m

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Kan ett solcellsplan flyga en hel dag?
Yes sir!

Här får vi följa med rctestflight när han testar om hans rc-plan går att drivas en hel del dag på bara solen. Under tiden får vi lära oss lite om varför planet ser ut som det gör. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Tre procent av svenskarna har egen solenergi
Intresset verkar dock större än så

Enligt en ny undersökning är det nu tre procent av de svenska hushållen som har en egen anläggning för solenergi installerad. I undersökningen framkommer även att lite över hälften av de tillfrågade tror att de kommer att ha en egen solenergianläggning inom tio år. Vidare framkom det att cirka hälften tyckte att solenergianläggningar är för dyra för dem själva med nuvarande stödsystem. En fjärdedel uppgav även att de trodde att de saknade det tekniska kunnandet för att kunna driva en anläggning för solenergi hemma. Undersökningen genomfördes av Kantar-Sifo på uppdrag av Svensk Solenergi och tusen personer deltog i undersökningen. Har du en egen anläggning för solenergi? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flaklock med solceller för att ladda den eldrivna pickupen
Eller bara för att lagra el

Fler och fler eldrivna pickuper är på gång och för att ge dessa lite extra räckvidd har företaget Worksport tagit fram ett flakskydd med solceller på. Än så länge finns det ingen eldriven pickis på marknaden men när det väl gör det ska alltså ett sånt här lock kunna leverera mellan 25-30 procent av den laddning en genomsnittlig pendlare behöver. Givetvis kan man även smacka på locket på en vanlig pickup och då lagras istället elen i flera mindre batteribanker. Dessa är löstagbara och ska kunna fungera som batteripack till eldrivna maskiner och liknande. Locket är just nu bara på designstadiet och man söker efter investerare för att göra verklighet av det hela. Målet är att kunna lansera inom ett till två år om någon med massa kosing hakar på tåget. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Solcellsdriven elcykel som går i all oändlighet
To infinity and beyond!

Visst vore det skönt om man slapp ladda sin elcykel och bara kunde trampa vidare hur länge som helst? Det var målet när YouTubern Peter Sripol snickrade ihop cykeln vi ser här. Han byggde helt enkelt ett släp med solceller som han drar bakom cykeln och dessa ser hela tiden till att ladda batteriet. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hemsol visar besparingar man kan göra med solceller
Hur mycket billigare blir elkostnaden för en villa?

Skulle du vara intresserade av att installera solcellspaneler på ditt hus så finns nu tjänsten Hemsol som kan ge dig lite svar på frågor runt det. På tjänsten kan man bland annat uppge var man bor för att sedan mäta takytan där man kanske vill installera solceller. Därefter får man besvara några korta korta frågor och presenteras sedan med en kalkyl som uppskattar hur mycket man kan tjäna in i årliga elkostnader. I kalkylen ingår finns även uppgifter på ungefär hur mycket installationen kommer att kosta, med och utan rotavdrag, samt lite annan information om den eventuella anläggningen som ska installeras. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe byggde släp med solpaneler för att ladda sin Tesla
Så kan man också göra

YouTubern ItsYeBoi ville ha lite mer räckvidd ur sin Tesla Model 3 så han köpte solpaneler från Wish, monterade dessa på ett släp och drog sedan släpet efter sin bil med en laddsladd där emellan. Fungerar helt okej men som väntat är det inte särskilt mycket kräm som puttas in och det tar också ganska lång tid om man skulle vilja ladda fullt. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Forskare får solpaneler att svettas
Panelerna blir effektivare när de kyls ner

Solcellspaneler som fångar upp solens strålar och omvandlar dessa till energi kan precis som vi människor överhettas. Detta löser oftast kroppen genom att svettas och nu har forskare använt en teknik som ska kunna imitera en svettliknande funktion på solpaneler. För att åstadkomma detta har forskarna använt sig av ett geleliknande material som kan samla upp och lagra vatten under dygnets mörka timmar. Vattnet kan sedan användas för att kyla ner solcellspanelerna under dagtid så att dessa fungerar effektivare skriver ScienceMag. I testar kunde man visa att de vattenkylda solpanelernas temperatur sjönk med 10 grader när man använde tekniken. Detta ledde i sin tur till att de kunde generera 15 procent mer energi vid tester inomhus. I ett test som genomfördes utomhus så höjdes effekten med 19 procent, sannolikt då vind vid solpanelen hjälpte till att kyla ner denna. Det framgår inte hur mycket dyrare det skulle bli att tillverka eller underhålla vattenkylda solpaneler som använder den här typen av teknik. Tumnagel
55.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare testar transparenta solpaneler på växthus
Skulle kunna göra dem självförsörjande på energi

Forskare på amerikanska North Carolina State University har tagit fram en modell som visar på hur man skulle kunna använda en slags semi-transparentera solceller på växthus för att göra dessa helt eller delvis självförsörjande på energi rapporterar New Atlas. Det handlar om solpaneler försedda med så kallade "organiska solceller", solceller som är delvis transparenta och samlar upp en del av solens energi samtidigt som en del av solljuset släpps igenom och kan förse växter med det solljus de behöver för att växa. Forskaren Brendan O’Connor som varit med och tagit fram modellen på North Carolina State University säger: "Plants only use some wavelengths of light for photosynthesis, and the idea is to create greenhouses that make energy from that unused light while allowing most of the photosynthetic band of light to pass through. However, until now it wasn’t clear how much energy a greenhouse could capture if it was using these semitransparent, wavelength selective, organic solar cells." Enligt forskarnas modell kan ett växthus med organiska solcellspaneler bli helt självförsörjande på energi på solrika platser som till exempel delstaten Arizona. Där uppskattar man att det skulle räcka med att använda cirka 10 procent av solljuset för att driva ett växthus. På lite mer solfattiga platser, som till exempel delstaten Wisconsins, tror man att teknik som denna skulle kunna användas för att förse växthus med cirka hälften av den energi som krävs för att driva dem. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Solcellsstödet för 2020 på väg att ta slut
Det gick snabbt

Totalt 1,2 miljarder kronor i statliga bidrag finns i bidragspotten för företag, organisationer och privatpersoner som vill installera solcellspaneler på sina tak. Men enligt Dagens Industri kan pengarna vara slut redan nästa månad. Om du ansöker nu kanske du hinner ta del av bidraget som täcker upp till 20 procent av kostnaden. Enligt Energimyndigheten beräknar man att det kommer att finnas 69.400 stycken svenska hustak med solceller på sig i år. Nästa år kan den siffran istället vara över 100.000. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2019

Danmark får Nordens största solcellspark
Ska byggas nära Legoland

Svenska Infranode och danska Be Green ska snart börja bygga solcellsparken Vandel 3 som ska bli nordens största solcellspark. Parken ska byggas på det nerlagda militära flygfältet Vandel som ligger i närheten av Legoland. Vandel 3 kommer bli den tredje solcellsparken i området och när det står klart ska vara 180 hektar stort (runt 250 fotbollsplaner). Energin från Vandel 3 ska ge en årsproduktion på upp till 152 gigawattimmar vilket motsvarar en årlig elförbrukningen för cirka 34 000 hushåll. Parken ska tydligen minska koldioxidavtrycket med 190 000 ton CO2e per år. Vandel 3 ska stå klart under 2021. Tumnagel
56.8°
+
Frode Wikesjö
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Teslas Cybertruck kommer att ha solceller som tillval
Borde kunna räcka för dagligt bruk

När Tesla presenterade sin Cybertruck var det en detalj som fångade mina ögon. "Locket" som ligger på flaket har vad som ser ut som solceller. Nu bekräftar Elon Musk att det är solceller och säger att det är ett tillval man kan köpa. Det ska i ok förhållanden räcka till 2,4 mils körning per dag. Elon säger att om man skulle göra utfällbara vingar med solceller skulle räcka till det dubbla, runt 5-6 mil, vilket är mer än tillräckligt för de flestas dagliga behov. I Sverige ligger genomsnittet på 1204 mil per år (2018), vilket är 3,3 mil per dag. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Fiskers eldrivna SUV heter Ocean
Går dock inte att köra med på vattnet

Precis som utlovat har nu Fisker meddelat vad namnet på deras kommande eldrivna SUV blir och det som gäller är Ocean. Bilen som benämns som en Tesla Model Y-utmanare kommer att presenteras i prototypform den 4 januari nästa år om allt går som planerat. Reservationer för bilen ska dra igång den 27 november men de första leveranserna av den färdiga produkten ska dock inte ske förrän 2022. Bilen ska inte gå att köpa utan man kommer endast att kunna prenumerera på den via en app. "The future of mobility is about enjoying an electric vehicle without hassle, long-term commitment and the prohibitive high cost of ownership. Driving the Fisker Ocean will be easy: through a flexible lease via a mobile app. And we take care of all the service and maintenance. Simply put, we’re introducing the future of hassle-free, fun and easy e-mobility." För att rättfärdiga namnet på modellen kommer mattorna i bilen att vara tillverkade av återvunnen nylon som man plockat från övergivna fiskenät som legat ute till havs. Interiören i övrigt är också vegan-vänlig och det gummi som finns kommer från materialet som blir över när man tillverkar däck. Ocean är 4,64 meter lång och över hela taket finns det solceller som kan se till att man får upp till 160 extra mils räckvidd per år. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 48 mil och batteripacket är på 80 kWh. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar generation tre av sitt solcellstak
Nu redo att lanseras

Det är nu tre år sedan som Tesla visade upp sitt solcellstak för första gången. Detta ser inte ut som vanliga solceller utan består av takpannor i glas som har solceller i sig. De är inte lika effektiva som konventionella solpaneler men täcker istället hela taket överallt. Nu är man redo att lansera grejerna och generation tre som det här blir ska vara 40 procent billigare än det man har visat upp tidigare. Som väntat blir det inte billigt bara för det, genomsnittspriset för ett tak på 185 kvadratmeter kommer att kosta från 33.950 dollar. De första taken ska börja installeras de kommande veckorna i USA och man kommer då att ha som mål att lägga 1000 stycken i veckan. Tumnagel
58.3°
+
Bobby Green
0

Vi har besökt framtidens hem
Fyllt med tech och verklighet nu

Framtidens hem, eller fremtidens hjem som det egentligen ska stavas, är ett intressant projekt där man vill visa hur ett modernt hus kan se ut om man stoppar in så mycket smarta saker man bara kan i det. Det intressanta är att huset inte alls känns "tech" utan riktigt mysigt och mänskligt. Projektet är ett samarbete mellan danska husbyggaren eurodan-huse och digitala magasinet Input. Huset står nu klart strax utanför Roskilde i Danmark och är redo att flyttas in i. Men först ska det visas upp under minst ett år, så att husköpare och andra kan få inspiration till hur de kan göra när de bygger sitt egna hus. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

JBL visar lurar som typ aldrig behöver laddas
Nytt material hämtar energi från solen

JBL visar nu upp ett par hörlurar som man kallar för JBL Reflect Eternal. Det nya med de här är att de helt enkelt aldrig behöver laddas, om man spelar lagom mycket per dag och är ute i solen lagom mycket. Om man till exempel spelar musik 3,5 timmar om dagen och är ute i solen 2,3 timmar per dag så har man oändlig speltid. Om du spelar musik i 1,5 timmar om dagen behöver du vara ute i en timme. Om solen inte skulle räcka till under perioder är det bara att ladda som vanligt. Lurarna har inte solceller utan ett nytt material från svenska bolaget Exeger som är som ett tyg och som helt enkelt laddar batteriet när det får solljus på sig. Mer information om lurarna kommer att komma senare i år. Tumnagel
65.5°
+
Roger Åberg
0

Nu börjar IKEA sälja solcellspaneler i Sverige
En SOLSTRÅLE tittar fram idag

Nu har det snart gått sex år sedan IKEA började sälja solcellspaneler till sina brittiska kunder och nu är det äntligen dags för företaget att lansera en likadan satsning här i Sverige. IKEA kallar sina solpaneler för SOLSTRÅLE och dessa har man paketerat i ett erbjudande som man hoppas ska funka fint på den svenska marknaden. Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, säger i ett pressmeddelande: "Vi har utvärderat över 80 leverantörer av solceller i Sverige och tillsammans med vår utvalda partner SVEA Solar har vi paketerat ett helhetserbjudande som gör det möjligt för fler att tryggt ställa om till en mer hållbar vardag." IKEA kommer att lansera SOLSTRÅLE i två faser. Den första fasen börjar rulla ut i 17 september i Skåne, Göteborgsområdet och Stockholm med omnejd och innan årsskiftet kommer erbjudandet finnas tillgängligt på 95 procent av den svenska solmarknaden. All försäljning sker digitalt och på länken nedan hittas ett smidigt verktyg där man kan leta upp sitt hus på en karta och själv räkna ut vad det skulle kosta ungefär. Tumnagel
69.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai Sonata Hybrid får solceller på taket
Ska ge 130 gratis mil per år

Att ha solceller på taket på en bil löser knappast hela energianvändningen, men det är ett steg på vägen. Har man en hybrid och har svårt att hitta uttag att ladda i så kan det faktiskt göra en liten skillnad, speciellt om man åker kortare sträckor varje dag. Hyundai lanserar nu Sonata Hybrid i hemlandet Korea, den lär inte komma hit, och bilen har alltså solceller på taket. Hyundai säger att cellerna ska ladda upp batteriet till mellan 30 och 60 procent per dag. Om bilen står i solen sex timmar per dag ska det ge 130 gratis mil per år. Inte så illa ändå. Bilen har en bensinmotor på två liter som ger 152 hästar och 188 Nm, elmotorn levererar 52 hästar och tillsammans ger de 192 hästar. Hur stort batteriet är har vi inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0

El-appen Tibber får stöd för solceller
Se hur mycket du säljer

Tibber är en app som på ett smart ersätter elleverantören. Eller man är en elleverantör där fönstret mot användaren är appen. Tidigare har man haft stöd för kopplingar till bland annat elbilar och nu får man stöd för solceller. Lösningen, som görs tillsammans med Otovo, har rullat i Norge i två år. Det hela går ut på att man säljer överproduktionen till nordpools spotpris. Hur mycket man producerar, använder själv och säljer ses enkelt i appen. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

RoboBee X-Wing flyger med hjälp av solkraft
Ett litet robot-bi

Här kan ni kolla in en ny version av den lilla flygande roboten RoboBee som forskare på det amerikanska universitetet Harvard har hållit på att utveckla de senaste åren. Den senaste versionen av RoboBee kallar man för "RoboBee X-Wing" och den är till skillnad från sina föregångare försedd med fyra stycken små vingar. Den största nyheten med den nya versionen är dock att denna nu kan flyga på egen hand utan att vara kopplad till en extern strömkälla. Detta har blivit möjligt efter det att man byggt in solcellspaneler som genererar tillräckligt med kraft för att roboten ska kunna lyfta. Om det finns extremt kraftigt ljus att tillgå ska tilläggas. Forskarna uppger att "RoboBee X-Wing" i dagsläget kräver ljus som är tre gånger starkare än naturligt solljus för att kunna lyfta från marken. Det går inte heller att lagra någon energi till robotens motor då en sådan lösning hade gjort den för tung. Det går med andra ord bara att flyga det hela under extremt perfekta förhållanden. I sin nuvarande form är "RoboBee X-Wing" rent praktiskt sett rätt oanvändbar. Skulle man i framtiden kunna förse roboten med någon typ av batteri så skulle den dock antagligen kunna vara perfekt för räddningsoperationer, övervakning och spionverksamhet antar jag. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nederländska Lightyear presenterar elbilen One
Tar sig 72,5 mil på en laddning

För en månad sedan skrev vi om startupföretaget Lightyear och deras elbil One. Nu är bilen presenterad och den ska skära genom luften på bästa möjliga vis, har solceller på hela ovansidan, en elmotor i vardera hjul och en WLTP-räckvidd på 72,5 mil. Via ett vanligt vägguttag ska man under en natt kunna ladda på 40 mil. Hur stort batteripacket är får vi dock inte reda på för tillfället. Vi får heller inte reda på vad motorerna ger i effekt men eftersom 0-100 km/h ska gå på runt tio sekunder lär de inte vara så kraftfulla. Solcellerna ska kunna generera upp till 1,2 mil extra per timme. Om du skulle vara sugen på en One får du lasta upp 149.000 euro. De första leveranserna ska ske någon gång 2021 och de första 100 exemplaren av de 500 som planeras byggas är redan tingade. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nästa månad visas elbilen Lightyear One upp
Har navmotorer och effektiva solceller på taket

Ny dag, ny elbil. Men företaget Lightyear har faktiskt funnits i tre år nu. Märket är från Nederländerna och grundades av ett gäng studenter 2016. Man har tuffat på med projektet under dessa år och den 25 juni ska man visa upp en färdig elbil. Den skiljer sig lite från mängden eftersom den har en elmotor monterad i vardera hjul. Den har även solceller på taket och dessa ska vara riktigt effektiva och kunna driva bilen på riktigt - inte bara ac:n eller liknande. Räckvidden ska ligga på mellan 60 och 80 mil beroende på hur man kör. Laddar man med kabel över natten ska man via ett vanligt vägguttag få upp till 40 mil vilket låter riktigt bra, om det stämmer återstår att se. Målet är att kunna leverera de första exemplaren under nästa år och 2021. 80 stycken personer ska redan ha förbokat varsin bil. Priset börjar på 119.000 euro, att förboka kostar 4000 euro. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ikea börjar sälja solcellspaneler även i Sverige
Försäljningen drar igång efter sommaren

Ikea har i flera års tid sålt solcellspaneler, men inte här i Sverige. Det kommer det dock att bli ändring på efter sommaren och företaget håller just nu på att förhandla med leverantörer och partners. Så här skriver man i ett pressmeddelande: "Vi på IKEA vill vara ledande inom hållbar konsumtion, innovation och hållbarhet och bidra till att tackla de globala klimatförändringarna. Vi vill hjälpa våra kunder att leva ett mer hållbart liv. Solenergi är ett enkelt sätt att både minska koldioxidutsläpp och även spara pengar. Vårt mål är att erbjuda ett tryggt och riktigt prisvärt solcellserbjudande sett till pris, kvalitet och garantitider. Vi vill också skapa det bästa och enklaste erbjudandet för dig som kund, från order till installation." Tumnagel
79.9°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S som husbil
Ett koncept från Travis Rabenburg

1 april har redan varit så nu skämtar vi inte förrän om typ ett år igen, vilket alltså innebär att detta är på riktigt. Idén kommer från globetrottern och författaren Travis Rabenburg som på Michigan Energy Offices EV ride and drive-event ska presentera skapelsen vi ser här. Han kallar den för Roamer RV och det är alltså en Model S som fått en bodel bakom de främre sittplatserna. Denna går att fälla upp så att man får lite mer plats och som vi kan se sitter det även solceller på taket som kan generera extra el. Förutom detta ser bilen ut att vara höjd för att kunna bjuda på lite bättre offroad-egenskaper. Förutom att campa med bilen planerar Travis att sätta nytt hastighetsrekord för husbilar med den. Det finns även planer på att köra från England till Dubai. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0

Så här ser produktionsversionen av Sono Motors Sion ut
Elbilen blir din för 25.500 euro

Hösten 2016 var första gången vi hörde något kring Sono Motors och deras eldrivna bil Sion. För en månad delade Fully Charged ett klipp när de körde en prototyp av modellen och nu får vi se hur den kommer att se ut i produktionskläder. Man säger att Sion kommer att bli den första masstillverkade elbilen som kan ladda sitt batteri med hjälp av solkraft. Solceller sitter nämligen på taket, där bak och på huven fram. Hela karossen ska vara tillverkad i Polykarbonat. Räckvidden enligt WLTP anges till 25 mil. Förhandsbokningarna är öppna nu och bilen blir din för 25.500 euro. Läs mer om Sion på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Kina vill bygga ett solkraftverk i rymden
Dags att utnyttja vår bästa energikälla på riktigt

Den kinesiska tidningen Science and Technology Daily uppger att Kina har planer på att bygga ett solkraftverk i rymden som skulle susa runt 36.000 kilometer ovan jord och skörda solenergi. På det sättet skulle kraftverket kunna utnyttja solen bättre samt slippa atmosfäriska störningar och nattmörker. Kina planerar att skicka upp små solkraftverk till stratosfären mellan 2021 till 2025. Runt 2030 hoppas man ha en anläggning i megawatt-nivå på plats och 2050 hoppas man att solkraftverket i rymden ska kunna leverera flera gigawatt energi. Enligt Kina så skulle solkraftverk i rymden bli sex gånger så effektiva som de vi bygger här på jorden. Det finns givetvis en del problem som måste lösas innan det hela är på banan. Bland annat så skulle ett solkraftverk bli rätt så tungt så hur man ens ska få upp det till rymden är fortfarande lite oklart. Eventuellt funderar man på att bygga det hela på plats och skriva ut delar till kraftverket i 3D-skrivare. Ett annat problem som måste lösas är hur man ska transportera energin som genereras från solkraftverket i rymden tillbaka till jorden. I dagsläget verkar Kina anse att denna bäst transporteras från rymden till jorden med hjälp av mikrovågor eller laser. I klippet nedan snackar Engadget lite mer om Kinas planer om att bygga solkraftverk i rymden. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Solcellsbidrag stoppas temporärt
Lite oklart hur det passar in i nya budgeten

Svenska Energimyndigheten har beslutat att hålla inne på pengar till bidrag för installation av solcellspaneler då det råder lite oklarheter om hur detta kommer att fungera med den nya budgeten. TT skriver att anslaget till solceller halverades i den budget från Moderaterna och Kristdemokraterna som riksdagen klubbat igenom. Detta verkar dock den nuvarande regeringen inte tagit någon hänsyn till än så länge så därför stoppas bidragsutbetalningarna temporärt tills det är utrett hur det ska fungera med den nya budgeten. Det är Länsstyrelsen som betalar ut bidragen och enligt Länsstyrelsen i Jönköping kan framtidens bidrag kanske hamna på 15 procent av den totala kostnaden för solcellspanelerna vilket kan jämföras med de tidigare 30 procenten. Man säger att det eventuellt kanske inte blir några bidrag över huvud taget vilket jag antar betyder att man inte har en aning om hur det här kommer att fungera i framtiden. Runt 13.000 personer väntar på besked om de ska få solcellsbidrag eller inte rapporterar Sveriges Radio P4 Jönköping. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Test av den solcellsprydda elbilen Sion
Ska lanseras nästa år

Det är många tillverkare där ute som bygger elbilar. Sono Motors som vi skrev om 2016 är en av dem. Deras första modell heter Sion och den har Fully Charged fått provköra vilket vi får ta del av här. Sedan videon spelades in står det klart att bilen blir framhjulsdriven och att elmotorn kommer från Continental. Batteripacket som är på 35 kWh kommer från tyska ElringKlinger. Bilen kommer att kosta från 16.000 euro men det är utan batteri. Det kan man hyra för en månadskostnad eller så köper man det med bilen men då är totalpriset istället 25.000 euro. På en laddning ska man komma 25 mil och solcellerna som är utplacerade över hela bilen ska kunna ge ytterligare tre mil. Planen är att man ska dra igång tillverkningen i slutet av året och sen lansera nästa år. Hittills har 9.319 stycken personer reserverat ett exemplar. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida