m

BMW presenterar 8-serie Cabriolet
Lanseras lagom till nästa vår

I onsdags läckte bilder på BMW 8-serie Cabriolet ut och nu har tillverkaren valt att presentera bilen i sin helhet, komplett med svenska priser. Lansering blir det i mars nästa år. Två stycken motoralternativ erbjuds - 40d xDrive och M850i xDrive. Den förstnämnda bjuder på en rak dieselsexa på 3,0 liter som ger 320 hästar och ett vrid på 680 newtonmeter. Till maskinen kopplas en åttastegad Steptronic-låda och 0 till 100 km/h ska gå på 5,2 sekunder, toppfarten anges till 250 km/h. M-versionen har istället en bensin-V8:a med dubbla turbo på 4,4 liter som ger hela 530 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Även här är det den åttastegade automatlådan som gäller. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Denna version får även adaptiv M-fjädring och Integral Active Steering vilket innebär att bakhjulen även vrids när man svänger. Det sitter också M Sport-bromsar monterade. Karossen är tillverkad i aluminium, magnesium och kolfiberförstärkt plast. Cabben väger 100 kilo mer än coupén vilket gör att vågen landar på nästan exakt två ton. Taket fäller och stänger man på 15 sekunder och detta går att göra i upp till 50 km/h. I bagagerummet ska det gå in 350 liter. I standardutrustningen finns bland annat filbytesvarnare, kollisionsvarnare, fotgängarvarning med autobroms, parkeringsassistent och backningsassistent. Adaptiva LED-strålkastare och LED-baklampor är också standard, laserstrålkastare finns som tillval. För 840d xDrive Cabriolet får du betala 1.023.000 kronor medan M850i xDrive Cabriolet kostar 1.303.000 kronor. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Fiat hyllar ikon med 500 Spiaggina ’58
Men Garage Italia gör det bättre

500 Jolly Spiaggina är en underbar version av Fiats lilla 500 när den fortfarande var liten. I år firar modellen som endast fungerar på ställen där det är bra väder hela 60 år och det firar Fiat med specialversionen 500 Spiaggina ’58. Men om du väntade dig en bil utan tak och dörrar som originalet blir du tyvärr besviken. Fiats hyllning är nämligen bara en vanlig 500 med rulltak och rätt färger. 1.958 stycken exemplar kommer att tillverkas. Några som dock gick all in på hyllningen är Garage Italia och Pininfarina som tillsammans tagit det hela till rätt nivå. Här kapades taket av och där baksätet satt finns numera ett träbelagt pickup-flak - komplett med en inbyggd dusch så att man kan svalka av sig. Bilen kommer faktiskt att byggas men lär inte bli helt billig. Men den är ju i alla fall betydligt roligare än det Fiat själva lyckades få ut för att hylla originalet. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2014

Nu kan du dela din Audi med polarna
Stockholm först i världen med nytt koncept

Att äga bil är dyrt, att äga Audi dyrare, att äga en dyr Audi är dyrast - speciellt om man inte använder den så mycket. Vi är nog många som drömmer om en S4:a eller en A6 Allroad men när man slår ut det på hur ofta den används blir det helt orimligt att betala så mycket pengar som det kostar per månad. Vi är nog också ett gäng som kan få tjänstebil men de tjänstebilar som erbjuds är i förhållande till vad de kostar långt ifrån upphetsande. Nu lanserar Audi ett nytt koncept som de kallar för Audi unite och det går ut på att man tillsammans med polarna, kollegorna, grannarna eller lite random människor äger en Audi tillsammans. Mellan tre och fem personer ska man vara och tillsammans bildar man en cirkel som leasar en bil tillsammans. Genom en smart app ser man om bilen är ledig och kan boka den och man kan så klart boka den framåt i tiden så att man är säker på att få ha bilen när man verkligen behöver den. Fördelarna är många, men nackdelarna finns där så klart. Den största fördelen är att man slipper ha ont i magen, i priset som man betalar ingår allt utom bensin- och parkeringskostnader samt trängelskatt - till och med en tvätt och rengöring per månad ingår. Köper man till komfortpaketet kommer det till och med en snubbe och hämtar bilen till tvätt och när bilen behöver byta om till vinterdäck. Priset är också en stor fördel. Är man fem personer så får man en rätt bra utrustad Audi A4 Allroad för 2196 kronor per månad. Samma bil på privatleasing med samma villkor - men utan serviceavtal, försäkring etc - skulle gå på 7500 kronor i månaden. För det är villkoren som är nyckeln här, man signar upp sig på antingen 12 eller 24 månader (priset 2196 kr är för 24 månader), normalt vid leasing är 36 månader, och man betalar noll kronor i insats, normalt vid leasing är 30%. Om man är några polare som alltid har velat äga en sportbil kan nu vara tillfället att slå till, dessutom utan att behöva snåla. För 5557 kronor i månaden får man en Audi R8 V10 Plus med nav, Bang Olufsen-stereo, LED-lysen och sportsäten i nappaläder - typ det värsta du kan köpa från Audi. Du får dela din kärlek med fyra andra men det kan det kanske vara värt - bilen kostar ny 1.767.050 kr. Rent praktiskt så bokar man alltså bilen via appen och varje person har en nyckel och en liten beacon, en liten teknisk dongle som gör så att systemet känner av om du är i bilen. Bokningen är tokenkel men det krävs så klart att du och de andra som är med i cirkeln lever lite olika liv, om alla ska använda bilen för att skjutsa ungarna till fotbollen samtidigt faller allt. Två olika sätt att betala finns - fast och rörlig. Väljer man fast betalar alla lika mycket varje månad och väljer man rörlig betalar man utifrån hur mycket man har använt den i jämförelse med de andra i cirkeln. Om man är tre som delar och en använder bilen mycket och två ganska lite fördelas kostnaden efter det. Varje månad får man en faktura med sitt användande. Bensinen betalas på ett Statoilkort och den kostnaden delas upp på hur mycket man har kört och kommer på fakturan. Den största, och kanske enda, nackdelen är att du inte är garanterad bilen 24/7. Om man som jag hänger på landet i fyra-fem veckor per sommar och behöver bilen dygnet runt då är detta kanske heller ingen optimal lösning. Kanske är detta dock ett gyllene tillfälle att kunna kombinera en "tråkigare" vardagsbil med en rolig sommarbil som man ställer av när hösten kommer. Personligen skulle jag vilja vara med i en lite större cirkel med typ 10 personer och 2-3 olika bilar, men det känns som att det är nästa steg för Audi - en sak i taget typ. Man har i hemlighet kört ett pilotprojekt i Stockholm under ett år med 12 personer och tre bilar och det har fallit väl ut. Nu kommer man att lansera detta på riktigt i Stockholm och faller det väl ut är Göteborg och Malmö på tur. I bildspelet ovan finns lite prisexempel på olika bilar. Tumnagel
63.8°
+
Roger Åberg
0
2012

Rolig amfibiebil till salu
Bara att slå till

Sea Lion är en amfibiebil som förutom att se asball ut alltså även kan köra på vattnet. Har du 259 500 dollar över kan den faktiskt bli den, då den nu nämligen är till salu. Den byggdes av Marc Witt och Applied Design och under skalet sitter det en wankel-motor från Mazda. När det är dags att doppa kärran i plurret fäller man upp hjulen och huven och en plogliknande del i fronten blir till en för. När den är i vattnet verkar det vara någon form av jetaggregat som ser till att man tar sig fram. Är det här den perfekta sommarbilen?! Jag tror det. Läs mer om den här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Willys-Overland CJ2A
Perfekt sommarbil

Peters Willys-jeep äter stadssuvar till frukost och verkar vara en riktigt rolig sommarbil. Fram tills regnmolnen hopar sig vill säga. Vi frågade Peter dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Det här är min Willys-Overland CJ2A från 1947, jag köpte den som ett ofärdigt objekt för två år sen och har kämpat järnet för att få igång den, jag lyckades regbesikta den fläckfritt i juli förra året. Det sitter en Oldsmobile 260 cui V8 i och en TH350 låda, original fördelningslåda (dana 18) med hög/låg och 2-/4-hjulsdrift. Däcken är 33/12,5 x R15. Det hela började som en kul idé, när jag och en kollega pratade om schyssta sommarbilar. Jag har alltid varit intresserad av offroad-bilar och tuffa arméfordon, samtidigt som jag älskar lyxiga landsvägskryssare, muskelbilar och custom-byggen. Sen kom vi fram till att det vore häftigt att ha en gammal Willys att glida runt i, så jag började kolla runt på blocket och hittade ett "lagom" projekt. Så jag köpte bilen och knuffade in den i garaget, där den stod hela sommaren, vintern, våren och stor del av sommaren efter. Sen var den körklar och besiktad. Det är svårt att säga vad som är bäst, men det är ju fantastiskt kul att kunna ta sig fram i princip vart man vill, och att det inte är så noga med bucklor och färg. Sen att den väcker uppmärksamhet och säkert lite respekt är ju också trevligt! Att köra runt en varm sommardag utan varken dörrar eller tak, bara V8:ans härliga ljud och friska luften, är svårslaget! Och att parkera bredvid moderna SUV:ar vid konsum känns alltid lika rätt! Just nu finns det nog ingen bil jag går och drömmer om, jag tycker inte att jag är i en sån position som tillåter mig att drömma om bättre bilar... Men en schysst muskelbil från 70-talet vore inte fy skam!" Tack för att du delade med dig Peter! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Öppen version av Bugatti Veyron Super Sport officiell
Perfekt sommarbil

Det har gått lite rykten om att Bugatti skulle släppa en specialversion av Super Sport och här är den. Det blev en öppen bil med namnet Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse. Det här gör den, kanske inte helt oväntat, till världens snabbaste produktions-cab någonsin. 1 200 hästar och nedcabbat, jo jag tackar! Den enorma W16-motorn lämnar som tidigare alltså 1 200 hästar och har ett vrid på 1 500 Nm. Hardtop-versionen av bilen har som mest toppat 431 km/h, cabben får nog en lite lägre topphastighet misstänker jag. 0-100 som går på bara 2.5 sekunder borde dock vara likvärdigt även i cabben. Priset tros hamna omkring två miljoner euro utan skatt när den väl börjar säljas. Bilderna vi ser här verkar vara Terjade (Photoshoppade) men avviker säkerligen inte mycket från hur produktionsbilen kommer att se ut. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Ytterligare en Toyota Supra
Med ratten på "rätt" sida

Tommys Toyota Supra är stilren, har ratten på "rätt" sida och går som en klocka enligt honom själv. Vi bad Tommy svara på följande tre frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag var sugen på en kul sommarbil man kan slänga av taket på och som inte kostar en förmögenhet - funderade ett tag på en 300ZX men har alltid tyckt Supran ser bättre ut. Det svåra var bara att hitta en som inte var sönderskruvad, hade allt för mycket extraplast eller var högerstyrd men tillslut dök det upp en på blocket i precis rätt färg dessutom. Visst hade vissa delar bytts ut och lagts till men jag tyckte ändå det var smakfullt gjort så det blev en snabb affär som jag inte ångrat. Att den efter relativt många mil ändå håller ihop och går som en (lite för snabb) klocka. Svårt att välja en, något udda som en TVR Sagaris eller Noble M600 kanske." Tack för att du delade med dig Tommy! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2011

Ny Crossblade på gång?
Det verkar så

Förra sommaren såg jag inte mindre än två stycken Smart Crossblade. Kanske inte var så konstigt med tanke på att jag befann mig utanför casinot i Monaco där det kryllar av flummiga bilar. Nu verkar det som att Smart är på gång med en ny Crossblade då lite skisser har läckt ut. Det som skiljer dessa skisser från den tidigare bilen är att denna faktiskt har dörrar, nuvarande Crossblade har bara en tvärgående balk som man lyfter upp likt en Lamborghini-dörr. Såg minst sagt komiskt ut när bilvakten eskorterade ett par till en utav dessa bilar och snyggt lyfter upp den lilla pinnen för mannen och kvinnan innan de kliver in i sina finkläder. Den gamla modellen hade en liten trecylindrig motor på 71 hästar som drev bakhjulen men vad den förväntade nya modellen kommer att ha i motorväg kan vi än så länge bara gissa oss till. Kanske får vi se den utställd i Detroit på mässan som börjar den 15 januari, annars kanske den dyker upp i Genève i mars. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2009

Carspotting Ferrari California
i Oslo

I helgen har det varit helt underbart väder här i södra Sverige och bättre lär det bli. Tyvärr har man ingen rolig sommarbil att gasa runt med men det värmer en hel del när ni skickar in tips som dessa. Daniel sprang på nya California i Oslo och om jag fattat rätt rörde det sig om en Ferrari-träff i vårsolen. Tack för bilderna! Tumnagel
37.5°
+
Erik Svensson
0
2008

Carspotting Jag har spottat min egen sommarbil!

Tanken är att den ska va så risig som möjligt, naturligtvis inte maskinellt eller bromsar osv. Bara slitet stuk. Alltid sticker det i nåns ögon, bra att vi bevarar gamla kulturskatter i Sverige. Tumnagel
36.8°
+
0
2007

Roligaste vinterbilen?

Jag brukar fastna på Blockets bil-del ibland. Ofta av vaga anledningar som tankar om en cab eller dumma idéer som att man borde köpa en Alfa. Eller i jakt på en rolig sommarbil. Och en rolig sommarbil hittar man nästan alltid, även om man kommer på bättre tankar innan man slår till. Men rolig vinterbil, finns det? Något som är lite knäppt, roligt, billigt och som faktiskt funkar en dag i januari. Det enda jag kommer på är en Lada Niva och det är väl kanske inte så fruktansvärt kreativt. Så: Har ni några roliga idéer? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0