m

Volvo och Polestar fixar deal med Ionity
Ladda för 3,53 kronor/kWh

Om man har kört en elbil från Volvo eller Polestar har det varit dyrt att ladda på Ionity-stationerna, men nu finns det en deal på plats. Eller Polestar och Volvo har gjort en deal med Plugsurfing och i det ingår en deal med Ionity. För både Volvo- och Polestar-kunder gäller detta från 1 juli. För Polestar gäller dealen för alla Polestar 2-kunder som beställer sin bil innan 31 december 2021 och sedan i 12 månader från första användningsdagen. För Volvo finns det inget slutdatum för beställning. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Första officiella bilden på Honor 50
Ser ut som en P50

Honor släppte nyss en bild på deras kommande telefon Honor 50. På bilderna kan man se runda kameragrejer på telefonens baksida vilket ju är trevligt att se då så många kameramoduler är rektangulära numera. Förutom kameran så ska Honor drivas av Qualcomms Snapdragon 778G-processor och ha 100W-snabbladdning. Eftersom Honor gjorde slut med moderbolaget Huawei förra året så antas det att denna telefon kommer få tillbaka Googles appar när den väl lanseras. På tal om Huawei så har Honor 50 sina likheter Huaweis kommande P50-lur så antagligen lånade de lite inspiration av varandra innan skilsmässan var färdigställd. Ett officiellt offentliggörande av Honor 50 sker den 16 juni. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Roccat presenterar Syn Pro Air
Sprillans nytt trådlöst headset med 3D-ljud

Roccat har presenterat ett nytt headset vid namn Syn Pro Air som kommer släppas om några veckor. Det nya headsetet går under namnet Syn Pro Air och ska erbjuda ett förhållandevis enkelt designat headset med fokus på inlevelse tack vare stöd för flådigt 3D-ljud. 3D-ljudet pumpas ut genom ljudelement på 50mm och headsetet har också stöd för Superhuman Hearing som bumpar upp ljud från steg, så att du lättare kan lokalisera diverse hot i spel. Lurarna kopplas till PC via dongle och batteritiden ligger på ett dygn. Lurarna har stöd för snabbladdning och du får 5 timmars användningstid efter bara 15 minuters laddning. Headsetet har som sagt en förhållandevis stilren design och Roccat har fokuserat på att göra headsetet så robust som möjligt, men samtidigt hålla vikten nere. Kuddarna på kåporna och båden är av memory foam och dessa är klädda med en luftig textil, vilket alltid är trevligt så att öronen slipper svettas vid långa spelsessioner. Roccat Syn Pro Air kommer börja säljas 20 juni och kommer kosta runt 1600 kronor. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Steelseries presenterar nya Prime-serien
PC-tillbehör med fokus på funktion före form

Det här med att hitta rätt kringutrustning till speldatorer kan vara lite klurigt. Speciellt om man inte vill ha något som ser ut som ett rymdskepp och lyser i universums alla färger. Logitech G har varit rätt duktiga på att erbjuda produkter med lite mer sparsmakad design och mer fokus på funktioner än utseende med sin Pro-serie och nu verkar Steelseries gå i Logitechs fotspår och har presenterat Prime-serien. I Prime-serien har det släppts fyra nya produkter: Ett headset och tre möss. Headsetet är mer eller mindre en variant av företagets populära Arctis-serie och har praktiskt taget samma utseende som andra Arctis-headset med sitt elastiska och mjuka band för hjässan. Men det har skett några ändringar som att kåpornas kuddar är av fejkläder som ska vara bättre på att hålla oljud borta samt att de är fästa på kåporna med magneter, vilket gör att du lätt kan ersätta vid behov. Headsetet kopplas in i valfri enhet med 3,5mm-kabel och det finns även en split för PC-användare som har utgångar för både ljud och mikrofon. Vidare är Arctis Prime utrustat med ytterligare en 3,5mm-port som låter dig dela ljudet från källan. På ljudfronten verkar det vara samma rejäla ljudelement som vi sett i tidigare Arctis-lurar och har ett frekvensspann på 10Hz till 40kHz. Mikrofonen är som i tidigare lurar placerad i vänstra kåpan och kan dras ut för att användas. Steelseries nya Prime-möss kommer i tre olika versioner, men erbjuder i grunden samma musupplevelse. Prime-mössen är lätta, Prime Wireless väger 80 gram medan vanliga Prime väger 69 gram, och är utrustade med nya optiska brytare som ska ha hög respons och hantera upp till 100 miljoner klick. Den trådlösa versionen använder nya trådlösa tekniken Quantum 2,0 Wireless som tillsammans med TrueMove Air-sensorn ska ge en 1:1-upplevelse utan latens. Vidare ligger batteritiden på 100 timmar och musen har stöd för snabbladdning och ger dig 40 timmars speltid efter bara 15 minuters laddning. Prime+ och Prime är trådade möss, men kommer som sagt med samma brytare som den trådlösa versionen. Prime+ kommer med lite extra flådigheter som en ytterligare sensor på undersidan som mäter avstånd till underlaget och att du lätt kan flytta musen vid behov utan att röra pekaren på skärmen. Sedan har Prime+ en OLED-panel på undersidan som låter dig snabbt justera musinställningar. Samtliga Steelseries Prime-produkter finns tillgängliga att beställa nu via Steelseries hemsida och kommer dyka upp i välsorterade elektronikbutiker inom kort. Priserna har ni nedan. Steelseries Arctis Prime: 1299 kronor Steelseries Prime Wireless: 1499 kronor Steelseries Prime+: 999 kronor Steelseries Prime: 749 kronor Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Tesla får betala norrmän för slöare laddning
Bilarna började ladda långsammare efter uppdatering

Den norska förlikningsnämnden har beslutat att Tesla ska ersätta 30 teslaägare i landet efter det att deras bilar har börjat laddas långsammare. Den långsammare snabbladdningen uppges bero på en programvaruuppdatering från 2019 och ska gälla ett antal Tesla Model S som köpts in mellan 2013 - 2015. Undersökningar visar att det är uppdateringen som gjort att bilarna nu laddas långsammare än tidigare. Förlikningsnämnden dömer Tesla till att betala 136.000 norska kronor vardera i ersättning till ägarna skriver TT. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket satsar på snabbladdare i norra Sverige
Avsätter 45 miljoner kronor till det

Trafikverket gör nu en ny satsning på att bygga ut infrastrukturen för elbilsladdning i Sverige. TT rapporterar att Trafikverket kommer att avsätta 45,3 miljoner kronor i investeringsstöd vilket ska gå till 39 snabbladdningsstationer i norra Sverige. Trafikverket satsade även på stationer för snabbladdningar förra året vilket då ledde till att 20 laddningsstationer i sju av Sveriges län beviljades investeringsstöd. I dag finns cirka 600 snabbladdningsplatser med minst 50 kilowatt i Sverige. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer 16 nya att vara i drift före årets slut. De 39 snabbladdningsstationer som nu beviljats investeringsstöd från Trafikverket hittas i tabellen här nedanför. Sammanlagt finns det cirka 12.000 offentliga laddningsspunkter i Sverige. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

OnePlus presenterar 9 och 9 Pro
9 Pro börjar säljas 31 mars

OnePlus har nu hållit låda och presenterat årets första flaggskepp i 9-serien. I år heter telefonerna 9 och 9 Pro och den stora nyheten är företagets samarbete med det anrika svenska kamerabolaget Hasselblad, vars logga nu pryder kameramodulen. Som ni ser på bilderna ovan och under har det inte skett några större ändringar på designfronten jämfört med 8-serien. Kameramodulen på baksidan har dock blivit lite fetare, vilket inte bara skett för att få plats med nya Hasselblad-loggan, utan även de nya kamerasensorerna med tillhörande objektiv. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Här är Asus ROG Phone 5
Verkar vara en regelrätt best

Asus har nu presenterat ROG Phone 5 ordentligt och i vanlig ordning handlar det om en regelrätt best fullsmockad med flådig hårdvara, funktioner och andra trevligheter. Telefonen kommer i tre olika versioner, vanliga Phone 5, Phone 5 Pro och Phone 5 Ultimate, men samtliga har praktiskt taget samma storlek och snarlik hårdvarupplevelse. Enheterna kommer med en 6,78 tum stor OLED-panel med FHD+-upplösning och 144Hz uppdateringsfrekvens och 300Hz touch sampling rate och kör Snapdragon 888. Samtliga versioner kommer även med ett hörlursuttag och har en inbyggd Quad DAC för att leverera högkvalitativt ljud via tråd. ROG Phone 5 kommer kunna köpas med 8GB ram och 256GB UFS 3.1-lagring. ROG Phone 5 Pro och Ultimate har lite extra flådigheter som 16 respektive 18GB ram och dubbla lagringsmängden. Pro och Ultimate kommer även med fyra kapacitiva axelknappar, medan grundversionen endast har två, samt att de två värstingversionerna har en extra OLED-panel på baksidan som låter dig sätta en personlig prägel på telefonen med valfri text eller bild. Batteriet kommer ligga på 6000mAh i samtliga enheter och alla har även stöd för snabbladdning med 65W effekt. Alla specs hittar ni i faktarutan nedan. När det kommer till kamerorna ligger huvudsensorn på 64MP med f/1.8 som ackompanjeras av en 13MP ultrawide med 125 graders vidvinkel och f/2.3 samt en 5MP makrokamera. Selfiekameran kan ta bilder med 24MP. ROG Phone 5 kommer börja säljas nu i mars och vanliga ROG Phone 5 kommer kosta 799 euro medan Pro-versionen släpps i början av april för ett pris på 1199 euro. I maj kommer Ultimate-versionen släppas och den kommer kosta 1299 euro. Nedan har ni videor från Dave 2D, Mrwhosetheboss, MKBHD, Linus Tech Tips och CNET om ROG Phone 5. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Oppo Find X3 Neo läcker
Läcker?

Nya bilder på den fortfarande ännu ej offentliggjorda Oppo Find X3 Neo 5G har dykt upp på nätet via den nederländska sajten NieuweMobiel.nl. Telefonen tros få en Snapdragon 865-processor, 4,500mAh-batteri med snabbladdning, en 90Hz OLED-skärm på 6,55 tum och fyra kameror på baksidan. Detta blir den tredje telefonen i Oppos kommande Find X3-serie och hamnar mellan redan läckta Find X3 Pro samt Find X3 Lite. Samtliga tre telefoner förväntas offentliggöras inom kort och släppas under april månad. Fler bilder på luren kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Asus spikar datum för ROG Phone 5-presentation
10 mars

Asus har de senaste åren gjort ett bra jobb med att levererar rätt uppskattade gamingtelefoner i ROG Phone-serien, så gänget kommer nog fortsätta släppa ROG-telefoner ett bra tag till. Nu har företaget spikat när vi kommer få ta en första titt på den kommande ROG-luren och det kommer ske 10 mars. Utöver att telefonen kommer heta ROG Phone 5 vet vi inte så mycket om telefonen. Men enligt rykte kommer det bli ett ordentligt kraftpaket med Snapdragon 888 och skeppas med 16GB ram. Vidare ryktas det att telefonen kommer med en 6,78 tum stor AMOLED-skärm, 5G-stöd, batteri på 6000mAh med stöd för snabbladdning på 65W. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Samsung A52 och A72 ryktas få hög uppdateringsfrekvens
Snabbt ska det gå

Samsung kränger inte bara flaggskeppslurar, utan även en och annan midrange-lur i A-serien. Så pass många att Samsung Galaxy A51 toppade listan över mest sålda Android-telefon förra året. I år kommer det fler midrangelurar från Samsung i form av A52 och A72. Nu har nya rykten om telefonerna börjat rulla in och det verkar som att Samsung vill fortsätta peta in flaggskeppsfunktioner i midrangelurar. Enligt de senaste ryktena kommer telefonerna köra hög uppdateringsfrekvens. Det verkar vara lite olika bud beroende på om man vill lägga vantarna på LTE-versionerna av lurarna eller 5G-varianten. 5G-versionerna av A52 och A72 verkar köra 120Hz, medan LTE-lurarna kör 90Hz. En lite konstig uppdelning, men vi får se hur läget ser ut när telefonerna presenteras ordentligt. Utöver hög uppdateringsfrekvens har SamMobile lagt vantarna på lite specs och A52 5G kommer köra Snapdragon 750G, 8GB ram, 265GB lagring, ha en 6,5 tum stor AMOLED-skärm och ett batteri på 4500mAh med 25W snabbladdning. Priset väntas landa på 450 euro. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Acer, Asus och Razer visar upp gaminglaptops med RTX 30
Börjar säljas i slutet av januari

Igår kväll presenterade Nvidia inte bara nya RTX 3060, utan bekräftade att RTX 30-kort med laptopvänliga Max-Q-teknik var på ingång. Och i samma veva dunkade gamingjättarna Acer, Asus och Razer ut pressmeddelanden om att de kommer släppa nya laptops som är utrustade med Nvidias kraftfulla grafikkort. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0
2020

Xiaomi presenterar Mi 11 nästa vecka
Första telefonen med Snapdragon 888

I samband med att Qualcomm presenterade nya systemkretsen Snapdragon 888 fick vi reda på att Xiaomi kommer vara först med att lansera en mobil med den nya hårdvaran. Nu har vi fått reda på när detta kommer ske och presentationen kommer gå av stapeln 28 december. Mi 11-serien lär i vanlig ordning erbjudas i vanlig form samt i Pro-format. Enligt rykte kommer båda enheterna komma med ordentliga AMOLED-paneler med 120Hz i uppdateringsfrekvens och QHD+-upplösning. Vanliga Mi 11 ryktas komma med en huvudsensor på 50MP medan Pro kommer ha en 108MP-sensor, vilket även Mi 10T Pro hade. När det kommer till batteri sägs Mi 11 utrustas med ett sådant på 4780mAh och Pro verkar ha lite fetare batteri på 4970mAh. Båda enheterna väntas ha stöd för snabbladdning på 50W. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida