m

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,7 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Västtrafik börjar visa hur lång tid det tar att gå vissa sträckor
Om du vill undvika kollektivtrafik

Västtrafik har uppdaterat sin app "Västtrafik To Go" så att denna nu även visar hur lång tid det tar att gå vissa sträckor istället för att hoppa på en spårvagn, buss eller annat kollektivtrafik-färdmedel. Tanken bakom den nya funktionen är att Västtrafiks resenärer kanske hellre föredrar att gå kortare sträckor istället för att åka kollektivt, bland annat för att undvika att bli smittade av det nya coronaviruset. Det här kan givetvis leda till att det blir mindre trängsel i kollektivtrafiken vilket ytterligare minskar risken för smittspridning. Lars Backström, vd, Västtrafik, säger om den nya funktionen i ett pressmeddelande: "Genom att snabbt kunna se när du är framme om du väljer att gå en kortare sträcka hoppas vi att fler väljer det istället för att vänta på nästa tur. Många kommer kanske att upptäcka att gång-alternativet ibland är det snabbaste, det har ju faktiskt avgång varje sekund." Västtrafik To Go hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ägarmanualen till bilen tar i genomsnitt sex timmar att läsa
Ni vet den som brukar gömma sig i handskfacket

Tillhör du kategorin som ligger och bläddrar i bilens ägarmanual innan nattlampan släcks eller låter du den bara ligga i handskfacket och skämmas? I den står oftast massa matnyttigt men precis som undertecknad finns det ju många som anser att man inte behöver en manual för att klara av olika saker. Bristol Street Motors gjorde en studie med de 30 mest populära modellerna i Storbritannien och där kom de fram till att 60 procent av de som svarade på enkäten inte kikar i bilens manual innan de kör sin bil för första gången. Majoriteten valde också hellre att leta upp information på nätet eller via vänner och familj istället för att bläddra i boken. Det brukar jag också göra men när man sitter där 03 på natten i den djupaste av forumavgrunder och bara läser folks åsikter om saker och ting kan det vara bra med en manual där man faktiskt ibland kan hitta rätt svar på sin fråga. 29 procent av de som deltog i studien hävdar att de plöjer igenom hela manualen och då får vi väl hoppas att de inte äger en Audi A3. Genomsnittstiden för att läsa igenom en manual ligger på sex timmar, men har du Audins manual framför dig får du avsätta hela 11 timmar och 45 minuter. Det är lika lång tid som det tar att läsa boken Harry Potter och Halvblodsprinsen. Snabbast går manualen till Opel Zafira att läsa då den "bara" tar 2 timmar och 36 minuter. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Volkswagen ID.R på Nürburgrings F1-bana
Hej vad det går!

Den före detta racerföraren Nico Rosberg gillar att köra snabbt och eftersom Volkswagen ID.R är den snabbaste elbilen som går att få tag i har han givetvis även provkört denna. Här får vi se när han kör den på F1-banan som finns på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

BerzeLiUs blir Sveriges största superdator för AI
Linköpings Universitet har köpt en Nvidia DGX SuperPOD

Linköpings Universitet (LiU) och Nationellt superdatorcentrum, NSC, har fått 300 miljoner kronor i donation av Knut och Alice Wallenbergs som man ska använda för att köpa in Sveriges snabbaste superdator för maskininlärning och artificiell intelligens. Superdatorn kommer att heta BerzeLiUs och är en så kallad Nvidia DGX SuperPOD, en nyckelfärdig superdator som kan levereras och installeras på några veckor skriver Linköpings Universitet i ett pressmeddelande. LiU:s nya superdator kommer att få en beräkningskapacitet på 300 petaflops och kunna lagra 1,5 petabyte. Jan-Ingvar Jönsson, rektor för Linköpings universitet, säger om BerzeLiUs: "Jag är oerhört glad och stolt att Linköpings universitet genom NSC blir värd för denna nya kraftfulla infrastruktur för AI. Detta borgar för att Sverige inte bara bibehåller, utan stärker sin position internationellt." BerzeLiUs kommer att bestå av 60 stycken NVIDIA DGX A100-system. Den brittiska superdatorn Cambridge-1 som syns på bilden ovan är också en Nvidia DGX SuperPOD. Den består av 80 stycken NVIDIA DGX A100-system och har en beräkningskapacitet på 400 petaflops. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari-båt från 50-talet nu till salu
Användes för att sätta hastighetsrekord

Det ni ser här är en Ferrari Arno XI från 1952. Den tillverkades för att sätta hastighetsrekord i 800-kilosklassen på vatten. Båten togs fram tillsammans med speedboat-föraren Achille Castoldi. Under huven sitter en V12:a på 4,5 liter med dubbla kompressorer och effekten ska ligga på mellan 550 och 600 hästar. Med skapelsen kom man som snabbast upp i 242 km/h. Bygget har renoverats och är nu till salu, igen. Förra gången den såldes var 2012 och då gick den för 868.000 euro. Nu ligger prislappen istället på 10,2 miljoner euro. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Xiaomi Mi 10T Pro imponerar rejält
Vi har petat på det nya flaggskeppet

TL;DR: Mi 10T Pro erbjuder en komplett mobilupplevelse med ruskigt bra kamera, ordentlig batteritid, snorsnabb skärm och en allmänt härlig upplevelse. Xiaomi har gjort rediga telefoner till ett förhållandevis lågt pris och med nya Mi 10T Pro är detta inget undantag. Vi har fått tillbringa lite kvalitetstid med telefonen den senaste veckan och vill man ha en flaggskeppsupplevelse, men inte vill pröjsa flaggskeppspriser så är Mi 10T Pro onekligen ett klockrent alternativ. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Amazon Eero får stöd för Wi-Fi 6
Snabbare routrar på ingång från Amazon

Amazons dotterföretag Eero visade igår upp en kommande version av sin wifi-lösning i samband med att Amazon visade upp en lång rad grejer från sig själva och andra företag man äger. Den största nyheten med de kommande routrarna från Eero är att dessa nu kan får stöd för Wi-Fi 6, den senaste och snabbaste versionen av wifi-standarden. De får även en inbyggd Zigbee-hub som kan användas för att koppla ihop och styra smarta hem-prylar som finns i nätverket. Det handlar om två nya routrar, Eero 6 och Eero Pro 6, samt repeatern Eero 6 extender. Eero 6 är en dualband router som kan täcka in en yta på runt 140 kvadratmeter vilket är samma täckningsyta som repeatern Eero 6 extender kan täcka in. Eero Pro 6 har tre band, två för wifi via 5Ghz och ett för wifi via 2.4Ghz, och kan täckas en yta på runt 185 kvadratmeter. Routrarna som Amazon visade upp igår kan användas för att bygga upp så kallade mesh-nätverk om man vill täcka in ännu större ytor med wifi. Eero 6 kostar 130 dollar, Eero 6 extender kostar 90 dollar och vill man ha en Eero Pro 6 så kostar denna 230 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW:s första eldrivna M-bil kommer nästa år
i4 M kommer dock inte klå vanliga M4

Innan året är slut väntas BMW presentera den helt nya elbilen i4. Även om den har en 4:a i namnet så handlar det om en sedan-modell och nu får vi reda på att den här kommer att bli den första eldrivna modellen som erbjuds i M-version. i4 M som den troligtvis heter kommer dock inte att utmana sitt prestandasyskon M4 utan vara snäppet tamare. Det har tidigare snackats om att i4 får dubbla elmotorer som tillsammans ger 530 hästar. Det ska räcka för att kunna ta sig från 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Det här gäller alltså den vanliga versionen, i4 M lär bli ännu vassare. Nyligen presenterade M4 har som mest 510 hästar och går som snabbast 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Hur man har tänkt att i4 M ska prestera sämre än M4 återstår att se men prestanda handlar ju som vi alla vet inte bara om att åka snabbt rakt fram. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Qantas flygning till ingenstans sålde slut på några minuter
Ressugna australier verkar vara sugna på att flyga

Efter det att en stor del av världens flygtrafik stängt ner fick det australiensiska flygbolaget en idé om att arrangera en 7 timmar lång "flight to nowhere". Detta verkar vara något som tilltalade australiensare som saknat att flyga. När biljetterna till flighten släpptes så sålde dessa slut på bara tio minuter, något som gör flighten till den antagligen snabbast utsålda flighten i Qantas historia. Flygningen till "ingenstans" har samma start- och slutdestination men under den sju timmar långa flygningen kommer flighten att gå över populära turistpunkter som Byron Bay, Bondi Beach och Sydney Harbor Bridge. Biljetterna till "flight to nowhere" kostade motsvarande cirka 5000 kronor i ekonomiklass, 11.500 kronor i premiumklass och 24.300 kronor i första klass. Flighten avgår 1 oktober från Sydney. Tumnagel
1.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford börjar teasa eldrivna F-150
Har dubbla elmotorer och över 450 hästar

Att en eldriven version av Fords pickup F-150 är på gång har vi vetat länge och nu börjar tillverkaren teasa modellen. Än så länge är den förpackad i en vanlig F-150 men testerna pågår för fullt. Teaserbilden ovan visar dock dess riktiga ansikte. Bilen kommer bland annat att ha två stycken elmotorer som tillsammans genererar över 450 hästar. Det här kommer att bli den snabbast accelererande versionen av F-150 och den ska klara av att dra tunga släp efter sig. Ford säger även att den kommer att få en "enorm" frunk där fram och att den kommer kunna ta emot over-the-air-uppdateringar. Lansering kommer att ske någon gång 2022. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Det här skillnaden mellan Apple Watch-modellerna
Series 6, SE och Series 3

I går släppte Apple två nya modeller så nu finns det tre "serier" att köpa. Men vad skiljer dem åt egentligen? Vi började luska och kom fram till att SE är ett smart drag av Apple och tacksamt för oss konsumenter eftersom det är en sorts best of. Eller kanske snarare en good enough. TL;DR Serie 3 är för dig som har begränsad budget och bara vill ha en rimligt smart klocka, SE är för dig som vill ha stor skärm men inte bryr dig om always on-skärm, EKG och syremätning i blodet och Series 6 är för dig som vill ha allt. Vi börjar med skärmen. Series 3 har den gamla skärmen som är lite kantigare och mindre. Duger för de flesta, men större är så klart bättre här, speciellt när själva klockan inte är speciellt mycket större. Skärmarna i SE och Series 6 är 30 procent större. Skärmen i Series 6 har dessutom always-on, alltså att den alltid är på litegrann, skärmen i SE stängs av helt när du inte använder den. Denna funktion går att stänga av i Series 6 om man så vill, men är trevlig att ha och ger mer klockkänsla. Boetten på klockan är lite mindre i Series 3, den kommer i 38 och 42 millimeter. SE och Series 6 är 40 respektive 44 millimeter i storlek. Vill du ha något annat än aluminium så är det Series 6 som gäller. Aluminium-alternativet är det som är billigast, så att ha något annat i de billigare versionerna hade varit underligt. Även färgerna är begränsade i de billigare, Series 3 finns i silver och rymdgrå, SE finns i de två och roséguld. Alla tre har chip ur Apples S-serie. Series 6 har det nyaste och snabbaste S6-chipet och SE har S5 från förra årets Series 5. Det är tillräckligt snabbt för typ alla. Series 3 har S3-versionen vilket alltså är tre generationer gammalt. Det är inte plågsamt långsamt men inte heller snabbt. Duger om du ska kolla klockan, starta en träning eller göra andra enklare saker. På sensorbiten så skiljer det sig en hel del. Series 3 har pulsmätare, GPS, höjdmätare, högtalare och mikrofon. SE har pulsmätare, GPS, nya höjdmätaren som är always-on, kompass, bättre högtalare och mikrofon. Series 6 har förutom det som SE har även EKG-mätare och mätare för syrenivån i blodet. På uppkopplingsdelen skiljer det sig också. Series 3 har bluetooth 4.2 och wifi 2.4 GHz. Det funkar för de flesta. SE har bluetooth 5.0 och wifi 2.4 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har bluetooth 5.0, wifi 2.4 och 5 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har även U1-chipet. Uppkoppling och sensorer påverkar vissa funktioner. Series 3 har möjligheten till att ringa SOS förutsatt att din telefon är i närheten. SE och Series 6 kan göra detta även när du är utomlands och har du LTE-versionerna så kan du göra detta utan att telefonen är i närheten. SE och Series 6 har fall-detektion och mätning av (o)ljud. Alla modellerna är vattentäta till 50 meters under ISO-standarden 22810:2010. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Eldrivna superbilen Aspark Owl nu redo för leverans
Accelererar snabbast i världen

I höstas presenterades den japanska elbilen Aspark Owl i produktionskläder. Nu säger företaget att man är redo att dra igång leveranserna till kunder. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar, håll i er nu, 2,9 miljoner euro. För pengarna får man en 2012 hästar stark superbil som når 96 km/h efter bara 1,72 sekunder. Förutom att vara den snabbast accelererande bilen på marknaden just nu är det även den lägsta med sina 99 centimeter i höjd. Hur många bilar som är sålda är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender nu även som laddhybrid
Tar sig 4,3 mil på bara el

Ett år har gått sedan Land Rover rullade ut nya Defender men redan är det dags för en liten uppdatering när det kommer till teknik, färger, specifikationer och motoralternativ. En version som troligtvis många har väntat på presenteras och det är laddhybriden. Den kallas för P400e och den kombinerar en bensinfyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 400 hästar och det här blir den snabbaste versionen av Defender hittills med sin 0-100-tid på 5,6 sekunder. Toppfarten ligger på 209 km/h. P400e erbjuds bara till Defender 110 som är den långa versionen men det går inte att få sju säten för det. På bara el ska man kunna köra omkring 4,3 mil. Batteripacket är på 19,2 kWh och laddar man med 50 kW kan man få 80 procent på en halvtimme. Vad man får betala för laddhybriden är oklart, så även när den lanseras. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Netflix ska göra dokumentär om racerföraren Ayrton Senna
Kommer 2022

1982 debuterade Ayrton Senna i det brittiska F3-mästerskapet. Han vann loppet som var det sista för säsongen och blev snabbt uppmärksammad. 1988, 1990 och 1991 blev han världsmästare i Formel 1 och han anses vara en av de snabbaste förare inom sporten. Under San Marinos Grand Prix 1994 körde han av banan och omkom sedan av sina skador. Han blev bara 34 år gammal. 2000 valdes Ayrton in i International Motorsports Hall of Fame. Nu står det klart att Netflix ska göra en dokumentär om racerföraren i åtta delar. Serien ska ha premiär någon gång 2022. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Häng med i nya Porsche 935 på Pikes Peak
Körd av Jeff Zwart

En av alla bilarna som kördes på Pikes Peak i helgen var Porsches nya version av 935. Ägaren är Bob Ingram som lånade ut bilen till Jeff Zwart och här får vi hänga med honom när han kör sträckan. Hans tid blev 9:43.92 vilket placerade honom på andra plats i Time Attack 1-klassen och på femte plats överlag. Den snabbaste Porschen var en 911 GT2 RS som kördes av David Dronner och som klockade tiden 9:36.559. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lucid Air klarar kvartsmilen på under tio sekunder
Är därmed den snabbaste eldrivna sedanen på sträckan

Om exakt en vecka, den 9 september, kommer Lucid Motors äntligen att presentera elbilen Air i sin helhet. Trots att den inte är här på riktigt än lovar företaget guld och gröna skogar och att den här i princip ska vara bättre än alla elbilar som finns tillgängliga idag. Nu kommer nästa grej på det spåret och det är att man kört kvartsmilen på 9,9 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste eldrivna sedan-modellen på sträckan. Man hävdar också att man kan göra det om och om igen utan att matta ut bilen. Det ska bli väldigt intressant att se vad den här bilen klarar av ute i den riktiga världen när den väl har lanserats. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Dubai har världens snabbaste polisbåt
Såklart de har

Att polisen i Dubai har snabba bilar har vi skrivit om tidigare så det vet ni säkert redan. Därför kanske det inte kommer som en överraskning att de även har snabba båtar, och en sådan har nu Supercar Blondie fått testköra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Bentley Bentayga Speed
Världens snabbaste SUV

För lite mer än en månad sedan presenterade Bentley uppdaterade Bentayga och nu är det dags för den snabba versionen Speed att göra entré. Under huven finns här en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 635 hästar och 900 newtonmeter i vridmoment. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går på snabba 3,9 sekunder och toppfarten anges till 306 km/h. Motorn har möjlighet att släcka halva cylinderbanken och bara puttra på sex burkar om belastningen är låg. Tekniken känner av vilken bank som är bäst att släcka för tillfället och som väntat är detta inget som föraren eller någon i bilen kommer att märka av, det bara sker. En annan sak är att om femte eller åttonde växeln är i och föraren släpper gasen så kommer momentomvandlaren att öppna sig och motorn gå ner på tomgång. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom att ha mörkare strålkastare, sidokjolar i bilens färg, andra stötfångare fram och bak, större vinge baktill, 22-tumsfälgar och ovala avgaspipor. Det står även Speed på sidan så att ingen misstar denna för en snik-version. Lansering och pris vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Alla Teslas modeller i Performance-utförande
Vilken är snabbast?

Tesla har för tillfället fyra olika modeller att välja mellan - Model S, Model X, Model 3 och Model Y. Throttle House bestämde sig för att samla en av varje i Performance-utförande för att se vilken av dem som var snabbast, och så här såg det ut. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida