m

EA utsatta för hackerattack
Källkod till FIFA-spel, Frostbite och annat stulet

Den stora spelutvecklaren EA har drabbats av ett datorintrång. Vid intrånget uppges det att företaget blivit av med källkoden till spel som FIFA 21 och FIFA 22 samt Frostbite, spelmotorn som används i bland annat FIFA-, Madden- och Battlefield-spelen. Enligt EA handlar det inte om en ransomware-attack. Istället verkar den eller de som ligger bakom intrånget nu sikta på att sälja källkoden på den svarta marknaden. Enligt ett inlägg i ett hackerforum ska de obehöriga ha kommit över runt 780GB data från EA. Förutom källkod till spel och Frostbite ska den stulna datan även inkluderat diverse utvecklingsverktyg som EA använder. EA säger i ett uttalande att ingen spelardata försvunnit vid intrånget. Här nedan hittas hela uttalandet från EA till Motherboard: "We are investigating a recent incident of intrusion into our network where a limited amount of game source code and related tools were stolen. No player data was accessed, and we have no reason to believe there is any risk to player privacy. Following the incident, we’ve already made security improvements and do not expect an impact on our games or our business. We are actively working with law enforcement officials and other experts as part of this ongoing criminal investigation." Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Embracer satsar på att bevara spel
Startar ordentligt spelarkiv

Karlstad-baserade Embracer Group blickar inte bara framåt och köper upp spelutvecklare till höger och vänster, utan de blickar även bakåt i tiden. Embracer-chefen Lars Wingefors har bestämt sig för att företaget ska fokusera lite mer på arkivering av spel och har redan samlat på sig 50.000 olika spel, konsoler och andra spelrelaterade tillbehör. Planen är att kunna visa upp delar av samlingen i en permanent utställning i Karlstad I samband med den nya arkiveringssatsningen har Embracer börjat söka folk som vill jobba med detta och i skrivande stund söker de tre personer som för att tillsätta tjänsterna operativ chef, spelarkivist samt logistikchef. Mer info om tjänsterna hittar ni via länken här nere till höger. Tumnagel
53.5°
+
André Stray
0

I dag släpps svenska Mad Skills Motocross 3
Heja Umeå!

Den Umeåbaserade spelutvecklaren Turborilla lanserar i dag mobilspelet Mad Skills Motocross 3 till både iOS och Android. Detta tredje spel i Mad Skills Motocros-serien ska erbjuda en förbättrad spelupplevelse, uppgraderad 3D-grafik, regelbundna online-tävlingar, verklighetstrogna motorcyklar, massor med delar som kan uppgraderas och ett oändligt antal valmöjligheter för att anpassa din åkare samt motorcykel. Utvecklarna ska ha konsulterat både spelseriens spelare men också professionella motocrossförare under spelets utveckling. En animerad trailer för spelet kan beskådas ovan och lite gameplay kan hittas nedan. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0

Game Chest vill bli spelvärldens Netflix och Spotify
Game Pass eller PlayStation Now typ

Game Chest är ett svenskt företag som hoppas kunna lansera en abonnemangsbaserad games-on-demand-lösning. Game Chests mål är dock ganska ambitiöst då de vill vara synonymt med framtidens spelplattform på samma sätt som Spotify och Netflix har blivit för sina respektive motsvarigheter. Game Chest Groups VD, Robin Bäcklund, hade detta att säga om Game Chest: "Jag är övertygad om att Game Chest kan revolutionera spelindustrin. Det är även på tiden att branschen följer och anpassar sig till de konsumtionsmönster som finns på marknaden i de andra nöjesbranscherna. I dagsläget släpps det tusentals nya spel på en daglig basis och en framtid där konsumenterna måste betala för vardera produkt är ej skalbart." Tjänsten är fortfarande under utveckling och kommer att genomgå flertal faser innan den kan lanseras. Första fasen är utveckling samt integration, andra fasen består av bilda partneravtal med utgivare och sista fasen är då lanseringsfasen. Tekniken ska fungera så att spelutvecklare och utgivare har möjligheten att genom Game Chests API synka sin egen autentisering. Det skulle innebära att nästintill samtliga spel på marknaden i dag kan integreras mot Game Chests plattform. Om nu utvecklare och utgivare nappar på detta återstår att se. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ger större bit av intäkterna till spelutvecklare till PC
88 procent av intäkterna ska gå till utvecklarna

Microsoft har meddelat att de kommer göra lite ändringar i intäktsfördelningen på Xbox-plattformen på PC. Tidigare har utvecklare som släppt spel via Microsofts spelplattform fått 70 procent av intäkterna, men nu har Microsoft meddelat att man från och med 1 augusti kommer ändra detta så att utvecklare i stället får 88 procent. Detta kommer göra Microsofts spelplattform på PC lite mer lockande att släppa spel på då det finns möjlighet att tjäna mer pengar. Steam, till exempel, tar fortfarande 30 procent av intäkterna, om inte spelförsäljningen går över 1 miljon dollar och nyligen gjordes det en undersökning bland spelutvecklare där 73 procent av de som deltog ansåg att Steams 70/30-split var orättvis och att en 85/15-split var mer rimlig. Vidare menar Microsoft att de i framtiden kommer satsa mer på PC-plattformen och har bland annat meddelat att kommande Halo Infinity kommer inte bara ha crossplay-stöd, utan även cross-progression, vilket betyder att du kan hoppa mellan PC och konsol utan att förlora dina framgångar. Tumnagel
59.5°
+
André Stray
0

It Takes Two säljer bra
Tydligen många som var sugna på co-op

Den svenska spelutvecklaren Hazelight meddelade förra veckan att deras senaste spel, It Takes Two, har sålt mer än en miljon exemplar. Spelet släpptes bara för någon månad sedan så det är ju fint att så många var sugna på detta co-op-spel. Tumnagel
59.4°
+
Frode Wikesjö
0

Uppdaterad Stadia-utvecklare kan inte fixa Journey to the Savage Planet
Spelare får leva med buggig version

Google har som känt lagt ner all intern utveckling av spel till Stadia. Detta är förstås tråkigt då vi inte kommer få några nya spel som utvecklats för Stadia från Google själva, men det har även satt lite käppar i hjulet för Stadia-spel som inte längre kommer få något stöd. Journey to the Savage Planet är en av dessa titlar. Studion bakom spelet köptes upp av Google i slutet av 2019 och nyligen släpptes Journey to the Savage Planet gratis till Stadia Pro-prenumeranter. Spelet är dock inte felfritt och spelare rapporterar om buggar som frekventa kraschar och att spelet hänger sig. Spelare har vänt sig till spelets distributör i hopp om supporthjälp, men problemen verkar inte gå att lösa då spelets numera ägs av Google, som inte längre har några spelutvecklare som kan lösa problemet. Huruvida Journey to the Savage Planet kommer fixas återstår att se. Uppdatering: Nu är det fixat! Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Microsoft startar initiativ för att göra spel mer lättillgängliga
Folk med funktionsnedsättning får vara med och bedöma

Spel är ett trevligt tidsfördriv och ju fler som kan spela, desto roligare blir det. Microsoft har den senaste tiden varit riktigt duktiga med att erbjuda alternativ för spelare med funktionsnedsättning, bland annat genom att släppa kontrollen Adaptive Controller som användaren kan konfigurera fritt med andra komponenter för att underlätta spelande. Nu har Microsoft startat ett nytt initiativ som ska hjälpa spelutvecklare att göra sina spel mer lättspelade för folk med funktionsnedsättning. Kort sagt går initiativet ut på att utvecklare får skicka in sina spel för test för att sedan få feedback om hur spelet är att spela för folk med funktionsnedsättning och vad som kan förbättras i spelet. Bonusvideo nedan från Game Makerx27s Toolkit där det pratas om hur förra årets spel var lämpade för spelare med funktionsnedsättning. Tumnagel
51.3°
+
André Stray
0

Bloober Team har fått tillbaka kostnaden för The Medium
Snabba puckar!

Bloober Teams nya spel The Medium släpptes i torsdags och det verkar som att rätt många har lagt vantarna på spelet, trots att man kan lira det utan extra kostnad om man är Game Pass-prenumerant. Enligt Money.pl ska den polska spelutvecklaren sålt så pass många exemplar av The Medium att de täckt kostnaden för utvecklingen av spelet, vilket är rätt imponerande. The Medium finns tillgängligt till Xbox Series X/S och PC. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
2020

DeepMinds AI MuZero kan lära sig att spela flera olika spel
Kan anpassa sitt spelande så att det liknar hur en människa spelar

Googles AI-företag DeepMind har presenterat ännu en artificiell intelligens som är specialiserad på att kunna spela, och ofta dominera, i olika slags spel. 2016 presenterade företaget sin AI AlphaGo som kunde slå världens bästa mänskliga Go-spelare och två år senare visade man upp AlphaZero, en AI som kunde spela både Go, Schack och det japanska "schack"-spelet Shogi. Nu har DeepMind presenterat sin senaste AI MuZero som förutom att kunna spela Go, Schack och Shogi även kan lära sig att spela klassiska datorspel från spelutvecklaren Atari. Den största nyheten med med MuZero jämfört med sina föregångare är dock inte att den klarar av att spela datorspel. Istället ska det vara att AI:n kan spela dessa spel utan att ha fått instruktioner om hur spelen ska spelas . Det innebär att den kan ta beslut under spelets gång som mer liknar hur en människa skulle resonerat när de spelar de olika spelen. För att åstadkomma det hela så använder MuZero sig av en teknik som kan avgöra hur sannolikt något är genom att ta med tre faktorer för att bestämma hur den ska handla. Först hur dess senaste beslut påverkade spelet, sedan var den befinner sig i spelet nu och till sist vilket som sannolikt är det bästa beslutet att ta här näst, ungefär som en människa antagligen resonerar när den spelar olika spel. Det här ska ha lett till att MuZero ska vara den bästa algoritmen DeepMind än så länge utvecklat som skulle kunna användas för att lösa en mängd olika uppgifter en AI kan ställas inför, så kallad "general-purpose AI". Detta kan visa sig användbart inför utvecklingen av framtida robotar och annat som ska kunna ta beslut som liknar hur vi människor tar beslut om olika saker. DeepMind skriver i ett blogginlägg för att illustrera detta: "For example, if we see dark clouds forming, we might predict it will rain and decide to take an umbrella with us before we venture out. Humans learn this ability quickly and can generalise to new scenarios, a trait we would also like our algorithms to have. [...] Instead of trying to model the entire environment, MuZero just models aspects that are important to the agent’s decision-making process. After all, knowing an umbrella will keep you dry is more useful to know than modelling the pattern of raindrops in the air." Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Om spelutvecklare gjorde pussel
Lite eftermiddagstrams

Här har ni en video som kanske kommer få er att fnissa, alternativt hastigt blåsa luft ur näsan. God jul! Tumnagel
47.5°
+
André Stray
0

Nu finns Spotify på Epic Games Store
Ser ut som om Epics appbutik ska satsa på mer än spel

Igår meddelade spelutvecklaren Epic att det är möjligt att ladda hem Spotify-appen via Epics appbutik Epic Games Store. Det här verkar innebär att Epic planerar att erbjuda annat än spel via sin appbutik framöver. Epic Games Store lanserades så sent som 2018 men har blivit en förhållandevis populär butik att ladda hem spel ifrån. Detta har bland annat berott på att Epic Games Store har haft exklusiva spel och generösare erbjudanden än den största konkurrenten Steam. I början av året hade Epic Games Store över 100 miljoner registrerade användare men hur många de har idag är okänt. Epic är även inblandade i en juridisk tvist med Apple då man anser att Apple borde släppa in andra appbutiker än Apples egna App Store på iOS. Detta är något man bland annat vill för att kunna slippa betala App Stores avgifter för köp av appar och köp inuti appar. Även Spotify har ställt sig kritiska till Apples avgifter i App Store och kanske det är därför man nu valt att även distribuera sin app via Epic Games Store. Huruvida även andra företag som inte pysslar med spel kommer att börja distribuera sina appar via Epic Games Store återstår att se. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Testa hur det är att äga PS5 med PS5 Simulator
Perfekt om du inte får ett exemplar på torsdag

Förhoppningsvis kommer många av er som förbokat Playstation 5 från diverse återförsäljare få era nya spelkonsoler på torsdag, men läget ser rätt brunt ut om man inte varit ute i god tid. Läget såg även brunt ut för spelutvecklaren Alex Grade så han tog saken i egna händer för att ta fram en simulator som möjligtvis kan stilla PS5-hungern en aning. I PS5 Simulator får vi packa upp konsolen, rigga med usel kabelhantering och kasta runt kontrollen med realistisk fysik. Precis som i verkligheten. För övrigt verkar det som att flera återförsäljare kommer få fler exemplar av PS5 att sälja på torsdag. Bland annat har Elgiganten meddelat att de kommer kränga fler exemplar av konsolen och via deras Instagram kan potentiella PS5-köpare få reda på vilka tider som gäller för försäljning. PS5 Simulator hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Spider-Man: Miles Morales har ett grymt fotoläge
Om man nu går igång på sådant

Det här med att ta bilder i spel har ju blivit allt mer populärt på senare tid. Spelutvecklare lägger numera också mer resurser på att utveckla mer avancerade fotolägen så folk kan manipulera bilderna så de blir precis som folk vill ha dem. Spider-Man: Miles Morales har till exempel ett riktigt coolt fotoläge och en trailer för det kan beskådas ovan. Via länken nedan kan man också hitta några bilder som folk har tagit i spelet. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Take-Two vill köpa Codemasters
För en sisådär dryga åtta miljarder kronor

Take-Two Interactive (2K, Rockstar Games) har siktet inställt på att köpa spelutvecklaren Codemasters som numera sannolikt är mest kända för sina bilspel så som F1 och Dirt. Budet som de vill lägga sägs ligga på 973,8 miljoner dollar vilket är nästan 8,5 miljarder kronor. Take-Two Interactive har till den 4 december på sig att göra budet på Codemasters officiellt. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Fortnite får next gen-uppdatering
4K/60fps i split screen

Next gen är snart här! 10 november släpps Xbox Series X och 19 november kommer Playstation 5 dyka upp i butiker, ish. Flera spelutvecklare har redan levererat next gen-relaterade nyheter till sina spel och nu har Epic Games berättat hur läget ser ut med Fortnite. Och inte helt oväntat kommer det populära spelet få en ordentlig uppdatering som gör att spelet drar nytta av konsolernas kraft. Kort och gott kommer både Series X- och PS5-versionerna av spelet erbjuda 4K-upplösning i 60fps, även när man lirar split screen. Utöver det kommer växtlighet i spelet vara mer dynamiskt och reagera på vad som händer och sker i matcherna. PS5-versionen kommer få lite extra flådigheter som att dra nytta av den nya haptiska feedbacken i triggerknapparna på Dualsense samt möjlighet att hoppa in en spellobby direkt från konsolens startmeny. Fortnite-uppdateringen kommer vara tillgänglig när konsolerna blir tillgängliga. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Pokémon Go lanserar ny AR-funktion
En funktion som antagligen Niantic tjänar mest på

Spelutvecklaren Niantic introducerar nu en funktion som man kallar för "AR Mapping" i sitt populära mobilspel Pokémon Go. "AR Mapping" är en typ av uppdrag som är knutna till de så kallade "pokestops" som finns i spelet. Får spelaren ett sådant uppdrag efter att ha snurrat på ett pokéstop så krävs det att användaren kör spelet i augmented reality-läget för att lösa uppdraget. Funktionen kommer att bli tillgänglig för de spelare som nått Level 20 eller högre i spelet men kommer inte att bli tillgänglig för spelare under 13 år. Niantic skriver om AR Mapping i Pokémon Go: "Certain PokéStops will have a special design indicating that you’ll receive an AR Mapping task when you spin them! The task will require you to complete an action either at the PokéStop where you received the task or at another PokéStop within a certain radius. Complete the task by heading on over to the AR scanning screen and exploring the area around you. This task will count as your daily Field Research task." Det ska observeras att det inte alls är omöjligt att Niantic använder den här funktionen för att få in videoklipp som ytterligare kan bygga upp deras AR-värld så att detta kan användas i andra av Niantic och deras partners spel eller andra AR-grejer i framtiden. Läser man den detaljerade informationen om Pokestop Scanning så låter det som om det hela är anpassat för annat än bara en rolig funktion i Pokémon Go. Där står bland annat: "Pokémon GO Trainers record a stream of images of PokéStops or Gyms and provide related information to Niantic, including the time and location of the recording, how your phone moved while you were recording, and some general characteristics of your device." Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spider-Mans creative director får mordhot efter skådisbyte
Folk behöver tagga ner

Är man ens en riktig gamer om man inte mordhotar folk som skapat ens favoritspel? Detta smått osköna beteende dyker upp titt som tätt när spelutvecklare tar beslut om sina spel och det hände även nyligen när Insomniac visade upp den nya karaktärsmodellen av Peter Parker som kommer använde i PS5-versionen av Marvelx27s Spider-Man. I originalversionen var det John Bubniak som fick stå modell och med nya releasen har man designat Parker efter Ben Jordan, vilket enligt Insomniac gjordes för att leverera en bättre ansiktsmodell som passar röstskådespelaren Yuri Loventhals inspelningar. Detta var tydligen något som var över gränsen och vissa "fans" startade en häxjakt och riktade sin vrede mot Insomniac-utvecklare. Bryan Intihar, Spider-Mans creative director, meddelade nyligen via Twitter att han mottagit dödshot och passade i samma veva på att påpeka att sådant beteende inte är okej. Tumnagel
21.8°
+
André Stray
0

LinusTechTips spelar spel med RTX 3090
Fler än dussintals pixlar

Vill ni se någon annan spela spel med Nvidias nya äckelmonsterkort RTX 3090? Då kan ni kika på videorna ovan och under där LinusTechTips och MKBHD använder korten för att spela i 8K-upplösning. Linus lirar DOOM Eternal i 8K med låst framerate på 60 fps och det hela verkar vara en rätt trevlig upplevelse, men med 8K-upplösning verkar det som att spelutvecklare behöver anstränga sig lite för att leverera med detaljerade texturer. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Gamescom 2020 En näve trailers från Gamescom 2020
Samt lite gameplay

Årets upplaga av spelmässan Gamescom hanteras som bekant digitalt i år. Det har dock inte varit något hinder för spelutvecklare att släppa nya trailers för sina spel och ett flertal av dem har vi redan slängt upp tidigare i veckan. Här är dock ett gäng till som kan vara värda en titt. Ovan kan du bland annat kolla in en trailer för Blood Bowl 3 som är på gång för konsoler och Windows. Nedan kan du hitta trailers för Turrican-samlingen, WWE 2K Battlegrounds och Project Wingman. Där hittar du även lite gameplay-klipp från Assassinx27s Creed Valhalla, Serious Sam 4 och Sable. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ford visar upp konceptbilen Project P1
Som man utvecklat tillsammans med gamers

Under Gamecom-mässan har Ford visat upp resultatet av den konceptbil som man utvecklat tillsammans med gamers och här kan ni kolla in det. Det handlar om en bil som än så länge kallas för "Project P1" eller "Fordzilla-P1", det sistnämnda efter Fords egna esports-lag Fordzilla. För att ta fram designen lät Ford spelare själva designa den ultimata spelbilen och därefter fick andra spelare rösta på dessa i sociala medier. Det vinnande konceptet har gjorts av exteriördesignern Arturo Ariño och han säger om sin design: "Projektet P1 tog mig tillbaka dit allt började. Anledningen till att jag blev bilsdesigner från allra första början var att kunna designa något som ingen har sett tidigare och som suddar ut gränserna. Den här bilen kommer vara fantastisk för ögat, och samtidigt som den kommer utmana spelaren bortom sina begräsningar för fokus och reflexer kommer den också vara oerhört givande att köra." Ford skriver i ett pressmeddelande att man är i förhandlingar med ett större spelföretag om att låta P1 ta plats i ett av deras racingspel under nästa år. Vilken spelutvecklare eller spel det handlar om är än så länge okänt. Ford meddelar även att man kommer att utveckla en fysisk version av P1 och att denna kommer att visas upp någon gång i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan ni kika på High Score på Netflix
Spelfest!

Tycker ni att det är lika roligt att se spelhistoria som det är att faktiskt spela spel? Då är det ju kalas att Netflix nu släppt sin dokumentärserie High Score som består av sex avsnitt som går igenom diverse delar i spelvärldens historia. I serien får höra berättelser från anrika spelutvecklare som bland annat hur Tomohiro Nishikado skapade Space Invaders. Länk till High Score på Netflix har ni här nere till vänster. Ovan har ni ett klipp från dokumentärserien där bland annat DOOM-pappan John Romero pratar om multiplayer över internet. Tumnagel
46.7°
+
André Stray
0

Epic: Google tvingade OnePlus att skrota Fortnite-deal
Ville inte att telefoner skulle skeppas med Epic Games-app

Efter att Epic Games fick Fortnite borttaget från App Store och Play Store efter att spelutvecklaren införde direktbetalning direkt i Fortnite bestämde Epic att slå tillbaka mot jättarna med en stämning. Och i stämningen listar Epic en hel del information om olika dealar som gått åt fanders på grund av Google. Enligt Epic Games stämning ska företaget varit nära att spika en deal med OnePlus om att företagets telefoner skulle komma med Epic Games-app förinstallerad, vilket skulle ge OnePlus-användare snabbare tillgång till det populära battle royale-spelet. Samt att OnePlus-användare lättare skulle få tillgång till en version av Fortnite till Android som skulle rulla i högre framerate för att kunna utnyttja den högre uppdateringsfrekvensen på OnePlus-enheter. Detta verkar inte vara något Google uppskattat som ska, enligt Epic, ha kontaktat OnePlus och bett dem avbryta dealen. Specifikt skriver Epic att Google ska ha varit oroliga för spelappens förmåga att installera spel och uppdateringar utan att gå igenom Play Store. I stämningen nämns även liknande händelser i en deal Epic skulle haft med LG, vilket föll på grund av att LG varit under kontrakt med Google om att motverka side loading med appar från Play Store. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Hyper Scape släpps 11 augsti
Ubisofts battle royale-spel kommer till Xbox One och PS4

Spelutvecklaren Ubisoft har meddelat att deras Fortnite-konkurrent Hyper Scape kommer att släppa 11 augusti efter att ha rullat i en betaversion ett tag. Det handlar om ett Battle Royale-spel där upp till 99 spelare kan möta varandra i matcher, antingen i lag om tre eller själva. Den första säsongen av Hyper Scape har fått namnet "The First Principle" och där kommer det bland annat introduceras ett nytt vapen som inte funnits tillgängligt under beta-perioden. Spelare som har deltagit i betan kommer att ha tillgång till allt de samlat in under beta-perioden när spelet lanseras officiellt 11 september till Playstation 4 och Xbox One. I klippet nedan kan ni kolla in lite gameplay och youtube-kanalen "jackfrags" första intryck från betaversionen av Hyper Scape. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splinter Cell ryktas bli animerad serie på Netflix
Med manus från John Wicks manusskrivare

Netflix och spelutvecklaren Ubisoft har inlett ett samarbete vars syfte är att ta fram en animerad tv-serie som ska baseras på Ubisofts spelserie Tom Clancyx27s Splinter Cell. I Splinter Cell-serien får spelaren följa den före detta SEAL-soldaten Sam Fisher som efter sin militärtjänstgöring anslutit sig till NSA:s hemliga division "Third Echelon" där han utför diverse black ops-uppdrag. Netflix sägs redan ha beställt två säsonger på sammanlagt 16 avsnitt av serien Variety skriver vidare att John Wicks manusskrivare Derek Kolstad kommer att skriva manuset till serien. Varken Netflix, Ubisoft eller Derek Kolstad har än så länge kommenterat Varietys uppgifter om en eventuell Splinter Cell-serie på Netflix. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konami lanserar datorer
Japansk speltillverkare ger sig in på ny marknad

Den japanska spelutvecklaren Konami har lite överraskande gett sig in på marknaden för pc-datorer och lanserar nu en serie datorer som går under namnet "Arespear". Arespear-datorerna kommer i två olika modeller, Arespear C300 samt Arespear C700. C300-modellen har en Intel i5-9400F-processor, grafikkortet GTX 1650, 8GB RAM samt en SSD för lagring på 512GB. C700, som är vattenkyld, har en Intel i7-9700-processor, RTX 2070, 16GB RAM samt en SSD på 512GB och en hårddisk på 1TB för lagring. Konami Arespear C300 går för 184.000 yen, motsvarande cirka 15.300 kronor medan Arespear C700 kostar 338.000 yen vilket motsvarar lite över 28.000 kronor. Den sistnämnda går även att få i en plusmodell med transparent hölje och lite LED-belysning om man lägger till motsvarande cirka 1800 kronor. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eiyuden Chronicle är en spirituell efterföljare till Suikoden
Kommer till pc och konsoler

Igår drog spelutvecklaren Rabbit & Bear igång en crowdfunding-kampanj till sitt kommande spel Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes. Det handlar om ett spel som beskrivs som en spirituell efterföljare till det superpopulära jrpg-spelet Suikoden, ett spel som ursprungligen släpptes till Sony Playstation 1995. Rabbit & Bear som kommer att utveckla Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes grundades av Yoshitaka Murayama som både stod för manus och regi under utvecklingen av Suikoden och Suikoden II. Förutom honom ska även en del andra som varit med och utvecklat de ursprungliga Suikoden-spelen vara med och utveckla Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes. Crowdfunding-kampanjen på Kickstarter för Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes har redan slagit sin målsättning med flera gånger om. I skrivande stund har kampanjen dragit in över 13,7 miljoner kronor. Mer pengar lär nog rulla in då kampanjen kommer att rulla i en månad till. Langar man in 333 kronor så ska man få en digital version av Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes när detta förhoppningsvis släpps i oktober 2022. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Silicon kan betyda att AAA-spel kommer till Mac
Max Tech förklarar varför

Det var länge sedan spelutvecklare visade något intresse att utveckla spel för macOS men nu kanske det kan bli ändring på det. Fram tills nu har de som velat spela de lite större speltitlarna på Mac varit hänvisade till att göra detta genom att köra Windows via Bootcamp. När det blev känt att Bootcamp inte skulle fungera på Apples kommande ARM-baserade datorer trodde många att det skulle innebära döden för seriöst spelande på Mac. Så kanske dock inte kommer att bli fallet. I videon ovan förklarar Max Tech varför bytet till Apple Silicon på Mac istället kanske kan innebära att spelutvecklare även gör Mac-versioner av sina spel. Anledningen till varför Max Tech tror detta beror bland annat på att Apple nu öppnar upp sitt utvecklingsverktyg Metal Developer Tool till Windows. En annan anledning sägs vara att alla spel som går att köra på iOS och iPadOS även kommer gå att köra på macOS med Apple Silicon-processorer. Förutom det så ska båda de kommande konsolerna Xbox Series X och Playstation 5 ha liknande hårdvaru-arkitektur som Apple Silicon då inte heller dessa har så kallade "discrete", fristående, GPU:er. Detta borde indikera att Apple Silicon åtminstone i framtiden kanske skulle kunna leverera den kraft som krävs för att köra vissa spel. Max Tech verkar med andra ord inte alls tro att det här slutet för spelande på mac-datorer. Han ser det snarare som starten för seriöst spelande på mac-plattformen. Vad tror ni? Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida