m

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

En liten genomgång av Hyundai Ioniq 5
Dock ingen provkörning än

Motorgraph World tar här en liten titt på Hyundais Ioniq 5 vilket är Hyundais första eldrivna modell under Ioniq-namnet. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik vilket ju är rätt så tufft. En annan tuff sak är att man kan få bilen med solcellstak dock är det oklart vad det ska ge för strömstyrka. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0
2019

Tesla presenterar generation tre av sitt solcellstak
Nu redo att lanseras

Det är nu tre år sedan som Tesla visade upp sitt solcellstak för första gången. Detta ser inte ut som vanliga solceller utan består av takpannor i glas som har solceller i sig. De är inte lika effektiva som konventionella solpaneler men täcker istället hela taket överallt. Nu är man redo att lansera grejerna och generation tre som det här blir ska vara 40 procent billigare än det man har visat upp tidigare. Som väntat blir det inte billigt bara för det, genomsnittspriset för ett tak på 185 kvadratmeter kommer att kosta från 33.950 dollar. De första taken ska börja installeras de kommande veckorna i USA och man kommer då att ha som mål att lägga 1000 stycken i veckan. Tumnagel
58.3°
+
Bobby Green
0
2018

Tesla drar igång produktionen av sitt solcellstak
Ett halvår senare än tänkt

Tesla har mycket på gång i flera olika branscher och flera av grejerna lider av förseningar, så även takpannorna med inbyggda solceller de presenterade förra året. Men nu ska just dessa ha börjat tillverkas i fabriken i Buffalo, New York. Tesla ska nu börja åka ut och undersöka hur det ser ut hos de som förra året la en deposition om att få just ett sånt här installerat på sina hus. Något som alltså egentligen skulle ha skett redan förra sommaren. Du som kund har lite olika färger att välja mellan men hela taket består som man kan tro inte av solceller. Du kan själv välja hur mycket av det som ska vara celler men max är 70 procent. Naturligtvis blir det dyrare om du kör så mycket det går och billigare om du har färre, men det känns ju som att man vill gå all in om man ändå ska satsa på det här. Enligt Tesla är detta billigare än ett vanligt tak med en prislapp på omkring 21,85 dollar per kvadratfot jämfört mot 24,50 dollar. Tumnagel
56.8°
+
Bobby Green
0
2016

Tesla och SolarCity visar upp Solar Roof och Powerwall 2
Batteripack och solcellstak

Elon Musk försöker ju få ihop sina två bolag Tesla och SolarCity. I morse svensk tid presenterade de två produkter som på sätt och vis hör ihop, ett solcellstak och Powerwall 2. Det Elon har gjort med elbilen är egentligen att ha gjort den sexig och bättre än bilen som går på olja. Den fart som han har fått på bilindustrin och den acceptans som han har fått folk att ha för elbilar är faktiskt betydande. Nu vill han göra samma sak för solceller. De är fula, tråkiga och kritikerna pratar om att de är dyra, värdelösa och kommer inte att göra någon skillnad. Problemet med solceller har varit att när solen skiner så behöver man inte riktigt lika mycket energi, det är när solen inte skiner som man vill ha energin. En lösning på detta är att pumpa ut elen i elnätet, en annan är att lagra energin i batterier. Dessa batterier har helt enkelt inte funnits i den omfattning och på det sätt man har velat. Tumnagel
103.1°
+
Roger Åberg
0
2014

Solcellstak laddar BMW i8 och i3
Funkar om du inte bor i Sverige

BMW DesignWorks USA har precis presenterat BMW Solar Carport som är en carport där taket består av ett gäng med solceller. Cellerna ser sedan till att ladda BMW:s eldrivna bilar i3 och i8. Men då krävs det att solen jobbar på rätt bra, och det gör den ju som bekant inte alltid här i Sverige. Taket som är byggt i bambu och kolfiber är än så länge bara ett koncept men passar säkerligen in i framtidens eldrivna samhälle. Panelerna kopplas in till något som kallas för BMW i Wallbox Pro där sedan laddsladden ansluts. Överbliven energi som inte behövs för att ladda bilen när den väl är full går sedan via den här boxen istället in i huset. Hur lång tid det skulle ta att ladda en i3 respektive en i8 med hjälp av taket framgår tyvärr inte. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0
2013

Fisker Karma med Corvette-kul under skalet
Väck med elmotorer och batterier

Fisker Karma är framtagen med lite miljötänk ändå. Batterier, elmotorer och ett solcellstak står för att utsläppen hålls nere och för att bränsleförbrukningen inte blir hiskelig. Men om man inte gillar de där grejerna men ändå vill ha kvar formerna kommer det nu en nyhet som kan hjälpa dig. Den heter Destino och det är i princip en Karma med samma motor som helt nya Corvette. Fyran under huven åker alltså ut och där stoppas istället en LT1-V8:a med på 6.2 liter och 450 hästar. En version av den kompressormatade LS9-V8:an ska också finnas som alternativ, och då får man istället hela 640 hästar att leka med. Till motorerna kopplas antingen en fyrstegad automat eller en sexpetad manuell låda. Ska tydligen börja säljas i slutet på året till ett ännu okänt pris. Om det hela nu är på riktigt och inte bara ett tidigt April-skämt vill säga. Mer om bygget hittar ni på länken. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0
2012

Karmas lillebrorsa Atlantic officiell
Men så mycket info får vi inte

Fiskers lite mindre modell Atlantic är nu officiell. Eldrift precis som sin storebror och bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrift kommer att erbjudas som tillval. En bensinsnurra från BMW med fyra cylindrar och en storlek på 2.0 liter fungerar som range extender och förser eldrivlinan med kräm när det behövs. Bilen blir ungefär i samma storlek som en Audi A5 men i övrigt får vi inte reda på så mycket än. Solcellstaket som Karma har verkar dock ha ersatts av ett stort kryss. Bilen presenteras som en prototyp men kommer med största sannolikhet att se ut så här när den väl börjar byggas. Nästa år förväntas det att bilen ska börja produceras i Delaware. Klipp finns under "Läs mer". Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0