m

Dragrace med över 5000 hästar
Hej vad det går!

Motor Trend har i tio års tid nu kört "World’s Greatest Drag Race" och så här såg det ut i år. De brukar köra tolv stycken bilar i bredd, men i år har de bara åtta stycken totalt. Och vägen var för smal så man kunde bara köra två åt gången. Men race blev det i alla fall och så här såg det ut. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Gordon Murrays T.50 eller Aston Martins Valkyrie?
Chris Harris är mer pepp på T.50

I det här klippet från Top Gear får Chris Harris frågan vilken av superbilarna Gordon Murray T.50 eller Aston Martin Valkyrie han föredrar? Både har fördelar säger han, men även nackdelar. Men Valkyrie vet han inte riktigt vad man ska ha till eller hur man ska använda den. T.50 skulle han dock kunna leva med. Så även jag. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

September var Lamborghinis bästa månad någonsin
Folk är duktiga på att shoppa superbilar under pandemin

Just nu pågår en pandemi och den har inneburit att mängder av folk har blivit av med sina jobb, många jobbar hemma och mångas framtid är osäker. Men medan de flesta kanske sitter där hemma och tänker att nu är det viktigt att hålla i stålarna för man vet aldrig vad som händer så finns det de som shoppar superbilar så det står härliga till. Lamborghini meddelar nu att de satt nytt försäljningsrekord och att september i år är deras bästa månad någonsin. Under månaden lyckades man skeppa iväg 738 stycken bilar vilket man alltså inte har gjort tidigare. Under årets tredje kvartal fick 2083 stycken kunder sina nya bilar. Om Lamborghini ska slå förra årets rekord på totalen måste de dock leverera fler än 8205 bilar. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 959 möter Porsche 918 Spyder
Två superbilar från två helt olika tidsåldrar

I det här klippet får vi bekanta oss lite med en Porsche 959 och en Porsche 918 Spyder som ingår i The Brumos Collection. Båda två är superbilar som var det absolut vassaste att komma från tillverkaren men det skiljer 27 år mellan dem. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Fem saker Gordon Murrays bil gör bättre än andra superbilar
Engineering Explained förklarar

I början av augusti drogs täcket av Gordon Murrays nya superbil T.50 och många hakor föll i backen. Med all rätt. Här går Jason från Engineering Explained igenom fem saker som gör att Gordons bil är så mycket bättre än övriga som finns på marknaden idag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Jon Olsson spanar in några Koenigseggs
Ge mig alla tack

Jon Olsson byggde om sin uppfart så att den skulle bli lite mer superbils-vänlig. Nu när allt är klart måste man ju testa om det blev bra, och ska man göra det ordentligt låter man en Koenigsegg Regera hälsa på. Del två har ni nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Skrotgården ser lite annorlunda ut i Dubai
Full med övergivna superbilar

Bilskrotar är ganska fascinerande. Som kyrkogårdar för bilar med den stora skillnaden att man kan köpa delar från skroten, samma sak fungerar inte riktigt på en kyrkogård. Här i Sverige svämmar skrotarna över av gamla rostiga Volvos, lite annorlunda ser det ut i Dubai. Supercar Blondie har besökt en skrot där och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Superbilskopior tillverkade i Thailand
Baseras oftast på Toyota MR2

Den lilla customfirman P.S. Modify i Thailand bygger om vanliga bilar, oftast Toyota MR2, till att efterlikna betydligt fräsigare superbilar från Lamborghini och Ferrari. Den som har koll ser ju från mils avstånd att det inte är äkta vara, men för de som köper kanske detta inte spelar någon roll och de vill kanske bara ha något som sticker ut i mängden? Här får vi hänga med till stället och spana in några av de byggen som man har färdigställt och håller på med just nu. Oavsett vad man tycker om bilarna så ligger det i alla fall väldigt många timmar bakom varje, och finishen ser inte allt för taskig ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Karma SC2 Concept
Coolare än nya Tesla Roadster?

Varken nya Tesla Roadster eller Karmas konceptbil SC2 finns än på riktigt men på pappret ser de ut att vara ärkerivaler. Det handlar om eldrivna superbilar med över 1000 hästar och när (om) båda börjar tillverkas kommer de säkert att jämföras en hel del. Men vilken tycker ni är coolast? Här får vi oss en närmare titt på Karmas bil. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche Carrera GT med över 10.000 mil på mätaren
Det hör inte till vanligheterna

Speciella superbilar som det inte finns överdrivet många av tenderar att gå väldigt få mil under sin livstid. De tas bara fram när det är fint väder och bor ofta under ett täcke i ett varmt garage. Inget fel i det kanske, men bilar är ju till för att användas. En som inte har varit rädd för att lägga mil på sin fräsiga bil är den förra ägaren av den här Porsche Carrera GT:n från 2004 som nu har gått över 10.000 mil. Bilen är till salu för 400.000 pund på länken. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Kathy samlar på McLarens
Bra garage

Kathy Cargill är en riktig bilentusiast och en av tillverkarna hon har fastnat för är McLaren. Hon har två stycken 570S, en 720S och nyligen fick hon en Senna levererad. McLaren passade på att hälsa på i hennes garage och så här såg det ut. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron i naken kolfiber
Det här är Noire Duo

Många nya superbilar har karosser i kolfiber men detta döljs ofta under lack. Därför erbjuder en del tillverkare att man kan få bilen med synlig kolfiber, och nu presenterar Bugatti modellen Chiron med just detta. Två stycken specialversioner erbjuds och de kallas för Noire Sportive och Noire Élégance, endast 20 exemplar kommer att tillverkas. Noire Sportive (bilden ovan) är matt överallt medan Noire Élégance har klarlack på allt sitt kolfiber. Bilarna är inspirerade av specialversionen La Voiture Noire som presenterades tidigare i år. Prislappen börjar på tre miljoner euro och de första kunderna ska få sina bilar under andra kvartalet nästa år. Om du redan har beställt en Chiron Sport kan du uppdatera denna till Noire-exteriör för 100.000 euro extra. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Exklusiva superbilar rejsar mot varandra
På flygplats i Schweiz

Supercar Owners Circle anordnade nyligen ett event på flygplatsen Ambri i Schweiz där deltagarna fick möjlighet att trycka plattan i mattan på sina exklusiva superbilar. Lite av hur det hela såg ut ser vi här. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nästa Aston Martin Vanquish kommer med manuell låda
Blir nog uppskattat

I mars visade Aston Martin upp Vanquish Vision Concept. 2022 ska den mynna ut i nästa Vanquish och nu får vi reda på att bilen kommer att erbjudas med manuell låda. Alltid trevligt då de flesta superbilar idag bara går att få med automatlåda. Vdn för Aston Martin, Andy Palmer, har sagt följande: "Ix27ve already made a commitment that I want to be the last manufacturer in the world to offer manual sports cars and I want to honour that commitment." Förra Vanquish gick inledningsvis endast att få med sexpetad manuell låda men från 2014 och framåt var det istället åttastegad automat som gällde. Om det även kommer en automatlåda till nya Vanquish återstår att se men det lär bli ett alternativ bredvid den manuella. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Top Gear spanar in Aston Martins framtid
Vanquish Vision Concept och AM-RB 003

Aston Martin överraskade något på mässan i Genève genom att visa upp inte mindre än två nya superbilar - Vanquish Vision Concept och AM-RB 003. Här spanar Jack från Top Gear in de båda nyheterna. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hört talas om Pontiac Tojan någon gång?
En modell som skulle utmana Ferrari

På 80-talet ville Pontiac ta fram något som skulle bräcka superbilar som exempelvis Ferrari. Det var så modellen Tojan blev till. En coupé som tillverkades av Knudsen Automotive från 1985 till 1991 men endast 156 stycken exemplar blev till. Under huven satt en V8:a som gav omkring 200 hästar vilket inte är så mycket att hänga i granen. Men prototypen för bilen var något helt annat. Den hade en maskin egentligen avsedd för marinbruk med dubbla turbo och hela 800 hästar. Toppfarten var hela 206 mph (331 km/h). Just den har Alec fått köra och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Mängder av superbilar leker i snön
En fröjd för ögat

Eventet "The I.C.E. – The International Concours of Elegance St. Moritz" samlar massa superbilsägare som inte är rädda för att ta ut sina bilar vintertid. Förutom ett par uppställda bilar som bara var där för show fanns det en bana i snön där man kunde ta ut sin kära ägodel och busa lite. Ser ut att ha varit en trevlig tillställning. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Superbilsfest på Genève
Fanns ett par att kika på

Det är som väntat inte bara vettiga familjebilar som ställs ut i Genève utan även ett helt gäng med superbilar som vi vanliga dödliga aldrig kommer att ha råd med, eller ens se med egna ögon. Engadget har gjort det här klippet där vi får se några av de mest exklusiva bilarna som visades upp på årets mässa. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Christian berättar lite om Koenigseggs framtid
Hybrid-superbil med prislapp på en miljon euro kommer 2020

I tisdags släpptes en bomb i bilvärlden - Nevs har köpt en del av Koenigsegg och investerar duktigt för att de båda ska kunna bygga framtidens superbilar, elbilar och hybridbilar. Men vad kommer det här att innebära egentligen? En plan för att rampa upp produktionen rejält finns och även på att lansera billigare bilar med Koenigseggs logga på. Det första som kommer att hända är att en helt ny modell med hybriddrift (inte ersättaren till Agera) kommer att dyka upp 2020, och den kommer att kosta omkring en miljon euro. Det är fortfarande extremt mycket pengar, men ändå mindre än vad de övriga bilarna kostar idag. Målet initialt är att dagens årsproduktion som ligger på 20 bilar till tresiffrigt. Till Top Gear säger Christian: "Wex27ve been looking to expand our offering because basically, our brand has outgrown our production volumes by quite a big margin. We have several years of delivery time on the super-exclusive hypercars we’re building today. But we do think if we make a super-exclusive, custom built supercar at a slightly lower price (that’s the €1m mark) we could get the volumes into the hundreds. Our ambition is that this car will be completely CO2 neutral. Given the freevalve technology, we can actually cold-start the car on pure alcohol, down to -30 degrees Celsius, so there’s no need for any fossil fuel mix then. The idea is to prove to the world that even a combustion engine can be completely CO2 neutral." Han säger också att den nya bilen utseendemässigt kommer att vara typiskt Koenigsegg men i samma veva i ett någorlunda annat format jämfört med hyperbilarna. Det lär inte betyda att det är en SUV eller fyrdörrars sedan-coupé vi har att vänta oss, men något annorlunda lär det ändå vara. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Det finns åtta stycken nya Lexus LFA hos handlare i USA
Gruppköp?

En av de absolut fränaste superbilarna i modern tid, i mitt tycke, är Lexus LFA. Här jobbade ingenjörerna i flera år med något väldigt speciellt, och resultatet imponerar än idag. Bilen har en fantastisk motor med ett makalöst trevligt motorljud och den ser faktiskt inte så dum ut heller. Endast 500 stycken exemplar tillverkades och 2012 rullade de sista av bandet. Men, det finns fortfarande åtta stycken osålda exemplar som står och samlar damm hos handlare i USA. Anledningen sägs vara att handlarna och cheferna på några av ställena köpte bilarna till sig själva för att ställa ut i lokalerna. En god investering eftersom bilarna bara gått upp i värde sedan de köptes, dock tråkigt att de inte används. Jag tycker därför att vi går ihop och skramlar lite pengar och sedan övertygar någon av dem att få köpa en bil. Sen kan vi göra upp något bra schema över när var och en får använda bilen. Deal? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2018

Hur snabbt växlar en superbil?
Engineering Explained testar med en McLaren 720S

Dagens superbilar accelererar jättesnabbt, har jättesnabba toppfarter och smiskar i växlarna snabbare än Formel 1-bilar gör. Men hur snabbt växlar dessa bilar egentligen? Engineering Explained bestämde sig för att testa med en av de vassaste bilarna i gänget - McLaren 720S. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti EB110 på Monacos gator
En vacker syn

Nya superbilar som kör omkring och härjar på Monacos gator är inte i närheten så intressant som när en Bugatti EB110 passerar. Superbilen byggdes från 1991 till 1995 i bara 139 stycken exemplar och är således en sällsynt men ack så trevlig syn. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Jämförelse mellan McLaren 720S och Senna
Autocar ställer bilarna mot varandra

För 1 1/2 år sedan presenterade McLaren modellen 720S och sedan dess har den visat sig vara en av de allra snabbaste superbilarna på marknaden. Det finns en bil som är snabbare dock, och det är modellen Senna som McLaren presenterade i december förra året. Autocar bestämde sig för att ställa de två bilarna mot varandra i en rad tester för att se vad som egentligen skiljer dem åt förutom utseendet. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida