m

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0
2018

Så påverkas du av Bonus Malus
Snart är det nya bilskattesystemet här

Den 1 juli i år börjar det nya bilskattesystemet Bonus Malus att gälla och det kommer innebära bonus för elbilar och gasbilar men högre skatt för de bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt. Skatten är 82 kronor per gram över 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar istället 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns även ett bränsletillägg som är på 13,52 kronor per gram. Efter tre år sänks skatten till normal nivå igen. Notera att detta gäller vid köp av nya bilar, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt. I dagsläget är supermiljöbilspremien för elbilar 40.000 kronor men denna kommer att höjas till 60.000 kronor. Laddhybrider kommer att få bonus beroende på koldioxidutsläppet, och den ligger mellan 20 000-30 000 kronor. Teknikens Värld går i länken nedan genom allt du behöver veta om de nya bestämmelserna och tar även upp en hel del exempel på hur mycket dyrare olika bilar kommer bli att äga. Hårdast drabbas inte helt oväntat sport- och lyxbilar som drar mycket soppa och släpper ut mycket skit. En Ford Mustang släpper ut 277 gram per kilometer. Den kostade om den registrerades före halvårsskiftet 4.012 kronor i skatt per år. Efter 1 juli kostar den istället 18.709 kronor om året i tre år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Nissan Leaf blir din för 304.900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I september presenterade Nissan en ny generation av elbilen Leaf och nu får vi ta del av de svenska priserna på bilen. Den kostar från 344.900 kronor och på det priset får du dra av 40.000 kronor i supermiljöbilspremie, vilket gör att prislappen landar på 304.900 kronor. För den pengen får man snik-versionen som kallas för Visia och då missar man exempelvis möjligheten att kunna styra saker via en mobilapp och det "energibesparande värmepumpsystemet". Som vanligt finns det massvis med tillval som drar upp priset förutom de fyra paketen som då är Visia, Acenta (369.900 kronor), N-Connecta (379.900 kronor) och Tekna (396.900 kronor). Räckvidden anges till 37,8 mil enligt NEDC-körcykeln. Med 50 kW kan bilen snabbladdas från tomt batteri till 80 procent på 40 minuter. Full laddning tar sex timmar från en laddbox på 32 A och 21 timmar från ett vanligt 220-uttag på 10 A. De första kunderna ska få sina bilar i februari nästa år. Hela prislistan och alla tillval hittar du här. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Staten har betalat en miljard kronor i supermiljöbils-premier
Mest har gått till Mitsubishi Outlander-köpare

2012 infördes den så kallade "supermiljöbils-premien" och sedan dess har staten betalat ut en miljard kronor i sådana premier skriver DN som har tagit del av statistik från Transportstyrelsen. Över en fjärdedel, 270 miljoner kronor, betalades ut som premie till de bilägare som införskaffat sig laddhybriden Mitsubishi Outlander. De som köpt eldrivna Nissan Leaf fick 121,8 miljoner i kronor vilket placerar bilen på en andraplats i statistiken medan laddhybriden Passat GTE knep en tredjeplats med 111 miljoner kronor. För att klassas som en supermiljöbil krävs det att bilen max släpper ut 50 gram koldioxid per körd kilometer. Köper man en laddhybrid som klassas som supermiljöbil får man en premie på 20.000 kronor medan man får 40.000 kronor i premie om man köper en elbil. Totalt har staten betalat ut supermiljö-premier för 33.147 stycken bilar sedan 2012. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Kia leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Blir din för 404 900 kronor

Nu i sommar börjar Kia att leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid - en familjekombi som ska ta sig 6,2 mil på enbart el, ha en förbrukning på 0,14 liter per mil enligt körcykeln NEDC och släppa ut endast 33 gram per kilometer. Det gör att modellen hamnar i kategorin supermiljöbil. På en full laddning och en full tank ska man komma hela 112 mil. Elmotorn är på 50 kWh och till den kopplas ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh. Detta samarbetar med den två liter stora GDI-bensinmotorn och den sammanlagda effekten anges till 205 hästar med ett vrid på 375 newtonmeter. Bilen är förinställd att starta i elläget och man ska kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h på bara el. Via ett vanligt eluttag anges laddtiden till fem timmar, har man en hemmabox eller kopplar upp sig mot en laddstolpe med starkare ström ska det istället ta tre timmar. Batteripacket ligger under lastytan i bagagerummet och ovanpå ska det gå in 440 liter, 1 574 liter om man fäller baksätet. Dragkrok finns som tillval och då får man hänga på ett släp med maxvikt 1 500 kilo bakom bilen. Priset börjar på 404 900 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Kia Niro kommer även som Plug-in Hybrid
Lanseras i höst

Vid sidan av Optima Sportswagon visade Kia i Genève även upp suven Niro som Plug-in Hybrid. Den klassas som supermiljöbil och lansering i Sverige sker till hösten. Under skalet är det inte riktigt samma grejer som i Optima utan en lite svagare konstellation. I Optima finns det ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh men i Niro är detta istället på 8,9 kWh. Det gör att räckvidden för suven blir 5,5 mil på enbart el, i Optima ligger den istället på sex mil. Enligt NEDC-körcykeln ska förbrukningen ligga på 0,12 liter per mil med ett utsläpp på 30 gram per kilometer. Niro finns sedan tidigare som hybrid och laddhybriden får även den samma förbränningsmotor under huven. Det är en bensindriven 1,6-liters fyra med 105 hästar. Till den kopplas en elmotor på 44,5 kW (61 hästar) och den totala uteffekten anges till 141 hästar, vridet till 265 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 10,8 sekunder. Niro Hybrid kostar från 229 900 kronor, vad Niro Plug-in Hybrid kommer att kosta när den lanseras är än så länge oklart men det lär bli några kronor till. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Kia Optima Sportswagon som hybrid
Tar sig sex mil på bara el

Bland alla konceptbilar och futuristiska skapelser på mässan i Genève finns även vanliga bilar, som folk faktiskt kan köpa och köper. En sådan är Kias nya Optima Sportswagon som Plug-in Hybrid. Den tar sig sex mil på bara el och man ska kunna köra på el upp till 120 km/h. Precis som sedanversionen sitter det en fyrcylindrig GDI-motor på 2,0 liter under huven. Den kopplas till en elmotor och tillsammans levererar dessa två 205 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. Enligt NEDC-körcykeln ska bilen dra 0,15 liter per mil och släppa ut 34 gram per kilometer. Det gör den här till en supermiljöbil här i Sverige. Batteripacket är på 11,26 kWh och eftersom det ligger under lastutrymmet i bagagen stjäl det lite plats. 440 liter går det in, i den vanliga kombin får man in 533 liter. Fäller man ryms 1 574 liter vilket är 112 liter mindre än om man inte kör hybrid. Vill man köra med släp får man dra upp till 1 500 kilo. Lansering blir i höst och på prislappen står det då 404 900 kronor. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Rekordår för bilförsäljningen i Sverige
Golf snor förstaplatsen från Volvo

2016 var ett bra år för bilbranschen. Både försäljningen av personbilar och lätta lastbilar slog rekord, 372 296 personbilar och 58 174 sålda lätta lastbilar. Bilförsäljningen ökade med 7,9 procent och lätta lastbilar med 15,3 procent. Ännu mer ökar supermiljöbilarna, 51,4 procent, men det är från rätt låga nivåer. Endast 12 992 av bilarna var supermiljöbilar, vilket är 3,5 procent. Fler var miljöbilarna, 61 259 stycken men miljö- och supermiljöbilarna stod ändå tillsammans bara för 16,5 procent av försäljningen. Vad som är mest fascinerande med förra året är att det inte var en Volvo i topp. Anledningen är så klart att Volvo V70 har bytts ut mot V90, något som gjorde att VW Golf kunde sno förstaplatsen. Volvo har fortfarande kvar plats två till fyra med V70/V90/S90, S60/V60 och XC60. XC90 kommer först på plats 22. Senast en Volvo inte var i toppen var 1962 då Bubblan tog förstaplatsen. Men Volvo regerar fortfarande som märke, hela 21,5 procent (ner från 27 procent) av de sålda bilarna var Volvos. VW kommer tvåa med 14 procent och Audi är trea med 7,3 procent. Just Audi ökade sin försäljning i december med 55 procent, så de som heligt lovade att aldrig köpa Audi på grund av Kakan-händelsen verkar inte ha varit så många i verkligheten. VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) slår tillsammans Volvo hårt på fingrarna i år. Tillsammans sålde de en bit över 100 000 bilar förra året, Volvo sålda 71 238 stycken. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0
2016

Slut på pengar för supermiljöbilspremier
Oklart om folk som köpt miljöbil kommer att få ut sina premier

Fram till september i år så har det betalats ut runt 8 100 premier för nyregistrerade så kallade supermiljöbilar. Men just nu är det oklart om alla som köpt eller kommer köpa en sådan bil i år kommer kunna få sina premier utbetalda. Transportstyrelsen bedömer nämligen nu att det inte finns några pengar kvar att betala ut fler supermiljöbilspremier i år då anslagen är förbrukade. Om de som köpt en supermiljöbil och ännu inte fått sin premie utbetald eller de som ska köpa en supermiljöbil i år ska få sina supermiljöbilspremier krävs det att riksdagen godkänner regeringens höstbudget. Supermiljöbilspremiebeloppet ligger på 40 000 kronor för en ny elbil och 20 000 kronor för nya laddhybrider. Tumnagel
8.4°
+
Frode Wikesjö
0

Mini släpper sin största modell någonsin - nya Countryman
Kommer som laddhybrid

Mini rullar i dag ut nya Countryman. En bil med uppdaterat utseende i ett större format och med en stor nyhet - den kommer som laddhybrid. Det innebär att du kommer att kunna köra omkring fyra mil på bara el i din nya stora Mini. Bilen växer hela 20 centimeter på längden och är numera 4,31 meter lång. Bredden ökar med tre centimeter och axelavståndet blir 7,5 centimeter längre. Större överallt alltså vilket bland annat ger bättre utrymmen i bagagerummet där man nu får in 450 liter, strax över 1 300 liter om man fäller den bakre raden. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan från start och det klart mest spännande är det som kommer nästa sommar - Mini Cooper S E Countryman All4 som är laddhybriden. Den kombinerar en trecylindrig bensinturbo på 136 hästar med en elmotor på 88 hästar. För växlandet står en automatlåda med sex steg. Systemeffekten anges till 224 hästar och 385 Newtonmeter vilket är tillräckligt för att kunna avklara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Toppfart när man kör på el anges till 125 km/h. Räckvidden anges alltså till fyra mil på ren el och en full laddning av batteriet via ett vanligt vägguttag ska ta strax över tre timmar. Förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Det innebär att den här räknas som en supermiljöbil i Sverige. Världspremiären för nya Countryman sker i Los Angeles nästa månad, marknadsintroduktion blir det i februari nästa år. Priserna börjar på 244 900 kronor och för den slanten får man en Mini Cooper Countryman med bensinmotor på 136 hästar och manuell växellåda. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan och fler priser finns här. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai har tre ess i rockärmen
Kort provkörning av Ioniq

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Teslas försäljning minskar i Europa
Norge största anledningen

Samtidigt som vi rapporterar om att Tesla får väldigt många bokningar av Model 3 och att väntetiden på att få en bil är lång så pågår det en verklighet där ute. Och tittar man på den så är det inte speciellt många bilar som levereras av Tesla, i alla fall inte i Europa. Mellan januari och juli så sålde man 6430 bilar i Europa, vilket är dryga 2000 färre än förra året då man sålde 8443 stycken under motsvarande period. Främst är det Norge som är anledningen till tappet, där var minskningen hela 55 procent. Här i Sverige minskar också försäljningen. Mellan januari och augusti såldes 457 stycken Model S vilket är mindre än de 635 stycken som såldes förra året under motsvarande period. Att man har sålt 10 stycken Model X väger knappast upp det. Bäst säljande supermiljöbilen just nu, Passat GTE, slog Tesla med hästlängder, den sålde i 2463 exemplar under perioden. Man ska dock komma ihåg att kategorin inte är så stor i Sverige, de fyra modeller som sålde bättre än Model S var Passat GTE (2463 sålda), Mitsubishi Outlander PHEV (880 sålda), Volvo V60 laddhybrid (750 sålda) och Volvo XC90 laddhybrid (614 sålda). Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Audi Q7 e-tron blir din för 825 000 kronor
Orderböckerna har öppnat

Audi öppnar nu orderböckerna för Q7 e-tron som är deras första dieseldrivna plug-in hybrid. Försäljningen drar igång första veckan i mars och vill du bli ägare till ett exemplar får du ha minst 825 000 kronor redo på kontot. För pengarna får du en laddhybrid som är supermiljöbilsklassad, kan köra 5,6 mil på enbart el, som har en blandad förbrukning på 0,18 liter och ett koldioxidutsläpp på 48 gram per kilometer. Under huven sitter en sexcylindrig turbodiesel på 3,0 liter som tillsammans med en elmotor ger en effekt på 373 hästar och ett vrid på 700 Nm. Bilen är fyrhjulsdriven och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Litium-jonbatteriet sitter under bagagerumsgolvet och detta stjäl lite lastutrymme. En sjusitsig Q7 lastar i vanliga fall 770 liter med den tredje raden fälld, i den här ska man få in 650 liter. Batteriet kan snabbladdas på 2,5 timmar men i ett vanlig eluttag tar det åtta. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar nya V90
Den nya kombin blir din för 339 000 kronor

Precis som utlovat presenterar Volvo i dag nya V90 - en kombi vi snart lär få se mycket av på våra svenska vägar. Bilen tar efter designspråket nya XC90 introducerade och blir alltså det storlastande syskonet till S90 som presenterades för inte så längesedan. V90 ersätter som ni säkert redan vet dagens V70 och den nya bilen är större på alla leder, förutom i bagaget. Längden mäter 4,93 meter vilket är hela 12,2 centimeter längre än V70. Hjulbasen anges till 2,94 meter och detta är 12,5 centimeter mer än vad V70 bjuder på. I bagageutrymmet ska man kunna lasta 1 526 liter om man fäller baksätesryggen, i V70 går det in 1 600 liter jämt. Är raden uppe går det in 560 liter, en siffra som också är mindre än V70 som kan lasta 575. Bilens tjänstevikt ligger på mellan 1 825 och 2 100 kilo beroende på version. Ska man dra släp gäller släpvagnsvikt på mellan 1 800 och 2 200 kilo. Modellen bygger på den skalbara och modulbaserade SPA-plattformen och den delar motorfamilj med S90. Starkast blir T8 Twin Engine som är en laddhybrid med tre olika körlägen - Hybrid, Pure och Power. Totalt finns det till en början fem olika motoralternativ att välja mellan. På dieselfronten har vi D4 som ger 190 hästar och 400 Nm och D5 AWD som har 235 hästar och 480 Nm. Förbrukningen anges till 0,45 liter per mil (119 gram) respektive 0,49 liter per mil (129 gram). Senare kommer även D3 som är ett något svagare dieseldrivet alternativ. Vill man köra bensin är det T5, T6 AWD och T8 AWD som gäller. Den första driver på framhjulen medan de andra två är fyrhjulsdrivna. Motorn i denna ger 245 hästar och 350 Nm och den ska nöja sig med 0,68 liter per mil (154 gram). T6:an bjuder på 320 hästar och 400 Nm och drar 0,74 liter (169 gram). T8:a är en laddhybrid som kombinerar T6-motorn med en elmotor som driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 407 hästar och 640 Nm. 0-100 km/h går här på 5,2 sekunder och förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 47 gram per kilometer. På bara el ska man kunna köra i upp till 4,5 mil. Siffrorna gör också bilen till en supermiljöbil. Till motorerna kopplas åttastegade automatlådor men till vissa går det även att få en manuell sexpetad låda. Priserna ser ut som följande: D4 190 hästkrafter FWD Manuell Kinetic - 339 000 kronor D4 190 hästkrafter FWD Automat - 387 900 kronor D5 235 hästkrafter AWD Automat Momentum - 427 900 kronor T5 254 hästkrafter FWD Automat Momentum - 374 900 kronor T6 320 hästkrafter AWD Automat Momentum - 463 900 kronor T8 - inget pris än Momentum - 29 000 kronor (från Kinetic) Inscription - 69 000 kronor (från Kinetic) V90 börjar byggas i mitten av juni, vecka 24. De första leveranserna borde ske några veckor efter detta. Teknikens Värld var på plats vid dagens avtäckning och hur det såg ut ser du i klippet nedan. Tumnagel
96.8°
+
Bobby Green
0
2015

Bildfrossa Säg välkommen till nya Volvo S90
Den nya premiumsedanen är äntligen officiell

Nu är äntligen Volvos nya premiumsedan officiell. Den plockar med sig det gamla namnet S90 som 960 fick förut men där stannar likheterna - det här är en helt ny bil byggd på den nya SPA-plattformen som även XC90 vilar på. Nyheterna man bjuds på är bland annat något som Volvo kallar för Pilot Assist - en avancerad halvautonom körfunktion (video nedan). I hastigheter upp till 130 km/h styr bilen själv inom körfältsmarkeringarna på vägen, utan att behöva ta rygg på någon bil framför som tidigare var fallet. Annat på tekniksidan är Large Animal Detection - en del i City Safety-paketet som automatiskt ser stora djur som exempelvis älgar, rådjur och hästar och som då hjälper till att förhindra en kollision om detta skulle vara på väg att inträffa (video nedan). Motormässigt är det precis som i XC90 T8 Twin Engine som blir det mest kraftfulla alternativet. Det är en hybriddrivlina som kombinerar en fyrcylindrig bensinturbomotor med en elmotor och den totala effekten anges till 407 hästar och 640 Nm. Den här ska dra 0.19 liter per mil och släppa ut 44 gram vilket gör den till en supermiljöbil. Förutom detta alternativ finns även T6 AWD vid lanseringen. Den har en rak fyra på 320 hästar och 400 Nm och den kopplas till en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges till 0.73 liter per mil och ett utsläpp på 169 gram per kilometer. Vill man köra diesel så är det D4 eller D5 som gäller. Bägge innebär fyrcylindriga motorer på 2.0 liter. D4 bjuder på 190 hästar och 400 Nm och till den kopplas en manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 8.2 sekunder. D5 har 235 hästar, 480 Nm och automatlåda. Den gör 0-100 km/h på 7.3 sekunder. Toppfarten är 230 km/h oavsett om man kör D4 eller D5. Den mindre av dem drar 0.41 liter per mil och släpper ut 109 gram per kilometer. D5 ska dra 0.51 liter och släppa ut 133 gram. Nya Volvo S90 har premiär i Detroit i januari nästa år. Tumnagel
132.3°
+
Bobby Green
0

Regeringen satsar på elbilar och elbussar
132 nya miljoner till supermiljöbilspremien i år

SvD näringsliv skriver att regeringen nu satsar mer pengar på elbilar och bland annat kommer man att skjuta till 132 nya miljoner kronor till den så kallade supermiljöbilspremien redan i år. I höstbudgeten ingår ingår en satsning på sammanlagt 226 miljoner kronor avsedda för elbilar varav 132 miljoner är öronmärkta för 2015 och ytterligare 94 miljoner kronor för nästa år vilket gör att Supermiljöbilspremien för 2016 totalt landar på 309 miljoner kronor. supermiljöbilspremien innebär att den som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får en subvention på 40.000 kronor från staten. Att man nu skjuter till mer pengar till detta beror på att årets pengar för premien redan tagit slut, något som även hände 2014. I höstbudgeten ingår även en satsning på elbussar vilket innebär att man nästa år kommer att satsa 50 miljoner på sådana bussar och att man kommer att avsätta ytterligare 100 miljoner kronor för elbussar mellan 2017 till 2019. Tumnagel
76.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes C-Klass plug-in hybrid blir din för 495 900 kronor
Svenska priser är nu klara

Mercedes senaste modell i plug-in hybrid-segmentet är C 350 e och nu är de svenska priserna för denna bil klara. För 495 900 kronor får du sedanversionen, kombin kostar några lappar till och börjar istället på 508 900 kronor. C 350 e har en turbomatad bensinfyra som ger 211 hästar. Till den kopplas en elmotor på 82 hästar och tillsammans levererar motorerna ett vrid på 600 Nm. 0-100 km/h ska gå på 5.9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Den blandade förbrukningen ska ligga på 0.21 liter per mil och utsläppet på 48 gram per kilometer. På bara eldrift ska man kunna köra tre mil och en laddning av batteriet ska ta omkring tre timmar med vanlig väggström. Lanseringen sker i slutet på mars. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2014

Audi A3 e-tron blir din för 372 500 kronor
Nu drar försäljningen igång

Det var i början av förra året som Audi visade upp A3 e-tron. Den kompakta bilen kombinerar en bensinsnurra med en elmotor och den har en kombinerad räckvidd på 94 mil samtidigt som den bara dricker 0.15 liter per mil. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 372 500 kronor. Försäljningschefen Jörgen Wedefelt säger följande: "Även om vi nu upplever en viss osäkerhet om framtida villkor för supermiljöbilar är vi optimistiska och tror mycket på modellen. Den har samma höga kvalitetskänsla som i alla Audi, du kan köra utsläppsfritt under de flesta av dina resor och behöver ingen annan bil när du skall köra längre sträckor. Dessutom är den rolig att köra." De första kunderna får sina bilar vid årsskiftet. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Supermiljöbilspremien förlängs
Köp miljöbil och få 40 000 kronor tillbaka

Supermiljöbilspremien innebär att alla som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får 40 000 kronor tillbaka från staten. Detta gjorde att många faktiskt tog beslutet att köpa en mer miljövänlig bil när det var dags att titta på nytt. Men för inte så länge sedan kom det fram att pengarna för denna premie hade börjat sina, och försäljningen av miljöbilarna avstannade nästan helt. Men idag kommer besked från den nya regeringen - premien i sin nuvarande form förlängs. Läs mer om nyheten på länken nedan. Tumnagel
78.3°
+
Bobby Green
0

Nya Passat som plug-in hybrid
Klassas som supermiljöbil

Inte helt oväntat visas nu även nya Passat i GTE-utförande. Bokstavskombinationen betyder att det sitter ett plug-in hybrid-system under skalet och tack vare fina siffror klassas den som supermiljöbil. Premiär blir det på bilmässan i Paris. Den skarpsynte kan skilja bilen från övriga genom de bågformade drl-ljusen i nosen, den blåa randen över grillen, emblemen på framskärmarna och de blåa bromsoken. Under huven sitter en modifierad version av den beprövade TSI-fyran på 1.4 liter. Den ger 156 hästar och är kopplad till en elmotor som i sin tur ger 115 hästar. Motorerna kopplas till en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen. På bara el ska man kunna komma fem mil och den blandade förbrukningen uppges till 0.2 liter per mil med ett utsläpp på 45 gram per kilometer. Den kombinerade räckvidden anges till över 100 mil. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta fyra timmar och 15 minuter. Bilen börjar levereras i mitten på nästa år. Några svenska priser är inte klara för tillfället. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0
2013

Mercedes S 500 som hybrid
Drar bara 0.3 liter per mil

Bara för att en Mercedes heter S 500 måste den i dagsläget faktiskt inte vara bränsletörstig. Mercedes presenterar nu S 500 Plug-in Hybrid och den drar bara 0.3 liter per mil. Den här skippar den något törstigare V8:an på 4.7 liter utan får istället en V6:a på 3.0 liter som ger 333 hästar och har ett vrid på 340 Nm. Till den kopplas en elmotor på 109 hästar och 340 Nm. 0-100 km/h ska gå på 5.5 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Batterierna laddas via bromskraftsåtervinning eller via ett vanligt eluttag. På bara el är räckvidden upp till tre mil. Förbrukningen är alltså låga 0.3 liter per mil enligt NEDC-cykeln (New European Driving Cycle) och utsläppet ska vara 69 gram per kilometer. Den här kommer alltså att hamna inom ramarna för Sveriges så kallade supermiljöbilspremie. Precis som i nya Rolls Royce Ghost jobbar GPS:en tillsammans med drivlinan. Den talar om vad som väntar dig vägmässigt åtta kilometer fram och gör då bilen beredd på backar, kurvor och annat för att turen ska bli så optimal som möjligt. En annan nyhet är den haptiska gaspedalen som vibrerar om du närmar dig en bil för snabbt. Bilen har premiär på mässan i Frankfurt. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

BMW:s elbil i3 är här på riktigt
Idag blev den officiell

BMW har hållit vad de har lovat. Idag, den 29 juli, skulle deras nya lilla elbil i3 begå premiär, och nu är den officiell efter stora premiärvisningar i London, New York och Peking samtidigt. Och i:et är här för att stanna. Detta är den första modellen i en rad från BMW som kommer att drivas på el eller på något annat vis bidra till en lite bättre miljö. Under skalet hittar vi en elmotor som ger 170 hästar och som har ett vrid på 250 Nm. Den sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. 0-60 km/h går på 3.5 sekunder och från stillastående till 100 km/h ska det ta 7.2. Räckvidden anges till 13-16 mil beroende på körstil men kan förlängas genom att använda inställningarna Eco Pro och Eco Pro+ som bland annat stänger av AC:n. Vill man inte enbart förlita sig på elens kraft kommer det även en version med räckviddsförlängare, vilket innebär en extra förbränningsmotor som laddar batteriet när man börjar få torsk. I detta fall är motorn en liten rackare med två cylindrar på 0.65 liter och 34 hästar. I detta utförande uppges räckvidden bli 25-30 mil vilket ändå måste anses som helt okej. Till Sverige kommer bilen den 16 november och priserna börjar på 339 900 kronor, vilket efter supermiljöbilspremien på 40 000 kronor blir på 299 900 kronor. Väljer du versionen med range extender börjar priset istället på 375 900 kronor. Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

BMW i3 läcker ut
Bara dagar innan premiären

Den 29 juli är tanken att BMW ska visa upp sin ny lilla eldrivna citybil i3 för första gången. Men som vanligt när det gäller Internet läcker saker ut i förtid, och så även denna gång. Den färdiga produkten är mycket lik konceptet som tidigare visats, vilket alltid är trevligt, och det vi får är en kompakt, smart och rätt snygg liten bil. Bilen har små självmordsdörrar bak som underlättar när man ska in i baksätet. Vi får även för första gången se hur den ser ut på insidan som ser ganska så poppig ut. En skärm fungerar som instrumentkluster och växelspaken sitter på rattstången. Under skalet ruvar en elmotor som ger 170 hästar och räckvidden ska vara omkring 13 till 16 mil. Den kommer att kunna fås med en range-extender och då blir räckvidden istället 29 mil. Priset kommer att börja på motsvarande 300 000 kronor. Drar man sedan ifrån supermiljöbilspremien vi har här i Sverige droppar prislappen med 40 000 kronor till 260 000. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida