m

Bose släpper nya högtalar-glasögon
Slipp ha något i öronen

Bose har släppt tre nya modeller i sin Frames-serie av högtalar-glasögon. De nya modellerna har namngetts efter lite olika musikrelaterade termer. Här ovanför hittas Frames Tempo medan ni kan kolla in hur Frames Tenor och Frames Soprano ser ut på bilderna nedan. Precis som Bose ursprungliga version av Frames så är de nya modellerna försedda med högtalarelement och mikrofoner som låter användaren lyssna på musik eller använda solglasögonen som ett headset. Frames Tempo, som är avsedda för att användas under idrottsutövning, har ett par högtalarelement på 22mm och en batteritid på åtta timmar. De lite vardagliga modellerna Frames Tenor och Frames Soprano har högtalarelement på 16mm och en batteritid på 5,5 timmar. Samtliga modeller kostar 250 dollar och de börjar säljas nu. Här nedan hittas en reklamfilm för Bose Frames Tempo. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX har skickat upp ytterligare 60 Starlink-satelliter
En av satelliterna är försedda med "solglasögon"

Inatt svensk tid så skickade SpaceX upp ytterligare 60 stycken satelliter till sitt Starlink-nätverk av satelliter, ett nätverk som är tänkt att förse oss här på på jorden med internet som beamas från rymden. Det handlade om något som i stort sett börjar blir en standard-uppskjutning för SpaceX nu för tiden. De 60 satelliterna färdades till rymden i SpaceX trotjänare Falcon 9. Satelliterna kommer nu att lägga sig i omloppsbana runt jorden tillsammans med de 420 Starlink-satelliter som SpaceX skjutit upp tidigare. Något som skiljde en av de satelliter som sköts upp i natt från de övriga i Starlink-nätverket var att denna var försedd med ett slags solskydd. Detta är något som SpaceX vill testa för att se om "solglasögon" på satelliterna kan göra så att solen inte reflekteras i satelliterna. Solreflexioner från Starlinks och andras satelliter är något som länge irriterat astronomer då reflexionerna hindrar dem från att observera rymden på bästa möjliga sätt. Solskyddet på Starlink-satelliten ska vara tillverkad i någon typ av mörkt skum-material som ska kunna blockera solens ljus från att reflekteras från satelliterna utan att störa deras radiokommunikation nämnvärt. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när SpaceX sköt upp Falcon 9-raketen med Starlink-satelliterna inatt. På bilden nedan kan ni kolla in hur det ser ut när Starlink-satelliter passerar den markbaserade satellitspåraren SatTrackCams kamera. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starlink ska förse sina satelliter med "solglasögon"
Så att det blir mindre ljusföroreningar i rymden

Förra veckan skickad SpaceX upp ytterligare 60 stycken Starlink-satelliter till sitt kommande nätverk för att beama internet till jorden från rymden. I samband med det sade SpaceX grundare Elon Musk att man arbetar på en slags lösning för att förse satelliterna med något som ska göra att de inte skapar så mycket ljusföroreningar i rymden. Astronomer har under en längre tid varit lite irriterade på att Starlinks, och andras, satelliter försämrar deras möjligheter att observera olika saker i rymden, möjligheter som försämras för varje gång det skjuts upp ytterligare satelliter som läggs i omloppsbana runt jorden. Enligt Musk så skulle en slags "solglasögon" i någon typ av mörkt skum-material kunna blockera solens ljus från att reflekteras från satelliterna utan att störa deras radiokommunikation nämnvärt. Skulle det vara en lösning som fungerade så skulle antagligen alla världens astronomer och hobby-astronomer uppskatta det. Starlink är bara ett av flera företag som satsar på att bygga satellitnätverk som ska beama internet till jorden. Starlink är med de 422 satelliter man än så länge satt i omloppsbana runt jorden det företag som än så länge kommit längst i rymdinternet-byggandet. Starlink har dock fått tillstånd att skjuta upp över 7000 satelliter till sitt nätverk och ansökt om att få tillstånd för ytterligare 30.000 satelliter. I dagsläget har människan totalt skjutit upp 9400 satelliter till rymden sedan detta blev möjligt enligt Space.com. Med Starlink och andra liknande projekt ser detta ut att kunna mångdubblas de närmaste tio åren. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konsumentverket gör film som vägledning för influensers
Efter dom mot Kenza

Igår meddelade Konsumentombudsmannen att Patent- och marknadsdomstolen dömt bloggaren Kenza Zouiten efter att hon pratat om solglasögon från ett viss företag i sina inlägg utan att tydligt reklammarkera dessa. Det här är ju inte något ovanligt problem i sociala medier så Konsumentombudsmannen har gjort en skrift där man går igenom vad som gäller. Man har även gjort filmen ovan. I grunden är det väldigt enkelt, om någon får ersättning för att prata om en produkt eller tjänst är det reklam. Om det är ens egna åsikter eller inte spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om det är dina egna produkter eller inte, det är fortfarande reklam. Vi här på Feber skriver ju nästan uteslutande om produkter och om vi skriver om dem ökar försäljningen. Dock är det så att vi bara annonsmarkerar de inlägg där vi faktiskt får en ersättning, och vi försöker göra det så tydligt som möjligt. Anledningen till att vi inte annonsmarkerar allt trots att det ökar försäljningen är att vi i de allra flesta fall hittar informationen om produkten utan att någonsin ha kontakt med företaget. Vi får då alltså varken ersättning eller har uppmanats att skriva om produkten. En möjlig gråzon vi lever i är den då vi testar produkter, antingen här i Sverige eller då vi har rest någonstans för att till exempel testköra en bil. I de fall någon betalar resa till exempel till en mässa för att vi uttryckligen ska titta på en produkt brukar vi skriva att företaget har stått för resa och uppehälle, det är dock extremt ovanligt och har bara hänt en handfull gånger. I de fall då vi blir inbjudna antingen till ett event eller att testa en produkt gör vi alltid det för att vi vill det. Det låter kanske drygt, men vi skulle kunna åka på väldigt många resor och testa väldigt många produkter om vi hade velat och framförallt hade haft tiden till det, så de saker vi testar eller åker på är väl utvalda av oss. Vid eventuella resor står företagen oftast för de kostnader som uppstår när en produkt lanseras eller bara finns i en annan del av världen. Hade vi fått som vi velat hade allt kommit till vårt kontor och vi inte rört oss ur fläcken. Vi står självklart för våra egna kostnader, det finns alltså inga tillfällen då ett företag betalar för arbetstid eller på annat sätt ger oss ersättning förutom att placera oss på ett annat ställe. De produkter vi testar eller använder på kontoret är alltid på lån. Dessa lån är olika långa, mobiltelefoner försöker vi till exempel låna tills en uppföljare kommer eftersom vi vill kunna ha dem nära ifall vi vill testa eller jämföra något. Vi tar alltså aldrig emot en produkt i utbyte mot en artikel. Överlag är PR-byråer och företag som jobbar proffesionellt mot "riktig" media i Sverige just väldigt professionella. De ska ha cred för att de gör produkter och liknande tillgängliga för oss men att de väldigt sällan försöker "sälja" produkten eller tjänsten. De är också väldigt väl medvetna om att de inte kan tvinga oss till att göra, tycka eller skriva saker. Däremot är det väldigt, väldigt annorlunda i andra länder som inte har lika hårt lagstiftning (lagar och regler rockar!) där både influensers och media köps in för att sälja en produkt. Tumnagel
54.8°
+
Roger Åberg
0

Sydkorea ska börja övervaka potentiella brottslingar med AI
Artificiell intelligens ska börja flagga skummisar i Seoul

I Sydkoreas huvudstad Seoul ska myndigheterna nu installera 3000 stycken "smarta" övervakningskameror som man hoppas ska kunna förhindra brott i stadens Seocho District. Kamerorna i fråga är försedda med intelligens som ska kunna flagga personer som AI:n anser beter sig misstänkt, oavsett om något brott har begåtts eller inte. Den artificiella intelligensen kommer bland annat att flagga personer som på något sätt rör sig på misstänkt eller förföljer en annan person. Förutom det så kommer AI:n att reagera på hur personer är klädda, det vill säga att personer som har luvor, masker, solglasögon, hjälmar eller annat som försöker dölja personernas ansikte kan komma att flaggas som potentiella brottslingar. Skulle AI:n inom en viss tidsrymd flagga för ovanligt mycket misstänkta eller misstänkt verksamhet i ett visst område så kommer AI:n meddela detta till myndigheter och den polisstation som ligger närmast platsen. De sydkoreanska myndigheterna planerar att ha de 3000 AI-kamerorna på plats i juli men själva systemet som ska flagga misstänkt verksamhet kommer inte att vara helt färdigutvecklat förrän 2022. Skulle försöken i Seocho District falla väl ut så kan myndigheterna även tänka sig att utöka försöket till andra delar av Seoul och Sydkorea. Bilden ovan visar en så kallad "precog" från Minority Report. De har i filmen och boken möjlighet att förutse vilka som kommer att begå brott i framtiden så att poliser kan gripa dessa personer innan brottet begåtts. En lite mer avancerad variant av det man nu ska börja testa i Sydkorea med andra ord. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

The Verge tycker till om Snapchat Spectacles 3
Det gör även andra techmedier

Snapchat, eller Snap, presenterade Spectacles 3 i slutet av sommaren och nu har de kameraberikade solglasögonen blivit tillgängliga för allmänheten. Men är Spectacles 3 något att lägga vantarna på? Det försöker The Verge, och andra techmedier, reda ut i diverse videorecensioner. Ovan kan ni höra vad The Verge tycker om brillorna och nedan hittar ni åsikter från CNET och Engadget. Spectacles 3 finns tillgängliga via Snaps webbutik - länk finns här nere till vänster - och priset ligger på 370 euro. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut. Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran. I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vem ska egentligen använda Bose Frames?
Vi tar testat Boses nya solglasögonhögtalare

Bose presenterade Frames i december och högtalarbrillorna anlände i Sverige i våras. Vi har nu testat enheterna och helt ärligt funderar vi på vem som ska använda dem. TL;DR: Skippa Bose Frames och satsa på Bose Frames 2 i stället. Eller köp vanliga solbrillor och True Wireless-lurar i stället. Tumnagel
34.0°
+
André Stray
0

Nu kommer solglasögon med ansiktsigenkänning
Det kommer att bli svårt att gömma sig i framtiden

Här kan ni kolla in de smarta solglasögonen iFalcon som har möjlighet att via ansiktsigenkänning identifiera personer som bäraren tittar på. Glasögonen kan även meddela om användaren möte en person vars foto finns lagrat i glasögonens lokala databas. Det handlar om en helt mobil lösning som inte kräver någon uppkoppling till molnet för att utföra sin "magi". Istället bär användaren med sig all teknik som behövs i en separat väska som kopplas till iFalcon-solglasögonen. Själva hårdvaran är tillverkad av det amerikanska företaget Vuzix medan mjukvaran och den artificiella intelligensen är framtagen av det Dubai-baserade företaget NNTC. De säger att iFalcon Face Control kan lagra ansiktsbilder på runt en miljon människor i sin lokala databas. NNTC uppger att man redan levererat ett 50-tal iFalcon Face Control som i dagsläget ska användas i olika "security operations" i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi. Huruvida vanliga konsumenter kommer att kunna köpa iFalcon i framtiden och vad dessa i så fall skulle kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas tekniska specifikationer till iFalcon Face Controls glasögon och tillhörande dator. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Boses hörlurssolglasögon till Sverige
Kostar 2599 kronor

Bose lite udda solglasögon som även fungerar som hörlurar har enligt dem själva tagit världen med storm. Om det är sant eller inte kan ju diskuteras, men nu kommer de i alla fall till Sverige. Det handlar alltså om ett par solglasögon som genom en rätt cool teknik även fungerar som hörlurar, utan att man petar in något i öronen. Två modeller finns, Alto och Rondo, och prislappen ligger på 2599 kronor. Man kan även köpa nya glas i olika stilar, som spegelglas, och de kostar 289 kronor för icke-polariserande och 399 kronor för polariserande. Säljstart är 31 maj. Tumnagel
32.5°
+
Roger Åberg
0

Bear Grylls lanserar gadgets för friluftsmänniskor
Allt du behöver för att överleva i naturen. Nästan i alla fall.

Programledaren Bear Grylls har tagit fram en kollektion med tekniska prylar som är riktade mot friluftsmänniskor som kan behöva lite extra batteri och annat när de är ute och traskar i skogen eller på andra platser. I kollektionen ingår en actionkamera, solglasögon med inbyggd videokamera, solcellspaneler, flera olika modeller av powerbanks samt ett vattentätt mobiltelefonfodral. Actionkameran och glasögonen kostar runt 170 euro styck, powebanksen går för mellan 30 - 55 dollar styck, solcellspanelen med inbyggd powerbank kostar 55 euro och mobilfodralet går för 14 euro. Bear Grylls prylar kommer att lanseras här i Sverige men vilka butiker de dyker upp i är än så länge okänt. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Bose släpper solglasögon med augmented reality-ljud
Lyssna dig fram

Hifi-företaget Bose har tagit fram två par solglasögons-modeller som man kallar för Frames. Dessa har inbyggd funktionalitet för ljudbaserade augmented reality-upplevelser. Till skillnad från andra AR-brillor, till exempel Google Glass, så saknar Frames en skärm. Istället använder sig glasögonen av sina inbyggda högtalare, sensorer och mikrofoner för att förstärka olika ljud i användarens närhet. Det kan även handla om olika ljudeffekter från till exempel positionsbaserade spel som användaren spelar på sin mobil. Exakt vad som kommer att gör att göra med Bose AR-brillor finns det inte så mycket uppgifter om för tillfället. Bose har meddelat att man kommer att presentera mer om sin AR-plattform, vilken Frames är en del av, under SXSW-mässan i Austin i mars nästa år. Frames släpps i januari och kommer då att kosta 200 dollar. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halv miljon beställningar på Wish sedan PostNord-deal
Populäraste köpet är en air conditioner

När PostNord införde avgifter på alla paket från Kina dök importen rejält. I mitten av juni kom Wish och PostNord överens om en lösning där moms och skatt läggs på summan redan på Wish-sidan och att de löser inbetalningen till farbror Staten. Det verkar ha gett resultat, för sedan lösningen kom på plats har Wish levererat 500.000 paket till Sverige. Det mest populära köpet är kanske inte så oväntat en air conditioner. Övriga saker på topp-10 kan också härledas till den varma sommaren, förutom den där pormaskborttagaren då. Borde man köpa en sådan för att vara trendig? 1 Air conditioner 2 Trådlösa hörlurar 3 Solglasögon 4 Vita sneakers 5 Vattentät bluetooth-högtalare 6 Fiskedrag 7 Klänning 8 Pormaskborttagare 9 Okrossbart glas till mobiltelefon 10 Slangbella Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Här är Snaps nya Spectacles 2
Lite tunnare, kan ta kort och är vattentåliga

Snap har presenterat andra generationens Spectacles, vilket är företagets solglasögon/kamera-hybrid. Nyheterna är en lite mer slim design, vattentålighet samt möjligheten att ta kort. För att ta kort med glasögonen behöver du bara hålla in knappen i en sekund, vilket ger dig ett foto med upplösningen 1642x1642 pixlar. Precis som föregångaren behöver du bara klicka på knappen för att dra igång en videoinspelning, men upplösningen har uppgraderats till 1216x1216 pixlar. Snap har även petat in ytterligare en mikrofon som ska förbättra ljudkvaliteten. Utöver detta har Snap förbättrat kopplingen mellan glasögon och telefon för att göra överföringen snabbare och mer stabil. Mer specifikt handlar det om överföringshastighet som är upp till fyra gånger snabbare än med första generationens Spectacles. Snap Spectacles 2 kommer gå att beställa via företagets hemsida från och med 3 maj, länk har ni här nere till vänster, och priset ligger på 175 euro. Spectacles 2 finns tillgängliga i färgerna rött, blått och svart. Nedan hittar ni videor från The Verge, Wired och TechCrunch som har fått ta en titt på brillorna. Tumnagel
27.4°
+
André Stray
0

Kontaktlinser som blir mörkare i solljus godkända
Åtminstone i USA

Den amerikanska myndigheten FDA (Food and Drug Administration) har godkänt kontaktlinser som blir mörkare när de kommer i kontakt med solljus. Man skulle väl enkelt kunna säga att det handlar om kontaktlinsernas motsvarighet till solglasögon. Linserna använder sig av en slags fotokroma kristaller som gör att linserna blir mörkare om de belyses med starkt ljus. Malvina Eydelman från FDA säger i ett uttalande: "This contact lens is the first of its kind to incorporate the same technology that is used in eyeglasses that automatically darken in the sun." Kontaktlinserna som FDA nu godkänt är utvecklade av Johnson & Johnson Vision Care och har fått det inte helt smidiga namnet "Oasys Contact Lenses with Transitions Light Intelligent Technology". Det handlar om tvåveckors-linser för människor som är när- eller långsynta och inte har några ögonskador. De kommer antagligen att finnas till försäljning på den amerikanska marknaden under första halvåret 2019. Förhoppningsvis har de fått ett lite ballare namn då. Bonusvideo nedan. Tumnagel
51.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesisk polis har glasögon med ansiktsigenkänning
Ska redan ha gripit kriminella tack vare dessa

Den kinesiska polisen har börjat använda solglasögon som har inbyggd funktionalitet för ansiktsigenkänning som poliserna kan använda för att hitta misstänkta brottslingar och avgöra om personer faktiskt är de som de utger sig för att vara. Enligt den kinesiska tidningen Peoples Daily har man redan upptäckt 26 personer som använde sig av falska identiteter när de rest runt i landet. Solglasögonen med inbyggd ansiktsigenkänning är framtagna av det kinesiska företaget LLVision Technology. De säger att glasögonen kan identifiera en person på 100 millisekunder när personens utseende jämförs med bilder i en databas bestående av 10.000 bilder på personers ansikten. Ansiktsigenkänningen i solglasögonen har redan fått motta en del kritik och Amnesty International säger till Wall Street Journal (WSJ): "The potential to give individual police officers facial recognition technology in sunglasses could eventually make Chinax27s surveillance state all the more ubiquitous." LLVision Technology uppger att man tillsvidare inte kommer att sälja sina glasögon till allmänheten utan att dessa för tillfället är reserverade för myndigheter. Kina uppges även arbeta på en massiv databas som ska lagra biometrisk information om samtliga av landets cirka 1,3 miljarder invånare. Här nedan kan ni kolla in ett reportage från WSJ som handlar om Kinas övervakning av sina medborgare. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC presenterar U11 Eyes
Midrange-telefon med dubbla selfiekameror

HTC har presenterat en ny variant av U11 vid namn U11 Eyes. Enheten är utrustad med Snapdragon 652, dubbla selfiekameror och en 6 tum stor display i 18:9-format. U11 Eyes kan inte bara ta fina selfies med bokeh-effekt med kamerorna på framsidan, utan dessa kan även användas för att logga in med hjälp av ansiktet. Enligt HTC ska inloggningssystemet vara så pass avancerat att det kan känna igen dig även när du har på dig solglasögon eller ansiktsmask. Utöver Snapdragon 652 är telefonen också utrustad med 4GB ram, 64GB lagring och har ett rätt massivt batteri på 3.930mAh. Telefonen är även utrustad med edge sense, vilket betyder att du kan klämma på telefonen för att komma åt vissa funktioner. Priset kommer ligga på runt 4 000 kronor när den släpps i Hong Kong på onsdag. Huruvida läget ser ut med svensk release är för tillfället oklart. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

CES 2018 Solglasögon videofilmar ditt liv
Lifelogga med ACE Eyewear

Företaget Acton har tagit fram ett par solglasögon med vilka användaren kan videofilma och fotografera utvalda delar av sin dag. Glasögonen kallas för ACE Eyewear och via den tillhörande appen kan användaren posta livestreamar, videofilmer och fotografier direkt till Facebook, Instagram och YouTube. Solglasögonens kamera har ett synfält på 120 grader och kan filma i HD-upplösning eller ta fotografier med 8 megapixels upplösning. Batteriet räcker för 1,5 timmars filmande eller 80 timmars standby. ACE Eyewear är väl inte helt olik Snap Inc:s rätt än så länge misslyckade satsning Spectacles med den skillnaden att man med ACE Eyewear kan dela med sig av det man spelar in till andra plattformar än Snapchat. ACE Eyewear går att förbeställa nu för cirka 100 dollar. När de släpps i butik i sommar kommer de att kosta 200 dollar. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Face ID kommer att fungera med de flesta solglasögon
Går även att inaktivera med snabbkommando

Apples mjukvaruchef Craig Federigh har svarat på lite frågor angående den nya Face ID-funktionen i iOS som används för att identifiera användaren på Apples nyligen presenterade iPhone X. Bland annat undrade en användare om Face ID skulle fungera tillsammans med solglasögon och det svarade Federigh att det skulle göra det i de allra flesta fall. Det verkar dock inte gå att använda Face ID tillsammans med solglasögon som även blockerar infrarött ljus. Jag tror dock inte att särskilt många solglasögon-modeller på marknaden gör det. En annan fråga gällde hur man skulle förhindra att någon stal telefonen och sedan riktade den mot ägaren för att låsa upp den. På det svarade Federigh att telefonen inte låstes upp man inte tittade på den. Det ska även gå att inaktivera Face ID snabbt genom att trycker ner power eller volymknapparna fem gånger i snabb följd. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betala med solglasögonen
Stiligt koncept från VISA

Under SXSW-festivalen visade VISA upp ett par solglasögon som man kan betala med. Dessa glasögon har ett litet NFC-chip i sig som då är kopplat till användarens VISA-kort och genom att bara ta av sig glasögonen har dippa den mot kortläsaren slipper man ju fiffla med plånböcker. Sen finns det ju chans att man ser lite extra tuff ut också när man gör det. Dessa solglasögon är endast en prototyp just nu och det är högst oklart om de någonsin kommer bli en produkt som folk kan köpa. Hur det ser ut med säkerheten verkar också lite oklart men sannolikt är dessa solglasögon något man inte vill tappa bort. Tumnagel
21.8°
+
Frode Wikesjö
0

Snap sägs jobba på en drönare
Spännande!

Snap har tidigare levererat hårdvara i form av de kameraförsedda solglasögonen Spectacles och det verkar som att gänget vill leverera mer hårdvara. Enligt The New York Times jobbar företaget nämligen på en drönare som ska kunna spela in video och ta bilder. Huruvida detta stämmer eller ej är för tillfället okänt. Om Snap jobbar på en drönare så lär gänget nog visa upp den inom kort. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Värdarna för nya Mythbusters presenterade
Togs fram via realityserie

Efter att Mythbusters lades ner plockade Discovery snabbt upp konceptet. Nu har rebooten fått sina två nya värdar, ett par som togs fram via en realityserie som kallades Science Channelx27s MythBusters: The Search. De nya värdarnas namn är Jonathn Lung och Brian Louden. Jonathan är produktdesigner medan Louden är pilot och livräddare. De två vinnarna kan ni se i trailern för finalen ovan. Jonathan Lung är coolingen i solglasögon medan Brian Louden är den skäggiga snubben. Nu får vi se hur de klarar sig i rollen som programledare. De har ju ganska stor skor att fylla. Tumnagel
14.7°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Pogocam är en liten kamera du kan sätta på glasögonen
Fäster med magnet

Sugen på att ha en liten kamera på dina glasögon? Pogocam är ett alternativ som fäster på glasögonens sida med hjälp av en magnet. Enligt utvecklarna är det den minsta bärbara kameran på marknaden och den mäter 42,8x12,5x10,9 millimeter. Upplösningen på bilderna är 5MP och på en laddning klarar kameran av att ta 100 stillbilder eller upp till två minuter film i 720p. Bilderna laddas sedan ner till telefonen via bluetooth eller kabel. Att ladda batteriet tar ungefär 30 minuter. Kameran är också vattentålig och kan skjutas längre bak på glasögonbågarna när den inte används. Lanseringen kommer att ske 30 mars nästa år och kameran skeppas då med ett par gratis solglasögon. Priset ligger på 129 dollar. Tumnagel
37.7°
+
Emmy Zettergren
0

Vi har känt på Snap Spectacles
Och Roger fick lite habegär

Jag kan inte rå för det, men jag är lite förtjust i Spectacles från Snap. Nej, de kanske inte är modellen på glasögon som jag som 40 årig man i mina bästa år hade valt, men idéen är rätt rolig, priset är rimligt och utförandet är faktiskt smart. Så, vad är det här? Det är ett par solglasögon som på högersida har en svart prick med en filmkamera i och på vänster sida har en svart prick med en led-indikator i. När man filmar så snurrar denna så att omgivningen vet om att man filmar med dem. Det finns faktiskt överlag en poäng med att brillorna inte är helt anonyma. Om Google Glass jobbade hårt på att vara så diskreta som möjligt har Snap attityden att det ska synas, omgivningen bör ju veta vad som händer. Ingen vill ju bli filmad i smyg. På toppen på vänstersidan finns en liten knapp. Trycker man på den så spelas det in en video på tio sekunder, trycker man två gånger så spelas 20 sekunder in och tre gånger 30 sekunder. När man har glasögonen på sig lyser en liten lampa på insidan så att man vet att de spelar in. När det är två sekunder kvar börjar lampan blinka och har man då bara tryckt en gång så kan man förlänga inspelningen. Superenkelt med andra ord. Videon åker över till telefonen med wifi direct eller bluetooth och sedan kan man posta dem för omvärlden att se dem med hjälp av Snapchat-appen där filmerna hamnar i Memorieslådan. Videofilmerna är "runda" för att de ska kunna ses både liggande och stående. Detta är riktigt roligt faktiskt, spontana känslan är att man inte missar speciellt mycket och det ger en skön effekt även om man bara vrider telefonen 5-10 grader. Om man inte använder Snapchat så är de här så klart helt värdelösa. Men 130 dollar är ett klart rimligt pris tycker jag och jag kan tänka mig massor av situationer där jag skulle vilja ha dessa istället för att filma med mobilen. Konserter är en självklarhet, när man leker med barn en annan sak. I rätt många situationer skulle jag faktiskt tycka att det var trevligare om folk hade på sig såna här istället för att hålla upp mobilen. Jag vågar inte alls sia om det här blir en succé i den formen att folk faktiskt kommer att använda dem men jag fick habegär. Sen så kanske jag hade velat ha ett par svarta. I en lite annan form. Och ett liv som var lite intressantare att dela... ;) Tumnagel
32.4°
+
Roger Åberg
0

En titt på Snaps videosolglasögon
Så funkar Spectacles

I veckan släpptes Spectacles av Snap, de som gör Snapchat. Än så länge säljs de endast i väldigt liten upplaga ur automater som dyker upp här och där. Kort är Spectacles solglasögon som man kan filma med. Filmerna är runda så att de ska funka att se på hur man än håller telefonen. Man synkar glasögonen med telefonen och när man trycker på knappen så spelas en film in som sedan åker över till telefonen. Medan man spelar in filmen snurrar en lampa för att visa omvärlden att de blir inspelade. Laddar gör man med ett rätt smart fodral. En laddning ska räcka en dag men fodralet har batteri för ett gäng laddningar så är man på festival behöver man inget strömuttag för att klara sig. Tumnagel
28.0°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper iOS 10.1
Porträttläget för iPhone 7 Plus det klart intressantaste!

En av sakerna som Apple berättade om när de visade upp årets iPhones var porträttläget. Funktionen skulle bara fungera med iPhone 7 Plus och skulle "komma senare". Nu är det senare för nu har iOS 10.1 släppts till alla och har du en plus kan du med andra ord uppdatera och testa funktionen. Porträttläget har funnits i den publika betaversionen ett tag och funktionen är fortfarande i beta. Och kommer nog så vara ett litet tag. Funktionen har som syfte att på ett fejkat sätt ge den känsla som en "riktig" kamera med rätt objektiv kan ge när man tar porträtt där personen är i fokus och bakgrunden är i oskärpa. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Bolaget Snapchat är numera bara Snap Inc.
Släpper solglasögon med videokamera

Ibland är vissa saker på gång och ibland blir man lite lätt förvånad. Att Apple Computer blev bara Apple för några år sedan var kanske inget konstigt, men att Snapchat numera bara är Snap Inc. och att de ska börja sälja solglsögon med inbyggd kamera kom lite oväntat. Tjänsten Snapchat kommer att fortsätta att heta det men bolaget är nu som sagt Snap Inc. Från att ha en produkt har man nu alltså två, Snapchat och Spectacles, som gör glasögonen. Så här beskriver Snap själva sitt bolag: Snap Inc. är ett kameraföretag. Vi tror att om vi återuppfinner kameran representerar det vår största möjlighet att förbättra människors sätt att leva och kommunicera. Våra produkter ger människor kraften att uttrycka sig själva, leva i stunden, lära sig mer om världen och ha kul tillsammans. Glasögonen då? De har en liten kamera med 115 graders vinkel. Mer teknisk specifikation än så får vi inte just nu. Jo, de säger att en laddning ska räcka gott och väl till "en dags snappande". Glasögonen kopplas till Snapchat med bluetooth eller wifi och ett helt nytt runt (!) videoformat skickas direkt in i appen. Det nya videoformatet gör att videon spelas upp i fullskärm oavsett typ av skärm som den spelas upp på. Sugen? Glasögonen kommer "snart" och kommer att kosta cirka 130 dollar. Tumnagel
31.8°
+
Roger Åberg
0

Leica skapade reklam för Leica Sofort med Canonkamera
Oups

För ett tag sedan presenterade Leica sin nya polaroidkamera Leica Sofort. På kamerans hemsida finns i vanlig ordning en hel del inbjudande bilder för att visa upp kameran och för att skapa lite "vill ha"-känsla. Dock verkar det som om Leica inte alltid använder sina egna kameror när de ska marknadsföra sina produkter, vilket ju vore logiskt eftersom de borde föredra att arbeta med sina egna kameror. En uppmärksam kille upptäckte nämligen att en av bilderna på hemsidan inte verkade vara tagen med en Leicakamera. Det var reflektionen i ett par solglasögon på en bild som fick honom att bli misstänksam och efter att ha letat reda på en större variant av reklambilden samt kollat exif kunde han konstatera ett reflektionen i glasögonen visade en Canon 7D. Hoppsan. Leica har nu tagit bort bilden från hemsidan men ni kan se den i videon ovan. Tumnagel
41.0°
+
Emmy Zettergren
0

Presskit verkar bekräfta att Watch Dogs 2 visas på E3-mässan
Mer Watch Dogs att vänta då

YouTube-användaren The Rad Brad twittrade i går att han hade fått ett presskit för Watch Dogs 2 av Ubisoft. Presskitet innehöll bland annat ett par solglasögon med tillhörande läderfodral och en affisch. Det har länge snackats om att Ubisoft hade en uppföljare på gång och under våren har det dykt upp ett flertal rapporter om att utvecklingen av spelet kommit rätt så långt. Men om nu presskitet i tweeten är på riktigt så är det ju mer eller mindre bekräftat Ubisoft kommer visa upp mer av spelet under sin presskonferens på E3. Ubisoft kommer hålla sin presskonferens klockan 22:00 måndagen den 13 juni. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida