m

Valve uppdaterar Remote Play Together
Så man kan spela med folk som inte har Steam-konton

Valve har uppdaterat sin Remote Play Together-funktion på Steam så folk nu kan spela med sina vänner över nätet utan att de behöver ha något Stam-konto. Istället skickar man bara en länk till folk som man vill leka med och vipps är man igång. Den inbjudna spelaren måste dock ha Steam Link som ju finns tillgängligt på datorer och mobila enheter. Funktionen hittas i den senaste betaklienten av Steam. Just nu har man begränsat spelsessionerna till att man enbart kan bjuda in en spelare som inte har något Steam-konto men det får man väl anta ökar när funktionen lämnar betan. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att vara med och leka. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Nu kan alla testa Remote Play Together på Steam
Valve öppnar upp betatestet

Remote Play Together presenterades för några veckor sedan och nu har Valve börjat betatesta funktionen ordentligt. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att joina äventyret. För att få igång Remote Play Together behöver du bara öppna Steam, klicka dig till beta-inställningar och gå med i betatestet. Efter lite uppdatering och omstart ska funktionen vara tillgänglig och det är möjligt att bjuda in vänner för spelsessioner. Ovan har ni lite gameplay-trailer för Gang Beasts, vilket är ett av spelen som går att lira med nära och kära via Remote Play Together. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0
2018

GTA V är lönsammaste spelet i historien
Har dragit in sex miljarder dollar

GTA V släpptes 2013 och har sedan dess sålts i 90 miljoner exemplar. Det gör att man har dragit in i runda slängar 6 miljarder dollar och enligt Marketwatch ska det vara rekord, i alla fall sett till en specifik speltitel. Själva spelet har ju inte förändrats men hårdvaran det spelas på har minst sagt utvecklats. I videon ovan kan ni se hur det ser ut på en Xbox 360 och en riktigt fet PC Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0
2017

Spelfeber 54
Vi pratar årets hitintills bästa spel

I det femtiofjärde avsnittet av Spelfeber pratar Frode, Emmy och André lite om The Elder Scrolls: Legends och det man råkade missa att prata om under förra avsnittet. De diskuterar även vilka spel som varit bäst i år och vilka spel de ser mest fram emot under 2017. Veckans sidonotis är att Bushido Blade tydligen var en speltitel som var svår att komma ihåg denna vecka. Tydligen var det också svårt att komma ihåg att Wolfenstein: The New Colossus är ett spel att se fram emot i år. Podden går utmärkt att lyssna på direkt här ovan eller i acast-appen (finns gratis för iOS och Android) men även som vanlig podd antingen via iTunes eller via din vanliga poddspelare (sök efter Feberpodden). Vill ni hellre ladda ner podden i MP3-format så kan ni göra det här: Spelfeber 54 i MP3-format. Vill du hellre köra med en vanlig RSS är adressen http://rss.acast.com/feber. Musik av Visager / CC BY Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Evolve-studion jobbar på nytt "banbrytande" spel
Turtle Rock söker folk till helt ny speltitel

Studion Turtle Rock, som ligger bakom förstapersonsskjutaren Evolve, är på gång med en ny speltitel och enligt jobbannonsen där de söker en Animation Programmer handlar det om något banbrytande. "We are searching for an exceptional programmer to help us in developing unique and stunning characters for an unannounced, cutting edge game targeting next generation hardware. Join us and be a part of an incredible studio and project!" Nu vet vi inte vad det handlar om för sorts spel, men gissningsvis är det någon sorts shooter med tanke på vilka spel studion jobbat med tidigare. Är du sugen på att söka själv hittar du annonsen via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Emmy Zettergren
0

Bioware avslöjade nytt spel på GDC via t-shirt
Men ingen såg den

Under GDC avslöjade Bioware ett nytt spel, men på ett sätt som ingen väntat sig och som ingen heller uppmärksammade. Det var nämligen Alistair McNally, senior director of creative hos Bioware, som gick runt med information om det nya spelet på sin t-shirt och han meddelade lite förnöjt på Twitter för några dagar sedan att ingen verkade ha uppmärksammat det. Nu är det många på nätet som letar efter bilder på Alistair och hoppas att någon lyckats fånga hans tröja på bild. Än så länge verkar ingen ha lyckats. Tumnagel
51.7°
+
Emmy Zettergren
0

The Division slår fler rekord
Snabbast säljande nya speltiteln på marknaden

Nylanserade The Division fortsätter att slå försäljningsrekord. Spelet började med att vara det bäst säljande Ubisoftspelet baserat på siffrorna för det första dygnet. På fem dagar har spelet nu genererat intäkter på 330 miljoner dollar över hela världen från digitala och fysiska kopior och det innebär att The Division även är den bäst säljande nya speltiteln i världen inom den tidsramen. Tidigare rekordhållaren Destiny från Activision drog på samma tid in 325 miljoner dollar. Ubisoft meddelar även att de under lanseringsperioden som mest har haft 1,2 miljoner samtidiga spelare och att spelarna sammanlagt lagt ner över 100 miljoner timmar på spelet. Även dessa siffror är de bästa för Ubisoft någonsin. Utöver det här är The Division också den största spellanseringen i England för det första kvartalet i år. Vi håller på att testa spelet för fullt på redaktionen och återkommer snart med intryck. Tumnagel
59.0°
+
Emmy Zettergren
0

Chrono är en ny spelaffär med ett udda upplägg
Säljer endast en specifik speltitel om dagen

Ett tajt samarbete med välkända bloggare, youtubare och twitchanvändare är grunden i konceptet bakom den nya spelaffären Chrono som dessutom har en udda affärsstrategi. De ska nämligen endast sälja en enda speltitel per dag. Tanken är att ikoner som skriver om spel eller strömmar spelsessioner ska pusha för dagens spel och på så sätt driva trafik till Chrono. I sin tur får spelikonerna ta del av intäkterna från försäljningen av spelen. Än så länge har Chrono sålt spel som The Banner of Saga från 2014 och Broforce som släpptes förra året. Dagens spel är det svenskutvecklade Warhammer: The End Times Vermintide. Tumnagel
40.1°
+
Emmy Zettergren
0

Bioware verkar vara på gång med helt ny speltitel
The Old Republic-studion söker fler anställda

Bioware Austin, som jobbar med Star Wars: The Old Republic, har i en jobbannons meddelat att de söker efter nya medarbetare och det intressanta i annonsen är jobbet ska vara kopplat till en helt ny speltitel. “This role will direct a team of software engineers to create the backend systems that will drive online play for this exciting new game. Experience developing PC or console games with significant online elements is a strong plus. Experience with current cloud-based computing solutions and technology is beneficial.” Frågan är om det nya spelet nu utvecklas hos just Bioware Austin eller om den som får tjänsten ska hjälpa någon av Biowares andra studior och att det rör sig om samma nya spel som redan antas utvecklas av Bioware Edmonton. Vi hoppas att det hela klarnar framöver, kanske redan till E3. Tumnagel
50.6°
+
Emmy Zettergren
0

Skate 4 dyker upp på australiensisk sida
EA verkar ha hört fansens böner

Om du följer EA på Instagram så har du troligtvis inte missat att i bildernas kommentarsfält nämns endast en speltitel, nämligen Skate 4. EA har inte släppt ett Skate-spel sedan maj 2010, vilket spelseriens fans anser vara oacceptabelt. Men nu verkar det dock som att det fjärde spelet är på ingång då spelet dykt upp på en australiensisk spelsajt. Spelet togs bort från sidan illa kvickt, men innan dess hann någon ta kort på sidan med sin mobiltelefon och en Reddit-användare lyckades spara ner omslagsbilden. På sidan kunde man se att spelet ska släppas 23 augusti i år och att man kommer få med ett exemplar av Skate 3 om man köper spelet. Vi tar dock detta med en nypa salt, men efter skräpspelet Tony Hawks Pro Skater 5 släpptes så känns det som att vi behöver ett riktigt bra skateboard-spel. Tumnagel
55.7°
+
André Stray
0
2015

Worms-serien har sålt i 70 miljoner exemplar
Team 17 släpper en del fakta inför 25-årsjubileum

Spelföretaget Team 17 som grundades år 1990 kommer den 7 december att hålla ett tjugofemårsjubileum och i och med det har de släppt en del information om företaget och dess spel. Bland annat får vi veta att företaget släppt 34 unika speltitlar där de är mest kända för Worms och Alien Breed (Worms räknas som en speltitel). Worms-serien har i sin tur sålts i 70 miljoner exemplar. En annan rolig fakta är att spelare hade så svårt att klara av Amigaklassikern Project X, och inte kom förbi bana två och tre, att Team 17 släppte en fuskläge för att göra det enklare för spelarna. Fusk hittar man också i Alien Breed som innehåller 87 fusk och hemligheter dolda i spelet. Dessutom togs prototypen för Worm fram på en miniräknare under en matematiklektion. Någon hade uppenbarligen tråkigt på lektionerna vilket inte verkar vara en dålig sak i alla sammanhang. Grattis i förskott på 25-årsdagen säger vi till Team 17 och fler fakta hittar ni via länken nedan. Tumnagel
51.4°
+
Emmy Zettergren
0

Bloodborne uppdaterat
Snabbare laddningstider

Bloodborne är ett helt fantastiskt bra spel men något som många har klagat på är laddningstiderna som man får stå ut med när man dör eller byter omgivning. Men nyligen släppte From Software en uppdatering för spelet som, enligt dem själva, skall minska laddningstiden med 5-15 sekunder beroende på vilken del av spelet man är. Laddningsskärmen visar nu även information om spelets olika föremål istället för speltiteln. En komplett lista på allt som denna uppdatering medför kan hittas via länken nedan. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0

Sony hintar om en uppföljare till Metal Gear Rising: Revengeance
En 2:a i samma typsnitt

Under Taipai Game show verkar det som att Sony hintade om en uppföljare till Metal Gear Rising: Revengeance, genom att visa en tvåa i samma typsnitt som spelets titel är skriven i. Hideo Kojima var närvarande i showen, vilket ger hinten en extra puff. Ovan kan ni se tvåan och i bild nummer två ser ni speltiteln. Visst liknar det ändå, eller vad tycker ni? Tumnagel
40.7°
+
Fenjima Manrique
0
2013

Just Dance 2014 dyker upp
Föga förvånande

Föga förvånande så verkar det som att det kommer ett nytt Just Dance. På Xbox Marketplace har speltiteln Just Dance 2014 dykt upp tillsamman med lite information och ett gäng bilder. Spelet verkar komma till Xbox 360 och Xbox One men förmodligen dyker det upp på fler plattformar då de tidigare spelen gjort det. “The latest opus of the Just Dance franchise will make you dance even more and will be once again the ultimate casual rendezvous of the year. This new opus will be even more social as you will be able to connect and dance with players from all over the world and share a unique dancing experience with them. It becomes the party expert and features today iconic pop culture references. New modes will be available, letting you and your friends experience parties the way only Just Dance knows how.” Förmodligen får vi höra med om detta på Ubisofts presskonferens idag. Tumnagel
34.9°
+
Peter Tjärndal
0
2012

Pokémon Conquest bekräftat för USA
Släpps 18:e juni

I Japan finns ett spel till DS som heter Pokémon and Nobunagax27s Ambition. Detta spel har nu bekräftats för USA, där speltiteln byter namn till Pokémon Conquest. Releasedatumet blir den 18:e juni i år. Ännu har Nintendo inte bekräftat ett europeisk lanseringsdatum men jag skulle tippa på att det blir ungefär under samma tidsperiod även för oss svenskar. Tumnagel
37.9°
+
Peter Tjärndal
0

Förhandstitt Det nya SSX-spelet
Åka bräda

EA bjöd in till ett pressevent i Oslo för deras kommande snowboard-spel SSX och självklart var SpelFeber (Peter) på plats för att få en förhandstitt på vad denna speltitel kommer att erbjuda. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av spelet innan jag satte mina händer på handkontrollen. Jag hade inte spelat något av de tidigare SSX-spelen, men nu efter cirka två timmars speltid har jag i alla fall fått lite mer kött på benen. Självklart räcker inte det för att kunna sätta ett slutgiltigt betyg, men jag ska i alla fall ge er mina första intryck av spelet. I början fick jag gå igenom en tutorial för att jag skulle lära sig vad de olika knapparna på handkontrollen gjorde. Med vänster styrspak styrde man gubben (eller gumman), och den högra spaken gjorde att man hoppade och utförde olika tricks. Styrningen fungerade förvånansvärt bra och redan efter någon minut satt kontrollen som den skulle och det kändes som om jag inte gjort någonting annat i hela mitt liv än att åka virtuell bräda. Men det är som man brukar säga, "lätt att lära, svårt att bemästra" och redan efter några få banor in i spelet märkte jag att svårighetsgraden steg betydligt. Jag fick möjlighet att spela tre olika typer av banor, ”Race It”, ”Suvive It” och ”Trick It”. Race It var ett helt vanligt race. Den person som först nådde ner till botten av berget vann. Det fanns mängder av vägar ner, alla ledde de mot målet så man kunde inte köra vilse. Jag skulle vilja likna det med Sonic-spelen - det går ilsnabbt, finns mängder av vägar att ta men man kommer alltid i mål oavsett hur man spelar. Vissa vägar var naturligtvis snabbare än andra och det gällde då att hitta den snabbaste. Oftast gick det snabbare att åka på snön, men om man hoppade och gjorde tricks så laddade man upp en boostmätare som gjorde att man kunde åka i turbofart, så det gällde att hitta en balans mellan att åka slätt på marken och att trixa. Survive It är precis som det låter. Överlev diverse faror såsom laviner eller jordskred och ta dig i mål längst ner i backen. I den banan jag spelade fanns med massa livsfarliga stup precis överallt och det var väldigt lätt att slinta med snowboarden och trilla ner i dem. Jag trillade ner massor av gånger. Som tur är fanns det ett tillbakaspolingssystem så att du kunde göra om hoppet ifall du skulle missa. Det var väldigt användbart under dessa banor. I efterhand fick jag förklarat för mig att jag kunde ha använt en flygdräkt (en sån där som flygekorrar har), men det fattade jag inte då. Troligtvis skulle jag klarat mig bättre om jag använt den. I Trick It skulle man trixa så mycket som möjligt. Här var det inte tiden som var det viktigaste utan istället skulle man göra så många och så snygga tricks som möjligt. Gärna i komination med varandra för att biffa upp poängtalet rejält. Just det här spelläget var väldigt kul och det var fantastiskt enkelt att sätta tricksen. Kontrollen kändes dessutom hela tiden väldigt följsam så för den som är nybörjare tror jag det är väldigt enkelt att sätta sig in i. Fast ska man blir riktigt pro får man nog ändå lägga ner en hel del tid på träning. Ett stort plus var att det hela tiden fanns ett skönt flow och att spelet i princip aldrig stannade upp. Om man missade ett trick och ramlade så var man blixtsnabbt uppe på benen igen för att inte tappa tempot i spelet. Eftersom spelet inte har släppts ännu så fanns det inte någon möjlighet att testa onlineläget, men jag kan berätta lite grann ändå om hur det hela kommer att fungera. Det finns någonting som kallas ”Global Events”. Istället för en vanlig lobby där du sitter och väntar på spelare så hoppar du direkt in ett ständigt pågående "Global Event". Du kan hoppa in och ut när som helst och dina tider och poäng registreras så att du kan jämföra dem med dina polare. Det går också att begränsa dessa events så att du bara tävlar mot dina vänner. SSX innehåller också ”Ridernet” som bygger på Autolog-funktionaliteten som fanns med i Need For Speed: Hot Pursuit. Med hjälp av Ridernet ser man var ens vänner befinner sig i spelvärlden, man får rekommendationer på race att köra och vilka vänner man borde tävla emot, med mera. Jag har som sagt inte spelet något av de tidigare spelen så jag har lite svårt att beskriva hur det kändes att spela det här jämfört med de tidigare delarna. Men jag har ju sett hur de tidigare delarna ser ut och det verkar som att detta nya SSX går åt det mer realistiska hållet, inte i trixandet då, det är fortfarande helt galet, men i bandesignen. Banorna är modellerade efter riktiga berg och jag såg inte särskilt mycket av de mest galna banorna från de tidigare spelen. Kanske någonting som de mest inbitna SSX-rävarna kommer sakna, men jag tyckte ändå att det kändes bra och det fanns fortfarande gott om rails och hopp som man kunde trixa på. Summa summarum, det känns som ett riktigt trevligt spel. Lätt för nybörjare som mig att sätta sig in i, väldigt snabbt och lättstyrt och det verkar innehålla mycket trevligheter för den som vill utforska allting. Tumnagel
40.1°
+
Peter Tjärndal
0
2011

Rayman: Origins säljer dåligt
En månad, 50000 ex

Det har kommit ut lite siffror för den amerikanska spelförsäljningen från den gångna månaden och den visar väldigt bistra siffror för Rayman: Origins. Ynka 50000 exemplar lyckades denna makalöst vackra speltitel att sälja under fyra veckor. Nu hade spelet väldigt hård konkurrens från riktigt stora giganter såsom Skyrim, Call of Duty, Battlefield 3 och Zelda med mera, men det känns ändå väldigt lågt. Spelet har inte alls fått mycket marknadsföring. När jag skulle köpa mitt ex av Rayman: Origins fanns det enbart ett enda exemplar av det till Playstation 3. Inte konstigt att det säljer dåligt då. Spelet förtjänar verkligen att sälja bra mycket mer. Och det är inte bara den snygga designen som gör spelet utan det är faktiskt också ett riktigt bra plattformsspel, snygga animationer och trevlig musik. Så öppna plånkan, vandra till närmaste butik och köp dig ett eget exemplar av spelet. Åtminstone för att visa att plattformsgenrern fortfarande lever och för att visa att vi gamers fortfarande bryr oss om bra design och inte bara om teknisk prestanda. Du kommer inte att ångra dig! Tumnagel
38.5°
+
Peter Tjärndal
0

Razer visar motion controller för PC
Utvecklas specifikt för Portal 2 just nu

Razer har under CES 2011 visat upp en ny typ av kontroll till PC, vilken man mest förknippar med konsoler annars. Det är nämligen en motion controller som drivs på ett lite annorlunda sätt. Kontrollen, kallad Hydra av Razer, består av två separata delar som du håller i varje hand, lite liknande nunchuck, men rörelserna känns inte av med någon kamera utan av en sensor som genererar ett elektromagnetiskt fält som du ställer på skrivbordet. Genom att flytta kontrollerna genom fältet så känner sensorn av detta och det ska tydligen ge väldigt precisa rörelser i spel. Det ska dessutom inte kräva att man måste stå en bit ifrån sensorn för att det ska fungera bra. Teknologin utvecklas av ett företag som heter SixSense och under CES-mässan kördes ett exklusivt demo tillsammans med Portal 2. Razer sade också att Valve planerar att släppa specifika banor till Portal 2, vilka ska säljas tillsammans med Hydra. Det verkar dock inte finns stöd i så många andra spel just nu och den enda speltiteln som näms är Left 4 Dead. Tumnagel
37.6°
+
Samuel Paulsson
0
2008

Futuremark vill använda Pwnage
Har ansökt om varumärkesskydd

Finska Futuremark ansökt om att varumärkesskydda ordet "Pwnage". Ansökan ligger nu hos US Trademark Office och väntar på att få behandlas. Tydligen ska ordet kopplas till “computer game software and computer game programs enabling users to play games with mobile phones and personal digital assistants” och “online computer games provided via network between communications networks and computers”. Det borde innebära att ordet ska användas som speltitel eller möjligen ingå i en slogan av något slag. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0
2007

Första test av World in Conflict
WoC är visst snyggt

Metro Teknik har förtestat World in conflict. Ett av årets största svenska speltitelar som släpps i höst. "Oj oj vad snygg det är. Det fullkomligt vimlar av soldater på skärmen, missiler flyger åt alla håll, allt går att skjuta sönder, röken ser obehagligt äkta ut och helt plötsligt blir skärmen kritvit. En atombomb har förvandlat mina stridsvagnar till metallskrot och det ser så vackert ut." Läs hela förtitten här. Tumnagel
37.2°
+
bronsapan
0