öka rejält. Som bonus har man dessutom fått in en annan produktkategori på samma plattform när man nu släppte iPad Pro, vilket gör att man slipper utveckla tjockare versioner av A-serien. Tidigare så släppte man ju en A12X vilket man nu slipper när iPad Pro kör M1, så i princip utvecklar man inte fler chipfamiljer än tidigare. Det som finns kvar att uppdatera för Apple är sakerna i Intel-spalten ovan som ska få en tjockare variant av M1, troligen med namnet M1X. Det är en annan variant av MacBook Pro 13, MacBook Pro 16, större iMac och så Mac Pro. Volymmässigt har man alltså bytt säkert 70-80 procent av sitt utbud på Macsidan till sitt nya chip sedan november förra året. Det måste vara det snabbaste plattformsbytet i historien. Kvar att gissa kring för framtiden är exakt hur tjockt det där M1X-chipet är. Antingen så är det bara 20-30 procent bättre än M1 och det skulle nog accepteras av många, men förhoppningen finns så klart att det ska vara ett riktigt, riktigt tjockt chip som nästan är jobbigt bra. Det ska också bli intressant att se hur ofta Apple kommer att uppdatera sin M-serie och hur man kommer att uppdatera maskinerna som kör dem. På iPhone-sidan har man presenterat ett nytt chip varje år och det finns ju inget som hindrar dem från att göra samma sak med M-serien, alltså att vi får se M2 nästa år, M3 året efter det. Apple har fullt upp med M1X, så någon M2 under 2021 lär det inte bli men under 2022 kommer det garanterat. Frågan blir då om man kommer att slänga in det i alla de produkter som kör M1, vilket jag hoppas innerligt att man gör. En av anledningarna till att Apple gör detta är ju att man inte vill hålla på och vänta en tre-fyra år mellan uppdateringarna. Jag är säker på att Apple kommer att få över allt utom möjligen Mac Pro på sina egna chip under 2021. Det hade varit en sån fjäder i hatten för dem att lyckas göra det innan november i år och alltså klara övergången på under 12 månader. Under en pandemi. Hatten av i fall att det lyckas. Att man slängde in så många nyheter under kvällens keynote visar hur som helst att man har saker kvar att presentera under resten av året. Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Tesla höjer priset på sina soltak ordentligt
Även för de som redan beställt sådana

Det har nu gått snart fem år sedan Tesla och deras dotterföretag Solar City presenterade sina så kallade soltak, tak tillverkade av solcellspaneler. Utrullningen av dessa har dock gått extremt långsamt och nu rapporterar Elektrek att Tesla beslutat sig för att höja priset ordentligt på soltaken, även för de kunder som sedan tidigare beställt sådana. I ett mail till kunder som tidigare beställt soltak från Tesla så uppger Tesla att man kommer att skicka ut ett nytt kontrakt med ett nytt pris som kunden måste underteckna för att få sitt soltak installerat. Kunden kan även välja att helt avbeställa taket. Ni hittar mailet i sin helhet här nedanför. Det sista stycket kanske kan ses som ett förtäckt hot om att godkänna det nya priset snabbast möjligt om man inte vill hamna sist i kön för soltaks-installationer. "We have increased the price of Solar Roof and have added adjustments for individual roof complexity. Learn MoreYou will receive an email in the next 1-2 days when your new agreement is ready for your review and acceptance before moving forward. If you are no longer interested in moving forward with Solar Roof, you can cancel your order by logging into your Tesla Account and your deposit will automatically be refunded.We will be prioritizing customers based on the order in which they accept their updated agreements." Det handlar inte om några små prishöjningar, The Verge har varit i kontakt med en kund som uppger att priset på installationen av soltaket gått upp från 35.000 dollar till 75.000 dollar medan priset för batterierna gått upp från 30.000 dollar till 35.000 dollar. Tesla uppger att prishöjningen beror på takens komplexitet men Elektrek skriver att prishöjningarna verkar ha skett oavsett hur komplext eller enkelt ett tak anses vara. Tesla har än så länge inte kommenterat prishöjningarna av soltaken publikt, något som kanske beror på att Tesla förra året lade ner hela sin pr-division och inte har svarat på förfrågningar från media på över ett år enligt The Verge. Tumnagel
-11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm testar eldrivna passagerarfartyget Candela P-30
Ska börja gå i testtrafik nästa år

Nästa höst kommer Region Stockholm att ta världens första elektriska bärplanssbåt i testtrafik under sex månader. Det handlar om modellen P-30 från det Lidingöbaserade teknikföretaget Candela som ska vara världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Detta ska dra 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor och eftersom man kör "i luften" skapas nästan inga svallvågor. Båten är tolv meter lång, har plats för 30 stycken personer, toppar 30 knop och har en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop. Om testerna faller väl ut kommer kommersiell trafik att inledas 2023. Tumnagel
72.8°
+
Bobby Green
0

Daymak har världens snabbaste eldrivna trehjuling på gång
Ska göra 0-100 km/h på strax över 1,8 sekunder

Ibland har man bråttom och då kan det vara läge att ha världens snabbaste eldrivna trehjuling till hands. Det är precis vad Daymak Spiritus Ultimate är. Den är som sagt svinsnabb och för detta vill man ha 149.000 dollar. Men den finns inte än, utan en crowdfunding-kampanj har dragits igång där man tigger pengar för att kunna göra verklighet av den. Man hoppas att 50.000 stycken personer ska lägga en förhandsbeställning á 100 dollar styck. Trehjulingen ska ta sig upp till 48 mil på en laddning och den har både solceller för att ta vara på solens strålar och man ska kunna ladda den trådlöst. För den som tycker att 149.000 dollar för en sån här sak är lite för mycket pengar, vilket det är, finns det även en snikigare version kallad Deluxe. Den tar sig 30 mil och ska kosta från 19.995 dollar. Lite skillnad i pris alltså. Insamlingskampanjen ska sluta den 23 juli och planen är att börja tillverkningen någon gång 2023. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Nu invigs Sveriges snabbaste superdator för AI
Har kostat 300 miljoner kronor att bygga

Idag invigs superdatorn Berzelius på Linköpings Universitet, datorn som kommer att bli Sveriges snabbaste superdator avsedd för AI-beräkningar. Datorn är baserad på Nvidias DGX Super Pod-arkitekter och ska kunna leverera 300 petaflops för AI skriver Linköpings Universitet i ett pressmeddelande. Finansieringen av datorn har skett via Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som har donerat 300 miljoner kronor för byggandet av datorn. Nvidias grundare Jensen Huang säger om Berzelius-datorn: "Genom vetenskapens olika historiska faser har det alltid funnits ett instrument som har möjliggjort framstegen. Idag är det viktigaste vetenskapliga instrumentet superdatorn. Med Berzelius har Marcus och Wallenbergstiftelsen skapat förutsättningar för att Sverige ska kunna ligga i forskningens framkant. Forskare som knyts till systemet kommer att göra det möjligt för Sverige att förvandla sig från en industriell teknologiledare till en global teknologiledare, säger Jensen Huang." Tekniska specifikationer för Berzelius Berzelius innehåller 60 Nvidia DGX A100 system kopplade med Nvidia Mellanox Infiniband networking och 4 stycken DDN AI400X med NVMe. Atos mjukvaruverktyg Codex AI Suite stödjer forskare i att använda systemet effektivt. Tumnagel
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android-telefoner med 5G betydligt snabbare än iPhone 12
Beror det på antenndesignen?

Telekomanalytikern Opensignal har släppt en ny rapport där de testat nedladdningshastigheterna på ett gäng av de senaste 5G-kompatibla mobiltelefonerna på den amerikanska marknaden. Enligt deras test så verkar de flesta 5G-kompatibla Android-telefonerna vara snabbare än Apples 5G-kompatibla iPhones. I Opensignals test i de amerikanska 4G/5G-näten hade iPhone 12 Pro en genomsnittlig nedladdningshastighet på 36,9Mbps medan iPhone 12 Pro Max var näst snabbast med 36,2Mbps. iPhone 12 fick 32,9Mpbs i testet medan iPhone 12 mini var sämst i testet av 5G-kompatibla iPhones med 29,6Mbps. Det kan jämföras med Samsungs Galaxy S21 5G som hade en genomsnittlig nedladdningshastighet på 56Mbps vilket var den högsta nedladdningshastigheten som någon 5G-telefon i Opensignals test kunde uppvisa. Men även andra Samsung-modeller såväl som 5G-modeller från LG, OnePlus och Motorola hade snabbare nedladdningshastighet i de amerikanska 4G/5G-näten än iPhone-modellerna, något som ni kan se i Opensignals tabell här nedanför. Exakt varför iPhone-modellerna inte var lika snabba som Android-modellerna med 5G är oklart då de alla använder 5G-modem från Qualcomm. Det spekuleras om det kan ha något med de olika modellernas antenndesign att göra. Samsung är som bekant inne på sin tredje generation 5G-modeller medan iPhone 12 är Apples första generation av 5G-kompatibla telefoner. Det här kan har gjort att Samsung, vars modeller placerade sig väldigt bra i Opensignals test, kanske kan ha förfinat sin antenndesign på ett sätt som Apple änne inte har haft erfarenheten att göra. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan kickar igång världens snabbaste superdator på allvar
Nu rullar Fugaku på full styrka

Japanska RIKEN Center for Computational Science meddelar nu att deras superdator Fugaku har börjat rulla med full kraft efter det att man började testköra denna sommaren 2020. Fugaku är världens snabbaste superdator och har en kapacitet på 442 petaflops, något som innebär att den kan göra 442 biljarder beräkningar i sekunden. RIKEN uppger att man planerar att använda Fugaku i över hundra olika projekt som bland annat ska göra olika klimatberäkningar och beräkningar för artificiell intelligens. Fugaku, som är ett alternativt namn för Mount Fuji, började byggas 2014 av Fujitsu. Superdatorn beräknas ha kostat över 1,2 miljarder dollar, motsvarande över 10 miljarder svenska kronor, att bygga. Här nedanför kan ni kolla in ett 360-videoklipp där RIKEN presenterar Fugaku lite närmare. Och eftersom det är från Japan så är presentationen givetvis mycket sötare än om den skulle kommit från något annat land. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Superman & Lois får en andra säsong
Tjoho?

Superman & Lois hade premiär förra veckan och serien verkar ha varit en ordentlig succé. I alla fall enligt den amerikanska kanalen CW:s mått. CW har bestämt att serien ska få en andra säsong och detta är den snabbaste beställningen av ny säsong som CW gjort. Mark Pedowitz, chef på CW, säger detta om beställningen: “The phenomenal multiplatform debut of Superman & Lois, which delivered for us in a big way on both a linear and streaming basis, is a testament to the creativity, hard work and dedication of the talented people who worked tirelessly in front of and behind the camera, especially in this challenging environment.” Superman & Lois går att se på HBO Nordic i Sverige och ovan har ni en trailer för serien. Ni som kikat på premiäravsnittet: vad tycker ni? Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Dardel kommer att bli Sveriges snabbaste superdator
KTH:s nya superdator kommer att kosta 100 miljoner kronor

Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) kommer att investera 100 miljoner kronor i en ny superdator som ska byggas på KTH vilken kommer att bli den snabbaste superdatorn i Sverige när den är färdigbyggd. KTH:s nya superdator kommer att heta Dardel och Gert Svensson, vice föreståndare för KTH:s Parallelldatorcentrum (PDC), säger om denna: "Främst kommer datorn att användas för tekniska och vetenskapliga beräkningar och simuleringar. Den innehåller både en CPU-del för de som vill köra vanliga program utan ändring samt en del med grafikprocessorer (GPU:er) för de användare som behöver extremt hög prestanda. Vi tror att detta är vad som kommer att användas i de största superdatorerna under den närmaste framtiden." Dardel kommer att byggas av HPE/Cray och beräknas stå klar i slutet av det här året. Den nya superdatorn kommer att ha en kapacitet på 10.000.000 gigaflops skriver KTH I ett pressmeddelande. Här nedanför hittas en förteckning över KTH:s superdatorer genom tiderna. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Snabbaste bilen inomhus
Porsche Taycan sätter världsrekordet ingen bryr sig om

Vissa världsrekord kan ju vara lite kul, men är det verkligen något att skryta med vem som har bakat den längsta tårtan, egentligen? Dagen efter kan ju någon baka en tårta som är en millimeter längre och sno rekordet. En del tycker dock det här med världsrekord är väldigt viktigt, oavsett vad man nu slår rekord i. Porsche verkar sikta på att ta många med eldrivna Taycan. Sist handlade det om längst drifting med eldriven bil och nu är det att man satt världsrekord i att köra snabbast inomhus. Och nej, det handlar inte om att man maxade upp bilen till dess toppfart på 260 km/h utan siffran är istället 165 km/h. Snabbt såklart, och säkert rejäl fartkänsla där bakom ratten för proffsföraren Leh Keen som körde. Det tidigare rekordet som löd 138 km/h sattes 2013 av Mikko Hirvonen i en Crosskart. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Köp en gokart med jetmotor
Bra att ha om du vill komma först på teambuildingen

En snubbe i Huddinge hade en dröm att bygga världens snabbaste jetdrivna gokart. Men på grund av tidsbrist lade han ner projektet. Men mannen i Huddinges dröm kan bli någon annans då han nu säljer delarna på Blocket så någon annan kan avsluta bygget. Så om du hade funderingar på att bygga en gokart med en Boeing 502-7-motor så kan du nu köpa en byggsats för en sisådär 150 000 kronor. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Kinesiskt maglev-tåg kan få en topphastighet på 800 km/h
Kanske börjar köras kommersiellt 2027

Forskare på kinesiska Southwest Jiaotong University har presenterat en ny prototyp på ett så kallat maglev-tåg vilket i framtiden kan komma att transportera passagerare i hastigheter på upp till 800 km/h. Prototypen är dock designad för en maxhastighet på 620 km/h men utvecklarna tror att man framöver skulle kunna öka maxhastigheten till 800 km/h. Prototypen ska dessutom vara designad för att kunna sväva på magnetbanan redan vid start. Flera av de maglev-tåg som finns idag måste accelerera en bit innan de lyfter från rälsen de åker på säger utvecklarna bakom prototypen som nu visats upp. Kinas Shanghai Transrapid är med sin maxhastighet på 430 km/h världens idag snabbaste kommersiella maglev-tåg. 2027 planerar dock Japan att dra igång en linje mellan Tokyo och Nagoya där maglev-tågen kommer att färdas i 500 km/h. Prototypen som nu visats upp i Kina kan eventuellt även den börja rulla (sväva) på kommersiella linjer om cirka sex år skriver South China Morning Post. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är McLaren Sabre
Speciellt framtagen för USA

Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

KTH fixar rekordsnabb 5G-uppkoppling på SJ-tåg
Slog världsrekord på tåg som färdades genom Stockholm

KTH har tillsammans med företaget Icomera testat att förse ett SJ-tåg med 5G-uppkoppling och genom det åstadkommit de snabbaste nedladdningshastigheterna som någonsin uppnåtts på ett reguljärt tåg. Medan det aktuella "5G-tåget" färdades genom Stockholm ska passagerarna ombord haft möjligheten att dela på en internetuppkoppling som hade en kapacitet på 1267 megabit per sekund skriver KTH i ett pressmeddelande. Det var Tele2:s 5G-nät som testades ombord på det aktuella tåget. Om detta är hastigheter SJ:s passagerare kan förvänta sig som standard när de passerar Stockholm i framtiden är inget som framgår men på sikt antar jag att så blir fallet. Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AMG GT Black Series är snabbaste produktionsbilen
Klockade 6:43.61 på Ringen

Ryktena kring att Mercedes-AMG GT Black Series satt nytt rekord för produktionsbilar på Nürburgrings nordslinga stämde! Nu berättar Mercedes officiellt att bilen lyckats klocka tiden 6:43.61. Bakom ratten under rekordkörningen satt GT3-föraren Maro Engel. Härmed är alltså detta nya kungen på banan och Lamborghini Aventador SVJ med tiden 6:44.97 får se sig nedpetad från tronen. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Jeep Wrangler med V8:a
Snabbaste och mest kraftfulla Wranglern någonsin

Idag presenterar Jeep Wrangler Rubicon 392 som är den version som får en V8:a under huven. Maskinen är en Hemi på 6,4 liter som ger 477 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste och mest kraftfulla Wranglern Jeep någonsin har byggt. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker fyra stycken burkar när det inte finns behov för dessa. Förutom större motor är den här även 2,5 centimeter högre än en vanlig Wrangler Rubicon, och fem centimeter högre än standard-Wranglern. Vaddjupet anges till 82 centimeter. På frågan om varför man har valt att stoppa ned en vinkelåtta under huven svarar Scott Tallon som är director of Jeep brand marketing för den amerikanska marknaden så här: "Why are we doing it? Because our customers are doing it anyway." Försäljningen ska dra igång i början av nästa år, och i samband med detta släpps prislistan. Den officiella avtäckningen sker idag klockan 18.00 och du kan följa eventet här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida