m

Kan man lita på MKBHD?
MKBHD snackar etik i ny video

Transparens är kalastrevligt. Och det tycker även Youtubern Marques Brownlee. I sin senaste video pratar han om hur han arbetar med sina recensioner och hur läget ser ut med sponsrade inlägg. För att göra en lång historia kort gör MKBHD inte betalda recensioner och märker sina videor som är sponsrade väl, vilket är nödvändigt enligt lag. Marques körde för övrigt en AMA på Reddit under gårdagen och vill ni läsa lite frågor och svar från frågestunden så har ni länken här nere till vänster till ert förfogande. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
2019
2017

Selena Gomez är dyrast på Instagram
Drar in nästan 4,7 miljoner kronor för ett sponsrat inlägg

Företaget Hopper som arbetar med marknadsföring på Instagram har utifrån diverse olika källor försökt sammanställa vilka kändisar, eller så kallade influencers, som drar in mest pengar per sponsrat inlägg på Instagram. Dyrast av dem alla ska den amerikanska artisten Selena Gomez vara. Vill man att Gomez ska posta ett sponsrat inlägg åt ens företag till sina cirka 122 miljoner följare så uppskattas det kosta 550.000 dollar vilket motsvarar ungefär 4,68 miljoner kronor. Kim Kardashians, med 100 miljoner följare, sponsrade inlägg är näst dyrast på listan med sina 500.000 dollar och på bronsplats hittas fotbollsstjärnan Christiano Ronaldo som vill ha 400.000 dollar för att skicka ett sponsrat inlägg till sina 104 miljoner instagram-följare. Nedan hittas topp-tio-listan över de som tar mest betalt för ett sponsrat inlägg på Instagram. Det mest anmärkningsvärda med den är antagligen att fem personer på listan tillhör samma familj. Selena Gomez – 122 million followers – $550,000 per post Kim Kardashian – 100 million followers – $500,000 per post Cristiano Ronaldo – 104 million followers – $400,000 per post Kylie Jenner – 95 million followers – $400,000 per post Kendall Jenner – 81.7 million followers – $370,000 per post Khloe Kardashian – 68 million followers – $250,000 per post Kourtney Kardashian – 57.8 million followers – $250,000 per post Cara Delevingne – 40.4 million followers – $150,000 per post Gigi Hadid 34.7 million followers – $120,000 per post Lebron James – 30.7 million followers – $120,000 per post @coach family A post shared by Selena Gomez (@selenagomez) on Jun 22, 2017 at 6:00pm PDT Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklam på ingång i Facebook Messenger
Testas nu i Australien och Thailand

Det har ryktats om att reklam kommer dyka upp i chattjänsten Messenger, och nu verkar det vara på ingång. Messenger-användare i Australien och Thailand kommer från och med de kommande veckorna att se sponsrade inlägg på förstasidan i mobilversionen av Messenger. Om de sponsrade inläggen kommer dyka upp globalt är för tillfället okänt, men om Facebooks testande i Australien och Thailand går bra så lär vi få se mer reklam i chattappen om någon månad. Tumnagel
-14.3°
+
André Stray
0
2016

Instagram testar shopping-taggar
Länkar direkt till specifika produkter

Nu när vi vant oss vid sponsrade inlägg på Instagram vill företaget ta konceptet ett steg längre. Från och med i dag testar de i USA en ny funktion med shopping-relaterade taggar som länkar direkt till specifika produkter. På varje produktsida, som alltså också ligger på Instagram, finns sedan en "köp nu-knapp" och möjlighet för återförsäljaren att lägga till en beskrivning och flera olika bilder. Till en början är det ett tjugotal olika varumärken som ska få använda sig av funktionen. Instagram tar heller ingen avgift för användandet vilket lär innebära att många företag kan tänka sig att använda funktionen, om användarna anser att den är okej det vill säga. Tanken är också att Instagram i framtiden ska addera en sparfunktion där användare kan spara produkter de är intresserade av. Ovan kan ni se en demonstration av hur det kan se ut. Tumnagel
36.6°
+
Emmy Zettergren
0

KO stämmer bloggare och samarbetpartner
Vill reda ut smygreklam

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer nu bloggaren Kissie och hennes samarbetspartner Tourn Media för att eventuellt ha gjort smygreklam. KO anser att Kissie gjort smygreklam för produkter på sin blogg och hennes Instagram då det inte tydligt har framgått att det handlar om betalda inlägg. Att även Tourn Media stäms beror på att det är de som har förmedlat de sponsrade inläggen. Det är i dagsläget oklart om det är ett brott att göra smygreklam i sociala medier och detta vill KO med sin stämning nu få klarhet i. Cecilia Tisell, KO, säger i ett pressmeddelande: "Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen." Tumnagel
74.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adblock Plus har redan knäckt Facebooks nya annonssystem
Katt-och-råtta-leken har bara börjat

För några dagar sedan drog Facebook igång ett nytt system som skulle göra att annonser och sponsrade inlägg skulle synas, oavsett om användaren körde annonsblockerare eller ej. Nu, drygt 48 timmar senare, har Adblock Plus lyckats kringgå Facebooks system och Facebook är åter igen reklamfritt för Adblock Plus-användare. Facebook lyckades blockera annonsblockerare genom att plocka bort de rader kod på sidan som "avslöjade" att en annons var en annons så att de smälte in med resten av materialet på det sociala nätverket. Adblock Plus-gänget verkar ha jobbat hårt för att leta rätt på nya element i sidans kod som gör att det går att särskilja på annonser och inlägg, och det verkar som att de har lyckats. I ett blogginlägg skriver Ben Williams från Adblock Plus att Facebook troligtvis kommer slå tillbaka och att detta är bara början på en lång katt-och-råtta-lek. Facebook might “re-circumvent” at any time. As we wrote in the previous post, this sort of back-and-forth battle between the open source ad-blocking community and circumventers has been going on since ad blocking was invented; so it’s very possible that Facebook will write some code that will render the filter useless — at any time. If that happens, the ad-blocking community will likely find another workaround, then Facebook might circumvent again, etc. Tumnagel
76.1°
+
André Stray
0
2015

HTC börjar med reklam i Blinkfeed
Går dock att stänga av

HTC:s Blinkfeed är ett smidigt sätt att få en överblick av dina flöden i sociala medier och diverse nyheter på din HTC-lur. Företaget kommer dock göra lite ändringar i Blinkfeed inom en snar framtid. Gänget kommer nämligen börja pusha ut reklam i flödet. Reklaminläggen kommer se ut som vanliga inlägg i Blinkfeed med fast med en Sponsored-tagg. Känner du att reklam inte är något som du vill ha i ditt informationsflöde så går sponsrade inlägg att stängas av via Blinkfeedinställningarna. Den uppdaterade versionen av Blinkfeed med reklam har ännu inte dykt upp i Sverige, utan det är först HTC-användare i USA, Storbritannien, Kina, Tyskland och Taiwan som får smaka på reklamen. Tumnagel
21.3°
+
André Stray
0

Snart kan du shoppa direkt på Instagram
Tjänsten får också mer reklam

De sponsrade inläggen på Instagram kommer att öka meddelar Facebook och företag ska kunna anpassa annonserna och räckvidden utifrån bland annat kön, ålder och demografi. Dessutom släpps en ny funktion som gör att annonsörer kan lägga till "köp-knappar" vid annonserna som kan leda till en webbshop eller exempelvis en installationssida för en app. RBC Capital Markets räknar med att annonser på Instagram kommer att generera mellan 1.3 och 2.1 miljarder dollar till Facebook redan i år. Tumnagel
12.5°
+
Emmy Zettergren
0

Troll fortsätter sprida dålig stämning på Twitter
Genom sponsrade tweets

För ett tag sedan satte Twitter ner foten för hatspridning och mobbning via mikrobloggen, men finns det en vilja så finns det en väg. Twittertroll har lyckats fortsätta sprida dålig stämning i form av rasism och kvinnohat via tjänsten genom sponsrade tweets, vilket ger dem rätt mycket spridning via tjänsten. Twitter jobbat dock hårt för att sätta stopp på denna hatspridning genom att stänga ner de konton som missbrukar tjänsten på det vis. Hur dessa tweets fått tummen upp från första början är för tillfället okänt, men det verkar som att granskningar av sponsrade inlägg på Twitter sker automatisk. Twitter kommer troligtvis se över granskningsprocessen inom en snar framtid för att plugga detta hathål. Tumnagel
30.8°
+
André Stray
0
2014

Sponsrade inlägg försvinner från Facebook
Har blivit överflödiga

Facebook har publicerat sin så kallade "road map", det vill säga lite punkter om vad som är på gång i framtiden för tjänsten, och i den kan man läsa att de sponsrade inlägg som funnits på tjänsten under några år nu kommer att försvinna. Det handlar alltså om inlägg där användare som till exempel har gillat ett varumärke kan bli omnämnd när detta varumärke riktar annonser mot deras vänner. Detta är en funktion som man fram tills nu varit tvungen att aktivt stänga av om man inte har velat förekomma i annonser. Till CNET säger Facebook följande: "As announced in June of last year, wex27re bringing the best of Sponsored Stories -- social context -- to all ads. Since this update makes Sponsored Stories redundant, we will no longer offer them as a stand-alone ad unit for marketers. Social context will continue to appear with all ads where eligible. Our social advertising honors the audience that people choose, so nobody will see information in social context for an ad that they couldnx27t already see." Den 9:e april drar Facebook ur kontakten från sponsrade inlägg. Tumnagel
64.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Pinterest börjar med annonser
I form av sponsrade inlägg

Sociala medie-sajten Pinterest, där användare samlar in bilder och annat de gillar, har meddelat i ett blogginlägg att man nu kommer att införa viss annonsering på sin tjänst. Det handlar om annonser i form av sponsrade inlägg, "pins", liknande de sponsrade tweets som återfinns på Twitter. Pinterest VD Ben Silbermann säger att han är fast besluten om att inte införa traditionella banner-annonser på tjänsten. För tillfället testar Pinterest sponsrade inlägg på tjänsten men säger att än så länge är det ingen av de medverkande som faktiskt har börjat betala för sina sponsrade inlägg. Vi antar att så blir fallet när testperioden är över. Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Så slipper du göra reklam åt företag på Facebook
En enkel inställning

På senare tid har det blivit vanligare och vanligare med sponsrade inlägg på Facebook. Det är inlägg som företag (eller vem som helst med stålar egentligen, men oftast företag) betalar för att du ska se. Principen är att om vi på Feber till exempel skulle betala för att få ut något som vi har postat så visas det extra mycket för de som gillat vår Facebook-sida men även för deras vänner. Tricket som Facebook använder för att få dig att tycka att innehållet är trovärdigt är att man parar ihop dina vänner som gillat Facebook-sidan med annonsen. Som i fallet ovan, där Biltema har betalat för att synas i mitt flöde och två av mina vänner, som har gillat Biltemas sida, används med namn och bild för att göra inlägget mer trovärdigt. I Biltema-exemplet är det finfint, de gillar dom verkligen Biltema och även appen, men det finns så klart massor av fall där det inte är en lika solklart. Som när en vän till mig igår gillar Telia och får stå som ambassadör för nån TV till extrapris. Det verkliga problemet är att du som användare inte har en suck om när och i vilka sammanhang du används. Men det är en lätt sak att ställa in så att du slipper vara ambassadör för de varumärken du gillar. Gå hit: Privacy Setting -> Ads, Apps and Websites ->Ads -> Edit social ads setting. Sekretessinställningar -> Annonser, applikationer och webbplatser -> Annonser -> Redigera inställningar för sociala annonser (tack Ackelman). Välj "No one/Ingen" i drop-väljaren och klicka spara. Färdigt! Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0
2007