m

Motorola presenterar Moto G30
90Hz-skärm till lågt pris

Motorola har tidigare meddelat att de kommer stuva om lite i Moto G-serien genom att ändra namngivningsstrategi. Nu har första enheterna med de nya namnen presenterats och dessa går under namnen G10 och G30. G30 är den enda av de två nya lurarna som kommer släppas i Norden, men det är ändå helt okej då G30 ser ut att erbjuda massvis med flådigheter i ett paket som endast kostar 2000 kronor. G30 kommer med en 6,5 tum stor panel med HD+-upplösning, alltså 1600 x 900 pixlar, och en uppdateringsfrekvens på 90Hz. Telefonen kör Snapdragon 662, 4GB ram och 128GB lagring. Batteriet har en kapacitet på 5000mAh och kan laddas snabbt med medföljande snabbladdare på 20W. På baksidan sitter det en rejäl kameraanordning med fyra sensorer varav huvudsensorn ligger på 64MP. Denna ackompanjeras av en vidvinkel, en makro och en djupsensor. Moto G30 kommer släppas på flera marknader i slutet av februari, men när den kommer till Sverige är för tillfället okänt. Oavsett kommer priset ligga på runt 2000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Honor släpper sin första egna telefon
Får kanske Googles tjänster

I slutet av förra året så sålde Huawei sitt dotterföretag/varumärke Honor och nu står det på egna ben. Honor V40 är företagets första telefon som egna och den kan komma att få Googles tjänster. Just nu säljs den bara i Kina och utan Googles tjänster, men den kan komma i en internationell version. Varken frågan om Googles tjänster eller internationell version är dock bekräftade. Hur som helst så är det en lur som inte har en processor från Huawei, då hade man inte kunnat kringgå sanktionerna, utan kör i stället Mediateks Dimensity 1000+. Kameran är på 50 megapixlar, skärmen på 6,72 tum och har både 120 Hz uppdateringsfrekvens och 300 Hz touch sampling. Upplösningen är 2676 x 1236 pixlar. Med i lådan får man en snabbladdare på 66 W vilket gör att telefonen laddas från 0 till 100 på 35 minuter. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

Xiaomi presenterar Mi 11
Först ut med Snapdragon 888

Xioami har som lovat hållit lite låda och presenterat nya Mi 11, vilket är världens första telefon som är utrustad med Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 888. Utöver den nya systemkretsen kommer telefonen med en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter och en uppdateringsferkvens på 120Hz samt touch sampling rate på 480Hz. Upplösingen kommer ligga på 3200 x 1440 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Telefonen kommer som sagt vara först ut med Snapdragon 888, 12GB ram och 256GB lagring. Xiaomi meddelar att med den nya kretsen ska telefonen toppa Antutu-topplistorna med närmare 745.000 poäng, 30 bättre än föregångaren. Mi 11 kommer med ett batteri på 4600 mAh som kan snabbladdas med 55W via sladd eller 50W trådlöst. Värt att nämna att telefonen verkar skeppas utan laddare, men Xiaomi meddelar att folk som inte har snabbladdare kan få en sådan separat utan extra kostnad när man köper telefonen. Huruvida detta kommer gälla samtliga kunder, eller endast kunder i Kina är för tillfället okänt. Mi 11 kommer med en ordentilg kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och stöd för optisk bildstabilisering. Huvudkameran ackompanjeras av en vidvinkelkamera och en makrokamera. Enligt Xiaomi ska kameran prestera bra i mörker, men huruvida det stämmer får vi se när folk får lägga vantarna på luren. Den kinesiska varianten av Mi 11 kommer gå att förboka från idag och enheten kommer börja skeppas 1 januari. Priset för grundversionen med 8GB ram och 128GB lagring kommer kosta 3999 yuan, motsvarande 5000 kronor. Hur läget ser ut med global release kommer vi få reda på i början av 2021. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Allt om laddarsituationen kring iPhone 12
Har du en laddare som fungerar?

I går släppte Apple fyra nya telefoner, fyra telefoner som inte kommer att ha laddare i lådan. Tanken är att man har en massa laddare där hemma redan, men eftersom man även bytte sladden så måste man också ha en gammal sladd hemma för att kunna använda sin nya laddare. Det är tre olika kontakter inblandade i den här soppan. Lightning är kontakten som iPhones har använt hur länge som helt nu och den är fortfarande samma på själva telefonen. Resten av telefonvärlden använder USB-C och även Apple använder USB-C på sina datorer och sina iPads, så varför man inte går över till USB-C även på telefonerna är ett mysterium. På andra ändan av en "iPhone-sladd" har det nu länge suttit en USB-A-kontakt, en helt vanlig USB-kontakt. Det är också den kontakten som absolut största delen av de laddare som ligger i våra hem och skräpar har. Men sladden som följer med i lådan till nya iPhone 12 är en lightning till USB-C-sladd och kommer alltså inte att fungera med de där gamla laddarna med USB-A. Anledningen till att Apple skickar med den sladden är att deras laddare som man säljer separat inte har USB-A utan USB-C. Resten av världen håller också på att byta från USB-A till USB-C, många nya bilar har till exempel USB-C och de flesta snabbladdare har USB-C. Det hela är en soppa, men Apple har i alla fall sänkt priset på sin laddare till 225 kronor, vilket faktiskt är prisvärt i dag. Vad Apple borde ha gjort om de brydde sig om sina kunder och framförallt miljön var att byta till USB-C även i telefonen. Tumnagel
28.4°
+
Roger Åberg
0

BadPower kan få prylar att börja brinna
Nytt hack använder snabbladdare för att sabba mobiler och annat

Säkerhetsforskare på det kinesiska jätteföretaget Tencent har hittat sårbarheter i snabbladdare till mobiltelefoner, laptops och annat som gör att dessa kan förstöra och i värsta fall även tända eld på till exempel en mobiltelefon eller en laptop. Batteriladdare med snabbladdning kan själva reglera spänningen som skickas till prylen som laddas genom att kommunicera med denna. En snabbladdare som infekterats med det som forskarna kallas för "BadPower" kan däremot öka spänningen till mer än vad mobiltelefonen eller laptopen klarar av att ta emot, något som kan leda till att de kan börja brinna som synes i videoklippet ovan. Tencents forskare har analyserat 35 modeller av snabbladdare och av dessa ska 18 stycken ha varit möjliga att utsätta för en BadPower-attack. Enligt forskarna så ska detta gå att avhjälpa genom att uppdatera firmwaret i snabbladdarna så att dessa inte kan påverkas av en attack. Tyvärr så märkte forskarna även att firmwaret i 18 av de 34 chip till snabbladdare man analyserat var av en typ där firmwaret inte gick att uppdatera. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi Mi Note 10 Lite lanseras i morgon i Sverige
Kan bli din för 4490 kronor

Xiaomi har levererat lite information om när vi i Sverige kommer få lägga vantarna på nya Mi Note 10 Lite och release kommer ske under morgondagen och priset kommer ligga på 4490 kronor. Telefonen errbjuder en 6,47 tum stor AMOLED-display med 2340 x 1080 pixlar, HDR10-stöd och Gorilla Glass 5 med välvda skärmkanter samt en fingeravtrycksläsare under skärmen. På insidan sitter midrange-kretsen Snapdragon 730G, 6GB LPDDR4-ram och 128GB UFS 2.1-lagring. Batteriet ligger på 5260mAh och telefonen har stöd för snabbladdning på 30 watt och snabbladdare följer med i lådan. På baksidan sitter det en ordentlig kamerauppsättning varav huvudsensorn ligger på 64MP och är en Sony IMX686. Denna ackompanjeras av en 8MP ultravidvinkel på 120 grader, en 5MP djupkamera och en 2MP makrokamera. På framsidan sitter det en selfiekamera på 16MP i den droppformade flärpen. Telefonen kommer finnas tillgänglig från och med i morgon på Mi Store, Tele2, Elgiganten och NetOnNet. Tumnagel
33.1°
+
André Stray
0

Bildläcka visar gaminglur från Lenovo
Pop-up-kamera på långsidan?

Lenovo har sedan en tid tillbaka teasat en gamingtelefon som matchar deras datorer i Legion-serien. Nu har lite bilder på den kommande speltelefonen läckt och enligt bilderna verkar det vara en rätt intressant telefon för folk som vill streama sina mobilspelsessioner. Som ni ser på bilderna ovan och under är telefonen utrustad med en ordentlig skärm samt vad som ser ut att vara stereohögtalare. Det som sticker ut mest är selfiekameran som verkar vara en pop-up-kamera placerad i mitten på ena långsidan av telefonen, vilket kan vara användbart för streamers av olika slag. Hårdvarumässigt verkar telefonen leverera flaggskeppsprestanda. Enligt XDA:s källa kommer telefonen med Snapdragon 865, UFS 3.0-lagring, LPDDR5-ram, 144Hz-panel och ett ordenligt batteri på 5000 mAh som ska gå att ladda fullt på 30 minuter med en snabbladdare på 90W via någon av USB-C-portarna. När Lenovos Legion-telefon kommer släppas är för tillfället okänt, men troligtvis kommer en presentation ske i sommar. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Här är IKEA-laddaren alla med iPhone ska köpa
Ladda snabbare för en billig peng

Snabbladdning är tidens tecken och de allra flesta mobiler nu för tiden har stöd för det. Så även de flesta nya iPhones, vilket ju är supertrevligt. Inte så supertrevligt är att Apple är dumsnåla deluxe och skickar med en riktigt, riktigt slö laddare i lådan när man köper sin iPhone 11. Att köpa en snabbladdare från Apple är värt det eftersom det är roligare att ladda snabbt än långsamt. Men det är inte så billigt, deras 18W-laddare kostar 350 spänn. Har man råd med en iPhone har man kanske råd med det, men jag är en sån där som gillar att ha laddare på flera ställen. Vid sängen, på jobbet, på landstället, i väskan. Det blir dyrt. Nu har IKEA släppt en laddare som de kallar för Åskstorm. Den har en USB-C-kontakt som levererar 18W och en USB-A-kontakt som levererar 5W, totalt alltså 23W. Det magiska är att prislappen ligger på fullt rimliga 119 kronor. Tyvärr så behöver man en USB-C till lightning-sladd och de är inte billiga, du får typ två IKEA-laddare för vad en Apple-kabel kostar. Webhallen har en för 99 spänn (sponsrad länk). Nu kan man så klart inte bara ladda iPhones med dessa laddare utan även Android-mobiler och typ vad som helst. Men Android-tillverkarna är väldigt mycket bättre än Apple på att stoppa ner laddare i lådorna på inte bara 18W utan ännu mer. Vill du ha en till USB-C till USB-C-sladd så har IKEA förresten börjat sälja det också, den kostar 69 kronor. IKEA har även släppt en ännu kraftfullare laddare som levererar 30W. Den ska vi strax testa, så vi ber att få återkomma om den senare. Uppdaterad I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att iPhone 11 Pro inte levereras med 18W-laddare vilket är fel, med iPhone 11 Pro levereras det en 18W-laddare. Tumnagel
55.0°
+
Roger Åberg
0

Apex visar AP-0 Concept
Eldriven sportbil med 659 hästar

För en månad sedan skrev vi om den kommande brittiska eldrivna sportbilen AP-0 från företaget Apex. Den skulle visas upp i Genève men som ni säkert redan vet blev mässan aldrig av. Nu presenterar man i alla fall bilen på nätet och konceptet ska bli verklighet i slutet av 2022. Under skalet finns ett batteripack på 90 kWh som matar en elmotor som ger 659 hästar. Drivningen sker endast på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på kvicka 2,3 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 51,5 mil enligt WLTP-cykeln och med en snabbladdare ska man kunna gå från urladdat till 80 procent på under 15 minuter. Bilens tjänstevikt ligger på 1200 kilo. Det är en stund innan produktionsversionen är här men när den väl lanseras ska den kosta runt 160.000 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar Redmi Note 9 Pro Max
Stor skärm och stort batteri för liten slant

Xiaomi har presenterat en ny lur i sin midrange-serie Redmi vid namn Redmi Note 9 Pro Max. Som namnet antyder är den både Pro och Max, vilket i folkmun betyder massiv när det kommer till skärm och batteri. Måtten kommer ligga på 166,9 x 76 x 8,8 millimeter och vikten kommer ligga på 209 gram. På insidan sitter det en Snapdragon 720G, 8GB ram, 128GB lagring och ett stort batteri på 5020mAh som går att ladda snabbt med den medföljande snabbladdaren på 33W. Luren kommer även med flådigheter som hörlusuttag, USB-C, Bluetooth 5.0 och fingeravtrycksläsare på sidan. På kameramodulen på baksidan sitter det en 64MP-sensor, en 8MP-sensor med ultravidvinkel, 5MP-sensor för makroplåtning och en djupsensor på 2MP. Selfiekameran tar bilder med 32MP upplösning. Xiaomi Redmi Note 9 Pro Max har endast släppts på den indiska marknaden där den kostar motsvarande runt 2500 kronor. Troligtvis lär prislappen ligga på ungefär samma nivå när, eller om, enheten lanseras i vårt avlånga land. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Chevrolets elbil Menlo är nu presenterad
Endast för Kina

I höstas fick vi teaserbilder på den men nu är Chevrolets elbil Menlo presenterad. Precis som vi tidigare har nämnt är den endast ämnad för den kinesiska marknaden och initialt kommer den bara gå att köpa i Peking. Där kostar den från 159.900 yuan vilket i svenska pengar är 222.356 kronor. Menlo beskrivs som en sedan med sportigt utseende men den är ju uppenbart någon slags liten crossover. Under skalet finns en elmotor som ger 150 hästar och 350 newtonmeter. Den får sin kraft från ett batteripack på 52,5 kWh och förbrukningen ska ligga på 13.1 kWh/100 km vilket ska ge en räckvidd på 41 mil enligt NEDC-cykeln. Har man en snabbladdare ska man kunna mata in 80 procent kräm på 40 minuter. Om någon variant av Menlo kommer att säljas i andra länder är oklart för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Sony presenterar nya flaggskeppet Xperia 1 II
Potentiellt grym kamera och hörlursutgång!

Sonys namnsättning på sina telefoner har aldrig varit deras starka sida, värst var det under tiden när modellerna hette kombinationer av XYZ och siffror och ingen förstod någonting alls. När man för ett år sedan kom med Xperia 1 och 10 och sedan med 5 pustade vi ut lite, här var det en gnutta mer logiskt även om det knappast var genialt. Men hur skulle det bli med uppföljarna? Nu är det klart och det är dumt. Sonys nya toppmodell heter Sony Xperia ett två. Japp. Tanken man har är att köra på samma sätt som man gör på kameror, lurar och annat där man kör Modellnamn mark II, men man skippar att skriva ut "mark". Resultatet blir alltså Xperia 1 II. Men fokus på själva telefonen nu. Vi känner igen formatet som fortfarande är 21:9 med lite yta ovanför och under skärmen. Skärmen är på 6,5 tum och har förkortningar som OLED, 4K och HDR. Ljudet bjuder på Dolby Atmos och högtalarna är två vilket betyder stereo och de är båda riktade mot tittaren. Trevligt! Man har även tagit tillbaka hörlursutgången och lovar att om man pluggar in sina hörlurar ska man få en rejäl upplevelse. På insidan hittar vi en Snapdragon 865 med 5G och ett batteri på 4000 mAh. Det klarar av snabbladdning, men någon snabbladdare kommer inte med i lådan av någon anledning. Kameran borde ju vara Sonys starkaste kort eftersom de har grymma systemkameror och faktiskt gör sensorerna till många andra tillverkare, men de har aldrig nåt upp i toppklassen jämfört med konkurrenterna. I år gör de ett nytt försök och levererar en, på pappret, mycket intressant kamera. Eller kameror är det så klart. Sony har inte valt att köra många megapixlar utan alla tre kamerorna är på 12 megapixlar. Huvudkameran har istället fått en stor sensor som är på 1/1,7" och brännvidden är på f1,7. Vidvinkelkameran är motsvarande 16 mm med f2,2 och telekameran är på motsvarande 70 mm och har f2,4. Större sensor gör den så klart ljusstarkare, men framförallt gör det att man lyckats få till en riktigt grym autofokus. 70 procent av sensorn täcks av autofokussystemet som kan sätta ny fokus 60 gånger per sekund. Detta tillsammans med möjligheten att ta hela 20 bilder per sekund och möjligheten för autofokusen att följa ögon på både människor och djur gör detta till en väldigt kompetent kamera på pappret. Problemet är alla de här nyheterna inte finns i den vanliga kamera-appen utan i en ny app som heter Photo Pro. Den har ett gränssnitt som är mycket likt det som finns i Sonys alpha-kameror och passar med andra ord professionella användare, men att vanligt folk inte får funktionerna är väldigt, väldigt konstigt. En trevlig sak är att man tagit fram linserna tillsammans med Zeiss och de har nu T*-behandling vilket ska göra att onödiga reflektioner inte kommer att dyka upp. Sony Xperia 1 II kommer att dyka upp under våren, men jag har också hört tidig sommar så räkna inte med någon lansering i april. Tumnagel
52.9°
+
Roger Åberg
0

Zero visar ny eldriven motorcykel
Toppversionen ska kunna laddas på en timme

Första gången vi skrev om Zero Motorcycles och deras eldrivna motorcyklar var 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Nu presenterar företaget modellen SR/S som är en touringmaskin med kåpa som i toppversion ska ta sig upp till 32 mil på en laddning vid stadskörning. Kör man bara motorväg sjunker detta dock drastiskt till runt 17 mil. Med snabbladdare ska det inte ta mer än en timme att ladda. SR/S använder sig av samma 100 hästar starka motor och samma batteripack som sitt nakna syskon SR/F men räckviddssiffrorna är något bättre även fast den väger nio kilo mer - totalt 229. Toppfarten anges till 200 km/h. Hojen går att köpa nu och prislappen börjar på 19.995 dollar vilket är 500 dollar mer än vad SR/F kostar. Toppversionen kostar från 21.995 dollar och snabbladdaren 2.895 dollar extra. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nu är laddpriserna för Mercedes-Benz hos Ionity klara
Full tank kommer att kosta 248 kronor

I januari gick Ionity ut med sina priser för att ladda med deras snabbladdare. Och folk satte kaffet i halsen, minst sagt, eftersom priset låg på 8,70 kronor per kWh. De flesta som kommer att ladda på Ionitys laddstationer kommer troligen ha en deal via det bilmärke som de har köpt och nu är den första dealen klar. Det är Mercedes-Benz-ägarna som har fått sitt pris - och det är 3,10 kronor per kWh. Det betyder att om du har en Mercedes-Benz EQC och laddar den fullt så kommer det att kosta dig 248 kronor. Medlemsskapet är gratis under första året. Dealen med Ionity är dock inte exklusiv. – Vi håller just nu på att förhandla med andra aktörer på den svenska marknaden och efterhand som vi får priserna klara kommer vi att kommunicera dem, säger Louise Grimsgård som arbetar med elbilsfrågor hos Mercedes-Benz Sverige. Tumnagel
8.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Snart visar Turkiet upp sin första egentillverkade bil
En eldriven SUV designad av Pininfarina

I flera år ska Turkiet ha jobbat på sin första egentillverkade bil och nu ska den snart visas upp i prototypform. Bilen är en helt eldriven SUV som designats av Pininfarina. President Recep Tayyip Erdogan är den som kommer att dra täcket av bilen och sedan köra den över Osmangazi-bron i en ceremoni. När detta sker vet vi inte. Bakom bilen står Automobile Joint Venture Group som skapats av fem av Turkiets största industrier. Det vi vet om den för tillfället är att man ska kunna ladda den på tio timmar via ett vanligt uttag och på bara 30 minuter med en snabbladdare. Vad den tar sig på en laddning eller liknande får vi inte reda på just nu. Målet är att dra igång massproduktion 2021 och sen börja leverera i landet under första halvan av 2022. 2030 räknar man med att kunna erbjuda fem stycken olika modeller. I vilka länder bilarna kommer att säljas återstår att se. Tumnagel
28.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Future visar den färdiga interiören i FF 91
Baksätet verkar trevligt

Faraday Future kämpar vidare. Nu visar man på Los Angeles Auto Show upp hur interiören i modellen FF 91 kommer att se ut. Man beskriver den med orden "mobile, connected and luxury third internet living space" och så här säger vdn Carsten Breitfeld om det hela: "Our goal is to make your daily commute the highlight of your day through a rich digital experience and give you back more time in your day." Baksätet ser luftigt ut och här finns två stycken NASA-inspirerade Zero-Gravity-fåtöljer som ska se till att kroppen får en naturlig hållning och att man inte krummas ihop. Det går bland annat att fälla stolen upp till 60 grader och det finns 14 stycken olika inställningar att göra. Både värme och ventilation finns, och även massage. Drar man igång "Spa Mode" justeras ljuset där bak samtidigt som både visuella och ljudliga effekter drar igång. Vidare finns det skärmar där bak för exempelvis videosamtal, tre stycken 4G LTE-modem, integrerad Alexa, Sharedrop, individuella ljudzoner fram och bak och möjligheten att koppla fyra stycken blåtandsenheter till infotainmentsystemet samtidigt. Tack vare artificiell intelligens kan infotainmentsystemet förutspå vad varje passagerare i bilen behöver med hjälp av sensorer, kameror och ansiktsigenkänning. Bilen ska till och med kunna känna av ditt humör och därefter justera temperatur, musik och doft. Man kan få upp till elva stycken olika skärmar och kryssar man i Rear Cinema Experience får man en 27 tum stor skärm som fälls ned från taket. Skärmen i mittkonsolen fram är på 15,4 tum, instrumentklustret är på 11,6. Som backspegel får man en skärm på 10,1 tum. Även i dörrarna sitter det skärmar och dessa pekar du på för att justera sätet, klimatanläggningen, ljudzonen, underhållningen och en del andra saker. Faraday Future har nu även delat med sig av produktionsversionens specifikationer när det kommer till drivlinan. Elmotorerna genererar tillsammans 1065 hästar vilket ska göra att man tar sig från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Batteripacket är på 130 kWh och räckvidden ska ligga på över 60 mil. Laddar man hemma med 240 volt ska man kunna gå från 50 procent till fullt batteri på under 4,5 timmar och laddar man via snabbladdare ska man kunna få upp till 80 mil per timme. Planen är att produktionen ska dra igång nästa år, men när bilen ska lanseras och vad den då kommer att kosta återstår att se. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Xiaomi visar upp Mi Mix Alpha med skärm överallt
Verkligen överallt

Xiaomis Mi Mix-serie har alltid levererat rätt tjusiga skärmlösningar, men med Mi Mix Alpha överträffar gänget sig själva. Medan andra tillverkare gör telefoner med skärm på hela framsidan med välvda skärmkanter visar Xiaomi var skåpet ska stå genom att klä hela telefonen i OLED-panel, vilket ger 180 procent screen-to-body-ratio. Utöver en imponerande panel så kommer Mix Alpha även med Samsungs nya kamerasensor på 108MP och andra trevligheter som Snapdragon 855+ med 5G, 12GB ram, 512GB lagring och ett batteri på 4050mAh som går att ladda illa kvickt med snabbladdaren på 40w. Mi Mix Alpha kommer släppas i december i Kina och priset ligger på 19.999 yuan, motsvarande 27.000 kronor. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Exklusivt Första svenska testet av nya iPhone 11 och iPhone 11 Pro Max
Så bra är de!

Årets upplaga av iPhones bjuder på tre modeller och det är ett lite konstigt år av flera skäl. Det där försprånget som Apple har haft inom ett antal områden finns inte riktigt längre och många av årets nyheter har redan dykt upp i konkurrenternas flaggskepp sedan Apple släppte Xs. Samtidigt så är intresset större än på många år, kanske just därför att konkurrenterna är så rackarns bra. Det gäller helt enkelt att leverera för Apple! TL;DR Årets iPhones bjuder på en solid prestandaökning, trevliga skärmar i Pro-modellerna, fantastiskt ljud och betydligt bättre kameror. Man är nu i kapp konkurrenterna på många områden och förbi på vissa. Och så har man sänkt priset på instegsmodellen! Superlogiska namn iPhone X var ett rätt bra namn med tanke på att det verkligen var en helt ny telefon och lite av ett firande. Det blev också starten på en ny era av superdyra telefoner som Apple i och för sig ledde men som konkurrenterna gladeligen följde efter. Vad vi tycker är en billig telefon har ju förändrats markant de senaste två året. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar eldrivna lyx-sedanen EQS
Är nog några år bort

Alla vet att blått är lika med miljövänligt och Mercedes verkar ha anammat detta bra. Nu visar man upp konceptbilen EQS och eftersom den är framtidsmässig och går på el är det självklart blåa toner som gäller för hela slanten. Batteripacket är på 100 kWh och det i sin tur matar en elmotor på 476 hästar. 0-100 km/h ska gå på under 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga omkring 200 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 70 mil. Använder man sig av en snabbladdare med 350 kW ska man kunna trycka i 80 procents laddning på under 20 minuter. Baken har inte mindre än 229 stycken individuella "stjärnor" som ser till att sköta lyset. I grillen fram sitter det 188 stycken små LED-lampor som ska lysa upp och ge ett slags tredimensionellt mönster. Oklart varför, men det ser ju lite fränt ut i alla fall. Insidan ska påminna om en lyxig yacht och det ser man ju ut att ha lyckats ganska så bra med. Om något från EQS kommer att få följa med till framtida modeller återstår som väntat att se. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Smart är här
Har fortfarande bara 15 mils räckvidd

Efter skissen vi visade i måndags är nu uppdaterade Smart här. Bilen kommer i tre smaker - ForTwo, ForTwo med tygtak och ForFour. En del inspiration till designen har hämtats från konceptet ForEase and ForEase+ och visst ser man likheterna med ägarna Mercedes i strålkastarna? Tyvärr har det inte hänt något på drivline-fronten, något som troligtvis hade varit mycket välkommet. Det är som ni säkert redan vet endast eldrift som gäller för Smart nu för tiden men dessa får samma grejer som föregångaren. Det innebär ett batteripack på 17,6 kWh som i sin tur driver en elmotor på 82 hästar och 160 newtonmeter. Det är en liten och lätt bil så man kanske inte behöver så mycket mer effekt, men batteripacket hade gärna fått vara lite större. Nu är räckvidden nämligen endast 15,9 mil och det är räknat enligt den mycket snälla NEDC-cykeln som inte direkt stämmer överens med verkligheten. Det finns en snabbladdare på 22 kW ombord och med den ska det gå att ladda batteriet från tio till 80 procent på under 40 minuter. Bilarna har premiär i Frankfurt den 10 september. När lansering sker och hur priserna ser ut vet vi inte. Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida