15 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Här är allt som visades på Game Awards More is more, baby Vi har under förmiddagen levererat några av de största nyheterna som levererades under Game Awards, men i och med att showen var över tre timmar lång så finns det kilovis med andra nyheter. Och för att undvika att fylla hela dagen med spelgrejer, vilket får några av er som inte vet hur scrollhjulet på musen fungerar att knyta näven i fickan, så kör vi en rackabajsare till artikel där vi i stället lägger in allt. Hittills har vi skrivit om att svenska Hazelight storvann med It Takes Two som vann Game of the Year samt att trailers släppts för Elden Ring, Suicide Squad: Kill the Justice League, Alan Wake samt Halo-serien och dessa fristående artiklar hittar ni via de inlänkade artiklarna. Resten hittar ni under Läs Mer. Tumnagel
38.9°
0
Nu lanseras den eldrivna scootern Piaggio 1 Kostar från 32.900 kronor I våras presenterade Piaggio den eldrivna scootermodellen Piaggio 1 och nu är det dags för lansering. Prislappen är från 32.900 och då får du en moped som toppar 45 km/h och som tar sig runt 5,5 mil på en laddning. Sen finns det även en version som heter 1 Active (39.900 kronor) och den gör istället 60 km/h och tar sig 6,6 mil. Kör du dock i ECO-läget (toppfart 30 km/h) tar du dig istället 8,5 mil. Instrumentpanelen består av en färgskärm på 5,5 tum som visar all information du kan tänkas behöva som hastighet, batterinivå, räckvidd och olika typer av kördata. När batteriet är slut kan du om du vill plocka med dig det hem och ladda där. En full laddning ska ta runt sex timmar. Tumnagel
43.4°
0
Ny instegsversion och sportversion av Mercedes EQC Kostar nu från 66.068 euro Mercedes breddar nu utbudet när det gäller den eldrivna suven EQC. EQC 400 4MATIC lanseras som färdigspecad instegsversion med ett frånpris på 66.068 euro och en sportigare version kallad EQC 400 4MATIC AMG Line proppad med AMG-prylar presenteras. Den kostar från 73.208 euro. Bägge bilarna är utrustade med en ombordladdare på 11 kW som standard. Båda två ska gå att beställa nu och de väntas dyka upp hos återförsäljare i maj. Tumnagel
38.2°
0
2020
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
ABT piffar till Audi RS Q8 Den här bjuder på 750 hästar Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
0
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Carmen Boulogne blir din för 1,65 miljoner euro Specialversionen har 95 extra hästar Hispano Suiza har nu visat upp sin specialversion av den eldrivna modellen Carmen som fått tilläggsnamnet Boulogne. Den har synlig kolfiber över hela karossen, ett gäng bronsdetaljer och 95 hästar mer än vanliga Carmen. Här bjuds det istället på 1114 hästar från två stycken elmotorer - en till varje bakjul. 0-100 km/h ska gå på bara 2,6 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Tjänstevikten ska ligga på 1630 kilo. Det ska gå att lägga en beställning nu och de första leveranserna ska ske någon gång 2022. Priset börjar på 1,65 miljoner euro. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
0
2019
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
Toyota visar nya Yaris Är en Mazda2 i andra kläder Senare den här månaden kommer Toyota att visa upp nya Yaris på New York Auto Show. Den här heter Yaris Hatchback och kommer att ersätta den man kallar för Yaris Liftback. Pillar man bort emblemen på bilen så är det dock en Mazda2 vi ser här. Bilen mäter 4,1 meter på längden och har en hjulbas som är 6,1 centimeter längre än föregångaren. I bagagen ska det gå in 450 liter. Under huven sitter en fyra på 1,5 liter som ger 107 hästar. Den är kopplad till en sexstegad automatlåda som i sin tur driver framhjulen. Priser och lansering vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
32.9°
0
Mercedes rullar ut uppdaterade GLC Coupé Ny design på den slanka crossovern Igår kunde vi visa en teaserbild på den faceliftade versionen av Mercedes GLC Coupé. Bilen skulle avtäckas snart men det gick snabbare än väntat, för nu är den nämligen officiell. Världspremiären är på New York Auto Show i april. Den här anammar samma uppdaterade utseende som vanliga GLC som presenterades för några veckor sedan. Nya strålkastare och baklampor är de mest tydliga förändringarna. Den maffiga grillen med små "diamanter" är också på plats. Baktill finns även ett sportigare avgassystem med dubbla utblås, en ny diffusor och mer krom än tidigare. Insidan bjuder på en ny ratt och en pekplatta istället för den runda stora knappen att styra infotainment-systemet med. Det senaste MBUX-systemet finns här och mittkonsolens skärm är på antingen 7 eller 10,25 tum. Instrumenthuset består också av en skärm och den mäter 12,3 tum. Motormässigt finns det både bensin och diesel att välja mellan. Det förstnämnda alternativet innebär turbomatade fyror på antingen 197 eller 258 hästar. Dieselmaskinerna sträcker sig från 163 upp till 245 hästar. På säkerhetssidan hittar vi nyheter som exit-warning, emergency-corridor och tail-end-of-traffic-jam. Den får även Trailer Maneuvering Assist som ska göra det enklare för den som kör med släp. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
0
Nästa sida