m

TV3, TV6 och Viaplay flyttar hem till Sverige
Då blir det svårare att göra reklam för alkohol och gambling

Till årsskiftet kommer mediabolaget Nordic Entertainment Group (NENT) att flytta basen för sin verksamhet från Storbritannien till Sverige. I en kommentar till TT skriver företagets vd Anders Jensen om "hemflytten": "Efter över trettio år i Storbritannien kommer vi äntligen hem. I och med detta beslut blir vi den största kommersiella aktören i Norden och nu ska vi bygga vår internationella expansion med Sverige som bas. Vi ser fram emot att komma hem till våra rötter och bli en aktiv och ansvarstagande aktör i den svenska samhällsdebatten." Det innebär att Viaplay, TV3, TV6 och Nent:s andra tv-kanaler kommer att börja sända sina grejer från svensk mark. Det här är något företaget tvingats göra på grund av Brexit då man måste sända från ett EU-land om man vill sända tv i Sverige. Det här kommer även att innebära att Nents tv-kanaler hamnar under svensk tillsyn gällande reklam i kanalerna. Något som sannolikt kommer att påverka hur kanalerna sänder reklam för till exempel alkohol och gambling. Tumnagel
75.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ninja Casino fällda i Patent- och marknadsdomstolen
Deras reklam ansågs inte vara måttfull

Förra året stämde Konsumentombudsmannen spelföretaget Global Gaming då man ansåg att reklamen för deras speltjänst Ninja Casino var allt annat än måttfull. Det ska ha handlat om annonser där uttryck som till exempel "Här är klockrena vägen till guldet" och "Blixtsnabba utbetalningar" förekom. Nu har Patent- och marknadsdomstolen tagit beslut i fallet och även de anser att Ninja Casinos reklam inte kan ses som måttfull. I ett pressmeddelande säger rättens ordförande rådmannen Alexander Ramsay: "Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem" Domen från Patent- och marknadsdomstolen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen men huruvida så kommer att bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Ninja Casino blev tidigare i år av med sin spellicens på den svenska marknaden efter det att Spelinspektionen ansåg att det fanns stora brister i deras verksamhet. Då stängdes Ninja Casions tjänst ner i Sverige och det har den varit sedan dess. Tumnagel
83.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förbud mot spelreklam ska utredas
Utredning ska vara klar senast hösten 2020

Idag hade civilministern Ardalan Shekarabi kallat till presskonferens där det skulle redovisas hur regeringen ser på den omfattande reklamen för olika spelsajter som vi ständigt överröses av. Shekarabi besked var i korthet att reklam för speltjänster ska utredas av Spelmarknadsutredningen för att se om det kan finnas några åtgärder att vidta för att begränsa annonseringen av spel. Det skulle kunna handla om ett totalförbud för speltjänster i Sverige men det kan även handla om andra åtgärder. Det kan till exempel handla om liknande regler som gäller för reklam för tobak och alkohol där spelföretagen måste nämna de ekonomiska riskerna som deras tjänster innebär när de annonserar. Skulle utredarna komma fram till att det ska bli totalförbud för spelreklam så kan det eventuellt krävas en grundlagsändring. Senast den 1 oktober 2020 ska Spelmarknadsutredningen ha lämnat in förslag på åtgärder för spelreklam till regeringen. Tumnagel
103.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska spel stoppar sin reklam för nätkasinot
Efter kritik om sin massiva ökning

Sedan årsskiftet är det ok med annonser för spelbolagen vilket har varit ett populärt diskussionsämne. Många har reagerat på mängden reklam och civilministern Ardalan Shekarabi har krävt att spelbolagen sansar sig i sin marknadsföring. Den största ökningen av marknadsföringsslantar står däremot Svenska Spel för, ett bolag som staten som bekant driver. Under första kvartalet i år har man ökat sin marknadsföring med 146 procent enligt Dagens Media. Detta reagerade tre stycken spelbolags-vds i en debattartikel i DI i helgen. I den menade man dels att Svenska Spel är de som ökat mest men också att man får icke-annonsmärkt utrymme på bästa sändningstid för sina spel. Nu går Svenska Spel ut med att man slopar marknadsföringen för sina egna nätkasinon. Nu vill man även förbjuda reklam för nätkasinon. – Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätcasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätcasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätcasinoreklam, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel, till Resumé. Nätkasinon är bara en del av den verksamhet som spelbolagen sysslar med. Svenska Spel har inte sysslat med nätkasino innan årsskiftet och alltså ny på marknaden. Tumnagel
72.4°
+
Roger Åberg
0

Spelbolag näst största annonsören förra året
ICA fortfarande störst

ICA och Procter & Gamble brukar vara de ständiga ledarna av listan över sveriges största annonsörer. Förra året behöll ICA förstaplatsen (och var den enda som la över en miljard på annonsering), men Procter & Gamble blev nedknuffade till plats nummer tre. Istället placerade sig spelbolaget Kindred Group som två med 985 miljoner. Spelbolaget hamnade 2017 på nionde plats och har sedan dess dubblerat investeringen i annonser. Som jämförelse la Svenska Spel 562 miljoner och ATG 327 miljoner kronor på annonser under 2018. Två nya spelbolag hittade också in på topp 20-listan, Snabbare (357 miljoner) och Global gaming Malta (348 miljoner). Så om du känner att du såg mer spelreklam förra året än innan är det en helt korrekt observation. Elgiganten har lugnat ner sig lite under året och ramlat ner från en fjärde till en sjunde plats, men man investerar ändå imponerande 512 miljoner. Telia investerar 458 miljoner och Tre lägger tillsammans med dotterbolaget Hallon 700 miljoner kronor. (Inslaget ovan är från 26 november.) Tumnagel
20.2°
+
Roger Åberg
0

Här kan du stänga av dig från spel för pengar
Och direktmarknadsföring från spelbolagen

Sedan årsskiftet har marknaden för spel om pengar gjorts om och ett antal bolag är nu, förutom Svenska Spel då, licensierade för spel i Sverige. Om du spelar och vill sluta med det så finns det nu en tjänst som heter spelpaus.se. Den drivs av Spelinspektionen, tidigare Lotteriinspektionen, och skriver man upp sig på den får spelbolagen inte låta dig spela och de får heller inte marknadsföra sig direkt mot dig. Det betyder att adresserad marknadsföring hem, till mailen eller till telefonen inte är ok, men du slipper inte se spelreklam varken på nätet eller tv. Spelpaus är gratis och man kan välja perioden man vill vara avstängd på. Enligt uppgifter har över 4000 svenskar redan stängt av sig i registret. Tumnagel
62.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Konsten att göra speltrailers
NakeyJakey snackar spelreklam

Att göra speltrailers skiljer sig rätt mycket från att göra filmtrailers, då det inte är lika lätt att fånga känslan från ett helt spel i en 30 sekunder lång reklamsnutt. Men hur lyckas man göra trailer för spel egentligen? NakeyJakey har släppt en ny video där han pratar om just detta samt om hur reklamfilmer för spel sett ut under åren. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
2017

Stopp för reklam för utländska spelbolag
Äntligen?

Frågan om utländska spelbolag ska få annonsera i Sverige är en fråga som det har bråkats om i många år nu. På ena sidan står alla de bolag som tjänar pengar på annonserna, på andra sidan står Lotteriinspektionen. Men nu verkar det vara slutdiskuterat då Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat att svenska företag måste sluta att visa annonser för de utländska spelbolagen. – Vi tycker att Högsta förvaltningsdomstolens beslut är klargörande. Det innebär att Kammarättens dom kommer att vara vägledande, både för oss i våra kommande beslut och även för andra mål som ligger på vänt i olika instanser gällande otillåten spelreklam säger Camilla Rosenberg, Lotteriinspektionens generaldirektör. Det här slår så klart hårt mot dem som livnär sig på den här typen av reklam. Men beslutet gäller bara för svenska företag, exempelvis Kanal 5 som sänder från London berörs inte av beslutet. Företag som har spellicens i Sverige, som Svenska Spel, berörs inte heller. En rätt intressant tråd om spelberoende hittar ni på Reddit. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

Samsung bjuder på spelreklam via aviseringar
Snällt!

När du betalat 8000 surt förvärvade svenska riksdaler för en Samsung Galaxy S8 så kanske du känner att du inte ska behöva utsättas för diverse reklam i telefonen. Samsung har dock andra tankar när det kommer till sådant. S8-ägare har rapporterat om att telefonen levererar reklam om spel via Game Optimization Service. Känner du att du inte vill ha dessa "tips" så är det möjligt att stänga av grejerna. Detta är inte så enkelt, smidigt eller intuitivt som man skulle kunna tänka sig, utan du måste hoppa in i en annan apps inställningar för att stänga ner funktionen. För att göra detta behöver ni klicka er till Game Launcher, hoppa in i inställningar och sedan klicka ur "Receive Marketing Information". Därefter slipper du dessa aviseringar som du egentligen inte borde utsatts för från första början. Tumnagel
-4.7°
+
André Stray
0
2016

Tidningsutgivarna gillar inte förbud mot utländsk spelreklam
Tar strid för Expressen och Aftonbladet

I veckan som gick beslutade Förvaltningsrätten att Lotteriinspektionens förbud mot utländsk spelreklam gäller och att de båda tidningarna Expressen och Aftonbladet ej längre får göra reklam för utländska gambling-tjänster. Både Aftonbladet och Expressen kommer att överklaga den domen och får nu även stöd av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). I ett mejl kommenterar TU domen och skriver bland annat: "TU delar inte Förvaltningsrättens uppfattning. Högsta Domstolen har tidigare klargjort att främjandeförbudet strider mot EU-rätten. Domarna kommer därför att överklagas. TU:s uppfattning är, i avvaktan på detta, att främjandeförbudet i lotterilagstiftningen, strider mot EU-rätten och därför inte kan tillämpas." Enligt Förvaltningsrättens dom måste Expressen och Aftonbladet betala ett vite som kan uppgå till 45.000 per dag för varje dag som de fortsätter att köra reklam för utländska gambling- och casino-tjänster. Tumnagel
21.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fortsatt förbud för utländsk spelreklam
På Aftonbladet och Expressen

2013 bestämde Lotteriinspektionen att förbjuda all utländsk spelreklam på Aftonbladets och Expressens webbplatser. Detta på grund av främjande­förbudet som finns i den svenska Lotterilagen. Främjande­förbudet finns, bland annat, för att hindra främjandet av hasardspel som inte är från Sverige. Detta beslut överklagades så klart men efter många rättsliga turer så stod det nyligen klart att förvaltningsrätten står på Lotteriinspektionens sida. Det innebär att fortsatt reklam för utländska spelbolag kan kosta dessa mediegiganter 45 000 kronor i vite per dag. Expressens chefredaktör Thomas Mattson kommenterar beslutet för Dagens Media: "Denna långa process fortsätter nu med nya turer i rättssystemet, trots att vi tidigare till och med varit i både Högsta domstolen och Europadomstolen för att hävda rätten att få sprida kommersiella budskap i form av reklam för lagliga, börsnoterade och ofta svenskägda bolag som verkar inom EU." Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0
2015

45 minuter lång spelreklam från WH Smith
Varning för nostalgiöverdos

Längre reklamklipp från 1988 där den brittiska kedjan WH Smith visar vilka spel man hade i butikerna. Tumnagel
43.0°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Spelreklam med Robin Williams
Vi kommer ihåg en legend

I natt nåddes vi och resten av världen av det tragiska beskedet att skådespelaren Robin Williams hade avlidit. Förutom att ha medverkat i en lång rad storfilmer spelade även Williams in lite reklamfilmer då och då. Här är tre stycken reklamfilmer som Williams spelade in för Nintendo och deras spel Zelda på lite olika plattformar. Robin Williams dotter Zelda Williams medverkar även hon i filmerna. Tumnagel
58.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

ICA gör narr av spelreklam
Boooom!

En av de fånigaste reklamfilmerna i år är lätt den för Bet365 där en snubbe står i cyberspace och läser efter ett mycket underligt manus. Nu har genierna på reklambyrån King gjort en ny reklamfilm för ICA där man gör parodi på den och jag tycker allt att man lyckas riktigt bra! Tumnagel
191.2°
+
Roger Åberg
0
2012

Spelreklam var hårdare förr
Öppen konkurrens

Det fanns en gång i tiden då företagen inom spelbranschen var betydligt öppnare och mindre finkänsliga med sin konkurrens. Här har vi en gammal reklamfilm för spelet Donkey Kong Country, som uppenbarligen inte kom till Sega. Tumnagel
42.6°
+
Daniel Oden
0
2011

Harrison Ford spelar Uncharted
Spelreklam från Japan

I en japansk reklamfilm för Uncharted 3 har man tagit hjälp av Harrison Ford som spelade karaktären som troligen är den största inspirationen för Nathan Drake, Indiana Jones. Efter hoppet kan man hitta ett lite längre klipp från denna reklamfilm. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0
2007

32 roliga reklamfilmer
Allt från gamla Atari till PS3

TheGamerCollective har samlat ihop 32 stycken riktigt roliga spelreklamfilmer och lagt upp dem på sin hemsida. Det finns nog förhoppningsvis några som ni inte sett förr. Tumnagel
37.0°
+
Lars Lindroth
0

Spelreklam på stan
Final Fantasy på telefonkiosken

Gick förbi en telefonkiosk och såg en väldigt trevlig reklam där igår. Det var nämligen reklamaffischer för Final Fantasy XII som är uppsatta lite här och var runtom på stan. Final Fantasy XII släpptes till Playstation 2 i fredags och är verkligen ett av de bästa Final Fantasy-spelen någonsin. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

TechEBlog har letat upp några roliga reklamfilmer
Sådana som inte har något med respektive tillverkare att göra

TechEBlog har plöjt sig igenom en massa ickeofficiella spelreklamer. De fem bästa har de tillägnat en liten lista. Hoppa gärna över dit med länken nedan, och ta er en titt. Om ni inte har något bättre för er får ni gärna länka till några av era favoriter bland kommentarerna. Tumnagel
37.0°
+
Lars Lindroth
0