m

Google råkar läcka nya Pixel Buds-hörlurar
Återstår att se om dessa kommer säljas i Sverige

Det officiella twitter-kontot för Android råkade twittra ett inlägg på Pixel Buds A-Series vilket är några trådlösa in ear-hörlurar som ej är offentliggjorda ännu. Någon jättesmaskig information innehöll tweeten ej förutom då att de kommer använda sig av Googles nya blåtandsparning som gör att de kan kopplas ihop med telefonen supersnabbt. Hur annorlunda dessa hörlurar kommer vara de vanliga Pixel Buds-lurarna återstår att se men A-benämningen antyder att de kommer bli en skvätt billigare. Google kommer dra igång sin I/O-konferens den 18 maj så antagligen får vi veta mer om dessa lurar då. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0
2020

iPhone SE vs OnePlus Nord
Vilken väljer du?

iPhone SE släpptes tidigare i år och är en riktigt trevlig telefon trots det lite gamla formatet. Den är liten och kompakt men har ett supersnabbt inre. Perfekt för den som vill ha en iPhone men som inte bryr sig om fet skärm. Prislappen är officiellt 5495 kronor även om den just nu går att få för 5190 kronor (jämför priser). OnePlus Nord presenterades i veckan och rent visuellt vinner den på knockout med den stora skärmen som dessutom rullar på i 90 Hz. Prislappen ligger på 4590 kronor här i Sverige (jämför priser). Men vilken av telefonerna är bäst? Det beror så klart främst på vilket operativsystem man föredrar, men de är också lite olika. iPhone är officiellt IP67-skyddad, OnePlus har inget officiellt skydd. iPhone är rejält mycket snabbare på pappret (resultat här och här). OnePlus har ett väldigt mycket större batteri. iPhone har en kamera, OnePlus flera. OnePlus har 5G. OnePlus har mer minne, både RAM och lagring. Supertrevliga SuperSaf går i videon ovan lite närmare igenom skillnaderna och likheterna. Men vilken väljer du? Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

WWDC Apple börjar göra egna processorer för mac!
Apple Silicon!

Apple kommer att i framtiden göra sina egna processorer för sina macar. Apple har sedan första iPhone jobbat med att göra sina egna processorer. Man har gjort processorer till iPhone, iPad, Apple Watch och massor av annat. Man har med åren blivit väldigt bra på att saker som grafik och att få ut mycket kraft till få watt. Nu är det alltså dags för dem att göra sina egna processorer även till mac. Processorn till mac kommer att vara en helt egen processor som har släktskap med deras andra produkter. Apple har uppdaterat alla sina program så att de fungerar för den nya plattformen och man lovar att det ska gå supersnabbt att göra så att programmen fungerar. Microsoft ska vara med på tåget och Adobe ska ha en hel del delar av deras program redo. Lightroom och Photoshop ska till exempel rulla på den nya plattformen. Äldre program som inte har uppdaterats kommer så klart att fungera även de. Rosetta 2 heter funktionen som sköter detta och programmen konverteras när de installeras. Apple säger att programmen ska gå riktigt bra. Man ska även kunna köra virtuella operativsystem. Man kommer så klart att kunna köra appar som har gjorts för iPadOS och iOS. De flesta apparna kommer att fungera utan att utvecklarna gör någonting alls. Utvecklare kommer att kunna köpa en utvecklarmaskin i form av en Mac mini med en A12Y-processor nu. Senare i år så kommer de första macarna med Apples egna processor senare i år och om två år så ska alla mac-modeller ha Apples Silicon. Tumnagel
55.0°
+
Roger Åberg
0

Drönare kan hämta paket supersnabbt med nytt system
Plockar upp det hela i farten

Marknaden för paketleveranser via drönare befinner sig än så länge på sin linda. Det har dock inte hindrat forskare att utveckla system för att göra detta effektivare i framtiden. Här kan ni kolla in ett system som låter en drönare plocka upp ett paket utan att behöva landa eller hovra i luften. Systemet är utvecklat av Ishikawa Group Laboratory på Tokyo University och låter en drönare flyga förbi och svepa med sig paket som ska levereras utan att drönaren ens behöver sänka hastigheten. Det markbaserade systemet använder sig av kameror som håller koll på var drönarens "paketkrok" befinner sig. När drönaren börjar närma sig upphämtningsplatsen för paketet ser robotiserade armar till att paketet är i position med drönarens krok när denna sveper förbi och plocka upp paketet. Det lär antagligen dröja ett tag innan vi ser system som dessa på marknaden. När leveranser via drönare blir mer vanligt så skulle det dock inte förvåna mig om de flesta logistik- och budföretag kommer att ha system liknande detta på plats. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har pratat 5G och vikbart med Motorola
Är det en gimmick eller inte?

Genom åren som jag har jobbat med Feber har det kommit och gått olika former av teknologier som man bara "måste" ha, men som något eller några år senare inte finns alls. Kanske tydligast är det på tv-sidan där 3D och kurvad tv var ett måste men där ingen av teknologierna finns i någon stor utsträckning i dag. I alla fall inte så att det marknadsförs. På mobilsidan finns det i dag två sådana som är väldigt tydliga nu, vikbara telefoner och 5G. Vi satte oss ner med Chris Francica från Motorola som har den engelska titeln Global Product Marketing Manager. Han borde ju kunna svara på de här frågorna och ge oss en hint om det mest är marknadsföringssnack eller inte. Vi börjar med 5G. Många tillverkare har redan 5G-telefoner till försäljning eller kommer att ha det strax. Samsung presenterade telefoner i veckan som säljs med "gratis" 5G hos Telia och Tele2. Problemet är att ingen av operatörerna ens har ett 5G-nät att erbjuda, vilket gör det hela en smula ironiskt. – Problemet som vi har i dag, förutom att infrastrukturen inte finns där, är att 5G är svårt för oss att marknadsföra. Det är inget man kan ta på. Visst kan vi visa hur fantastiskt snabbt det går att ladda ner saker men ingen med en 4G-telefon i dag upplever att deras telefon är långsam. Lite samma sak såg vi när 4G kom, det var snabbare men behövdes det verkligen? Vad man gör med 5G är det som kommer att spela roll, precis som när 4G kom. – Den boom av videotjänster som vi i dag ser i sociala medier hade aldrig hänt utan 4G. Jag tror att konsumenterna kommer att se vad man kan göra med 5G när applikationerna som använder tekniken börjar komma. Applikationer som i dag inte riktigt går att göra. Hårdvaran däremot finns, är testad och redo att lanseras. Det är lite underligt faktiskt att tekniken är redo men infrastrukturen och användningsområdena inte är klara. Samma sak ser vi i dag på tv-sidan som vill sälja oss 8K-apparater medan konsumenterna lite frågor sig varför de skulle behöva det, vi har knappt hunnit byta ut våra apparater till 4K och finns det egentligen så mycket 4K att kolla på? Precis som 2019 var året då 5G-produkter började komma var 2019 året då vikbara telefoner började komma. Kanske blir 2020 året då de faktiskt slår igenom. Motorola har fått väldigt mycket uppmärksamhet kring sin Razr, så mycket att man just nu har svårt att leverera. – Vi började titta på vad man kan göra med en vikbar skärm redan 2011 och då tittade vi på olika sätt att använda tekniken på bästa sätt. Vi började alltså inte att kolla på hur man kunde göra en ny Razr, telefonen ser ut som den gör eftersom det här är det bästa sättet att använda tekniken på just nu. Telefonen inbjuder till ett nytt beteende med sin lilla skärm där man kan svara på meddelanden och kolla notiser, men är också på sätt och vis en räddning för de som vill ha en liten telefon men stor skärm. – Vi satte grundformen 2015 och sedan dess har vi lagt tid inte bara på skärmen. Hur placerar man övrig teknik är också något som måste lösas, men framförallt har det tagit tid att sätta hur man använder telefonen. Att bara göra en telefon som viks på mitten var inte ett alternativ. Det räcker inte. För 2490 kronor får man en icke vikbar telefon från Motorola. Som jag skrev i början är det väldigt oklart om det här är en gimmick eller något som kommer att finnas länge och utvecklas. Chris är, så klart, övertygad om att det inte är en gimmick. Men för att det ska bli något måste priserna ner så jag frågar när han tror att vi kommer att få se lite mer rimliga priser. – Jag tror det kommer gå fortare än vi tror innan det här når en massmarknad. Se bara på det senaste årets utveckling. De första kostade en bra bit över 2500 dollar, Galaxy Fold kostar 2000 dollar, vår egen Razr kostar 1500 dollar och Samsung vill ha 1380 dollar för sin Z Flip. Det är en aggressiv kurva. De här skärmarna tillverkas fortfarande i väldigt begränsade upplagor och det är just nu framförallt dyrt att få fram skärmar av hög kvalitet. När upplagan blir högre kommer priserna att gå ner. Motorola var först ut med en vikbar telefon i det här formatet, men man fick inte vara ensam länge. Nu har som sagt Samsung Galaxy Z Flip gjort entré på marknaden och frågan är inte om utan när och vem som kommer att bli nummer tre. Eller tror ni att Razr och Z Flip kommer att de enda modellerna som ser ut så här? Kommer vi att ha glömt av dessa om något år eller två eller ser alla telefoner ut så här? Personligen så tror jag att 5G kommer att smyga sig på oss och helt plötsligt använder vi det överallt utan att tänka på det, på helt nya sätt. Jag tror däremot inte folk kommer att springa sina operatörer och be om att få betala extra för att kunna ladda ner något supersnabbt. Vikbart har helt klart sina utmaningar. Plast är en dålig idé, det måste ner i pris och det måste bli hållbart. Först när vikbart eller inte är som att välja mellan plast- eller pappkasse på ICA kommer det att slå. Min magkänsla är att det inte är speciellt långt dit faktiskt och jag är inte någon som klagar på det... Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Det ska gå supersnabbt att uppdatera Windows 10X
Microsofts nya operativsystem för laptops med dubbla skärmar

I samband med att Microsoft i höstas presenterade sin kommande laptop Surface Neo med dubbla skärmar visade man även upp lite av Windows 10X, operativsystemet som är tänkt att köras på Surface Neo och andra laptops med dubbla eller vikbara skärmar. Nu har Microsoft avslöjat lite mer om operativsystemet och tydligen ska det vara byggt på ett sådant sätt att det ska gå betydligt mycket snabbare att uppdatera till en ny version av operativsystemet än vad som är fallet med dagens Windows 10. Enligt Microsoft kommer det att ta mindre än 90 sekunder att installera och boota om datorn för en ny version av Windows 10X vilket är betydligt mycket snabbare än en uppdatering till Windows 10 tar idag, en process som kan ta flera minuter även på de mest kraftfulla datorer. Anledningen till att uppdateringar till Windows 10X går så mycket snabbare än på Windows 10 förklaras med att systemet, drivrutinerna och apparna på datorn är helt isolerade från varandra med hjälp av så kallade container-funktioner som används på win32-versioner för traditionella desktop-datorer skriver The Verge. Vi lär sannolikt inte få se en färdig version av Windows 10X förrän Microsoft släpper Surface Neo, den första datorn som förväntas köra Windows 10X. Den ska enligt tidigare uppgifter börja säljas lagom till årets julklapps-säsong. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det såg ut när Neowin nyligen testade en lite halvbuggig betaversion av Windows 10X i en emulator. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här använder du Sign in with Apple
Enkelt och säkert!

En av nyheterna i iOS 13 är en funktion som heter Sign in with Apple. Det är Apples inloggningsfunktion som alla som bygger appar eller webbtjänster kan använda precis som de i dag kan använda Google eller Facebook för att logga in sina användare. Faktum är att om de har en annan tredjepartsinloggning, som Google och Facebook, kräver Apple numera att man även ska ha Sign in with Apple. Krav brukar sällan vara dåligt, men Sign in with Apple är en bra idé. Det går supersnabbt att använda eftersom man redan är inloggad på sin iPhone eller iPad. Som användare slipper man alltså skapa ännu en användarprofil och komma ihåg ännu ett lösenord. Men det gör man ju med Facebook och Google också, kan man tycka. Det är helt korrekt, men loggar man in med Facebook ger man dem ännu en plats där Facebook vet vad man gör. Google säger att man inte spårar sina användare som använder Google för att logga in och litar man på det så funkar ju Google bra. Tricket med Apples lösning är att man i stor grad bestämmer vad man vill ge ifrån sig. Man ser tydligt vad som delas och kan ta bort det man inte vill dela, som namnet i exempel här ovan. Om man inte vill dela med sig av sin mailadress till exempel så fixar Apple en tillfällig som erbjudanden och annat skickas via. Det betyder att man aldrig behöver vara orolig för att ens mailadress helt plötsligt har sålts till någon galning som skickar spam. När man loggar in med Apples lösning går det på två klick. Tyvärr är det inte superenkelt att hålla koll på de inloggningar man har skapat. För att göra det måste man gå till iCloud.com, sedan klicka sig in för att hantera sitt Apple-ID (eller klickar här) och där under Säkerhet > Hantera appar och webbplatser som använder Apple-ID. Väl där ser man enkelt vilka appar som man har loggat in på och kan snabbt och enkelt ta bort inloggningen. Det kan vara bra att tänka på att ens användare då försvinner, om man till exempel har loggat in på en tjänst och där har krediter etcetera så försvinner detta om man tar bort inloggningen. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Norge har fått en ny ö
På grund av den globala uppvärmningen

Från norska Svalbard rapporteras det att man har upptäckt en ny ö efter det att glaciären på det man tidigare trott varit en halvö smält bort. Det som man fram tills nu trott varit en halvö på Svalbard heter Bragernes men nu kommer den cirka tio kilometer stora ön antagligen att få namnet Bragerøya eller Bragernesøya skriver norska NRK. Att det dyker upp nya öar på lite nordligare breddgrader verkar vara något som vi kommer att få vänja oss vid i framtiden då allt fler öar tros dyka upp i takt med att världens glaciärer smälter bort. Det kommer dock inte att gå supersnabbt i människotid mätt. Geir Moholdt på norska Polarinstituttet.säger: "De flesta som dyker upp kommer att vara små. Den största kommer vid Sørkapp Land, alldeles söder om Spetsbergen. Men den ligger kanske 100 år framåt i tiden." Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ladda elbil på bara sex minuter
Nytt batteri-genombrott från brittisk startup

Enligt den brittiska startupen Echion Technologies kan lösningen för att ladda elbilar supersnabbt komma redan nästa år. De säger sig ha gjort ett batteri-genombrott som skulle kunna få ned tiden att ladda fullt till bara sex minuter. Det man har gjort är att ersätta grafiten i litiumjonbatteri-celler men man säger inte med vad för tillfället. "Echion Technologies provides a unique platform for battery material and composite manufacture at pilot scales. Our materials then simply ‘drop in’ to existing battery manufacturing infrastructure with no capital cost. This provides a low barrier to market entry and rapid customer access for our battery materials. We’re working on methods to make powders that are scaleable and where 1,000 tons could be made quite easily in factories. We have a prototype now, and are moving toward commercialization early next year. The tests have to be validated beforehand." När Echion kan få ut något på marknaden återstår att se. Tumnagel
59.3°
+
Bobby Green
0

Inga planer på BankID till Apple Watch just nu
Och macOS får nöja sig med nuvarande lösning

Några av de nyheter som Apple släppte på WWDC gör det betydligt enklare att flytta en app från iOS till macOS eller watchOS. Direkt började jag drömma om appar till de plattformarna och BankID är en av de som står högt på min lista. Så jag frågade så klart Finansiell ID-Teknik BID AB, som bolaget bakom BankID officiellt heter, hur planerna ser ut. Svaren blev att för Mac så finns BankID sedan många år, och det var svaret en del av er besökare här också gav mig. Men om jag vill ha BankID med min ena bank måste jag bära med mig på en klumpig kortläsare med lång sladd. Den andra banken har BankID på fil men tillåter själva inte att man logga in med detta. Nu är jag ego, men en app precis som den till mobilen som jag godkänner med touchID eller kod hade ju varit superenkelt, supersmidigt och väldigt praktiskt. För Apple Watch blev svaret att man bevakar tekniken och att "givetvis följer vi utvecklingen kontinuerligt men kan inte gå in i mer detalj på våra framtida planer". Min anledning till att ha BankID på klockan är att det så klart är praktiskt att ha det där också, men framförallt så kan det behövas i en framtid med fler självständiga appar på klockan. Om Swish kommer till klockan så att man supersnabbt kan skicka pengar till sina vänner behövs ju även BankID där, annars behöver man ju ändå ha mobilen för att bekräfta. Gänget på BankID har svarat liknande tidigare när nya plattformar och tekniker dykt upp, så hoppet är inte ute. Kanske får vi mer information fram mot hösten när skarpa versioner av macOS och watchOS kommer. Tumnagel
31.9°
+
Roger Åberg
0

Google I/O Google Assistant blir snabbare och bättre
Kan snart köpa biobiljetter själv

Google berättade under gårdagens keynote på Google I/O att man har jobbat intensivt med att förbättra och göra sin smarta assistent Google Assistant snabbare. För att snabba upp Google Assistant har Google komprimerat datamodeller för maskinlärning från 100GB till bara 0,5GB. Detta gör att dessa framöver kommer att gå att köra lokalt på mobilen istället för att ta omvägen via molnet vilket ska ha gjort det hela "supersnabbt" enligt Google. Här ovanför kan ni kolla in en demo där en användare kolla igenom sina bilder på Googles fototjänst Google Photos med hjälp av Google Assistant. Google har även förbättrat sin automatiska telefonpratare Duplex så att denna kan bege sig ut på webben och utföra uppgifter helt utan användarens inblandning. Initialt kommer man att testa detta med funktioner som gör att Duplex kan hyra bilar och boka biobiljetter helt själv. Ni kan se ett exempel på detta i klippet här nedanför. Förutom detta så kommer Google Assistant nu bli ännu bättre på att lära känna sin användare. Detta innebär att om man tidigare till exempel har sökt efter mycket recept på pasta och indisk mat så kommer assistenten antagligen föreslå detta om användaren frågar vad den ska äta till middag ikväll. De nya uppdateringarna till "nya" Google Assistant som Google kallade det kommer att börja rulla ut till Pixel-telefoner någon gång senare i år. När vi andra kan få ta del av nyheterna framgår inte,. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya iPad mini är ett kraftpaket i gamla kläder
Den bästa iPaden är den man har med sig

Apple har äntligen fått till en komplett linje med iPads och minst i gänget är iPad mini. Men det här är inte en budgetsak som bara går att göra enklare saker på - tvärtom. Det här är ett litet kraftpaket i en alldeles för gammal förpackning. För på utsidan ser iPad mini ut som den alltid har gjort. Första generationen släpptes 2012 och efter det släppte man en ny och lite bättre version en gång om året. Fram till 2015 då man släppte iPad mini 4 med en A8-processor. Sedan hände ingenting. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

MWC 2019 HTC visar upp portabel 5G-hub
Om du vill dra igång ett supersnabbt wifi-nät på stranden

2019 blir sannolikt 5G-nätverkens någorlunda genombrottsår och inför det har HTC tagit fram något man kallar för "5G Hub" vilket är en batteridriven hotspot för 5G-nätverk. Det ska gå att koppla upp till 20 stycken användare till 5G Hub som därefter kan dela på den gemensamma 5G-uppkopplingen. Kanske perfekt för det mindre företaget som ska ha kickoff ute i skogen eller på andra platser där man vill ha tillgång till hypersnabb uppkoppling. Hubben kör Android 9.0 och är försedd med en fem tum stor skärm med upplösningen 720x1280 pixlar. Då den kör Android så blir det möjligt att köra appar och streama grejer från till exempel Netflix direkt från 5G Hub. Det finns även stöd för wifi om man till exempel skulle vilja använda hubben i en konferenslokal där sådant finns tillgängligt. Vidare kör 5G Hub Snapdragon 855, har 4GB RAM, 32GB lagringsminne samt ett batteri på 7660mAh som uppges kunna driva hubben en dag. HTC kommer att lansera 5G Hub tillsammans med nationella teleoperatörer i USA, Australien, Tyskland, Storbritannien, Schweiz och Finland. Vad den kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Fynda Sonic-spel i ny Humble Bundle
Gotta go fast!

Humble Bundle och Sega har samarbetat och levererat ett supersnabbt spelpaket med den blå igelkotten Sonic i fokus. Den här gången erbjuds ett gäng nya och gamla Sonic-spel som ni kan lägga vantarna på för en relativt liten peng. På den första nivån hittar vi Sonic the Hedgehog 4 - Episode I, Sonic Adventure DX, Sonic CD, Sonic & SEGA All-Stars Racing, Sonic Adventure 2, Sonic Adventure 2: Battle DLC. Nästa nivå låser du upp genom att betala mer än genomsnittet, vilket i skrivande stund är 7,13 dollar, och då får du tillgång till Sonic & All-Stars Racing Transformed Collection, Sonic Lost World, Sonic Generations Collection och Sonic the Hedgehog 4 - Episode 2. Den sista nivån låser du upp för 15 dollar och då får du tillgång till ovan nämnda spel samt Sonic Mania och Sonic Forces. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Det här är Bentley Continental GT utan tak
Ge mig!

Om jag skulle få frågan vilken bil jag skulle köpa först om jag vann hundra miljoner har svaret länge varit Maserati GranCabrio. Låter fantastisk, cab och så får man plats med både barn och packning. Nu kan kanske svaret ha ändrats med nya Bentley Continental GT för den här är riktigt härlig. Continental GT har alltid haft lite säregen form och den senaste generationen är inget undantag med sina annorlunda lyktor. Personligen tycker jag att man lyckats få till riktigt härliga linjer när man nu har kapat av taket. Precis som syskonet med tak har man en W12 på 6 liter som ger 626 hästar och 664 Nm och som tar den stora bilen till 100 km/h på 3,7 sekunder. 19 sekunder tar det för taket att fällas upp, inte supersnabbt men det kan man leva med. Bilen är fortfarande stor men ska jämfört med föregångaren ha tappat 20 procent av sin vikt och samtidigt blivit fem procent styvare. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
46.0°
+
Roger Åberg
0

Huawei visar upp Mate 20 Pro
Imponerande telefon!

Så var de då äntligen officiella, Mate 20 och Mate 20 Pro. Vi visste hur de såg ut men vi fick ändå några överraskningar. Ett helt eget kapitel är batteri och laddning. Mate 20 Pro har batteri på 4200 mAh. Man skickar med en laddare på 40W som ska ladda 70 procent av det batteriet på en halvtimme, imponerande! Trådlös laddning har äntligen hittat in i Mate 20 Pro och den är också snabb, 15W. Den trådlösa laddningen är så stark att man faktiskt kan ladda andra telefoner med den. Man lägger alltså till exempel en iPhone på baksidan av Mate Pro 20 och så laddas iPhonen. Coolt! När man slår på strömmen är det så klart skärmen man ser. Den är på 6,39 tum, är av OLED-typ och med upplösningen 3120x1440 pixlar. Skärmen är tyvärr välvd på sidorna, men det gör också att kanten på sidorna är rekordsmal. På, eller snarare i, skärmen finns fingeravtrycksläsaren. Men om man inte gillar det så har Huawei nu gjort sin egen version av Face ID. Upplägget verkar vara exakt detsamma, man projicerar massor av prickar på ansiktet som man sedan läser av med IR. På insidan hittar vi Huaweis nya Kirin 980-chip som är den första 7nm-chipet i Android-världen. Huawei lovar så klart att det är supersnabbt. Man får 6 GB och 128 GB lagringsminne. Android Pie och EMUI 9.0 står för mjukvaran. På baksidan hittar vi tre kameror, men ingen av dem är monokroma, som vi är vana vid med Huawei. Istället har vi en vanlig lins med en sensor på 40 megapixlar, en telelins med en sensor på 8 megapixlar och en vidvinkellins med en sensor på 20 megapixlar. Med tanke på hur bra kameran är i P20 Pro så räknar vi inte med att bli besvikna här. Tvärtom. Precis som på P20 Pro finns också en blå tonad version, men det finns även en svart och en grön. Just ja, den är IP68-säkrad också, så den går fint att bada med. Prislappen kommer att landa på 1049 euro. Sugen? Uppdatering Svenskt pris blir 9990 kronor. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Därför har man fallskärm på en dragracer
Stackars bromsar

Dragracers går ju supersnabbt i några sekunder och sedan fäller de ut en fallskärm. Det ser coolt ut, men det är också nödvändigt eftersom bromsarna helt enkelt inte klarar av att stanna bilen innan banan tar slut. Den här fallskärmen missar att fällas ut och då blir det ett nät i slutet av rakan som får göra jobbet. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En otroligt snygg och eldriven motorbåt
Inte så snabb men vad gör det?

Finska Q-Yachts har byggt en eldriven motorbåt. Man kallar den för Q30 och det är en riktigt stilig rackare i vitt. Den är helt eldriven vilket gör att man kan smyga runt i skärgården kanske inte helt tyst men i alla fall på en ljudnivå långt under den för en bensindriven motorbåt. Två olika hastigheter finns, antingen kör man i cruising speed vilket betyder 9 knop eller så kör man på max vilket betyder 15 knop. Långt i från supersnabbt alltså. Två olika batteripack finns på antingen 30 eller 60 kWh. Räckvidden skiljer sig beroende på hur snabbt man kör, men gör man långsamt med stora batteriet kommer man 80 sjömil (150 km). Kör man snabbt med det lilla batteriet kommer man 22 sjömil (40 km). Tumnagel
54.4°
+
Roger Åberg
0

SAS släpper Europas snabbaste wifi på flyget
Vi har testat om man kan surfa anständigt i luften

Wifi på flyget har funnits ett tag nu men det har knappats fungerat på riktigt. Man har möjligen kunnat skicka lite mail eller läsa Twitter-uppdateringar (helst utan bilder) men annars har det inte fungerat på riktigt. Nu lanserar SAS vad de kallar för Europas snabbaste Wifi i luften och man lovar upp till 12 Mbit per passagerare. Det låter ju fantastiskt, men hur fungerar det egentligen? Jag begav mig till Köpenhamn för att göra den bisarra flygningen Köpenhamn - Köpenhamn och för att testa hur det fungerar. För att logga in går man till en webbadress. Av någon anledning skickas man inte dit automatiskt men det lär väl lösa sig i framtiden. Om du använder 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som DNS får du ta bort det, annars kommer du ingenstans. Inte så oväntat kanske men bra att veta. Man loggar in med antingen sitt bokningsnummer eller sitt Eurobonusnummer. Tjänsten kommer att vara gratis för de som flyger i SAS Plus och som är Eurobonus Guld eller Diamant-medlemmar. Annars får du betala 49 kronor per flygning. Som vanligt när det är sparsam tillgång med uppkoppling fungerar det bättre på mobilen eller paddan än på datorn. Datorn har ju en förmåga att göra fler saker med uppkopplingen än det som råkar ligga längst fram, mobilen är mer gör-en-sak-i-taget. När jag kör Bredbandskollen på datorn får jag runt 4 Mbit ner och 0,5 Mbit upp. På mobilen får jag faktiskt 12 Mbit ner och runt 1 Mbit upp, vilket är precis den siffra som SAS och leverantören säger att varje passagerare kan komma upp i. Ett Youtube-klipp på ungefär en minut tog dryga 10 minuter att ladda upp, vilket ju är cirka 1 Mbit. Som ni ser på filmerna är det knappast supersnabbt innan det kommer igång och det är inget att använda för att spela på. När det väl börjar rulla är det dock helt ok och tittar man på 480p-material behöver man inte vänta speciellt länge. Vill man kolla på 720p-material eller ännu hellre 1080p får man vänta ett tag innan det rullar igång men min spaning är att det känns stabilt så man behöver inte vänta på att det ligger och buffrar då och då. Ljud behöver man inte vänta på alls, så vill du lyssna på Spotify eller podcasts är det bara att köra. En bra sak är att det fungerar även innan man har kommit upp i luften. När du sätter dig i flygstolen kan du alltså logga in, sätta på flygplansläge och på så sätt aldrig vara utan internet. Du kan ju inte sitta med laptopen uppe under start och landning, men annars är det lugnt. SAS kommer att rulla ut detta på 40 plan inom kort. Man sjösätter två plan om dagen just nu och innan maj är slut är de där 40 planen i luften. Till 2020 kommer man att ha 83 plan i luften med den här teknologin. Just nu är det bara kort och mellandistansflygningar som kommer att ha detta, det vill säga Europaflygningar. Långdistans får vänta. Exakt vilken lösning man kommer att använda där är inte klart ännu. Man använder Viasat som leverantör, som inte är samma bolag som vi är vana med heter Viasat här hemma i Sverige. Bolaget har fem satelliter i drift som rullar på 80 Gbit per sekund. Två till är på gång och de kommer att kunna fläska ut 1000 Gbit per sekund. Varje passagerare har som sagt upp till 12 Mbit att leka med. Eller varje device har 12 Mbit att leka med. Jag frågade hur mycket kapacitet som varje plan har och det lite kryptiska svaret var att flygplanet får så mycket bandbredd som det behöver. Om det är 160 personer på ett plan och alla använder en device fullt ut så blir det ju en del bandbredd. Man har gjort ett live-test nyligen, med vanliga passagerare, där man bad 45 personer på ett flyg strömma valfri sak samtidigt, vilket gick alldeles utmärkt. Verkligheten är ju att alla passagerare inte kommer att sitta och köra max hela resan så magkänslan är att det kommer att hålla. Men det är satellituppkoppling och det kommer alltid att ha sina begränsningar. Det är en bit till rymden. Det ska som sagt fungera över hela Europa. Två blinda fläckar finns - Biscayabukten och Nordsjön, men annars säger man sig ha bra täckning. Tjänsten finns som sagt live i detta nu på ett antal plan och fler kommer varje dag. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Bahnhof släpper fett bredbandsabonnemang
Om du vill driva en serverhall hemma

Internetleverantören Bahnhof drar nu igång vad som antagligen är Sveriges fetaste bredbandsabonnemang för privatpersoner då man börjar leverera 10.000 Mbit/s. Bahnhof skriver i ett pressmeddelande att deras nya abonnemang kommer att vara tio gånger snabbare än de snabbaste alternativen som hittills erbjudits till privatpersoner på den svenska marknaden. Vidare uppger man att abonnemanget är 100 gånger snabbare än det statliga bredbandsmålet för år 2020 på 100 Mbit/s. Initialt kommer Bahnhof att erbjuda sitt nya abonnemang till villor och bostadsrättsföreningar. Det är tack vare Bahnhofs nya fibernät Northern Light som man man nu kan erbjuda en del av sina kunder supersnabbt bredband. Bahnhofs VD Jon Karlung säger i ett pressmeddelande: "Man kan med fog kalla allt det här ett slags revolution på bredbandsmarknaden. Vi har drivit egna innovationer och satt ut egen teknisk utrustning på nya sätt i nätet. Det är vårt framgångsrecept. Vårt enda problem just nu är att Bredbandskollen ännu inte har stöd för mätningar med så här höga hastigheter" Bahnhofs nya abonnemang kommer att kosta 298 kronor i sex månader för att därefter kostar standardkostnaden på 498 kronor i månaden. Abonnemanget kräver att man binder sig till Bahnhof i 24 månader och har bostaden inte redan fiberanslutning så tillkommer installationskostnad för detta. Tumnagel
79.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing visar spirituell uppföljare till Blackbird
Nytt supersnabbt spionflygplan

Boeing har nu visat upp vad som sägs vara en spirituell uppföljare till spionplanet Lockheed SR-71 Blackbird. Den nya maskinen som än så länge bara är ett koncept skulle kunna flyga i hypersonisk hastighet vilket innebär fem gånger så snabbt som ljudet och mer därtill. Om den får grönt ljus för att utvecklas kommer man att börja med att bygga ett fungerande koncept i mindre skala med bara en motor för att efter det ta fram en fullskalig modell med dubbla motorer. När detta väl sker lär den inte längre se ut som den gör på bilden ovan, utan det är bara en tidig skiss. @Boeing takes wraps off Mach 5+ hypersonic x27son of Blackbirdx27 contender at #AIAASciTech pic.twitter.com/P9fkfq5Xgx— Guy Norris (@AvWeekGuy) 10 januari 2018 Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Så fungerar fjädringen i nya Ford GT
Engineering Explained förklarar

En rätt ball grej med nya Ford GT är att när man trycker på race-knappen så sänker sig bilen supersnabbt samtidigt som bakvingen åker upp. Det hela ser riktigt coolt ut och får bilen att sticka ut ur mängden. Hur allt kring detta är uppbyggt får vi en förklaring av i det här klippet från Engineering Explained. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2017

Ken Block har skaffat sig en Ford RS200
En sån vill jag med ha

Det finns mängder av nya bilar som går supersnabbt, har massa frän teknik och som är väldigt bekväma att köra eller åka - men inget går ändå upp mot en klassiker i min värld. Det finns lite för många på min önskelista som jag ibland drömmer ihop, och en av bilarna på den är en Ford RS200. En sådan har Ken Block skaffat sig nu, och det är i alla fall enligt mig den ballaste han har haft hittills. Pigg verkar den också vara med sina 700 hästar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den

TL;DR: iPhone X är en supersnabb telefon med fantastisk skärm i exakt rätt storlek som kommer att sälja i mängder trots väldigt högt pris. FaceID fungerar perfekt. Det här är den nya standarden. Bakgrund iPhone har sett ganska så lika ut de senaste åren och årets släpp av iPhone 8 och iPhone 8 Plus kan ha varit något av det sömnigaste hittills. Visst, telefonerna var supersnabba, hade fantastiska kameror och fungerade alldeles utmärkt, men formen började kännas riktigt gammal och trött. Samtidigt har de flesta konkurrenter lanserat telefoner som har skärm över i princip hela framsidan vilket gjorde att iPhone 8 kändes ännu mer trött. Något rejält nytt behövde komma från Cupertino och de levererade något som de kallar för iPhone X. Men räcker det? X ska förresten uttalas som 10, i alla fall om Apple får bestämma. Jag lyder halvhjärtat och säger "tian" utan iPhone innan och X med iPhone innan. Ni får så klart säga exakt hur ni vill. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Polestar 1 kommer att kännas gammal när den väl dyker upp
Varför får vi ingen elbil direkt?

Som ni kanske har sett på Feber och på vår Instagram har jag varit i Shanghai och detta för att på plats se när Polestar drog skynket av sin nya bil de under ett par veckors tid har hintat om. Ryktena har florerat duktigt om både hur den skulle se ut och vad den skulle ha för drivlina. Dessa var tyvärr rätt så sanna så min haka drämde inte direkt i backen när man presenterade 1 som bilen heter. Framför oss hade vi Volvos konceptbil Concept Coupe från 2014 som man nu gjort verklighet av. Varför? Jo, Volvo själva har inte som fokus att producera sportbilar och den var helt enkelt för vass för det familjära märket som propsar på säkerhet först och främst. För Polestar som i somras gick ut och berättade att de skulle bli ett helt eget märke som bygger eldrivna bilar med prestandafokus passade det hela bättre. Och deras första egna bil är alltså den vi ser här. En bil som inte alls är egen, och som inte ens är en ren elbil utan en hybrid. Väldigt förvirrande. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Så snabbt går det att ladda iPhone 8
Alla metoder testade

Om du har köpt en iPhone 8 eller kommer att köpa en iPhone X kan det vara lite intressant att se alla olika sätt som det går att ladda telefonen på. Lurarna stödjer ju inte bara en utan två "nya" sätt att ladda på. Laddaren som följer med iPhone är på 5W och har alltid varit lite seg. Det är en riktigt gammal sanning att det går snabbare om man använder den laddare som följer med iPad (tidigare 10W, numera 12W) eller en kraftfull tredjepartsladdare. Med iPhone 8 och X kommer som sagt två nya sätt att ladda. Dels supersnabbt med en Macbook-laddare eller långsamt med en trådlös laddare. Vi börjar med den trådlösa varianten. Den är i dag på 5W oavsett om laddaren som i det här testet är på 7,5W och är därmed lika långsamt som om man använder laddaren som följer med iPhone. Att Apple skeppar sin telefon med en så seg trådad laddare är pinsamt faktiskt. Hur som helst så kommer Apple att uppdatera stödet för trådlös laddning via mjukvara "inom kort" och då kommer man ha stöd för 7W. Det kommer alltså att gå snabbare med en bra trådlös laddare än den trådade som följer med. Lite snabbare är det om man kopplar in sin telefon med USB-A till lightning-kabel till en dator, i det här fallet en iMac. Om man istället använder en USB-C till lightning-kabel går det betydligt snabbare, faktiskt lika snabbt som den där 12W-laddaren som följer med iPad. Om man har en USB-C-kabel är det alltså smartare att stoppa in telefonen till en iMac än till den medföljande laddaren. Men snabbast är det om man med USB-C kopplar in sin telefon till en Macbook-laddare. Att köpa en extra sån bara för att kunna ladda sin telefon snabbare är idioti, men har man ändå en Macbook kan det vara värt att köpa sladden i alla fall. Värt att nämna är att vissa andra laddare fungerar för att få mer tjong. Också värt att nämna är att skillnaden mellan detta sätt och iPad-laddaren är minimal, köp alltså en iPad-laddare för 199 spänn och var lycklig. Hemma har jag en kraftfull USB-hub från Kjell.com som kostar 300 spänn. Den ger tillräckligt kraftfull laddning för att ladda både telefoner, iPads och i nödfall även datorer. Dessutom sex åt gången. Det är nog det absolut enklaste sättet att uppgradera hastigheten faktiskt. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer Face ID att fungera
Lås upp nya iPhonen med ansiktet

I helgen läckte den slutgiltiga versionen av iOS 11 och där fanns det en del saker som tidigare varit hemligt om nya iPhone som släpps i morgon. En av nyheterna är ett nytt sätt att låsa upp telefonen med hjälp av sitt ansikte som kallas för Face ID. Att den här typen av upplåsning skulle komma visste vi men här kan man se hur det fungerar. Lösningen verkar läsa av ansiktet från lite olika håll för att få en bättre bild om hur man ser ut. Om detta ska stoppa att man kan låsa upp telefonen med en bild och liknande tricks återstår att se. Det ska också bli intressant att se hur snabbt det går i verkligheten. I demonstrationen nedan går det inte direkt supersnabbt. Face ID ska gå att använda för att godkänna Apple Pay-betalningar. Tumnagel
34.9°
+
Roger Åberg
0

Infiniti visar annorlunda elbilsprototyp
Ser ut som racingbil från 40-talet

Infiniti har nu visat upp en riktigt rolig prototyp som verkligen är en fantastisk mix av dåtid och framtid. Den heter Prototyp 9 och är en elbil i en form som vi känner igen från racingbilar från den riktigt gamla goda tiden. Bilen kommer att visas upp på Pebble Beach Concours dx27Elegance. Även om den är eldriven är det egentligen inte insidan som räknas, utan flörten till den klassiska designen och hantverkskunnandet står i fokus. Elmotorn är på 140 hästar och tar bilen till 100 km/h på 5,5 sekunder, vilket så klart är snabbt men inte supersnabbt. Snygg är den i alla fall! Tumnagel
58.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida