m

Starkt kvartal för PC-försäljningen
Chrome OS går som tåget

Att vi jobbar och framförallt pluggar hemma i stor utsträckning märktes under förra kvartalet. I princip alla stora PC-tillverkare ökade sin försäljning kraftigt mot förra året. Totalt ökade försäljningen med 34 procent från 46,2 till 62,2 miljoner enheter. Etta under kvartalet blev HP med minsta möjliga marginal vilket betyder att man gick om Lenovo. HP ökade försäljningen med 43 procent och landade på 14,7 miljoner sålda enheter. Lenovo och Dell kom tvåa och trea och ökade med 25 respektive 18 procent. Sedan kommer Apple som ökade med 39 procent och Acer som ökade med 34 procent. Men det är inte bara de stora som går bra, kategorin övriga ökade faktiskt mest med hela 48 procent även om det är en väldigt liten del av marknaden. Det går alltså bra för Apple och macOS och marknadsandelen för macOS ökade från 9,3 till 9,7 procent. Men det går ännu bättre för Chrome OS som mer än dubblerade i antal sålda enheter (från 4,5 miljoner till 10 miljoner) och tog rejält med marknadsandelar (från 9,7 till 16,1 procent) på en väldigt stark marknad. Windows är dock fortfarande ohotad etta, även om marknadsandelen sjönk från 79,6 till 72,8 procent så ökade antalet enheter från 36,8 till 45,3 miljoner enheter. Kort sagt kan man nog säga att alla tillverkare och OS-skapare är nöjda och glada. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Apple TV har 2 procent av hårdvarumarknaden för streaming
Chromecast har 3 procent

Strategy Analytics har släppt en rapport om hur fördelningen på hårdvarumarknaden för streaming-produkter ser ut. Enligt den nya statistiken finns det nu runt 1,14 miljarder aktiva streaming-manicker runt om i världen från en rätt stor mängd leverantörer. De stora tv-tillverkarna är inte helt oväntat i topp och Samsung är störst med sina 14% av marknaden. Sony, som streamar båda via Playstation och tv, intar andraplatsen på 12% och därefter kommer LG på 8%. Nintendo och Microsoft streamar även de via sina spelkonsoler och står för 4% vardera av marknaden. Apples enda streamingprodukt Apple TV står för 2% av marknaden medan Googles Chromecast står för 3% och Amazons streaming-produkter för 5%. Ni hittar hela statistiken för streaming-hårdvarumarknaden i det vänstra diagrammet här nedanför. I det högra hittar ni vilka plattformar hårdvaran rullar på och där hamnar nästan hälften av hårdvaran i kategorin "Other". Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi går om Huawei
Första gången de gör det

Försäljningssiffrorna från Strategy Analytics för februari månad visar att Xiaomi sålde fler telefoner än vad Huawei gjorde. Xiaomi hamnar därmed efter Samsung och Apple som den största telefontillverkaren. Det var dock ingen jättestor omkörning då Xiaomi sålde 6 miljoner enheter gentemot Huaweis 5,5 miljoner enheter för februari månad. Generellt var försäljningssiffrorna för denna månad avsevärt mycket sämre för telefontillverkarna då de tillsammans sålde 38 procent färre telefoner under februari månad jämfört med samma månad förra året. Strategy Analytics skriver: February 2020 saw the biggest fall ever in the history of the worldwide smartphone market. Supply and demand of smartphones plunged in China, slumped across Asia, and slowed in the rest of the world. It is a period the smartphone industry will want to forget. Nu är det kanske inte helt oväntat att Huawei tappade sin tredjeplats då de fortfarande har USAs strikta sanktioner mot sig. Huawei tror att sanktionerna kommer sänka deras försäljning med 20 procent under 2020. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Förra året såldes det 146,9 miljoner smarta högtalare
Upp 70 procent från 2018

En ny rapport från Strategy Analytics visar, inte helt oväntat, att smarta högtalare har blivit rätt populära. Jämfört med antalet sålda enheter förra året ökade siffran med 70 procent från 86,2 till 146,9 miljoner. Amazon och Google är fortfarande de största leverantörerna av smarta högtalare och står tillsammans för ungefär hälften av de sålda enheterna. De amerikanska jättarna är följda av kinesiska tillverkarna Baidu, Alibaba och Xiaomi. I ett uttalande om försäljningen av smarta högtalare säger David Watkins, direktör på Strategy Analytics, detta: “Consumer appetite for smart speakers remained undimmed during the all-important Q4 period as newly launched devices with improved feature sets and audio performance helped drive record quarterly shipments. Consumers across the world were once again enticed by scarcely believable deals from leading brands such as Google, Amazon, Baidu, and Alibaba, while Google, in particular, stepped up its giveaway promotional activity in partnership with brands such as YouTube and Spotify.” Uppdaterad: I och med att undertecknad inte kan räkna för fem öre så blev siffrorna fel och detta har nu åtgärdats. Undertecknad ber vördnadsfullt om ursäkt och söker nu kurser för grundskolematematik. Tumnagel
28.5°
+
André Stray
0

Schweiziska klockindustrin får pisk av Apple Watch
Apple har fått rejält försprång

Det går bra för Apple och deras klockförsäljning. Analytiker uppskattar att man sålde 30,7 miljoner klockor förra året och det är en ökning med 36 procent från 22,5 miljoner. Det går dock inte lika bra för den schweiziska klockindustrin. De sålde, totalt för alla märken, 21,1 miljoner förra året, vilket är en minskning med 13 procent från 24,2 miljoner. Man skulle kunna påstå att ett riktigt schweiziskt kvalitetsur och en smart klocka är som att jämföra äpplen och päron, men klockindustrin säljer inte bara dyra Rolex-klockor. Det man framförallt ser som förlorare är klockor som tilltalar yngre köpare, som Tissot och Swatch men även TAG Heuer nämns bland bolag som börjar få det jobbigt. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Samsung och Huawei störst under 2019
Men Apple bröt trenden och var störst under sista kvartalet

Förra årets siffror för mobilförsäljningen har börjat ramla in och nu har siffrorna från Strategy Analytics ramlat in. Alla tillverkade berättar inte hur många enheter de säljer så det här är en kvalificerad gissningslek från analytikerna, men de brukar ligga rätt så lika. Hur som helst så behåller Samsung ledarhatten om man tittar på helåret. Man ökade försäljningen från 291,3 till 295,1 miljoner telefoner. Tydlig tvåa är Huawei som ökade rejält från 205,8 till 240,5 miljoner telefoner. Apple gick på helåret ner lite, från 206,3 till 197,4 miljoner telefoner. Men tittar man på sista kvartalet så ser vi ett tydligt trendbrott. Huawei har ju haft stora problem under året men har ändå räddats av stark försäljning i hemlandet Kina och man har därför ändå kunnat dunka ut pressmeddelanden om rekordförsäljning. Men sista kvartalet blev problemen synliga i statistiken och man sjönk från 60,5 till 56 miljoner sålda. Även Samsung sjönk lite, från 69,3 till 68,8 miljoner. Apple bröt trenden åt andra hållet och ökade från 65,9 till 70,7 miljoner telefoner. Med det blev man etta under kvartalet, något som jag inte tror har hänt tidigare. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Samsung och Apple ökar klockförsäljningen rejält
Apple har halva marknaden

Apple, Samsung och Fitbit är de stora spelarna på smarta klockor-marknaden och det går extra bra för de två första företagen. Apple ökade försäljningen senaste kvartalet från 3,8 till 5,7 miljoner klockor jämfört med samma period förra året. Marknaden som helhet ökade från 8,6 till 12,3 miljoner men trots det ökade Apple sin marknadsandel en smula och har nu 46,4 procent av marknaden. Samsung har varit lite segare på att leverera en succé, men nu verkar man vara på gång. Man sålde 2 miljoner klockor, upp från 0,9 miljoner. En dubblering alltså, och marknadsandelen gick från 10,5 till 15,9 procent. Den tredje spelaren är Fitbit och de går i antal helt ok, man sjunker från 1,3 till 1,2 miljoner sålda. Men sett till marknadsandel är det en minskning från 15,2 till 9,8 procent. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Mobilmarknaden i Kina föll förra året
Huawei vinnare, Apple och Xiaomi förlorare

Det blev stora rubriker när både Apple och Samsung vinstvarnade strax efter nyår. En av anledningarna för båda företagen var att marknaden i Kina inte var så stark och nu har det kommit lite siffror över hur det ser ut. Sista kvartalet på året sjönk försäljningen totalt från 121,3 till 107,9 miljoner enheter. Som ni ser tappade Apple från 14,0 till 10,9 miljoner enheter. Även Xiaomi går dåligt och tappade 30 procent av sin försäljning. Vivo och Oppo går däremot ok och Huawei går riktigt bra, man ökade från 24,3 till 30,0 miljoner enheter och har snart 30 procent av marknaden. På helåret har försäljningen gått ner från 459,6 till 408,5 miljoner enheter, ett rejält tapp. På helåret presterar de flesta inklusive Apple och Xiaomi bra, så deras tapp verkar vara främst i fjärde kvartalet. Det stora, stora tappet på helåret står övriga tillverkare för, ner från 119,8 miljoner enheter till 57,1 miljoner enheter. Där finns det en hög med tillverkare som har det jobbigt nu. Som ni ser finns inte Samsung med på listan. Man har alltså dålig försäljning i Kina sedan tidigare, men drabbas indirekt när marknaden går dåligt eftersom man säljer chip, skärmar och minnen till de andra tillverkarna. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2018

Små smarta högtalare säljer bäst
Google Home Mini och Amazon Echo Dot sålde bäst kvartal två

Analysföretaget Strategy Analytics har släppt statistik över hur de så kallade smarta högtalarna sålde under årets andra kvartal och det verkar som om vi föredrar de lite mindre och billigare versionerna. Enligt Strategy Analytics så såldes det 2,3 miljoner Google Home Mini och 2,2 miljoner Amazon Echo Dot runt om i världen under kvartal två. Det innebär att de båda tillsammans hade cirka 38 procent av marknaden för smarta högtalare det senaste kvartalet. Efter minstingarna hittas Amazon Echo på tredjeplats med 1,4 miljoner sålda enheter och därefter kommer Alibabas smarta högtalare Tmall Genie och Google Home som både såldes i cirka 800.000 exemplar var. Apples HomePod tog sex procent av marknaden vilket borde placera dem på en sjätteplats i statistiken då Tmail Genie och Google Home båda har sju procent var av marknaden. Bland de smarta högtalare som kostar över 200 dollar så stod dock HomePod för 70 procent av försäljningen skriver Strategy Analytics i sin rapport. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple sålde 700.000 HomePods under kvartal två
Inte ens i närheten av Amazon Echo och Google Home

Analysföretaget Strategy Analytics har tagit fram statistik över försäljningen av smarta högtalare under året andra kvartal och Apple ser fortsatt ut att ha svårt att hävda sig mot sina konkurrenter Amazon och Google. Enligt Strategy Analytics så sålde Apple 700.000 HomePods under kvartal två vilket innebär att sex procent av alla smarta högtalare som såldes runt om i världen förra kvartalet var HomePods. Det kan jämföras med marknadledande Amazon Echo som det såldes 4,8 miljoner av och Google Home vars försäljningssiffror landade på 3,2 miljoner under kvartal två i år. Apple intar inte ens tredjeplatsen i statistiken utan där återfinns istället kinesiska Alibaba som sålde 800.000 smarta högtalare. Alibabas konkurrent JD.com sålde 300.000 smarta högtalare under kvartalet vilket ger dem en femteplats i statistiken. Samtliga andra tillverkare av smarta högtalare sålde tillsammans 1,9 miljoner smarta högtalare under kvartalet. Givet att Apple HomePod är en premiumprodukt som Apple antagligen har hyggliga marginaler på så antar jag att Apple inte är särskilt oroliga för de här siffrorna då deras konkurrenter antagligen säljer stora mängder smarta högtalare som de inte tjänar särskilt mycket pengar på. Apples stora problem med HomePod är snarare att den är försedd med SIRI, den dummaste av de större "smarta" assistenterna på marknaden. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida