41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Apple TV har 2 procent av hårdvarumarknaden för streaming Chromecast har 3 procent Strategy Analytics har släppt en rapport om hur fördelningen på hårdvarumarknaden för streaming-produkter ser ut. Enligt den nya statistiken finns det nu runt 1,14 miljarder aktiva streaming-manicker runt om i världen från en rätt stor mängd leverantörer. De stora tv-tillverkarna är inte helt oväntat i topp och Samsung är störst med sina 14% av marknaden. Sony, som streamar båda via Playstation och tv, intar andraplatsen på 12% och därefter kommer LG på 8%. Nintendo och Microsoft streamar även de via sina spelkonsoler och står för 4% vardera av marknaden. Apples enda streamingprodukt Apple TV står för 2% av marknaden medan Googles Chromecast står för 3% och Amazons streaming-produkter för 5%. Ni hittar hela statistiken för streaming-hårdvarumarknaden i det vänstra diagrammet här nedanför. I det högra hittar ni vilka plattformar hårdvaran rullar på och där hamnar nästan hälften av hårdvaran i kategorin "Other". Tumnagel
44.2°
0
Xiaomi går om Huawei Första gången de gör det Försäljningssiffrorna från Strategy Analytics för februari månad visar att Xiaomi sålde fler telefoner än vad Huawei gjorde. Xiaomi hamnar därmed efter Samsung och Apple som den största telefontillverkaren. Det var dock ingen jättestor omkörning då Xiaomi sålde 6 miljoner enheter gentemot Huaweis 5,5 miljoner enheter för februari månad. Generellt var försäljningssiffrorna för denna månad avsevärt mycket sämre för telefontillverkarna då de tillsammans sålde 38 procent färre telefoner under februari månad jämfört med samma månad förra året. Strategy Analytics skriver: February 2020 saw the biggest fall ever in the history of the worldwide smartphone market. Supply and demand of smartphones plunged in China, slumped across Asia, and slowed in the rest of the world. It is a period the smartphone industry will want to forget. Nu är det kanske inte helt oväntat att Huawei tappade sin tredjeplats då de fortfarande har USAs strikta sanktioner mot sig. Huawei tror att sanktionerna kommer sänka deras försäljning med 20 procent under 2020. Tumnagel
40.6°
0
Förra året såldes det 146,9 miljoner smarta högtalare Upp 70 procent från 2018 En ny rapport från Strategy Analytics visar, inte helt oväntat, att smarta högtalare har blivit rätt populära. Jämfört med antalet sålda enheter förra året ökade siffran med 70 procent från 86,2 till 146,9 miljoner. Amazon och Google är fortfarande de största leverantörerna av smarta högtalare och står tillsammans för ungefär hälften av de sålda enheterna. De amerikanska jättarna är följda av kinesiska tillverkarna Baidu, Alibaba och Xiaomi. I ett uttalande om försäljningen av smarta högtalare säger David Watkins, direktör på Strategy Analytics, detta: “Consumer appetite for smart speakers remained undimmed during the all-important Q4 period as newly launched devices with improved feature sets and audio performance helped drive record quarterly shipments. Consumers across the world were once again enticed by scarcely believable deals from leading brands such as Google, Amazon, Baidu, and Alibaba, while Google, in particular, stepped up its giveaway promotional activity in partnership with brands such as YouTube and Spotify.” Uppdaterad: I och med att undertecknad inte kan räkna för fem öre så blev siffrorna fel och detta har nu åtgärdats. Undertecknad ber vördnadsfullt om ursäkt och söker nu kurser för grundskolematematik. Tumnagel
28.5°
0
Samsung och Huawei störst under 2019 Men Apple bröt trenden och var störst under sista kvartalet Förra årets siffror för mobilförsäljningen har börjat ramla in och nu har siffrorna från Strategy Analytics ramlat in. Alla tillverkade berättar inte hur många enheter de säljer så det här är en kvalificerad gissningslek från analytikerna, men de brukar ligga rätt så lika. Hur som helst så behåller Samsung ledarhatten om man tittar på helåret. Man ökade försäljningen från 291,3 till 295,1 miljoner telefoner. Tydlig tvåa är Huawei som ökade rejält från 205,8 till 240,5 miljoner telefoner. Apple gick på helåret ner lite, från 206,3 till 197,4 miljoner telefoner. Men tittar man på sista kvartalet så ser vi ett tydligt trendbrott. Huawei har ju haft stora problem under året men har ändå räddats av stark försäljning i hemlandet Kina och man har därför ändå kunnat dunka ut pressmeddelanden om rekordförsäljning. Men sista kvartalet blev problemen synliga i statistiken och man sjönk från 60,5 till 56 miljoner sålda. Även Samsung sjönk lite, från 69,3 till 68,8 miljoner. Apple bröt trenden åt andra hållet och ökade från 65,9 till 70,7 miljoner telefoner. Med det blev man etta under kvartalet, något som jag inte tror har hänt tidigare. Tumnagel
37.0°
0
2018
Små smarta högtalare säljer bäst Google Home Mini och Amazon Echo Dot sålde bäst kvartal två Analysföretaget Strategy Analytics har släppt statistik över hur de så kallade smarta högtalarna sålde under årets andra kvartal och det verkar som om vi föredrar de lite mindre och billigare versionerna. Enligt Strategy Analytics så såldes det 2,3 miljoner Google Home Mini och 2,2 miljoner Amazon Echo Dot runt om i världen under kvartal två. Det innebär att de båda tillsammans hade cirka 38 procent av marknaden för smarta högtalare det senaste kvartalet. Efter minstingarna hittas Amazon Echo på tredjeplats med 1,4 miljoner sålda enheter och därefter kommer Alibabas smarta högtalare Tmall Genie och Google Home som både såldes i cirka 800.000 exemplar var. Apples HomePod tog sex procent av marknaden vilket borde placera dem på en sjätteplats i statistiken då Tmail Genie och Google Home båda har sju procent var av marknaden. Bland de smarta högtalare som kostar över 200 dollar så stod dock HomePod för 70 procent av försäljningen skriver Strategy Analytics i sin rapport. Tumnagel
38.2°
0
Apple sålde 700.000 HomePods under kvartal två Inte ens i närheten av Amazon Echo och Google Home Analysföretaget Strategy Analytics har tagit fram statistik över försäljningen av smarta högtalare under året andra kvartal och Apple ser fortsatt ut att ha svårt att hävda sig mot sina konkurrenter Amazon och Google. Enligt Strategy Analytics så sålde Apple 700.000 HomePods under kvartal två vilket innebär att sex procent av alla smarta högtalare som såldes runt om i världen förra kvartalet var HomePods. Det kan jämföras med marknadledande Amazon Echo som det såldes 4,8 miljoner av och Google Home vars försäljningssiffror landade på 3,2 miljoner under kvartal två i år. Apple intar inte ens tredjeplatsen i statistiken utan där återfinns istället kinesiska Alibaba som sålde 800.000 smarta högtalare. Alibabas konkurrent JD.com sålde 300.000 smarta högtalare under kvartalet vilket ger dem en femteplats i statistiken. Samtliga andra tillverkare av smarta högtalare sålde tillsammans 1,9 miljoner smarta högtalare under kvartalet. Givet att Apple HomePod är en premiumprodukt som Apple antagligen har hyggliga marginaler på så antar jag att Apple inte är särskilt oroliga för de här siffrorna då deras konkurrenter antagligen säljer stora mängder smarta högtalare som de inte tjänar särskilt mycket pengar på. Apples stora problem med HomePod är snarare att den är försedd med SIRI, den dummaste av de större "smarta" assistenterna på marknaden. Tumnagel
38.8°
0
2017
Rykte Ska Facebook också bygga en smart högtalare? Konkurrent till Amazon Echo, Apple HomePod och Google Home Den taiwanesiska webbsajten DigiTimes uppger att Facebook håller på att ta fram en smart högtalare som i så fall skulle bli en konkurrent till Amazon Echo, Google Home och den kommande Apple HomePod. Enligt DigiTimes så kommer Facebooks eventuella smarta högtalare fokusera mer på bild än sina nuvarande konkurrenter och vara försedd med en 15 tum stor pekskärm. Företaget Pegatron Technology, som sedan tidigare bland annat tillverkar iPhones, Microsoft Surface samt Xbox One, sägs redan ha tagit fram ett mindre antal smarta högtalare åt Facebook som nu ingår i ett pilottest. Högtalaren ska vara utvecklad och designad av Facebooks lite hemlighetsfulla hårdvarudivision Building 8 och sägs presenteras officiellt någon gång under nästa års första kvartal. Enligt analysföretaget Strategy Analytics såldes det 5,9 miljoner smarta högtalare under förra året och man beräknar att marknaden för dessa kommer att vara värd runt 5,5 miljarder dollar 2022. Tumnagel
21.8°
0
Rykte Apple är nu störst i världen på wearables Apple Watch puttar ner Fitbit från tronen Enligt analysföretaget Strategy Analytics så sålde Apples smartklocka Apple Watch tillräckligt bra förra kvartalet för att Apple nu ska vara det företag som säljer mest så kallade "wearables" i världen. Apple har än så länge aldrig kommenterat hur många Apple Watch man sålt men enligt Strategy Analytics så såldes det 3,5 miljoner Apple Watch under årets första kvartal. Då Fitbits försäljning har dykt ordentligt det senaste året, 4,5 miljoner under kvartal ett 2016 jämfört med 2,9 miljoner kvartal ett 2017, innebär det att Apple nu tar över förstaplatsen på wearable-listan. Fitbits tapp på marknaden gjorde att även Xiaomi gick om dem och Xiaomi övertar andraplatsen med 3,4 miljoner sålda enheter under kvartal ett 2017. Tumnagel
38.2°
0
Apple plockade hem 79 procent av vinsten på smartphones Gjorde nästan 45 miljarder dollar i vinst på iPhone förra året Apple är inte störst på smartphonemarknaden men iPhone är fortsatt den mest inkomstbringande telefonen på marknaden visar nya siffror. Enligt statistik från Strategy Analytics som The Korea Herald har kikat på så drog Apple in 79,2% av vinsten på den globala smartphonemarknaden under 2016. Detta trots att Apple "bara" har 14,5% av marknaden vilket gör dem till nummer två efter marknadsledande Samsung som har 20,8% av marknaden. Samsungs del av vinsten på smartphonemarknaden under 2016 var 14,6% men skulle sannolikt kunnat vara något högre om inte Note 7 hade ballat ur som den gjorde. Enligt Strategy Analytics var den totala vinsten på smartphonemarknaden 53,7 miljarder dollar förra året och utav dessa hamnade alltså 44,9 miljarder dollar i Apples redan välfyllda kassakista. Tumnagel
36.9°
0
2016
Samsung har haft det bästa kvartalet på två år S7 och S7 Edge säljer som smör Precis som många andra företag har Samsung släppt sin senaste kvartalsrapport och det verkar som att det ser ganska ljust ut för företaget. Under årets andra kvartal redovisade företaget 8,17 biljoner won i rörelseresultat, vilket inte bara överensstämde med prognoser utan också är det bästa kvartalsresultatet företaget har haft på två år. Samsung meddelar att det positiva resultatet är mycket tack vare försäljningen av Galaxy S7 och S7 Edge samt midrange-modellerna i A- och J-serien. Enligt Strategy Analytics har företaget sålt 78 miljoner mobila enheter under andra kvartalet, vilket är en rätt imponerande siffra. Vi får se om trenden fortsätter. Nästa vecka kommer företaget visa upp Note 7 som troligtvis kommer dyka upp i butik strax därefter. Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida