m

Michel Ancel lämnar spelbranschen
För att satsa på att bevara djurlivet i Montpellier

Spelveteranen Michel Ancel har bestämt sig för att lägga hatten på hyllan samt lämna spelbranschen helt och hållet efter 30 år. Ancel är sannolikt mest känd för en herrans massa Rayman-spel och så klart Beyond Good & Evil. Han ska istället jobba med ett naturreservat för vilda djur i Montpellier-området i Frankrike. Skyddandet av vilda djur har länge varit en passion för honom och eftersom naturreservatet växer vill han satsa helhjärtat på detta istället för spelbranschen. Ancel jobbade med både Beyond Good and Evil 2 och Wild. Utvecklingen av båda dessa spel säger han är i goda händer och kommer inte påverkas av att han nu ska ta hand om riktiga djur istället för digitala sådana. Tumnagel
52.6°
+
Frode Wikesjö
0

Netflix sänder High Score
Dokumentärserie om datorspelens historia

Här kan ni kolla in trailern för den kommande miniserien High Score som kommer att börja sändas på Netflix nästa vecka. I dokumentärserien kommer filmmakarna ta sig en närmare titt på spelföretag och spel som utvecklades när spelbranschen fortfarande befann sig i sin linda. Därefter får tittarna följa med på en resa och kolla in hur spelbranschen och datorspelen har utvecklats de senaste fyrtio åren. High Score börjar sändas på Netflix 19 augusti och kommer att sändas i sex delar. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gameplaytrailer för Halo Infinite
Änterhake!

Det är ett vedertaget knep i spelbranschen att lägga till änterhake i spel för att göra spelet 128901 gånger roligare. Och det är 343 Industries har gjort med Halo Infinite. Skämt åsido så inleddes Microsofts spelshow med gameplay från det kommande spelet och det ser ut att bli lite livligare gameplay än tidigare med större kartor vi får utforska och sådant. Utöver att visa lite nytt gameplay berättade 343 att spelet kommer rulla i 60 fps, vilket alltid är trevligt att höra. Halo Infinite släpps i jul till Xbox One, Xbox Series X och PC. Spelet kommer vara en del av Xbox Game Pass. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Fler Ubisoft-anställda får lämna i samband med utredning
Verkar vara en del misskötsel i bygget

Den senaste tiden har det dykt upp en hel del rapporter om trakasserier från flera håll i spelbranschen. Bland annat har Ubisoft fått ta emot flera anklagelser om sexuella trakasserier, överfall och annan misskötsel. Detta har lett till att Ubisoft tagit kontakt med externa konsulter för att undersöka anklagelserna, vilket lett till att två seniora chefer samt flera andra anställda fått lämna bygget medan utredningarna pågår. Bonusvideo nedan från Jim Sterling som pratar om spelbranschen och nämner bland annat Ubisoft. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Blizzard skjuter upp WOW: Shadowlands-ström
Nytt datum presenteras inom kort

Att leverera nyheter just nu verkar inte vara något som spelbranschen vill göra. Blizzard har meddelat att den ström som skulle hållas under morgondagen kommer att skjutas upp på obestämd tid. Strömmen skulle fokusera på Shadowlands, den åttonde expansionen av World of Warcraft, och vi skulle få en närmare titt på nyheterna, vilket inkluderar nya roguelike-grottan Torghast och det nya området. När Shadowlands-strömmen kommer hållas är för tillfället okänt, men troligtvis lär det ske inom några veckor. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Guerrilla Collective skjuter upp spelfest
Kommer hållas nästa helg i stället

Indiespelfesten Guerilla Collective skulle egentligen skulle hållas i helgen med start i morgon, men anordnarna har nu bestämt sig för att skjuta upp eventet på grund av protesterna i USA. I stället kommer eventet dra igång 13 juni och avslutas 15 juni. Upplägget verkar vara detsamma och spel och andra trevligheter kommer levereras från bland annat Larian, Funcom, Raw Fury och Thunderful. Även om det stora eventet kommer ske nästa helg i stället, så kommer man ändå ta tillfället i akt och köra en annan livestream på söndag som kommer vara tillägnad svarta i spelbranschen. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Svenska spelutvecklare planerar att massanställa
Paradox och Avalanche ska anställa hundratals personer

I en tid då många företag planerar att dra ner på personal så ser det ut som om en del av spelbranschen har lite roligare planer. DI Digital rapporterar att de båda svenska spelutvecklarna Paradox Interactive och Avalanche Studios planerar att anställda hundratals personer den kommande tiden. För Paradox ska det handla om cirka 200 nyanställningar medan det för Avalanche handlar om cirka 100 personer. Exakt var dessa personer ska anställas verkar vara lite oklart och Avalanches vd vd Pim Holfve säger till DI Digital: "Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår." Paradox Interactive har redan rekryterat 50 av de cirka 200 personer de planerar att anställa. Deras vd Ebba Ljungerud säger att man fortsätter rekryteringsprocessen någorlunda som planerat trots den pågående pandemin: "Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt." Paradox Interactive har idag cirka 400 anställda och hade en omsättning på 1289 miljoner kronor 2019. Avalanche Studios har cirka 350 anställda och hade 2019 en omsättning på 518 miljoner kronor. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO inleder samarbete med spelbranschen
Vill att vi ska hålla avståndet när vi spelar

På grund av det pågående virusutbrottet har nu världshälsoorganisationen WHO inlett ett samarbete med en lång rad spelutvecklare och spelstudios. Syftet med samarbetet är att minska smittspridningen bland gamers som kanske tillbringar sin frivilliga eller ofrivilliga isolering med att spela spel. WHO och spelföretagen har dragit igång en kampanj som man kallar för "Play Apart Together" som man hoppas kunna göra gamers lite mera medvetna om hur man ska hantera det nya coronaviruset för att inte smittas. Det är 18 stycken spelföretag som nu kommer att fokusera på att upplysa spelare av deras spel hur de ska bete sig för att själva inte smittas och för att inte riskera att smitta någon annan. Activision Blizzard är ett av de deltagande företaget och deras vd Bobby Kotick säger om "Play Apart Together": "It’s never been more critical to ensure people stay safely connected to one another. Games are the perfect platform because they connect people through the lens of joy, purpose and meaning. We are proud to participate in such a worthwhile and necessary initiative." För att uppmärksamma kampanjen kommer nu de deltagande spelföretaget att arrangera olika typer av aktiviteter i sina spel och sociala mediekanaler för att uppmärksamma smittspridningen. Exakt hur detta kommer att se ut kommer antagligen att skilja sig från respektive företag och deras olika spel. I faktarutan nedan hittar ni vilka företag som samarbetar med WHO i "Play Apart Together"-kampanjen. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overwatchs huvudförfattare lämnar Blizzard efter 20 år
Michael Chu går vidare

Michael Chu har jobbat på Blizzard i 20 år och har bland annat jobbat med med Diablo och World of Warcraft, men har de senaste åren jobbat med att bygga ut karaktärerna i Overwatch-världen. Nu är det dags för Chu att gå vidare och kommer lämna Blizzard. Vad han kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men Chu meddelar att han kommer stanna kvar i spelbranschen. I ett blogginlägg skriver Chu detta: “Overwatch has been a life-changing experience. I have always felt that games and the stories they tell have the unique ability to bring people closer together, and that the empathy you feel from stepping into someone else’s shoes, even virtually, can bridge the gap between miles, cultures, and nations. Overwatch and its consistently generous and inspiring community have only reinforced that belief. I’ve heard stories of people learning a new language after hearing a line of dialogue, people feeling inspired to take a trip to a new place after ‘visiting’ it in-game, and people meeting teammates across languages and borders to take up the cause of making our world a better place. But most of all: again and again, of people empathizing with a story about someone who is not the same as them.” Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Mythic Quest: Raven’s Banquet är Silicon Valley fast för spelbranschen
Ny tv-serie som kommer till Apple TV+

Mythic Quest: Raven’s Banquet är namnet på en ny tv-serie som startar 7 februari på Apple TV+. Grundförutsättningarna är mycket bra, tänk er Silicon Valley fast för tv-spelsbranschen av skaparna till Itx27s always sunny in Philadelphia. Låter det lovande? Trailern hittar ni nedan. Vad tror ni om denna? Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

DOOM Eternal känns som en fullvärdig uppföljare
Vi har provspelat nya DOOM Eternal

DOOM fick väldigt mycket nytt liv när serien fick en mjuk reboot 2016. I stället för att leverera en omfattande och stabil berättelse bestämde sig id Software att leverera ett spel där all fokus låg på att slakta demoner på Mars. Och herrejävlar vilket spel det var. Eller är, rättare sagt. Det var verkligen full patte från start till slut och levererade en av årtiondets bästa fps-upplevelser. Det fanns en skvätt story för de som var intresserade av sånt, men fokusen låg verkligen på action. Ösig, köttig och brutal action som fick pulsen att höjas ordentligt. Tumnagel
48.7°
+
André Stray
0

Fortnite drog in 17 miljarder under 2019
Rekord för ett enskilt spel

Att Fortnite hade ett fantastiskt 2019 är det ingen tvekan om. Nu har SuperData kollat närmare på intäkterna och man uppskattar att spelet drog in 1,8 miljarder dollar eller knappt 17 miljarder kronor till Epic Games under året. Det är rekord, inget enskilt spel har dragit in så mycket under ett år tidigare. Totalt drog spelbranschen enligt SuperData in 120 miljarder dollar, en ökning med fyra procent mot året innan. Mobilt är störst med 64,4 miljarder, PC står för 29,6 miljarder och konsol för 15,4 miljarder dollar. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0
2019

IGN listar årets största besvikelser i spelbranschen
Uppskjutningar, risiga spel och trista händelser

2019 har onekligen varit ett riktigt bra spelår med upplevelser som bland annat Sekiro, Death Stranding, Control och, något förvånande, Call of Duty: Modern Warfare, men spelåret har även genererat ett par trista händelser. IGN har blickat tillbaka för att skapa en lista med årets största besvikelser och hur den listan ser ut kan ni skåda ovan. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Playstation fyller 25 idag
Tut i luren!

Idag är det 25 år sedan Sony lanserade sin spelkonsol Playstation på den japanska marknaden. Året efter släpptes enheten i resten av världen och sedan dess har Playstation varit ett massivt namn i spelbranschen. Sedan dess har företaget hunnit släppa tre uppföljare till originalkonsolen, och ett par sidospår med Playstation Portable och Playstation Vita, och totalt har företaget sålt över en halv miljard spelkonsoler av olika slag och PS2 toppar säljlistan i hela världen med 155 miljoner sålda exemplar. Under denna tid har hutlösa mängder spel till Playstation-konsoler släppts och vi har fått njuta av spelserier som Metal Gear Solid, Uncharted, Final Fantasy, God of War och så vidare. Listan kan göras evighetslång och vi kan endast konstatera att få andra företag levererat så mycket spelglädje som Sony Playstation. När hoppade ni på Playstation-tåget och vilka har varit era favoritspel till konsolerna? Tydligen firar Playstation-gänget årsdagen genom att köra en prisutdelning och denna kan ni följa i videon nedan. Nedan hittar ni även en bonusvideo med en minidokumentär om Playstation från Polygon. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0

Vi har testat Apple Arcade!
Apples prenumerationstjänst har premiär på torsdag

På torsdag är äntligen Apple Arcade här, något jag faktiskt har längtat rätt mycket efter. När iPhone kom för 12 år sedan, eller snarare när App Store kom, var det starten för en flod av spel till mobilen. Dessa var ofta riktigt trevliga, de var billiga och bjöd helt enkelt på en ok upplevelse. I takt med att tiden har gått har även telefonerna blivit kraftfullare och i dag finns det tillräckligt med kraft i en flaggskeppstelefon för att driva riktigt avancerade spel utan problem. Mängder av sensorer gör också att spelupplevelsen blir rätt rolig med uppfinningsrika utvecklare. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ben Irving lämnar Bioware efter åtta år
Var lead producer för Anthem

Ben Irving har hängt hos Bioware sedan 2011 och har arbetat med Star Wars: The Old Republic samt varit lead producer för Anthem. Det verkar som att det sistnämnda spelet tog knäcken på honom då han valt att lämna utvecklarstudion och anta nya utmaningar. Vad Irving kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men han kommer vara kvar i spelbranschen, vilket meddelas i en Twitter-tråd om avhoppet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Trump skyller nya masskjutningar på TV-spel
Rimligt.

Donald Trump, USA:s president och mannen som enligt sig själv räddade A$AP Rocky från Sverige, har hållit tal om de tragiska masskjutningarna i El Paso, Texas och Dayton, Ohio där sammanlagt 31 individer miste livet. I stället för att ta ansvar för en rasistisk retorik och bristande vapenpolitik berättade Trump i sitt tal att det var dags att sluta glorifiera våld i dagens samhälle. Mer specifikt sades detta: “We must stop the glorification of violence in our society. This includes the gruesome and grisly video games that are now commonplace. It is too easy today for troubled youth to surround themselves with a culture that celebrates violence. We must stop or substantially reduce this, and it has to begin immediately." Hela talet finns transkriberat här. Det har hittills inte hittats någon koppling mellan skjutningarna och TV-spel, men i vanlig ordning verkar det inte spela någon roll. Och vi har sett detta flera gånger tidigare hos amerikanska politiker. Bara förra året i samband med skolskjutningen i Parkland, Florida pekades TV-spel ut som den stora boven i dramat och Trump höll ett privat möte med spelbranschen för att prata om situationen och det visades ett klipp med diverse digitalt våld. De amerikanska spelorganisationerna IGDA och IGDAF lämnat ett uttalande i samband med de nya skjutningarna som känns betydligt mer tidsenligt och rimligt än presidentens ord: “Our deepest condolences and hearts go out to the victims and families affected by the tragic events in Dayton, Ohio and El Paso, Texas. Society has endured too many senseless acts of violence and horrific mass shootings. Blaming video games distracts from the broader issues at hand. There is an overwhelming amount of research that finds there is no evidence linking video games to violence. Video games do not cause violence, and we support efforts to discontinue this misguided information.” Tumnagel
-29.8°
+
André Stray
0

Hasan Minhaj pratar om hur spelbranschen utnyttjar arbetskraft
I senaste avsnittet av Patriot Act with Hasan Minhaj

I det senaste avsnittet av Patriot Act with Hasan Minhaj tittar Hasan lite närmare på hur spelindustrin med jämna mellanum utnyttjar arbetskraft. Tv-spel är populärare än någonsin, men de som skapar spelen tvingas ofta jobba under orättvisa förhållanden. Hasan tittar närmare på spelindustrins mörka baksida. Du hittar avsnittet via länken nedan (Netflix-konto krävs). Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Paradox-ordförande anser att Steam tar för mycket kosing
"I think the platform holders are taking too much money"

Förra veckan anordnade GamesIndustry.biz utvecklarevenemanget Gamelab och flera kändisar inom spelbranschen medverkade i diverse spelrelaterade paneler. I en av panelerna medverkade Fredrik Wester, ordförande och före detta VD för Paradox, som pratade lite om Valve och deras avgifter på Steam. Mer specifikt tycker Wester att det är helt orimligt att Valve tar 30 procent av intäkterna för spel som säljs via Steam. Wester menar att 30 procents-gränsen är förlegad och går att datera till 70-talet när distribution av videokassetter var populärt. I och med att distributionen gått mer från fysiskt till digitalt sedan dess känner inte Wester att 30 procent är lika motiverat nu som det var då: "That was physical. It cost a lot of money. This doesnx27t cost anything. So Epic has done a great job for the whole industry, because you get 88 percent. Fantastic move. Thank you very much." Tumnagel
48.3°
+
André Stray
0

Historien om id Software kan bli tv-serie
Pilotavsnitt till Masters of Doom beställt

Deadline rapporterar att USA Network har beställt en pilotavsnitt till en tv-serie som handlar om spelföretaget id Software. id Software är en spelstudio som drog igång sin verksamhet 1991 av John Carmack, John Romero, Tom Hall och Adrian Carmack. Företaget anses vara ett av de som låg bakom FPS-genren i spelbranschen och ligger bland annat bakom spel i Wolfenstein-, DOOM- och Quake-serierna. Pilotavsnittet till en eventuell kommande tv-serie om id Software baseras på Daves Kushners bok Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture. När vi kan få ta del av avsnittet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså

Analysföretaget Newzoo har släppt en ny rapport med prognoser för årets dator- och mobilspelande och enligt den kommer omsättningen inom branschen att öka med 9,6 procent i år. Det innebär att man räknar med att datorspelsbranschen kommer att omsätta 152,1 miljarder dollar i år, motsvarande lite över 1450 miljarder kronor. Det är ungefär en tredjedel av Sveriges totala BNP för förra året. Världens två största marknader för datorspel är USA och Kina vilka enligt rapporten kommer att omsätta 36,9 respektive 36,5 miljarder dollar under året. Det ska observeras att Newzoos senaste rapport inte har tagit med omsättningen för esport och professionellt datorspelande. I början av året släppte företaget en rapport där man uppgav att den delen av datorspels-branschen kommer att omsätta runt 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 Rob McElhenney gör serie om excentriska spelutvecklare
Mythic Quest kommer till Apple TV+

Under Ubisofts E3-presskonferens äntrade ingen mindre än Itx27s Always Sunny in Philadelphia-skaparen Rob McElhenney scenen för att prata om sitt nya projekt. Det handlade inte om något spel, utan en serie vid namn Mythic Quest där vi kommer få följa en stor fiktiv spelstudio som jobbar på en expansion till världens största MMORPG Mythic Quest. Rob McElhenney kommer medverka i serien som den excentriske creative directorn Ian Grimm som beskrivs som en man med ett rätt uppblåst ego, vilket inte är helt ovanligt i spelbranschen. Mythic Quest kommer serien heta och kommer sändas på Apple TV+ någon gång i framtiden. Mer info lär komma senare. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Apple Arcade kan ge liv åt spelscenen
Vi har pratat med Illusion Labs

När App Store kom var det snabbt en guldgruva för speltillverkare, stora som små. Hårdvaran va kanske inte otrolig, men suget efter spel, antalet användare och faktumet att vem som helst kunde publicera gjorde att mängder med mindre utvecklare kunde lyckas. En av dessa var svenska Illusion Labs som i höst är en av de utvecklare som får sitt spel publicerat på Apple Arcade. Vi träffade Marcus Dawson från dem i samband med WWDC i San Jose. Det är elva år sedan man startade och elva år sedan vi på Feber för första gången skrev om Illusion Labs och deras första och revolutionerande spel Touchgrind. Sedan dess har man släppt 15 titlar och är i dag lika många på firman. Det har hänt en del sedan dess i mobilspelbranschen. Nu har några mindre spelare från mobilspelgänget, som till exempel King, blivit giganter och de tidigare giganterna har gått in och röjt runt bland mobilspelen. Det gör det inte riktigt lika enkelt för mindre tillverkare att nå ut. Samtidigt har hur man gör spel förändrats. I dag är de allra flesta spel "gratis" och användarna betalar genom att köpa mindre saker i spelen eller genom att titta på annonser. Inget av detta är speciellt härligt. I höst släpper Apple något som de kallar för Apple Arcade. Tanken är att man ska prenumerera på tjänsten och då få spela hur mycket man vill och slippa annonser och trams i spelen. Det som är roligt med detta är att alla titlar som kommer att vara med från start är nya och det är en vild blandning av utvecklare. Stora kändisar som Konami, Sega och Lego blandas med mindre som just Illusion Labs som kommer att vara där med sin nya titel Mr Turtle. – Det är fantastiskt att få fokusera på att göra bästa möjliga spel. Att få försöka vara så nytänkande som möjligt och fokusera på att göra de bästa kontrollerna till spelet. Inget annat. Och det är just detta som gör mig förväntansfull med Apple Arcade. I dag måste mobilspel utformas efter ett sätt att tjäna pengar och det blir ofta ett och samma sätt, vilket gör att spelen blir väldigt lika. – I dag är det svårare att starta som mindre spelutvecklare. Men vi är många svenskar som levererar riktigt bra saker. Vi har en historik med mobilt och är bra på spel överlag. Jag försöker få ut lite hemligheter från Marcus men Apple verkar ha sett till att ingenting ska läcka. Men det är ingen hemlighet att man verkar tycka att man gjort ett bra spel. En mix mellan Mario och Zelda, med en miljö som känns öppen och med bra kontroller. I höst får vi se om det stämmer. Apple Arcade är inte bara iPhone utan alla Apples plattformar förutom Apple Watch. Det betyder att alla spel ska fungera på iPhone, iPad, Mac och Apple TV. Nu har Apple släppt stöd för PS4 och Xbox-kontroller, men det är oklart om detta påverkar den första rundan med spel. Hur som helst så är detta så klart ett lyft både för Mac och Apple TV. Just den senare plattformen trodde jag och många skulle lyfta som spelplattform när man släppte App Store, men det hände aldrig. Om Apple Arcade och stödet för kontroller gör att plattformen kommer igång återstår att se. Det finns ju en stor risk att Apple Arcade har motsatt effekt och spel som ligger utanför prenumerationen aldrig kommer att lyfta och bli stora. Hur som helst är satsningen intressant. För iPhone och iPad som förhoppningsvis kommer att få bättre spel. För Mac och Apple TV som kommer få några överhuvudtaget. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Alla Xbox One-spel kommer att gå att spela på xCloud
Hur ska Google Stadia kunna matcha det?

Microsoft har avslöjat lite mer om sin kommande spelstreamingtjänst xCloud där man bland annat snackar lite mer om vilka spel som kommer att gå att ta del av via tjänsten. Att streama spel har blivit lite av spelbranschens heliga graal den senaste tiden. Hur bra dessa tjänster än blir tekniskt sett så kommer de dock aldrig att bli bättre än spelen de faktiskt erbjuder. Microsoft skriver i ett blogginlägg att samtliga spel till Xbox One kommer att gå att spela genom xCloud när tjänsten väl lanseras. Det innebär med andra ord att xCloud-användare kommer att ha möjlighet att ta del av över 3500 spel varav många räknas bland de mest populära spelen på marknaden. Det hela ska fungera automatiskt och spelutvecklarna bakom spelen ska inte behöva göra något ytterligare för att deras spel ska bli kompatibla med xCloud. Microsoft xCloud kommer antagligen bli en av vinnarna på framtidens marknad för spelstreaming om detta visar sig vara något vi konsumenter faktiskt vill ha. Microsoft har ett flertal konkurrenter när det kommer till att streama spel och en av deras främsta konkurrenter kommer antagligen att bli Googles spelstreamingtjänst Stadia. Frågan är dock hur Google Stadia ska kunna konkurrera med xCloud givet alla spel xCloud redan kommer att ha från start. Microsoft har än så länge inte snackat något om när xCloud kan komma att lanseras eller vad den då kommer att kosta. Det har tidigare ryktats att Microsoft kommer att presentera xCloud stort på årets E3-mässa och förhoppningsvis får vi lite fler information om vad som gäller för xCloud då. Den stora spelmässan E3 drar igång i Los Angeles 11 juni och håller på till 14 juni. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apex Legends intäkter fortsätter dippa
Ner 74 procent på två månader

Respawn släppte Apex Legends i februari och spelet blev väldigt populärt väldigt snabbt. Kort efter släppet meddelade Respawn att spelet hade 50 miljoner spelare på samtliga plattformar, men det verkar inte som att intresset för spelet har hållit sig kvar på den höga nivån. Enligt granskningsfirman SuperData, som håller koll på spelbranschen, har levererat statistik från april och enligt firman låg intäkterna på 24 miljoner dollar. Detta är en ordentlig dipp från de 92 miljoner som SuperData rapporterade att intäkterna låg på vid release, vilket gjorde spelet till den starkaste starten för ett free-to-play-spel någonsin. Att spelet inte genererar lika mycket kosing för tillfället är lite trist, men ingenting konstigt om man håller ett öga på utvecklingen. Den första säsongen drog igång i mitten av mars och erbjöd egentligen inte allt för mycket innehåll som var värd att lägga vantarna på, vilket bidragit till dippen. Andra säsongen av Apex Legends kommer dra igång någon gång i juni. i samband med EA Play kommer Respawn snacka mer om säsong 2, vilket förhoppningsvis kommer erbjuda mer än vad säsong 1 levererade. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain

John "TotalBiscuit" Bain var en väldigt populär YouTube-profil som pratade om spel och spelbranschen i sina videos. Bain drabbades av cancer och dog förra året. En dokumentär om Bains liv är på gång och den första trailern för den kan du se ovan. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0

EA plockar bort 350 tjänster
Spelbranschen fortsätter skörda offer

Spelbranschen går sådär för tillfället och det sparkas folk till höger och vänster. Inte ens jätten EA verkar vara immuna mot problemet och det har nu blivit känt att de kommer säga upp 350 personer i sin verksamhet. Mer specifikt handlar det om 350 tjänster som kommer plockas bort inom marknadsföring, distribution och analys. I ett uttalande till Kotaku skriver EA bland annat detta om situationen: Today we took some important steps as a company to address our challenges and prepare for the opportunities ahead. As we look across a changing world around us, it’s clear that we must change with it. We’re making deliberate moves to better deliver on our commitments, refine our organization and meet the needs of our players. Den största smällen får EA:s anställda i Japan och Ryssland ta då EA verkar trappa ner verksamheten rejält på dessa marknader. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0
Nästa sida