m

Kina börjar testa digital valuta i teknikstaden Shenzhen
Har lottat ut 10 miljoner yuan till stadens invånare

Kina har nu dragit igång ett större test av den statskontrollerade digitala valutan, e-cny, som man hoppas kunna lansera som officiell valuta i samband med att Vinter-OS 2022 drar igång i landet. Det är i teknikmeckat Shenzhen som 50.000 invånare i ett lotteri försetts med 200 yuan, motsvarande cirka 260 kronor, av den nya digitala valutan e-cny. Det här är första gången Kina testar den digitala versionen av yuan där allmänheten kan använda valutan att betala med. Runt 3400 restauranger och butiker i Shenzhen har börjat acceptera valutan som betalmedel skriver den japanska nyhetsbyrån Nikkei. Testet av den digitala versionen av yuan kommer att pågå till i slutet av oktober och därefter ska det hela utvärderas. Här ovan kan in kolla in ett inslag om den digitala valutan från den engelskspråkiga kinesiska tv-kanalen CGTN. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram börjar märka upp statskontrollerade konton
Så det inte råder några tveksamheter om det

Instagram gör nu som Twitter och börjar märka upp konton som anses kontrollerade av olika statliga intressen även om de kanske inte skyltar med det. Det var journalisten Casey Michel som upptäckte att flera Instagram-konton som kontrolleras av den ryska propaganda-apparaten försetts med en text som tydligt visar detta. Klickar man sig vidare för att få reda på mer så skriver Instagram: "Instagram seeks to identify these organizations by using our definition and standards to review the available information about their ownership, governance, sources of funding, and processes that may help to ensure editorial independence. We do not consider public media organizations that are publicly financed, retain a public service mission, and demonstrate independent editorial control to be state-controlled media under our definition and will not apply the label to these organizations at this time." Ovanstående text borde med andra ord innebära att till exempel SVT och Sveriges Radios Instagram-konto antagligen inte kommer att bli uppmärkta som statligt kontrollerade även om de tekniskt sett är det. Även Instagrams ägare Facebook har sedan en tid tillbaka börjar märka upp konton som anses vara styrda av statliga intressen. Tumnagel
60.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter börjar märka upp statskontrollerade konton
Så man får lite koll på vilka intressen kontot representerar

Twitter har meddelat att man kommer att lägga till ännu ett alternativ för att märka upp olika konton, något man gör för att användare enklare ska kunna se om ett konto har kopplingar till statskontrollerade intressen. I ett blogginlägg skriver Twitter att man nu kommer att börja märka upp följande två kategorier av konton så att kontonas tillhörighet framgår tydligt: 1. Accounts of key government officials, including foreign ministers, institutional entities, ambassadors, official spokespeople, and key diplomatic leaders. At this time, our focus is on senior officials and entities who are the official voice of the state abroad2. Accounts belonging to state-affiliated media entities, their editors-in-chief, and/or their senior staff Förutom att märka upp konton av den här typen så kommer konton som anses vara "state-affiliated media" inte längre att visas i Twitters olika rekommendationslistor. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ryssland vill kunna bötfälla medier för partiskhet
Alla som inte håller med Ryssland är partiska?

Ryssland siktar på att införa en lag som gör det möjligt för deras media- och it-myndighet Roskomnadzor att bötfälla mediebolag som de anser förmedlar partiska nyheter. Förslaget kommer tätt inpå det att Ofcom, Storbritanniens motsvarighet till Roskomnadzor, bötfällt det statskontrollerade ryska nyhetsbolaget RT för att spridit nyheter som Ofcom anser brutit mot brittiska regler om opartiskhet. Lagförslaget ska lämnas in till den ryska riksdagen Duman de kommande dagarna och får det gehör där kan en lagändring genomföras förhållandevis snabbt skriver DN. Skulle det bli tal om en lagändring så skulle givetvis det ytterligare kunna stärka ryska myndigheters grepp över vilken information som förmedlas till medborgarna i landet. Tumnagel
2.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Hongpaiyihao RedPad
Tablet för patriotiska kineser

Vid första anblicken så ser RedPad ut att vara en vanlig Tegra 2-baserad 9,7"-tablet tillverkad i Kina. När man tittar lite närmare upptäcker man dock något som är ganska annorlunda då den profilerar sig som en tablet skräddarsydd för statsanställda i den kommunistiska staten och patriotiska konsumenter. RedPad kommer med Android 3.2 och ett antal pro-Kina applikationer vilket inkluderar en mikrobloggtjänst som godkänts av staten och elektroniska abonnemang på ett antal statskontrollerade tidningar. Man får också dagliga uppdateringar på vissa strategiska beslut som tas av den kinesiska staten. Allt detta verkar helt normalt tills man kommer fram till priset som ligger på 9999 Yuan, omkring det samma värde i svenska kronor. Det betyder att RedPad är tre gånger dyrare en iPad i Kina. Företaget Hongpaiyihao verkar också vara lite suspekt då Engadget rapporterar att det finns olika specifikationer på produktsidan på flera ställen. Sidan verkar inte gå att ladda i nuläget men länken återfinns längst ned. Den har antingen en skärmupplösning av 1024x768 pixlar med ett 8000 mAh batteri, eller 1280x800 pixlar och ett 7600 mAh batteri. Övriga funktioner inkluderar en 5 Mpixel och en 2 Mpixel kamera (bak respektive fram), 3G uppkoppling, 1 GB RAM samt 16 GB lagringsutrymme. Tumnagel
36.6°
+
Samuel Paulsson
0