m

Idag kan ni kika på Yasuke
Anime-serie med LaKeith Stanfield

Idag är det pannkakstorsdag och då jävlar ska det ätas pannkakor och ärtsoppa. Och även kika på lite anime-serie om man känner för det. Den nya Netflix-producerade serien Yasuke har släppts på Netflix och erbjuder sex avsnitt där vi får träffa Yasuke, vars röst lånas ut av LaKeith Stanfield, som efter många års lugn måste ta upp sitt svärd igen för att ställa saker till rätta. Länk till Yasuke har ni här nere till vänster. Har ni inget intresse av Yasuke, men ändå vill ha något nytt att titta på ikväll så har även den övernaturliga thrillern Things Heard & Seen med Amanda Seyfried släppts på Netflix. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Into the Spider-Verse-uppföljaren har tre nya regissörer
Precis som föregångaren

Många kockar, sämre soppa brukar man ju säga, men när det kom till Spider-Man: Into the Spider-Verse verkar det ha varit exakt vad som behövts för att leverera en riktigt bra superhjältefilm. Första filmen regisserades av Bob Persichetti, Peter Ramsey och Rodney Rothman och nu har gänget fått lämna över stafettpinnen till en ny trio. Uppföljaren kommer regisseras av Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, och Justin K. Thompson. Tittar man på trions IMDb-sidor så verkar det som att Into the Spider-Verse-uppföljaren är i trygga händer. Joaquim Dos Santos har tidigare jobbat med hyllade Avatar: The Last Airbender, The Legend of Korra och Voltron: Legendary Defender. Kemp Powers var medregissör för Soul och Thompson vad production designer på första Into the Spider-Verse. Spider-Man: Into the Spider-Verse har premiär i oktober 2022 och det lär dröja ett tag innan vi får reda på vad som kommer hända i filmen, men oavsett är vi taggade. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0
2020

Trailer för Lego Star Wars Holiday Special
Lite från alla filmer i nytt animerat äventyr

Den 17 november kommer Lego Star Wars Holiday Special till Disney+. I det animerade äventyret samlas karaktärer från alla filmer och Rey ska tillsammans med BB-8 lära sig mer om Kraften. Det hela blir lite av en soppa och både dåtid och framtid blandas ihop. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0

SSC North America uttalar sig om hastighetsrekordet
"Videoklippen har blivit förväxlade"

För tio dagar sedan växlade SSC North America upp hastighetsrekordkriget då man lyckades köra hela 532,9 km/h med superbilen Tuatara. Men något stämde inte och flera frågetecken dök upp. YouTubern Shmee150 började gräva i det hela och fick fram att det var fysiskt omöjligt att bilen kan ha nått de hastigheterna, i alla fall av videomaterialet att döma. Antingen så hade SSC mixtrat med något eller så var det inte rätt videomaterial som visades i rekordklippet. Nu uttalar sig företaget och säger att de som redigerade klippet förväxlade några klipp och att det därför blev som det blev. Bilen ska visst ha kommit upp i de hastigheter man hävdar. Hur man kan vara så naiva och inte tro att Internet skulle sätta tänderna i det man skickade ut är dock oklart. I pressmeddelandet som ni kan läsa på länken nedan säger grundaren Jerod Shelby bland annat att det ska finnas två stycken olika klipp från cockpiten och att man nu jobbar med mediaföretaget som klippt för att kunna släppa den korrekta versionen av rekordkörningen. Man säger även i ett tidigare pressmeddelande att rekordet validerats av den österrikiska mätinstrument-tillverkaren Dewetron som hade sin GPS-utrustning monterad i bilen. Men Dewetron själva säger att de inte ens var på plats och att de inte har validerat någon data alls från varken tidigare test eller under rekordförsöket. Något luktar riktigt surt här och det ska bli intressant att se hur den här soppan utvecklar sig. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Allt om laddarsituationen kring iPhone 12
Har du en laddare som fungerar?

I går släppte Apple fyra nya telefoner, fyra telefoner som inte kommer att ha laddare i lådan. Tanken är att man har en massa laddare där hemma redan, men eftersom man även bytte sladden så måste man också ha en gammal sladd hemma för att kunna använda sin nya laddare. Det är tre olika kontakter inblandade i den här soppan. Lightning är kontakten som iPhones har använt hur länge som helt nu och den är fortfarande samma på själva telefonen. Resten av telefonvärlden använder USB-C och även Apple använder USB-C på sina datorer och sina iPads, så varför man inte går över till USB-C även på telefonerna är ett mysterium. På andra ändan av en "iPhone-sladd" har det nu länge suttit en USB-A-kontakt, en helt vanlig USB-kontakt. Det är också den kontakten som absolut största delen av de laddare som ligger i våra hem och skräpar har. Men sladden som följer med i lådan till nya iPhone 12 är en lightning till USB-C-sladd och kommer alltså inte att fungera med de där gamla laddarna med USB-A. Anledningen till att Apple skickar med den sladden är att deras laddare som man säljer separat inte har USB-A utan USB-C. Resten av världen håller också på att byta från USB-A till USB-C, många nya bilar har till exempel USB-C och de flesta snabbladdare har USB-C. Det hela är en soppa, men Apple har i alla fall sänkt priset på sin laddare till 225 kronor, vilket faktiskt är prisvärt i dag. Vad Apple borde ha gjort om de brydde sig om sina kunder och framförallt miljön var att byta till USB-C även i telefonen. Tumnagel
28.1°
+
Roger Åberg
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger din hoj äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Apple avslutar Epics utvecklarkonton
Epic gick direkt till domstol

I förra veckans så började Epic bråka om de 30 procent som Apple och Google vill ha för allt som säljs i App Store och Play Store. I korthet så startade man sin egen affär inne i spelet vilket bryter mot reglerna, man blev snabbt utkastade och Epic skickade sedan snabbt in stämningar som var väl förberedda. Den som trodde att detta skulle få Apple på fall trodde tydligen fel, för nu har Apple meddelat att de kommer att stänga av alla utvecklarkonton som Epic har och på så sätt helt enkelt blocka dem från att utveckla för iOS och macOS. Epic gick så snart de fick reda på detta till domstolen. Apple verkar alltså tycka att det är värt att bråka och att det är ok om Fortnite inte finns på plattformen. Hela den här soppan är superintressant samtidigt som det är väldigt svårt att välja sida och säga att någon har rätt. Alla inblandade är till exempel giriga och tjänar hiskeliga pengar så det är inte direkt synd om någon. Videon ovan är intressant att se för den som inte hängt med i den här soppan. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Suzuki sätter sin logga på Toyota RAV4
Det här är nya laddhybriden Across

2018 presenterade Toyota den femte generationen av modellen RAV4, och ett år senare lanserades den i Europa. I början av året kunde vi här i Sverige reservera laddhybrid-versionen av bilen. Nu presenterar Suzuki modellen Across som är en RAV4 med Suzuki-loggor på sig, och lite annan front. Toyotan börjar på 499.000 kronor och Suzukin väntas bli bra mycket billigare än så. Den ska lanseras i Europa i höst men om den kommer till Sverige är oklart för tillfället. Under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter som får sällskap av en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln. Drivningen sker på alla fyra men man kan om man vill välja att bara köra framhjulsdrivet för att spara soppa. Vid behov kan upp till 80 procent av kraften skickas till bakhjulen. I RAV4 är systemeffekten 306 hästar och batteripacket på 18,1 kWh. Den klarar 7,5 mil på bara el vilket Suzukin alltså också borde göra. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Google nya lösning för wifi
Google Nest Wifi är snabbare men inte bara bättre

Google Wifi har varit en personlig favorit ett tag, enkelt som tusan att få igång och enkelt att underhålla i Google Wifi-appen. Nu har Googles pryl-del nest tagit över wifi-lösningen och man släpper en helt ny generation. Men är det verkligen bättre? Ja, och nej. TL;DR Nya Google Nest Wifi är snyggare, snabbare och har fått Google Assistent. Men är det där med assistent i wifi-enheter verkligen en så bra idé? Gamla Google Wifi till vänster och nya Google Nest Wifi (åtkomstpunkt) till höger Tumnagel
34.9°
+
Roger Åberg
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Bakom kulisserna-klipp för A Quiet Place Part II
Samt en liten minitrailer

Här har vi ett litet klipp som tar oss bakom kulisserna för kommande skräckfilmen A Quiet Place Part II. Uppföljaren tar vid där den förra filmen slutade och ska ge oss en glimt av hur andra människor lärde sig överleva i en värld där man inte får göra några ljud. Filmens regissör, John Krasinski, säger här att del två kommer ge svar på flera frågor, bland annat hur hela den här soppan började. Nedan kan du också kolla in minitrailern som kommer visas under Super Bowl-spektaklet. A Quiet Place Part II har svensk biopremiär den 20 mars. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kan man be smarta assistenter betala bensinen
"Alexa, pröjsa för soppan!"

De senaste åren har vi fått se de smarta assistenterna flytta in i bland annat bilar och nu introducerar Amazon ett sätt att använda deras smarta assistent Alexa för att betala för drivmedel på bensinstationer. Det är genom Amazons tjänst "Alexa Pay" som det inom kort kommer att bli möjligt att be bilens smarta assistent att betala för bensin eller diesel när man tankat. Initialt kommer det hela att bli tillgängligt på cirka 11.500 bensinstationer i USA. För att använda tjänsten är det bara för bilföraren att be Alexa att betala för bensinen varpå den smarta assistenten identifierar vid vilken pump bilen ställt sig. Därefter är det bara att tanka som vanligt och när tankningen är avslutad dras summan föraren tankat för från kontot som är kopplat till Alexa Pay. Jag antar att funktioner som dessa kan göra det lite smidigare att tanka då man slipper ta fram sitt kreditkort för att betala. Det kanske även kan underlätta om man lånar ut sin bil till en familjemedlem som kanske inte känner för att lägga sina egna pengar på att tanka pappas eller mammas bil. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari lämnar in patent på bränslesnålare V12:a
Vill inte använda turbo eller elektrifiera

Ferrari har lämnat in patentansökan till United States Patent and Trademark Office som gäller en helt ny V12-motor som ska vara bränslesnålare och effektivare än det tillverkaren erbjuder idag. Man presenterar två stycken olika förbränningsmetoder för att spara på dropparna. Den ena ser till att pytsa in lite soppa precis innan tändstiften tänder till för att på vis skapa en hetare luft/bränsle-blandning så att katalysatorn snabbare blir varm under motorstart. Den andra lösningen är en förkammare monterad ovanpå den vanliga förbränningskammaren. Dessa är ihopkopplade via små kanaler och i förkammaren finns ytterligare en uppsättning tändstift. I september meddelade Ferrari att de kommer att kämpa för att behålla sin icke överladdade V12:a på 6,5 liter. Man har behövt modifiera den för att möta Euro 6-kraven men inte genom någon konstgjord andning eller elektrifiering. Michael Leiters som är teknisk chef hos Ferrari sa följande tidigare i år: "A naturally aspirated V12 engine is not a downsized engine, and for me it doesn’t make sense as a hybrid. We will fight for the V12, of course. We will do everything we can to keep it as it is core to our brand. But a real hybridization of the V12? I don’t see it. The LaFerrari was hybridization for performance. In the future, we’re being forced to look at emissions and if you want to really utilize the CO2 benefit, you have to downsize." Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Riot Games vill inte ha något Hongkong-drama
Vill inte se någon politik i League of Legends-turneringar

Tidigare i veckan blev det stora rubriker när Blizzard stängde av en Hearthstone-spelare för att han, under en officiell turnering, utryckte sitt stöd för Hongkong-protesterna. Folk var inte helt nöjda med Blizzards agerande då många antog att det var på grund av påtryckningar av Kina, en enorm marknad för Blizzard, som avstängningen kom så snabbt och var så hård. I ett försök att inte råka ut för samma kontroversiella situation har Riot Games VD skrivit en öppen vädjan till esportproffsen som spelar League of Legends att inte uttala sig politiskt. Om denna vädjan lyckas hålla spelarna neutrala i denna pågående soppa återstår att se. Värt att nämna är att Riot Games är helägt av det kinesiska megaföretaget Tencent. Tumnagel
23.0°
+
Frode Wikesjö
0

Gimi vill lära barn hantera pengar
Något som kan behövas i dessa konstiga tider...

Appen Veckopengen drog igång 2014 och man insåg snabbt att det inte bara var barn i Sverige som fick veckopeng och behövde lära sig hur man hanterar pengar. Nu fem år senare heter man Gimi, finns i ett antal länder, används av var femte familj i Sverige och har lanserat ett Mastercard för barn. Och mer kommer, så vi träffade deras VD Philip Haglund för att prata nya tidens ekonomi, gamla banker och rolig framtid. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Austro Daimler Bergmeister ADR 630 Shooting Grand
Laddhybrid som tar sig 25 mil på bara el

Det finns många roliga och intressanta bilar som deltar i Concorso d’Eleganza Villa d’Este. I år vad bland annat skapelsen med det något långa namnet, Austro Daimler Bergmeister ADR 630 Shooting Grand, där och det är en laddhybrid i coupé-utförande med inte mindre än 1200 hästar under skalet. Austro Daimler var verksamma mellan 1899 och 1934 och nu finns det planer på att återuppliva märket, kanske genom att göra detta koncept till verklighet i framtiden. Bilen har ett egentillverkat aluminiumchassi och mäter 4,55 meter på längden, 2,08 på bredden, 1,33 på höjden och har en hjulbas på 2,63 meter. Förbränningsmotorn är en rak sexa med turbo som fått sällskap av tre stycken elmotorer. Vikten på bilen anges till 1650 kilo och den ska klara 0-100 km/h på bara 2,5 sekunder och toppa 330 km/h. På bara el ska man kunna ta sig hela 25 mil och kombinerat med en full tank soppa ska den totala räckvidden ligga på 75 mil. Om den här någonsin blir verklighet återstår att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ratt som ändrar temperatur ska hjälpa förare att fokusera
Jaguar testar ny säkerhetsteknik

Jaguar Land Rover håller för tillfället på att testa lite ny teknik är det kommer till rattar. Deras "sensory steering wheel" ska hjälpa förare att hålla ögonen på vägen genom att ändra temperatur beroende på saker som händer. Tekniken är framtagen tillsammans med Glasgow University och det hela fungerar exempelvis som så att om när du behöver byta fil om du kör med naven så blir vänster sida av ratten varm. Då behöver du inte slänga ett öga på en skärm utan kan fokusera på att titta ut genom vindrutan. Andra saker som händer är att ratten blir varm om du får dåligt med soppa. Om det här blir någon teknik som kommer att finnas i bilarna i framtiden är oklart för tillfället. Vad tror ni om idén? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Snart vet Amazon om du är deppig
Alexa sägs snart kunna höra det

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon håller på att utveckla någon slags wearable som bland annat ska kunna upptäcka om en användare är deprimerad. Den eventuella apparaten, som låter som någon slags smart klocka, är utvecklad av Amazons hårdvardivision Lab126 och ska vara försedd med en mikrofon samt koppling till Amazons smarta assistent Alexa. Enligt källorna som Bloomberg varit i kontakt med så ska Alexa kunna höra på en människas röst om den eventuellt är deprimerad. Eventuellt kommer den smarta assistenten då även kunna ge användaren råd hur den bättre umgås med andra människor och annat som kanske gör användare mindre deprimerad. Det ryktades redan förra året att Alexa i framtiden skulle kunna höra om en användare är fysisk sjuk, till exempel förkyld, och då till exempel kunna hjälpa användaren att köpa hem medicin. Den smarta assistenten skulle även kunna ge sjuklingarna recept på kycklingsoppa eller annat som är bra att förtära när man är förkyld. Amazon har än så länge inte kommenterat om Alexa kanske kan komma att fungera som en hobby-läkar-psykolog i framtiden. Här nedan hittas utdrag från en skiss från ett av Amazons patent gällande Alexa. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Idag gick bensinpriset över 17 kronor!
Höjdes med 15 öre

Alla som äger ett fordon eller kör ett fordon för tillfället är nog högst medvetna om att det kostar en bra slant att tanka dessa med bränsle just nu. Idag höjdes priset med ytterligare 15 öre och därmed slogs ett nytt, rätt så trist, rekord. För första gången någonsin i Sverige kostar nu en liter 95 över 17 kronor. Riktpriset på bemannade stationer ligger nu på 17,14 per liter. Av denna slant är runt tio kronor energiskatt, koldioxidskatt och moms. Tumnagel
-6.9°
+
Bobby Green
0

Förslag Färgen på regplåten avslöjar drivmedlet
För att höja säkerheten

Ett nytt förslag har kommit in där tanken är att registreringsskylten på ett fordon direkt ska berätta vilket drivmedel den går på genom att vara i en viss färg. Exempelvis skulle en röd skylt kunna innebära att bilen går på gas, en blå att den går på el. Tanken med förslaget är att räddningspersonal snabbare ska kunna identifiera vad det är för typ av fordon de ska arbeta med om en olycka är framme. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) säger att de ska titta på om man kan göra verklighet av förslaget. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Nya Audi S6 och S7 är här och bilarna får dieselmotor
Med mildhybrid-system

Audi rullar nu ut nya S6, S6 Avant och S7 Sportback och man har gjort en stor förändring, inte när det kommer till utseendet utan till det som finns under huven. V8:an har fått lämna plats för en V6:a istället och på den amerikanska marknaden är det väl inga stora konstigheter men i Europa händer det grejer - då går nämligen motorn på diesel. Motorn i den amerikanska varianten är på 2,9 liter, har dubbla turbo och ger 450 hästar och 600 newtonmeter. Det är samma maskin som sitter i RS5 Coupé. Men Europa får alltså något helt annat. Här är det en turbomatad diesel-maskin på 3,0 liter som ger 349 hästar och 700 newtonmeter som gäller. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen och från stillastående till 100 km/h ska det för S6 Sedan ta fem sekunder blankt. S6 Avant och S7 Sportback behöver istället 5,1 sekunder på sig. Alla har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Soppaförbrukningen ligger på mellan 0,62-0,65 liter per mil. Till motorpaketet kopplas en elektrisk kompressor som ger lite extra knuff vid behov. Den drivs av en elmotor på tio hästar som i sin tur får sin kraft från ett 48-voltssystem. På vanligt S-manér får bilarna sportigare fjädrar och dämpare, större bromsar, aggressivare utseende, roligare interiör och allt detta kan kryddas ytterligare via tillvalslistan. Där finns bland annat dynamisk fyrhjulsstyrning, adaptiv luftfjädring och keramiska bromsar. Bilarna dyker upp i sommar och för en S6 Sedan får man betala från 76.500 euro. Kombin kostar 79.000 euro och S7 Sportback är dyrast i gänget med prislappen 82.750 euro. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida