m

SpaceX motortestar Super Heavy
Raketen som ska ta Starship till rymden

SpaceX har nu för första gången genomfört ett så kallat statiskt motortest av ett av raketstegen till sin jätteraket Super Heavy, raketen som en dag ska ta deras rymdfarkost Starship till rymden. Motortestet av Super Heavy görs efter det att SpaceX genomfört ett antal tester med en lång rad Starship-prototyper. Raketsteget som testades var försett med tre stycken av SpaceX Raptor-motorer. När Super Heavy ska lyfta Starship mot rymden kommer dock raketen att förses med hela 30 stycken motorer. I videoklippet här ovanför kan ni kolla in hur det såg ut när SpaceX motortestade Super Heavy Booster 3. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in evolutionen av Starship
Med explosioner och allt

Utvecklingen av SpaceX rymdfarkost Starship går framåt i högt tempo. Här kan ni kolla en supercut-video från CNET där man klippt ihop lite av hur farkosten utvecklats på mindre än ett år. I klippet får tittarna följa med från den första flygningen av den den lilla prototypen Starhopper förra året och vidare genom olika iterationer av Starship-prototyper. Det hela avslutas med den första lyckade landningen av en Starship-prototyp vilken skedde i början av den här månaden. SpaceX har utvecklat Starship i en imponerande hastighet och uppger själva att man planerar att skicka upp farkosten till rymden inom ett år. Innan så sker måste dock Starship monteras på förstegs-raketen Super Heavy, en raket som SpaceX än så länge inte har byggt. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX presenterar detaljer om Starships första rymdtripp
Ska ta ett varv runt jorden inom ett år

SpaceX har lämnat in ett dokument som detaljerar deras planer för rymdfarkosten Starship första flygning till rymden, ett test som kommer att ta farkosten nästan ett helt varv runt jorden. Tanken är att Starship ska skjutas upp från SpaceX rymdbas i Boca Chica, Texas, med hjälp av raketsteget Super Heavy. Därefter kommer själva Starship att lägga sig i omloppsbana cirka 115 kilometer ovanför jorden och färdas nästan ett helt varv runt jorden för att 90 minuter senare landa i havet cirka 100 kilometer från Kauai, Hawaiis nordligaste ö. Raketsteget Super Heavy, som i framtiden är tänkt att återanvändas, kommer under det planerade testet landa någonstans i den mexikanska golfen cirka 30 kilometer från kusten. Exakt när det hela kommer att ske finns än så länge inga uppgifter om men planen verkar vara att genomföra testet någon gång innan 1 mars 2022. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX testade Starship SN9
Slutade i en explosion den här gången med

Igår kväll svensk tid var det dags för SpaceX att testa ännu en prototyp av sin framtida rymdfarkost Starship. Den 50 meter höga prototypen SN9 var försedd med tre av SpaceX Raptor-motorer och tog sig precis som planerat till 10 kilometers höjd varefter den påbörjade sin återresa ner mot jorden. Tyvärr ville sig det inte riktigt med landningen och precis som när SpaceX testade Starship SN8 i december förra året så slutade landningen i en stor explosion. SpaceX verkar dock inte missnöjda med testet och Starships chefsingenjör John Insprucker sa efter SN9:s "landning": "Again, wex27ve just got to work on that landing a little bit. We got a lot of good data, and the primary objective — to demonstrate control of the vehicle in the subsonic re-entry — looked to be very good, and we will take a lot out of that." SpaceX planerar att fortsätta att utveckla och testa Starship-prototyper som är tänkta att bli mer avancerade för varje iteration. När farkosten väl är klar för att göra riktiga rymduppdrag kommer den att vara försedd med sex Raptor-motorer medan Super Heavy, raketen som ska rymdsätta Starship, kommer att ha 30 stycken av dessa motorer. Starship kommer med sina sex motorer klara av att lyfta för egen maskin från månen och Mars men för att lämna jorden kommer den att behöva hjälp av Super Heavy. I klippet ovan kan ni kolla in SpaceX eget sammandrag av gårdagens uppskjutning av Starship SN9. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX Super Heavy ska landa på sin uppskjutningsramp
Så att den går snabbare att återanvända

SpaceX grundare Elon Musk har avslöjat att företaget planerar att låta sin jätteraket Super Heavy landa på den ramp som kommer att användas när raketen, och den tillhörande rymdfarkosten Starship, skjuts upp från jorden. Detta skiljer sig från hur SpaceX låter sina Falcon 9-raketer landa efter att ha genomfört sina uppdrag. De landar antingen på en pråm i havet eller på landbacken en bit ifrån avskjutningsplatsen. För att Super Heavy ska kunna landa i sin egen uppskjutningsramp tänker sig SpaceX att man initialt ska använda bromsraketer för att få raketen att sakta ner farten. Därefter ska Super Heavy fångas upp av den arm som håller raketen på plats i uppskjutningsrampen innan den skjuts upp till rymden. Skulle SpaceX lyckas med sin plan för Super Heavys landningar så skulle raketen i teorin kunna besiktigas på plats, fyllas på med nytt bränsle och sedan vara redo för att skicka ett nytt Starship till rymden. Om eller hur det hela kommer att fungera kommer vi antagligen få vänta på ett tag för att få se. SpaceX började under förra året testa Starship och kommer antagligen att börja testa Super Heavy någon gång under det här året. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

SpaceX Starship-prototyp tar sig upp i luften
Såg ut som en jättelik flygande sprayburk

Efter det att SpaceX genomfört flera mer, och lite mindre, lyckade tester med några Starship-prototyper har en av dessa nu genomfört en första testflygning. Det var Starship-prototypen SN5 (Serial Number 5) som inatt svensk tid lyfte mot himlen från SpaceX anläggning i Boca Chica, Texas. Prototypen tog sig cirka 150 meter upp i luften varefter den landade med hjälp av prototypens inbyggda hjälpraketer. Som synes så är prototypen långt ifrån en komplett prototyp av Starship, farkosten som SpaceX bland annat tänker sig ska ta sig till Mars i framtiden. Den saknar bland annat noskon, klaffar och annat som behövs för att farkosten någon gång ska susa fram genom rymden. Under nattens test av SN5 använde SpaceX en av sina Raptor-motorer. Nu planerar företaget att bygga en prototyp med tre stycken Raptor-motorer, något som gör att nästa flygtest med en Starship-prototyp kan komma att ta sig till 20 kilometer höjd. Exakt när detta kommer att ske finns det inga uppgifter om men SpaceX planer är att det ska ske innan årets slut. Parallellt med detta fortsätter SpaceX även att utveckla den Super Heavy-raket som ska ta Starship till rymden i framtiden. Här nedan hittas SpaceX eget videoklipp på när SN5 tog sig en kort flygtur inatt. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX testade motor på Starship-prototyp igen
Exploderade inte den här gången heller

Igår testade SpaceX ännu en av sina Starship-prototyper och för andra gången överlevede prototypen. Det var prototyp nummer fem, SN5, som klarade ett statiskt motortest där farkosten blev kvar på marken. Tack vare det lyckade testet kommer SpaceX nu att testa att låta SN5 lyfta från marken runt 100 meter, det blir det första sådana testet sedan SpaceX lät sin prototyp Starhopper göra ett liknande test förra året. SN5:s flygtest är tänkt att ske någon gång de kommande dagarna. Skulle även det testet anses lyckat så planerar SpaceX att låta en Starship-prototyp ta sig runt 20 kilometer upp i luften innan årets slut. Framtida planer för SpaceX inkluderar även att färdigställa den Super Heavy-raket som är tänkt att någon gång i framtiden ta Starship från jorden till rymden. Hoppar ni fram till 30:13 i klippet ovan så kan ni kolla in SpaceX senaste motortest på en Starship-prototyp. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen
NASA har utsett företag som ska bygga månlandare

NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX raketprototyp exploderade
Starship SN-1 knycklades ihop när den trycktestades

I fredags natt svensk tid så trycktestade SpaceX raketprototypen SN1 vilket inte gick något vidare av videon ovan att döma. SN1 är en av de första prototyperna SpaceX har byggt och testat som en del av testerna inför byggandet av sin rymdfarkost Spaceship och dess startraket Super Heavy. Den första fullskaliga testprototypen till Starship, Starship Mk1, testade SpaceX i september förra året och även den exploderade under sitt test. SpaceX har än så länge inte uttalat sig om vad som gick fel under testet av SN1 men av videon att döma så verkar trycktestet gjort att hela raketen imploderar. SpaceX planerar att utveckla en mängd prototyper som man ska testa till Spaceship. SpaceX grundare Elon Musk sa i slutet av förra året att man planerade att ta fram olika prototyper åtminstone fram till SN20 innan det är tänkt att man ska presentera det som kommer att bli "Starship V1.0". SpaceX Starship är en rymdfarkost som är planerad att bli 118 meter hög och ska ha möjligheten att transportera 100 människor till rymden. När så kan bli fallet finns det dock ingen klar tidsplan för ännu. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Yahoo Japan köper majoriteten av japanska ehandlaren Zozo
Grundaren drar till månen för pengarna?

Den japanske miljardären Yusaku Maezawa har gått med på att sälja en del av sina aktier i den japanska ehandels-tjänsten Zozo till Yahoo Japan rapporterar flera källor. Yahoo Japan är ett dotterbolag till japanska SoftBank och alltså skiljt från det som vi vanligtvis kallar Yahoo, ett amerikanskt företag som är dotterföretag till den amerikanska telekomoperatören Verizon. Godkänns affären av berörda konkurrensmyndigheter så kommer Yahoo Japan att betala 400 miljarder yen, motsvarande nästan 36 miljarder svenska kronor, för 50,1 procent av aktierna i Zozo, något som innebär att Yahoo kommer att äga majoriteten av företaget. I dealen ingår att Maezawas säljer cirka 30 procent av aktierna i företaget samt att han kliver av som styrelseordförande för företaget skriver BBC. Zozo är här i Sverige antagligen mest kända för att förra året ha lanserat dräkten Zozosuit som man skulle använda tillsammans med sin mobilkamera för att beställa måttbeställda kläder, något som verkar ha fungerar rätt dåligt och tjänsten lades ner tidigare i år. Yusaku Maezawa är Japans 17:e rikaste person men utanför Japan är han antagligen mest känd för att vara den förste privatpersonen som köpte en rymdtripp runt månen med SpaceX, en tripp som är tänkt att genomföras under fem dagar 2023. Vad det kommer att kosta finns det inga uppgifter om men det lär antagligen vara överkomligt för Maezawa som snart kanske får ännu mer pengar att röra sig med om affären mellan Yahoo Japan och Zozo blir av. Här ovan kan ni kolla in ett äldre klipp från när SpaceX avslöjade att Yusaku Maezawa hade köpt en tripp med deras rymdfarkost Starship och jätteraketen Super Heavy, ett ekipage som tidigare gick under namnet BFR (Big Falcon Rocket). Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En raketmotor från SpaceX brann upp vid test
Raptor-motorn som ska ta Starhopper och Starship till rymden

I förrgår testade SpaceX sin rymdfarkost Starhopper och då verkar raketmotorn Raptor ha fattat eld vilket ni kan kolla in i klippet ovan. SpaceX har än så länge inte kommenterat vad som ser ut rätt dramatiskt ut men på nytagna bilder av Starhopper-farkosten så ser den ut att ha klarat sig okej vilket syns på bilden nedan. Huruvida elden kan ha skadat elektronik och annat på Starhopper vet vid dock än så länge inget om. När Starhopper någon gång i framtiden tar sig till rymden kommer den att vara försedd med tre Raptor-motorer. Man kan väl se Starhopper lite som en föråkare till SpaceX jättefarkost Starship, en farkost som tidigare kallades för "BFR", som kanske någon gång i framtiden tar människor till Mars. Starship kommer att förses med sex motorer medan Super Heavy-raketen som ska lyfta ekipaget från jorden kommer att ha hela 31 stycken Raptor-motorer. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX sparkar 10 procent av de anställda
Förbereder sig för framtiden

SpaceX meddelade i dag att man kommer att sparka tio procent av de anställda på bolaget. Det betyder att 600 av de 6000 anställda kommer att sluta. "To continue delivering for our customers and to succeed in developing interplanetary spacecraft and a global space-based Internet, SpaceX must become a leaner company. Either of these developments, even when attempted separately, have bankrupted other organizations. This means we must part ways with some talented and hardworking members of our team. We are grateful for everything they have accomplished and their commitment to SpaceXx27s mission. This action is taken only due to the extraordinarily difficult challenges ahead and would not otherwise be necessary." SpaceX är just nu sysselsatta med tre projekt, förutom den vanliga verksamheten. Starlink, som är internet via satellit, Super Heavy, som är nästa generation av raketer (tidigare BFR) och Starship. Alla dessa projekt är under utveckling och kommer inte att dra in pengar på ett tag, vilket troligen är en av anledningarna till att man nu behöver spara. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0
2018

SpaceX raket BFR byter namn
Heter nu kort och gott Starship

SpaceX grundare och vd Elon Musk har meddelat på Twitter, var annars, att företagets jätteraket BFR nu har bytt namn till Starship. I en uppföljande tweet skriver Musk att Starship är farkostens själva övre del medan booster-raketen, som får den att lyfta från jorden, går under namnet "Super Heavy". Varför man nu byter namn på BFR (Big Falcon Rocket) uppger man inte men det blir raketens fjärde namn skriver BBC. Tidigare har SpaceX även kallat Starship/Super Heavy för "Mars Colonial Transporter" (MCT) och "Interplanetary Transport System" (ITS). SpaceX har stora planer för Starship och planerar att ta dessa farkoster såväl till månen som till Mars i framtiden. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017
2016
Nästa sida