m

Google sponsrar klimatsförnekare
Ger bidrag till organisation som fick USA att lämna Paris-avtalet

Den brittiska tidningen The Guardian har gjort en djupdykning bland de företag och organisationer som Google ger ekonomiska bidrag till och hittat en hel del tveksamheter. Tidningen har granskat en lista med ett hundratal företag och organisationer som fått bidrag av Google och säger att ett dussintal av dessa motarbetar olika typer av åtgärder för att hindra världens temperaturhöjning. Bland annat ska Google har gett bidrag till vad The Guardian beskriver som "some of the most notorious climate deniers in Washington". The Guardian skriver bland annat att organisationen Competitive Enterprise Institute (CEI) fått bidrag av Google. Det är samma organisation som sägs ha övertygat USA:s president Donald Trump om att det var vettigt för USA att lämna Paris-avtalet. Det var något som Google då beklagade men tydligen inte tillräckligt mycket för att man skulle sluta ge bidrag till CEI. Vidare ska Google ha gett bidrag till den konservativa paraplyorganisationen State Policy Network (SPN). De stödjer i sin tur den vetenskapsfientliga organisationen Heartland Institute, en organisation som bland annat hånat Greta Thunberg och kallat henne och andra klimataktivister för "climate delusion hysterics". Google säger till sitt försvar att man ger bidrag till en lång rad organisationer men att man inte för den delens skull stödjer deras åsikter. Vidare försvarar sig Google med att man inte är ensamma om att ge bidrag till klimatfientliga organisationer, ett försvar som låter väldigt ihåligt givet att Google oftast annars sätter miljö- och klimatfrågor högt upp på sin agenda. Google vill inte uppge för The Guardian hur mycket pengar de olika organisationerna man gett bidrag till har fått av Google. Vill ni läsa mer om det här så hittas hela The Guardians omfattande granskning på länken nedan. Där tar man även upp lite fler tveksamma Google-finansieringar förutom dem som vi skrivit om ovan. Tumnagel
-19.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frankrikes fotbollsliga döps om till Ligue 1 Uber Eats
Uber Eats-bud ska leverera matchbollen till alla matcher

Den franska fotbollsligan LFP har meddelat att Uber kommer att börja sponsra den högsta ligan i den franska fotbollen. I samband med det kommer ligan att byta namn till "Ligue 1 Uber Eats". Sponsoravtalet löper över två år och innebär även att Uber Eats-bud kommer att leverer matchbollen till alla matcher som spelas i Ligue 1. Uber ska ha betalat närmare 30 miljoner euro, motsvarande cirka 320 miljoner kronor, för att få namnge Ligue i fram till säsongen 2020/2021 är avslutad. Det här är inte första gången Ligue 1 säljer ut sitt namn. För tillfället går ligan under namnet "Ligue 1 Conforama" efter Europas näst största kedja av möbelvaruhus. Tumnagel
5.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Beats blir officiell ljud-sponsor till amerikansk basket
Dr. Dres hörlurar och högtalare till flera amerikanska basketligor

Apples dotterbolag Beats by Dr. Dre har inlett ett samarbete med flera amerikanska basketorganisationer som innebär att de nu är ligornas officiella ljudsponsor. Det innebär att spelare, tränare och andra i de olika lagen i NBA, WNBA, NBA G League samt USA:s landslag i basket framöver kommer att förses med hörlurar, högtalare och annat ljudrelaterat från Beats. För några år sedan förbjöds Beats-hörlurar i den amerikanska fotbollsligan NFL då de hade tecknat sponsorskontrakt med Beats konkurrent Bose. Om Beats nu kommer att ställa liknande krav på spelare i de amerikanska basketligorna som använder något annat än Beats finns det inga uppgifter om. Men sannolikt kommer så att bli fallet. Tumnagel
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA funderar på sponsrade raketer
Pröjsa för att få ditt namn på en rymdraket

NASA-kommittén NASA Advisory Council har fått i uppdrag att undersöka om det är möjligt att göra NASA lite mera kommersiellt i syfte att få in pengar för framtida rymduppdrag. En av de möjligheterna man ska undersöka är huruvida det skulle bli möjligt för företag att börja sponsra raketer, raketuppskjutningar och annat rymdrelaterat som NASA pysslar med. Man skulle till exempel kunna tänka sig att ett företag betalar en hygglig slant för att få sitt namn på raketer som NASA skjuter upp för att rymdsätta prylar i omloppsbana runt jorden. NASA funderar också på att förändra regelverket gällande deras astronauter på den internationella rymdstationen ISS så att dessa skulle kunna utföra experiment åt privata företag mot en avgift. I dagsläget måste privata företag som vill göra experiment på ISS vända sig till Ryssland och deras kosmonauter som inte lyder under samma regelverk. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Telia börjar satsa på esport
Blir officiell partner till landslag i e-sport

Telia inleder nu en satsning på esport genom ett samarbete med det svenska företaget ESEN Esports och Svenska E-sportföreningen (SESF). Rent konkret innebär samarbetet att Telia går in som officiell partner till landslag i e-sport och SESF:s svenska VM-kval. Vinnarna i de svenska kvalen får sedan delta i världsmästerskapen där det tävlas i Leauge of Legends, CS:GO och Tekken 7. Det framgår inte av pressmeddelandet om Telia sponsrar landslag i samtliga tre ovanstående spel eller bara något. Världsmästerskapen arrangeras i år i Kaohsiung, Taiwan, 9-12 November. Vad samarbetet mellan de olika parterna innebär rent ekonomiskt framgår inte. Då Telia snart antagligen äger TV4 så är det väl inte helt omöjligt att vi kan få se en del esport i den kanalen framöver. Uppdaterat Vi har nu fått bekräftat att Telia kommer att sponsra de svenska landslagen i Leauge of Legends, CS:GO och Tekken 7. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Spel börjar sponsra e-sport
Inleder samarbete med Svenska E-sportföreningen

Det statliga spelföretaget Svenska Spel har inlett ett samarbete med Svenska E-sportföreningen (SESF) som innebär att Svenska Spel kommer att bli huvudsponsor för SESF de kommande tre åren. Avtalet innebär att Svenska Spel kommer att bidra med finansiering för att utveckla de olika esports-landslagen som administreras av SESF. Magnus Johansson, ordförande i SESF och styrelseledamot i International Esports Federation, IESF, säger i ett pressmeddelande: "Att Svenska Spel blir huvudsponsor till SESF, precis som de är till flera andra förbund, visar att e-sporten normaliseras som sport. Vi ser fram emot att bygga Sveriges största sport och folkrörelse tillsammans med Svenska Spel." Svenska Spel är sedan tidigare även huvudsponsor för de svenska förbunden för fotboll, ishockey, innebandy, handboll och bandy. Svenska Spel kommer att ansöka om att få arrangera betting och gambling på eSport när denna marknaden förväntas öppnas upp 1 januari 2019. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vissa OS-deltagare får ingen gratis Galaxy Note 8
På grund av sanktioner mot deras länder

Inte helt oväntat är Samsung en av de olympiska spelen i Sydkoreas största sponsorer och de har tidigare lovat att alla som deltar i OS ska få en specialversion av företagets flaggskeppsmobil Galaxy Note 8. Så ser nu inte att ut bli fallet för OS-deltagare från Iran och Nordkorea på grund av att FN-sanktionerna mot de båda länderna förbjuder Samsung att ge eller sälja telefoner till ländernas medborgare. En talesperson för OS i Pyeongchang säger i ett uttalande: "North Korean and Iranian athletes will be excluded because of existing UN sanctions." Sammanlagt kommer Samsung att dela ut 4000 stycken Galaxy Note 8 till OS-deltagare och IOK-funktionärer under Vinter-OS 2018 som drar igång i morgon 9 januari. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Myndigheter vill sätta stopp för all alkoholreklam i tv
Ber EU om hjälp

Konsumentverket samt Myndigheten för press, radio och tv har kontaktat EU-kommissionen för att försöka sätta stopp för alkoholreklam i svenska tv-kanaler som sänder från andra länder. Det är förbjudet att sända reklam eller sponsring av alkohol i svensk tv. Men kanaler som TV3, TV6 och Kanal 5 kommer runt detta förbud genom att sända från Storbritannien. Om dessa myndigheter lyckas få igenom ett förbud så är det kanalnätverken MTG samt Discovery som drabbas och då blir tvungna att tacka nej till alla bag in box-reklamer. Tumnagel
64.2°
+
Frode Wikesjö
0

Apple lägger ner sin musikfestival i London
Tio år fick räcka

Apple har bekräftat för Music Business Worldwide att man inte längre kommer att arrangera Apple Music Festival i London. Musikfestivalen startade som iTunes Festival 2007 och bytte officiellt namn till Apple Music Festival 2015. Fram till 2015 pågick festivalen i en månads tid men sedan dess har man kortat ner tiden till tio dagar. Att Apple nu lägger ner Apple Music Festival betyder inte Apple kommer att lämna livescenen helt och hållet. Framöver kommer man dock antagligen att satsa på mer frekvent återkommande lokala arrangemang och artistsponsring. Ovan kan ni kolla in vad som antagligen blir mitt enda minne av Apples musikfestival. Det filmades under en spelning med Foo Fighters 2011. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Tinder sägs sponsra Manchester United
Kommer de att matcha?

Den brittiska tidningen Daily Mail uppger att dejtingtjänsten Tinder och Manchester United diskuterar ett framtida samarbete som skulle innebära att Manchester United-spelarna skulle få Tinders logga på en av matchtröjans ärmar. Skulle affären gå i lås så uppges Tinder få betala motsvarande närmare 130 miljoner kronor om året för att få synas på fotbollslagets matchtröjor. Tinder har sedan tidigare ett sponsringsavtal med den italienska klubben Napoli men där verkar det handla om en lite annorlunda deal där Tinder-användare kan skicka hälsningar till lagets anfallare Arkadiusz Milik via Tinders app. Sedan tidigare är framsidan av Manchesters United matchtröjor sponsrad av Chevrolet som betalar motsvarande nästan 535 miljoner kronor om året för att synas där. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sponsra dina tweets för 99 dollar i månaden
Om du vill sprida ditt budskap till folk som inte följer dig

Twitter har dragit igång en ny slags tjänst riktad mot privatpersoner och mindre företag som vill sprida sitt budskap till andra twittrare som inte följer dem. För 99 dollar i månaden kommer de som ansluter sig till tjänsten få sina tio första tweets varje dag spridda till andra twittrare med liknande intresse som de själva har eller befinner sig någorlunda inom samma geografiska område. Det verkar med andra ord handla om en slags "light"-version av Twitters reguljära annonsprogram där företag och varumärken betalar för att sprida sina tweets till andra twitter-användare. I dagsläget är den nya sponsrings-tjänsten bara tillgänglig för inbjudna användare men skulle man vara intresserad så går det att ansöka om att få med i detta på länken nedan. Tumnagel
20.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kändisar som gör reklam för kosttillskott ska granskas
Konsumentverket badar i anmälningar

Konsumentverket har inlett en granskning kändisar och hälsoprofiler som de misstänker marknadsför hälsokost och kosttillskott utan att uppge för sina läsare att det handlar om sponsring eller betald reklam. Anna Lindström är jurist på Konsumentverket och till DN säger hon att myndigheten "badar" i anmälningar gällande detta. Konsumentverket har därför nu identifierat ett 50-tal personer som de misstänker använder framför allt sina privata sociala medie-konton för att göra reklam för hälsokost och kosttillskott. De som kontaktas kommer först och främst att informeras om vilka regler som gäller på det här området och skulle Konsumentverket anse att de trots det inte följer dessa regler så kommer de återigen att kontaktas i höst. Exakt vad som skulle kunna hända de som inte följer Konsumentverkets regler kan variera från fall till fall. Anna Lindström säger till DN: "Det beror på vad det gäller. Men det kan handla om ett informations- eller förbudsföreläggande. De brukar alltid vara förenade med ett vite som konsumentombudsmannen ställer ut. I andra fall kan man driva ärendet i domstol, beroende på graden av överträdelse, eller om rättsläget är oklart." Tumnagel
80.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Influencers ska bli tydligare när de visar material från EA
Får inte råda något tvivel kring sponsring

De influencers som visar upp spel från Electronic Arts och blivit sponsrade med produkter måste nu tydligt redovisa det. EA har nämligen tidigare fått kritik för att det inte varit tydligt nog och sätter därför upp nya regler som inkluderar två hashtags och vattenstämplar. Den första hashtaggen är #suportedbyEA. Den ska användas om personen som visar materialet exempelvis bjudits på en resa till ett event där de fått titta på ett spel. Dock har EA ingen chans att påverka innehållet, åsikterna eller utformningen av det som sedan presenteras av influencern. Den andra hashtaggen är #advertisement och som den antyder handlar det då om rent sponsrat innehåll där EA kan påverka vad som sägs om produkten. Håller man på med videomaterial finns det också ett vattenmärke som ska användas istället för hashtaggen. De nya reglerna ska börja gälla omedelebart. Tumnagel
42.5°
+
Emmy Zettergren
0

PewDiePie svarar på Warner Bros-skandalen
Anser att det är fel att använda honom som exempel

Under gårdagen skrev vi om att Warner Bros hade betalat ett gäng Youtube-producenter för att spela Middle Earth: Shadow of Mordor utan något krav om att berätta om sponsringen. Federal Trade Commission blev sura på Warner Bros, men företaget fick endast smäll på fingrarna. Felix x27PewDiePiex27 Kjellberg var en av producenterna som fick pröjs, men var en av de få som skrev i sin beskrivning att videon i fråga var sponsrad. Trots detta använde flera medier PewDiePie som clickbait-bete när de skrev om händelsen och i videon ovan berättar Felix vad han tycker om det. Tumnagel
73.8°
+
André Stray
0

Warner Bros får smäll på fingrarna efter smygreklam
Betalade för positiva videor om Shadow of Mordor

I samband med releasen av Middle Earth: Shadow of Mordor betalade Warner Bros ett gäng Youtubers och Twitch-profiler för att testa spelet och de som fick pröjs fick inte säga någonting negativt om spelet eller visa buggar. Detta hade varit en acceptabel transaktion om de som tog emot pengar berättade om sponsringen i sina videor, men väldigt få gjorde det och Warner Bros verkar inte ha haft det som krav. Federal Trade Commission, den amerikanska motsvarigheten till konsumentverket, fick nys om detta anklagade Warner Bros för smygreklam och stridigheterna har pågått i drygt två år. Nu har Warner Bros och FTC nått en överenskommelse och Warner Bros praktiskt taget erkänner sin skuld i frågan. Straffet verkar dock vara en lätt smäll på fingrarna och "straffet" blir att om Warner Bros kommer köra liknande kampanjer i framtiden måste företaget kräva att deras samarbetspartners, det vill säga Youtubers, måste säga på ett eller annat sätt om de är sponsrade. En av de som fick betalt av Warner Bros för att spela spelet var Pewdiepie. I videon påpekar han aldrig att han har blivit sponsrad, men i videons beskrivning står det dock en kort rad att han blivit sponsrad av Warner Bros. Tumnagel
27.7°
+
André Stray
0

Ytterligare en CS:GO-streamer träder fram
PsiSyndicate har kört riggade utlottningar i streamen

Nyligen blev det känt att de populära Twitch/Youtubeprofilerna TmarTn och TheSyndicateProject har gjort reklam för en bettingsajt för vapenskins i Counter-Strike: Global Offensive i sina videor utan att berätta att de faktiskt står som ägare för sajten och sägs ha kört med riggade utlottningar i sina videor för att locka användare. Nu har ytterligare en streamer, PsiSyndicate, erkänt att även han är en del av härvan då han tidigare blivit kontaktad av skinlotterisajten Steamloto som ville sponsra honom genom att ge honom dyra CS:GO-skins i riggade utlottningar. PsiSyndicate gick med på detta och meddelade aldrig för hans följare om sponsringen. Ovan ser ni PsiSyndicate när han pratar om händelserna. Tumnagel
20.7°
+
André Stray
0

Spotify låter företag sponsra spellistor
Nytt sätt för Spotify att dra in deg

Spotify meddelar nu via sin blogg att företag från och med nu ska kunna sponsra de spellistor som Spotify själva har sammanställt. Det handlar om över 400 stycken spellistor som företag kan välja att sponsra och då får man bland annat sin logotyp visad på spellistan på Spotifys mobila klient och en bildannons på datorklienten. Än så länge ska varumärken som KIA, McDonalds och den amerikanska stormarknadskedjan Target ha betatestat sponsring. Sponsring av spellistor finns än så länge bara tillgängligt i USA samt som ett betatest i Storbritannien. Tumnagel
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Esportlaget Team YP utesluts ur ESL
Eftersom de sponsras av sajten Youporn

MTGx-ägda esportligan ESL gillar inte att laget Team YP sponsras av pornografiska sajten Youporn och har nu uteslutit dem ur ligan. Beslutet har i sin tur överklagats av Team YP som bland annat erbjudit sig att byta namn för att bli av med kopplingarna till Youporn och YP men det har inte hjälpt. Laget har också tidigare förbjudits att tävla i sina lagtröjor av samma anledning. I sitt beslut skriver ESL bland annat att reklam för porr är förbjudet enligt deras regler och att även deras samarbetspartners har strikta regler vad gäller droger, alkohol och pornografiskt innehåll. De påpekar också att reglerna inte på något sätt är nya utan att de funnits länge samt att det är de tydliga reglerna som ligger till grund för uteslutningen. Med andra ord har inte ESL något emot att lag sponsras generellt. “Advertising pornography is not legal in the markets we operate in, and the vast majority of partners we’re working with have strict ‘no drugs, no alcohol, no pornography’ rules that we’ve contractually taken on board. These aren’t new rules but ones that have been in our rulebooks for a long time. We have spoken to Team YP manager earlier this year, and in that conversation we’ve explained the situation and rules in detail and offered to look for potential alternatives in a bigger group. At the same time, we’re consulting with our legal teams about this. We will inform the team and the management as soon as we have any updates.” Team YP är givetvis inte glada över beslutet och lagets manager Claire Fisher säger att beslutet kommer att hämma deras utveckling samtidigt som det är tråkigt för lagets fans. “I am disappointed that Team YP’s growth is being stunted by this decision, not to mention the effect that this will have on our roster of players. While for some, our participation in esports has been controversial, stopping our players from competing because they are sponsored by us, in spite of Team YP operating as a completely SFW [safe for work] brand, clearly separated from any adult content, seems unfair to say the least.” Tumnagel
15.5°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Oculus VR sponsrar spelutvecklare
Över 20 exklusiva VR-titlar på gång

Det märks tydligt att Oculus VR vill ha en hel del innehåll att bjuda på när VR-glasögonen Oculus Rift släpps till allmänheten. Företaget har nämligen närmare två dussin exklusiva spel på gång till glasögonen. Exklusiviteten kommer i utbyte mot att Oculus VR helt sponsrar spelen hos spelutvecklarna. Ett av spelen som utvecklas för plattformen är exempelvis Edge of Nowhere från Insomniac. Förutom de exklusiva spelen har Oculus VR också gjort mindre sponsringsinsatser för andra VR-spel som lär anlända till flera olika VR-glasögon på marknaden. Tumnagel
42.8°
+
Emmy Zettergren
0

Intel sponsrar två helt nya kvinnliga CS:GO-lag
Ett nordiskt och ett svenskt

Intel vill uppmuntra fler kvinnor att satsa på esport och meddelar nu att de under resterande delen av 2015 kommer att sponsra två kvinnliga CS:GO-lag. Det handlar om två helt nyformade lag där LGB Female är nordiskt och Team Property helsvenskt. Manager för LGB female är Per Lilliefelth som även är CEO för Ninjas in Pyjamas. Manager för Team Property är Daniel "kappez" Kauppinen från SK Gaming. Och så här säger EMEA Enthusiast Manager hos Intel om sponsringen: “We don’t just want to be another logo on the shirts, we want to really help both teams kick start their eSports careers. This will help both teams to gain experience and build up their competing skills to be successful.” Tjejerna deltog bland annat i Dreamhack Tours som ägde rum nu i helgen och det var första gången någonsin två damlag spelade i en turnering, utanför sina hemland, som inte bara är för tjejer. Tumnagel
77.5°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Rykte Sony funderar på att sluta sponsra FIFA
Trött på korruptionen?

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Sony funderar på att sluta sponsra den internationella fotbollsorganisationen FIFA. De senaste åtta åren har Sony plöjt ner runt 2,1 miljarder kronor i FIFA men man sägs nu fundera på att inte förnya sponsringsavtalet med FIFA på grund av omprioriteringar i samband med en intern omstruktureringsplan. FIFA har varit i blåsväder den senaste tiden i samband med korruptionsmisstankar rörande hur Ryssland och Qatar fick fotbolls-VM 2018 respektive 2022 men om detta har något att göra med det hela nämns inte. Flygbolaget Emirates Airlines uppgav denna månaden att även de kommer att avbryta sin sponsring av FIFA. Tumnagel
109.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Bill Gates vill döpa om Real Madrids hemarena
Vill att deras arena ska heta Microsoft Bernabéu

Enligt den spanska tidningen El Confidencial så försöker Microsoft-grundaren Bill Gates att försöka övertyga det spanska fotbolls-laget Real Madrid att döpa om sin hemma-arena till Microsoft Bernabéu. Real Madrids hemarenas fullständiga namn är Estadio Santiago Bernabéu men kallas i folkmun Bernabéu-stadion. Real Madrid har tidigare meddelat att man kan tänka sig sälja namnet till sin hemarena för att finansiera en renovering av densamma som förväntas kosta över 400 miljoner dollar. I dagsläget finns det ingen klubb i La Liga som har sålt namnet på sin hemarena till en sponsor. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Citizen har nu samlat in över 10 miljoner dollar
Populärt

Det fanns ingen tvekan om att Star Citizen skulle blir sponsrat när det lades upp på Kickstarter i november förra året. Efter bara någon dag hade projektet dragit in en halv miljon US-dollar vilket var målet för att det skulle genomföras. Men Chris Roberts valde också att be om sponsring på spelets hemsida och pengarna har fortsatt rulla in. Nu har summan passerat 10 miljoner US-dollar. Ungefär två miljoner kom från Kickstarter och åtta miljoner kommer från den egna insamlingen. Det intressanta är att det "endast" är 184 225 personer som har sponsrat projektet vilket innebär att de i snitt har betalat ca 54 US-dollar var. Tumnagel
48.5°
+
Emmy Zettergren
0

Ferrari - världens starkaste varumärke

Ferrari fortsätter att växa och har nu av ledande experter blivit omnämnt som världens starkaste varumärke enligt den årliga listan för varumärkesvärdering, Brand Finance. Ferrari knep där första platsen som starkaste varumärke framför näsan på företag som Google, Coca-Cola, PwC och Hermes. På listan fanns världens 500 mest kända företag i hela världen. Ferraris finansiella rapport från 2012 hittas under "Läs mer". Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2012

Så var det dags att flytta till Mars
2023 åker de fyra första bosättarna

Sugen på att flytta till Mars? Snart är det kanske möjligt och vem som helst kan ansöka om att bli bland de första som åker. Historien bakom detta projekt är dock lite annorlunda än vad man kanske hade trott, det är nämligen så att projektet bland annat arrangeras av Big Brother-skaparen. Tanken är att fyra stycken astronauter ska åka till mars om elva år efter att de har tränat i tio år. Snart kommer projektet börja ta emot ansökningar och tanken är att urvalsprocessen ska sändas i TV där tittarna får vara med och bestämma vilka fyra som får åka. Detta då de ska representera mänskligheten och att de enligt grundarna är viktigt att alla gillar personerna i fråga. Det är också tänkt att man ska skicka upp en extra kommunikationssatellit så att man kan livesända deras vistelse på Mars. Japp, vi kommer att få ett Big Brother: Mars Edition. Efter 2023 då de första fyra ska åka så kommer ytterligare fyra personer få åka dit vartannat år så om du inte blir vald i första gruppen så finns fortfarande chansen att bosätta sig på Mars. Projektet kommer att finansieras via sponsring samt reklam och enligt grundarna har många företag redan visat sig väldigt intresserade. Så vad ska de första människorna på Mars göra? Jo, de ska med hjälp av en tegelmaskin bygga en liten by av lokala material. Utöver detta är det förstås forskning som gäller men det är inte tanken att man ska utvinna resurser på Mars riktigt än då det är för dyrt att skicka hem det hela. Vill du söka? Hoppa in på länken nedan för mer info. Tumnagel
42.6°
+
Gordon Andersson
0

Besöksgaraget Lancia Delta Integrale HF 16v
Rallykärra för allmänna vägar

Joona kör en bil som de som spelat Sega Rally säkerligen känner igen. En hatchback i sleeperkostym som biter ifrån när man minst anar det. Vi frågade Joona dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid haft en öm punkt för italienska bilar sedan jag någon gång som 10-åring haft en Ferrari Testarossa som modellbil. När jag i mitten av 2000-talet var 18 år gammal och precis hade tagit körkort var det äntligen dags att köpa förstabilen med alla mina samlade sparpengar och sponsring från föräldrarna. Självklart skulle det vara något som både var sportigt och italienskt, något annat hade jag svårt att tänka mig. Efter intensivt blocket-surfande hade mitt sikte ställts in på Fiat Coupe, allra helst någon av turbo-varianterna. Jag var till och med ute och provkörde ett par stycken men tråkigt nog fick de aldrig riktigt farsans godkännande. Förmodligen talade det dramatiska utséendet inte samma språk till min farsa som för mig. Sökandet på blocket fortsatte och plötsligt en dag dök det upp en annons på en fin Delta integrale 8v (obs. inte den på bilderna) inom rätt prisspann som jag dreglade över några dagar innan jag lyfte på luren och ringde säljaren. Några dagar senare var jag stolt ägare av vad jag tyckte var en riktigt speciell förstabil, aldrig hade jag trott att det skulle vara en Lancia. Jag hann köra bilen i strax över ett år innan jag avverkade min Delta integrale 8v på typiskt tonårsmanér. En följd av tursamma händelser såg dock till att jag några månader senare åter hade en fullt fungerande Lancia på uppfarten, denna gång den Delta integrale 16v som kan skådas på bilderna. Sedan dess har jag lärt mig min läxa om bilkörning och har hunnit köra drygt 2500 mil under de 4-5 år som jag haft den, och många fler mil lär det bli! De intuitiva och förtroendeingivande vägegenskaperna, turbomotorn förstås, samt att den har en överraskande rå och odämpad feedback till föraren av vad som händer med bilen vid varje ögonblick. Helt enkelt en ruskigt involverande körupplevelse. Rallykänsla kanske man kan kalla det? Nästan ett oräkneligt antal italienska bilar och rallybilar av alla dess slag. Om jag ska nämna två så blir det nog Lancia Stratos och Ferrari F40." Tack för att du delade med dig Joona! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Kodak slutar med digitalkameror
Nu går yxan hårt

Det går inte direkt bra för Kodak för tillfället men de försöker i alla fall att rädda sig själva. Här om dagen kom nyheten att de försöker komma ut ur sin sponsringsdeal för teatern där Oscarsgalan äger rum. Idag kommer ännu mer besparingsplaner. Kodak meddelar i ett uttalande att de tänker försöka fasa ut sig ur ett gäng olika marknader och däribland digitalkameror, videokameror och digitala fotoramar. De påpekar även att de kommer att fortsätta satsa på skrivare och professionella print-maskiner. Något som dock inte nämns är film-produktionen så förhoppningsvis blir den orörd ett tag till. Tumnagel
33.8°
+
Gordon Andersson
0
2010
2006

Tjej lyckas skrapa ihop till sponsrad MacBook Pro
Lasergraverade logotyper betalade

Vi har tidigare berättat om folk som har lasergraverat sina datorer med diverse motiv, men det här motiv, eller de här motiven snarare, betalade också för datorn. För alla de företag som finns på datorn har betalat för att få synas där. Det var Leah Culver som behövde en ny dator, hennes gamla ruttna iMac höll inte måttet helt enkelt. Hon lyckades samla ihop så mycket att hon fick en full-laddad MacBook Pro! Snyggt jobbat! Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida