Quantcast
m

Streamern Byron 'Reckful' Bernstein har gått bort
Blev bara 31

World of Warcraft-streamern Byron x27Reckfulx27 Bernstein har tagit livet av sig. Byron var 31 år och hade under sin karriär lyckats nå en hel del milstolpar i WOW som att hålla första rank under sex säsonger i rad, bli den första spelaren som nådde nivå 3000 samt deltagit och hamnat i toppen under turneringar i både World of Warcraft och Hearthstone. Vila i frid. Tumnagel
-0.9°
+
André Stray
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förslag från EU-kommissionen: bygg en miljon laddstolpar
Det vore ju najs

EU-kommissionen har ett nytt förslag som föreslår att EU ska bygga en miljon laddstolpar för elbilar. I dagsläget finns omkring 150.000 stycken laddpunkter i EU, 8000 av dessa befinner sig i Sverige. En sån här satsning skulle göra massa för laddinfrastrukturen och i långa loppet kanske leda till att fler går över till att köra elbil. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
60.8°
+
Bobby Green
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Micro presenterar Microlino 2.0
Och elscootern Microletta

I början av 2018 visade Micro upp BMW Isetta-kopian Microlino. En liten eldriven krabat gjord för två personer att susa omkring i stan med. Nu presenterar man Microlino 2.0 som inte helt oväntat är en uppdatering av samma modell. Förutom den har man även tagit fram Microletta - en trehjulig scooter som också bara går på el. Uppdateringen av Microlino har man gjort för att förbättra säkerheten. Den har fått en helt ny stabilare struktur och en bredare spårvidd bak för att ligga lite bättre på vägen. A-stolparna har även slimmats ned en aning för bättre sikt utåt. Insidan ska vara ny och rattstången är numera fixerad på plats men tyvärr får vi inga bilder på detta. I övrigt har elmotorn uppdaterats och ska nu vara starkare och mer effektiv, några siffror får vi dock inte. Priset på 12.000 euro står fortfarande kvar. Scootern Microletta ska toppa 80 km/h och ska få köras på vanligt bilkörkort. Så mycket mer än så säger man inte om den just nu, mer än att den ska tillverkas och att priset när den väl lanseras blir runt 4900 euro. Målet var att visa upp grejerna i Genève men eftersom mässan är inställd får det bli vid något annat tillfälle. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

CES 2020 I framtiden får vi ljud utan högtalare i bilen
Sparar upp till 40 kilo och ger bättre ljud

Continental och Sennheiser har slagit sina påsar ihop och har tillsammans hittat på ett nytt system som mixar Sennheisers AMBEO 3D med Continentals Ac2ated Sound. Med det skapar man en "otroligt realistisk" ljudbild i bilen utan att ha några traditionella högtalare. Resultatet ska enligt dem bli ett ljudsystem som är skapar en 3D-känsla i ljudet utan att kräva specifika 3D-källor. Den största vinsten är kanske att man inte behöver placera ut några högtalarelement och spar upp till 90 procent av både vikt och volym jämfört med ett traditionellt system. Totalt betyder det ungefär 40 kilos viktminskning. Istället för högtalarelement använder man dörrarnas inredning, A-stolparna och innertaket för att skapa olika typer av ljudfrekvenser. Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Lada uppdaterar Niva
Ser ni skillnaden?

Ryska Lada uppdaterar nu modellen Niva men ni ska inte vara ledsna om ni inte ser någon skillnad mot tidigare, i alla fall inte på utsidan. Det enda som har hänt där är integrerade dimljus i stötfångaren. Istället är det insidan som har uppdaterats en aning för att bli mer bekväm. Bilen ska även ha blivit lite säkrare. Instrumentpanelen har fått en ny klimatanläggning med större luftventiler. Vidare har både (!) hastighetsmätaren och varvräknaren fått vitt ljus för att de ska synas bättre när det är mörkt. Menyn för trippmätaren har även utökats. Handsfacket har vuxit i storlek och två stycken 12-voltsuttag har lagts till under där man monterar stereo om man vill ha det. Inte nog med detta så har även två stycken mugghållare och ett litet förvaringsutrymme hittat till området där växel/hög/låg-spakarna befinner sig. Sätena fram är nya och har nu bättre sidostöd och mer komfort. Stolarna i baksätet får nu även nackstöd! Interiörljuset, handtag att hålla sig i vid taket, solskydd och inklädda A-stolpar hör också till nyheterna. Bättre isolering och nya motorkuddar bidrar till sänkt bullernivå i kupén. Vad prislappen ligger på är oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Laddstolpar som kommer upp ur marken
Just nu på test i Oxford

I Oxford testar man nu laddstolpar till elbilar som kommer upp ur marken. När de inte används sjunker de ner och är ur vägen men när någon vill ladda anger man bara detta i en app och då poppar de upp. OxPops som de kallas finns på test på Lonsdale Road och de kommer att finnas på plats under hela december. Blir detta populärt är planen att lansera på fler ställen. "The transition to electric vehicles presents several challenges, such as the lack of on-street charging facilities for drivers without off-street parking. This is especially relevant to Oxford, where we have higher than average terraced housing. The aim of the OxPops trial is to test the provision of on-street electric vehicle charging infrastructure for residents who do not have access to off-street parking without changing parking provision or allocating dedicated spaces specifically for electric vehicle users." Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

14-åriga Alaina Gasslers teknik fixar genomskinlig a-stolpe
Vann pris på utställning

A-stolpen täcker mycket sikt och man kan lätt missa en bil eller motorcykel som befinner sig där, och sen är olyckan framme. Många tillverkare har i flera år försökt att råda bot på detta. 2001 presenterade exempelvis Volvo Safety Concept Car som hade en "genomskinlig" a-stolpe som skulle förbättra sikten. Detta blev dock aldrig något som kom i produktion. För fem år sedan presenterade Jaguar teknik som filmade utsidan och sedan projicerade vad de såg på insidan av a-stolpen och det verkade ju rätt så smart, men ännu har det inte hittat in i någon bil man kan köpa. 14-åriga Alaina Gassler har använt sig av samma typ av teknik i sina föräldrars Jeep Grand Cherokee då hon tyckte att a-stolparna blockerade för mycket sikt. Hon presenterade sin idé på en tävling som anordnades på Society for Science and the Public’s Broadcom MASTERS (Math, Applied Science, Technology, and Engineering for Rising Stars) vilket var tillräckligt för att hon skulle kamma hem priset Samueli Foundation Prize tillsammans med 25.000 dollar. Alaina ska jobba vidare med sin prototyp och hoppas att detta är något som kommer att finnas i bilarna i framtiden. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren - idag fyller Internet 50 år!
Oj, vad mycket kul det har hänt där sedan dess

Idag, 29 oktober, är det 50 år sedan det första meddelandet skickades mellan två datorer via det som vi idag kallar Internet. På den tiden kallades dock det som kom att bli Internet för ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network). Arpanet var finansierat av den amerikanska militären men utvecklades till stor del på amerikanska universitet. Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, påminner oss ännu en gång om hur ofta militära innovationer senare även letat sig ut i det civila samhället: "Precis som med så många andra tekniska innovationer är det militären som till en början driver på utvecklingen. Sovjetunionens satellit Sputnik skrämmer slag på USA, som startar en myndighet för att se till att amerikansk försvarsforskning ska ligga i framkant. Det är på denna myndighet som arbetet med det som ska utvecklas till internet startar." Det första meddelandet som skickades via Arpanet gick mellan två datorer som var placerade på de båda amerikanska universiteten UCLA och Stanford. Tanken var att datorn på UCLA skulle skicka meddelandet "LOGIN" via Arpanet men datorn på Stanford kraschade efter det att den mottagit "L" och "O". Även om det idag är 50 år sedan Internet "föddes" så dröjde det fram till i mitten av 90-talet innan internet slog igenom i någon större omfattning. Det var då den så kallade World Wide Web, som hade uppfunnits 1989, började växa på allvar och många insåg att internet gick att använda till annat än att skicka epost och dela forskningsrapporter. I faktarutan nedan hittas några viktiga milstolpar i Internets historia och en sammanställning över hur internetanvändandet i Sverige ser ut idag. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ionity öppnar fyra nya laddstationer längs Västkusten
Har laddeffekter på upp till 350 kW

Nu har det dykt upp fyra stycken nya Ionity-stationer för laddning av elbil på Västkusten. Ionity är ett öppet laddnätverk med så kallade HPC-laddare (High Power Charging). Nätverket startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Det finns nu fem stycken stationer i Sverige, den första i Ytterån mellan Åre och Östersund och de fyra nya i Strömstad, Spekeröd, Varberg och Malmö. På stationen ska man kunna ladda med upp till 350 kW vilket innebär att man kan snabbladda en Audi e-tron från 0 till 80 procent på 30 minuter. Circle K är etableringspartner i Sverige och de planerar nu för omkring 30 stycken stationer med i snitt sex stycken laddplatser med CCS-standard på varje station. Näst på tur att få stationer är Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. År 2020 ska det finnas 400 stycken Ionity-stationer i Europa. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagens nya elbil med väldigt lite maskering
Verkar få namnet ID.3

Skärmdumpar från ett numera nedtaget videoklipp visar Volkswagens kommande elbil med mindre maskering än vi någonsin har sett tidigare. Bilen blandar en hel del från konceptet med något som känns produktionsmässigt. Strålkastarna liknar inget från Volkswagen men baklamporna påminner starkt om de som finns på Golf. Det som sticker ut mest är "bulan" på huven och att A-stolparna är väldigt tunna. Förutom bilderna sägs det även att namnet på modellen blir ID.3. Mer lär vi få reda på imorgon när förhandsbokningarna ska dra igång. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida