m

Gävlebocken överlevde för fjärde året i rad
Nytt rekord

Från Gävle kommer uppgifter om att den så kallade Gävlebocken överlevde både jul- och nyårshelgen. Det är fjärde året i rad som bocken inte eldas upp vilket är ett nytt rekord. Bocken har sedan 2016 skyddats av dubbla staket och staden har även satt in dygnet-runt-bevakning av halmbocken, något som tros förklara varför inte någon tänt på den de senaste fyra åren. Bocken har satts upp på Slottstorget sedan 1966 och sedan dess har den bara fått stå kvar helt oskadd 18 gånger. Förutom att ha blivit uppeldad så ska den ibland även ha utsatts för annan skadegörelse. Igår monterades Gävlebocken ner för den här säsongen. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Taket på en helt ny Tesla Model Y flög av på motorvägen
Och ändå hade köparen inte betalat för en cab

Tesla Model Y har ett stort glastak som är ganska trevligt. I alla fall när det sitter fast. Nathaniel Galicia Chien körde nyligen sina föräldrars bara några timmar gamla Model Y på en motorväg i Kalifornien när han helt plötsligt började höra massa vindbrus. Han trodde först att en ruta hade hissats ner men det visade sig vara något helt annat - några sekunder senare flög hela glastaket av bilen och helt plötsligt var bilen förvandlad till en cabriolet. Som tur var skadades ingen och bilen kunde köras tillbaka till återförsäljaren. Troligtvis har man helt enkelt missat att sätta fast taket ordentligt vilket är bedrövligt. Familjen fick erbjudande om att få bilen fixad och en lånebil under tiden, men de tackade nej och vill istället ha en annan bil. Om detta innebär en annan Model Y eller en bil från en helt annan tillverkare är oklart. Tesla har haft mängder med kvalitetsproblem och den här incidenten lär ju elda på dessa diskussioner ytterligare. Hey @elonmusk why didnx27t you tell us that Tesla sells convertibles now? Because the roof of our brand new model Y fell off on the highway pic.twitter.com/s8YNnu7m9L— Nathaniel (@TheNastyNat) October 5, 2020 Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Värmerekord i Växjö stämde inte
Manipulerades av kossor

Förra månaden noterade Växjö ett nytt värmerekord på 28,6 grader men detta har nu visat sig inte stämma skriver SVT. Uppgifterna om det nya värmerekordet baserades på data från en av SMHI:s väderstationer i området men efter att undersökt det hela lite närmare upptäckte SMHI att väderstationens data manipulerats - av kossor. Den aktuella väderstationen står placerad i en kohage och kossorna hade forcerat staket runt denna och sedan råkat komma åt strålskyddet runt väderstationens temperaturgivare. Detta ledde till att temperaturgivaren utsattes för direkt solstrålning vilket orsakade att datan som samlades in inte stämde överens med verkligheten. SMHI:s väderstation i kohagen Växjö ska nu vara återställd och ska nu fungera som det är tänkt att den ska göra. Tumnagel
56.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smitare kör vidare med motorcykel i fronten på bilen
Wtf

En person i Kalifornien dammade rakt in i baken på en motorcyklist förra veckan. Föraren av minibussen bestämde sig då för att fly olycksplatsen illa kvickt. Motorcykeln hade lyckats fastna i fronten på bilen men det verkade inte bekymra smitaren som körde iväg i full fart ändå. Motorcyklisten fick lite ont i armar och ben men klarade sig i övrigt utan större skador. Motorcykeln hittades till slut vid sidan av vägen och minibussen hade kraschat lite längre fram in i ett staket. Föraren smet vidare till fots men greps till slut av polis. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Hönsgödsel sprids i park för att skrämma bort festprissar
Skit också

I år blir det ingen vanlig Valborgsmässoafton. Denna högtid är vanligtvis ett perfekt tillfälle att anordna kalas på men det är just nu inte helt lämpligt att samlas i grupp, och är man fler än 50 stycken är det dessutom olagligt. Stadsparken i Lund är ett hett ställe att samlas på i vanliga fall men det vill man ju inte ska ske just nu, så därför har kommunen valt att spärra av hela området med staket. Eftersom man tror att detta ändå inte ska stoppa folk från att ta sig in tar man nu till nästa drag - att sprida ut hönsgödsel på gräsmattorna så att det ska bli extremt onajs att hänga där. Gustav Lundblad (KD) som är ordförande i miljönämnden säger följande i en intervju med Sydsvenskan: "Mot bakgrund av att vi har ett läge där Lund mycket väl kan bli något slags epicentrum för smittspridning under sista april så tycker jag som miljönämndens ordförande att det var ett gott initiativ. Vi får både möjlighet att göda gräsmattorna i parken och samtidigt så kommer det att stinka och då är det kanske inte så trevligt att sitta och dricka öl i parken." Tumnagel
79.8°
+
Bobby Green
0

Nu är USA:s rymdstaket redo att tas i drift
Space Fence ska hålla koll på satelliter runt jorden

Det har nu gått fem år sedan USA började bygga upp sitt så kallade "Space Fence" och nu ska det hela vara klart att tas i drift rapporterar Space News. Space Fence är ett markbaserat radarsystem som det amerikanska försvarsföretaget Lockheed Martin byggt upp på Kwajalein Island, en ö som tillhör Marshallöarna. Radaranläggningens uppgift är att övervaka och följa en stor del av de satelliter och det rymdskrot som ligger i omloppsbana runt jorden i den så kallade lägre omloppsbanan LEO. Space Fence radar ska vara så kraftfull att den kan följa objekt som inte är större än en porslinskula och ska även ha möjlighet att söka efter satelliter som ligger i högre omloppsbanor. USA:s Chief of Space Operations, General John Raymond, säger i en kommentar: "Space Fence is revolutionizing the way we view space by providing timely, precise orbital data on objects that threaten both manned and unmanned military and commercial space assets." Data från Space Fence kommer att matas in i USA:s så kallade Space Surveillance Network som redan idag följer runt 26.000 satelliter och annat som ligger i omloppsbana runt jorden. Hela projektet ska ha kostat runt 1,5 miljarder dollar, motsvarande över 15 miljarder svenska kronor, att bygga. Här nedanför hittar ni en skiss på hur systemet är uppbyggt och i klippet ovan berättar Lockheed Martin lite mer i en film man släppte när rymdstaketet befann sig i sin uppstartsfas för fem år sedan. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Älg överraskar skidåkare i Åre
Åh, jävlar!

Erik Stark och hans vänner besökte i helgen Åre för att njuta av lite kvalitetsskidåkning och tog på sig en 360-kamera för att fånga deras äventyr. Stark, hans vänner och resten av åkarna som väntade för att åka upp med VM6:an fick dock oväntat besök när en älg bestämde sig för att korsa backen, vilket fångades på film av Stark. Vad som hände med älgen efteråt är oklart. I filmen hoppar älgen över staketet till bilvägen och då polisen inte hört någonting om någon älgrelaterad olycka, så lär älgen ha överlevt. Tumnagel
51.3°
+
André Stray
0

Julbocken i Gävle klarade sig i år igen
Har nu klarat sig tre år i rad

Gefle Dagblad rapporterar att Gävles berömda julbock för tredje julen i år klarat sig undan från att eldas upp av mordbrännare. Det ska vara något slags rekord säger Maria Wallberg, Gävle kommuns talesperson för bocken till tidningen. Julbocken i Gävle har rests sedan 1966 och sedan dess ska 50 av 53 bockar eldats upp skriver Expressen. Anledningen till att bocken klarat sig från mordbrännare de senaste åren misstänker man beror på att man 2016 började omgärda bocken av dubbla staket, något som gjorde det besvärligare för potentiella förövare att ta sig fram till bocken. Julbocken i Gävle är 13 meter hög och väger cirka ett ton. Trästommen i bocken återanvänds de åren bocken inte eldats upp medan halmen som bocken är klädd i så småningom kommer att eldas upp av ett värmeverk som genererar fjärrvärme. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Internet Society säljer .ORG-domänen till riskkapitalbolag
Nu befaras det att domänerna blir dyrare att registrera

Nu är det klart att den ideella organisationen Internet Society (ISOC) säljer domänorganisationen Public Interest Registry (PIR) till det kommersiella riskkapitalbolaget Ethos Capital. PIR är den organisation som tar hand och administrerar .ORG-domäner på internet, domäner som kan registreras av de flesta men som oftast används för att beteckna att domänen tillhör någon form av organisation. Fram tills i somras fanns det ett pristak för hur mycket PIR fick ta i avgift för att registrera och administrera toppdomänen .ORG men detta togs bort efter ett beslut från ICANN, organisationen som har det övergripande ansvaret för domäner på internet, i juni. Att .ORG nu säljs till ett privat företag och att pristaket tagits bort för domänerna gör att många befarar att det kommer att bli betydligt mycket dyrare att registrera och behålla .org-domäner i framtiden. I somras togs även pristaken för .INFO- samt .BIZ-domänerna bort. Tumnagel
20.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm vill stoppa fortkörare med geofencing
Är fortkörning ens ett problem i Stockholms innerstad?

Ny Teknik rapporterar att Stockholms stad nu planerar att göra det omöjligt för stadens egna fordon att köra snabbare än gällande hastighetsbegränsning med hjälp av så kallade geofencing-teknik. Det innebär att man med hjälp av digitala staket stryper bilens hastighet om systemet känner av att fordonet färdas snabbare än gällande hastighetsbegränsning. För Stockholms stad handlar det om 800 - 900 bilar som man planerar att förse med geofencing-teknik till 2021. Det verkar dock återstå en del frågor och det är inte bestämt om det nya systemet ska installeras i fordon som Stockholm stad redan förfogar över eller om det bara kommer att installeras i nya bilar som staden köper in. Stockholm stad har hur som helst avsatt 1,5 miljoner kronor till projektet som Trafikkontoret ska använda för att knyta till sig geofencing-kompetens. På sikt vill även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att alla fordon som färdas i Stockholms innerstad ska förses med geofencing-teknik som ser till att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Hur det rent praktiskt och juridiskt skulle kunna fungera verkar han dock hoppas att Transportstyrelsen, Trafikverket och regeringen ska lösa. Det lär med andra ord ligga rätt långt in i framtiden innan något sådant sker. Kanske är det lika bra för Stockholm att invänta självkörande bilar innan man drar igång ett sådant jätteprojekt, ett projekt som jag misstänker skulle kunna leda till en hel del irritation bland en del Stockholmare. Här nedanför kan ni kolla in vad geofencing är och hur det fungerar. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar satelliter hålla koll på Husqvarnas gräsklippare
Bygg upp digitala staket via satellit

Husqvarna är en av pionjärerna när det handlar om robotgräsklippare och nu har man utvecklat ett nytt satellitbaserat system för att bygga upp så kallade digitala staket inom vilkas gränser gräsklipparen kan klippa gräset. Det handlar om ett system som använder satelliter för att bestämma inom vilka gränser robotgräsklipparna i Husqvarnas Automover kan röra sig och klippa gräs. I ett pressmeddelande skriver Husqvarna att systemet kan underlätta när man vill klippa gräs på stora ytor som kanske ofta byggs om eller där gräs möter hårda ytor. Enligt Husqvarna har deras EPOS-system en noggrannhet på 2 - 3 centimeter. Sascha Menges, President Husqvarna Division, säger i ett pressmeddelande: "Robotar och autonoma lösningar kommer att spela en viktig roll i framtida skötsel av våra offentliga grönområden. Husqvarna strävar efter att kontinuerligt förbättra den professionella skötseln av dessa ytor, och Husqvarna EPOS är ett teknologiskt genombrott när det gäller robotgräsklippning som ytterligare kommer att skynda på användandet av robotteknik vid professionell mark- och parkskötsel." Husqvarna EPOS-teknologi kommer att lanseras till Husqvarna Automover någon gång under nästa år. Vad ett system komme att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Illustrationen ovan visar hur systemet fungerar och här nedanför kan ni kolla in satellitmottagaren, en Husqvarna Automover samt ett hur ett digitaliserat staket skulle kunna se ut på en fotbollsplan. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklarna borde få var tionde parkeringsplats
Lösningen på problemet?

Bilen har varit en självklarhet för vårt samhälle och våra städer länge nu och det är trevligt med bil. Jag har en som jag älskar och jag har förmånen att köra många roliga bilar varje år. Men bilen står främst still, i snitt rör sig en bil en timme av dygnets 24. Det är 23 timmar som den bara står och tar plats på våra städers gator. Mellan 12,5 och 15 kvadrat stora är rutorna och har man boendeparkering betalar man 1100 kronor i månaden för dessa kvadratmetrar. Det senaste året har vi fått ett antal företag som ställer ut elsparkcyklar i våra städer, i Stockholm är vi uppe i åtta företag. Circ, Bird, Lime, Voi, Aimo och de andra delar inte bara att de har få bokstäver i sina startupnamn, de betalar ingenting för att ställa ut sina fordon på gatorna. Samtidigt är folk mer eller mindre usla på att parkera fordonen efter att man använt dem, men med tanke på hur många de är så är situationen ändå rätt ok. Hade någon ställt ut tusentals bilar i Stockholm hade vi haft en betydligt jobbigare situation. Eller tusentals cyklar. Så vad behöver vi? Fler parkeringsplatser så klart! För elsparkcyklarna alltså. Bilden ovan är från den plats där geostaketet runt Gröna Lund börjar. Några saker är intressanta. Dels att så många fordon får plats på så liten yta. Fordon som dessutom kommer att användas igen inom relativt kort tid. Dels att de faktiskt är rätt prydligt uppställda och (nästan) inte är i vägen för gående och cyklister. Men där ska de så klart inte stå, den platsen är knappast gjord som parkering. Runt hörnet finns en stor grusplan reserverad för bilar. På den får det plats ungefär 150 bilar som i bästa fall har fyra personer per bil, men troligen är det färre resande än så per bil som står på stadens gator. På bilden ovan finns det över 70 elsparkcyklar, fler utanför bild. För enkelhetens skull säger vi att det borde finnas parkering för 100 elsparkcyklar, minst, för att möta behovet. På bilden nedan kan ni se hur stor yta de respektive parkeringarna tar. Ja, bilarna fraktar (kanske) 150 x 4 personer, det vill säga 600 personer. Elsparkcyklarna bara 100. Men behovet för vettiga parkeringar för elsparkcyklar finns och vi borde tillfredsställa detta, inte bara vid Gröna Lund utan i hela staden, i alla våra städer. Och trottoarerna är redan fulla som det är med människor, cykelparkeringar, uteserveringar och annat. Så vad finns det kvar? Parkeringsplatser för bilar så klart. Vore det inte rimligt att var tionde parkeringsplats för bilar blev parkeringsplats för elsparkcyklar? Istället för en bil som används 1/24 av dygnets timmar skulle det få plats i alla fall 20, kanske 30 elsparkcyklar som används av nya personer hela tiden. Självklart skulle antalet reserverade platser vara olika i olika delar av staden, där behovet av elsparkcyklar är störst har man helt enkelt fler rutor reserverade. Staden skulle dessutom kunna be de där åtta företagen om betalt för att de nyttjar platsen. För elsparkcyklarna lär inte försvinna, folk älskar dem ju. I alla fall om man ser till hur snabbt de har blivit populära, hur snabbt de hyrs ut igen och hur många som åker runt på dem. Så då får vi väl lösa problemet, och mindre trottoar är inte lösningen. Färre stillastående bilar kommer däremot ingen att dö av. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Barn i Norrköping ska övervakas med digitala armband
Kan eventuellt bryta mot GDPR

Norrköpings Tidningar rapporterar att en förskola i staden planerar att börja övervaka barnen där med hjälp av digitala armband så att de inte försvinner iväg när de är ute och leker. Tanken är att de digitala armbanden ska sättas på barnen när dessa går ut och leker och skulle ett barn gå bortanför ett så kallat elektroniskt staket så kommer förskolepedagogerna som arbetar på förskolan uppmärksammas på detta. Johan Högne, digitaliseringsredaktör i Norrköpings kommun, säger till Norrköpings Tidningar: "Man kommer veta att alla är innanför eller att någon är utanför förskolans område. Det är för att hjälpa pedagogerna så att alla är säkra." De digitala armbanden är försedda med nummer och kan inte knytas identifikationsmässigt till ett enskilt barn. Trots det så kan systemet eventuellt ändå bryta mot GDPR-lagstiftningen säger Johan Strand, jurist vid Datainspektionen, till NT. Huruvida så är fallet måste dock först analyseras och jag antar att det inte sker innan någon anmäler den aktuella förskolan för brott mot dataskyddsförordningen (GDPR). Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beetl är en robot som plockar upp hundbajs i din trädgård
Om du inte orkar göra det själv

Här kan ni kolla in roboten Beetl, en robot som fungerar på liknande sätt som en gräsklipparrobot med det lilla undantaget att Beetl istället fokuserar på att leta och plocka upp saker som ser ut som ett bajs. Med sin inbyggda kamera kan roboten identifiera saker som ser ut som högar med bajs och om så är fallet så åker roboten dit och skopar upp det. Roboten är avsedd att användas i mer eller mindre stora trädgårdar och den håller sig inom det specifika området med hjälp av så kallade digitala staket. Beetl Robotics planerar initialt att hyra ut sina hundbajsrobotar och tänker sig att detta kan komma att kosta motsvarande 80 till 100 dollar per dag, motsvarande mellan cirka 750 - 1000 kronor per dag. Enligt företaget är det ungefär lika mycket som hundbajs-tjänster som använder sig av människor eller andra maskiner för att plocka bajs kostar. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har synat Polestar 2 i sömmarna
Liten men naggande god?

I dag ställde Volvo, förlåt Polestar, ut sin Polestar 2 på Centralstationen i Stockholm efter att ha varit på besök i Göteborg i några dagar. Vi passade så klart på att syna den lilla bilen i sömmarna. För det här är en liten bil, frågan är hur väl den smakar. Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0

Det här tåget drivs av solenergi
Tyst och miljövänligt i Australien

Det här tåget i Byron Bay, Australien, gör en 3 kilometer lång tur 13 gånger per dag och drivs helt av solenergi. Sträckan är inte så lång och turen är helt platt plus att solen ständigt skiner, så förhållandena är optimala. Man har paneler på tågets tak men också på stationstaket och det man får därifrån räcker gott och väl för driften. Man ger till och med tillbaka energi till nätet. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Donald Trump visar upp skiss på sin mur
Oklart om den blir av

USA:s president Donald Trump verkar ha svårt att släppa tanken om att bygga en mur mellan USA och Mexiko. Igår twittrade presidenten ut en bild på en eventuellt design på denna "mur" vilken ni kan kolla in på bilden ovan. Det ser ut att handla om ett cirka 10 meter högt gallerstaket och Trump skriver: "A design of our Steel Slat Barrier which is totally effective while at the same time beautiful!" Det verkar för tillfället högst osäkert att Trump kommer att få igenom finansiering för en eventuellt mur så vi får väl se hur det hela slutar. Här nedan hittas ett nyhetsinslag från MSNBC där de snackar lite mer om Trump och hans mur. Effective 100% of the time unless they rotate themselves 90° pic.twitter.com/XL30hDjfk4— Stuart Rowlands (@stuart_rowlands) December 22, 2018 Tumnagel
24.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe hjälper ko och kalv
Kossan råkade föda ut kalven genom ett stängsel

Här är ett klipp som visar när en snubbe som heter Dave hjälper en ko att återförenas med sin nyfödda kalv. Historien utspelade sig när Dave stannade för att filma korna i hagen och en av dessa verkar ha försökt att ta kontakt med honom. När Dave undersökte det hela lite närmare så upptäckte han att kon hade råkat föda sin kalv för nära hagens stängsel och helt enkelt fött ut kalven så denna hamnade utanför staketet. Efter lite arbete lyckades dock vår hjälte Dave se till så att kon och kalven till slut fick återförenas. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer den eldrivna husvagnen
Fungerar också som powerwall

Husvagnar gör ju knappast att bilen drar mindre bensin och har man bytt till elbil och vill köra långt är väl kanske inte husvagnssemester något som man ser fram emot. Men det vill Dethleffs ändra på när de nu visar upp en eldriven husvagn. Vagnen kan så klart inte köra runt själv på vägen, men hjälper till så att det inte blir så mycket att dra för bilen. I hjulen sitter nämligen två motorer och man ställer helt enkelt in hur mycket vikt motorerna ska minska ekipaget med. Det här gör att man får längre räckvidd, men också att bilar som egentligen inte kan dra en husvagn kan göra det. Hur det stämmer överens med lagboken återstår att se, dragvikten på pappret lär ju inte förändras. Motorerna ska även se till att vagnen ska bete sig bättre på vägen. På campingen kan faktiskt husvagnen köra lite själv, den går att snurra runt 360 grader och ställas tillrätta med hjälp av en app. Nu är det ju inte semester året runt och det har man också tänkt på. När man är hemma agerar nämligen batteripacket som en powerwall. På taket av husvagnen sitter solceller så husägaren har alltid lite backup-ström därifrån, eller så fyller man på från solceller på hustaket. Sedan kan man flytta strömmen till elbilen över natten när solen har gått ner. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Australien har byggt världens längsta katt-stängsel
44 kilometer långt staket ska stänga katter ute

I norra Australien har man nu färdigställt vad som ska vara världens längsta staket för att hålla katter borta från ett 9400 hektar stort område. Katter är inte endemiska för Australien och har, precis som en del andra djurarter som människan introducerat i Australien, förökat sig explosionsartat i landet. Man uppskattar att det finns katter på 99,8 av Australiens yta och att det i genomsnitt finns en katt på varannan kvadratkilometer i landet. Katter tros ligga bakom utrotningen av 63 australiensiska djurarter de senaste 500 åren. Området som nu spärras av för katter ska användas av Australian Wildlife Conservancy. Planen med området är att det bara ska finnas djurarter som är endemiska för Australien. Här ovan kan ni kolla in en timelapse från när en sektion av katt-stängslet byggdes. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo smygvisar nya V60!
Ser lovande ut detta!

Nästa onsdag så kommer Volvo att visa upp nästa viktiga bil - V60. Men redan i dag dök det upp lite smygmaterial på deras site. Och det är mycket av det nya Volvo som vi har börjat lära känna genom XC90, V90 och XC60 som också syns i V60. Den som trodde att det här skulle bli en bil i samma spår som XC40 trodde fel, det är en 60 det här och det syns. I filmen som också släpptes i dag hittar vi en hel del detaljer som vi känner igen från de lite större bilarna och XC60. Fronten är, som ni ser ovan, väldigt mycket av det nyklassiska Volvo. Tors hammare är så klart där och profilen kommer att bli väldigt annorlunda mot dagens V60. Vilket vi är glada över. Tumnagel
56.7°
+
Roger Åberg
0
2017

Regeringen vill stoppa terrorfordon med digitala staket
Bilar ska inte kunna köra för fort

Ytterligare ett terrordåd har genomförts med hjälp av ett fordon. En oroande trend som enligt regeringen kräver nya angreppssätt för att skydda fotgängare. I Stockholm har man bland annat satt upp fler hinder i form av betonglejon. Men det kan komma att krävas mycket mer än så. Nu hoppas regeringen att ny teknik i form av digitala staket, så kallade geostaket, ska kunna tas fram. Tanken är att staketen automatiskt ska kunna begränsa hastigheten för fordon när de kör i stadsmiljöer. Eller helt enkelt stänga av dem om de kör alldeles för fort. I September fick Trafikverket i uppdrag att ta fram projekt för just den här tekniken. Dessutom har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap fått i uppdrag att öka säkerheten i offentliga miljöer samt kartlägga ansvarsfördelningen mellan olika myndigheter. Uppdraget är en del av en överenskommelse mellan Alliansen och regeringen om åtgärder mot terrorism. Tumnagel
49.5°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida