m

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar med fossilbilar 2035
I alla fall i delar av världen

Slutdatumet för när biltillverkare ska sluta med fossilbilar börjar sättas. Det är lite olika för olika tillverkare, men mellan 2030 och 2035 verkar vara det allmänna slutet på fossilbilarna. I alla fall i Europa och vissa andra delar av världen som har eller kommer att hinna få en infrastruktur för elbilar. Senast ut att sätta ett datum är Volkswagen som enligt en rapport siktar på 2033-2035 för Europa. I förra veckan berättade vi att koncernsyskonet Audi satt 2033 som datum, men att Kina var exkluderat i detta. För Volkswagen är det ännu fler delar av världen som troligen inte kommer att vara eldrivna 2035 eftersom de till skillnad mot Audi har en stor försäljning av enklare bilar i Sydamerika och Afrika. Hur snabbt ett märke blir helt elektrifierat kommer att ha mycket med just detta att göra, alltså i vilka delar av världen de är starka försäljningsmässigt och hur premium märket är. För även om det känns som att hela välden kör crossovers just nu är vi väldigt olika i våra olika hörn av världen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Nvidia teasar nya Ti-kort
3070 Ti och 3080 Ti väntas visas upp 1 juni

I vanlig ordning läcks det till höger och vänster i grafikkortsvärlden och en hel del info om kommande RTX 3070 Ti och 3080 Ti har börjat cirkulera på internet. Men när korten kommer visas upp har varit okänt. Nu har dock Nvidia meddelat att de kommer hålla lite låda i samband med Computex och detta kommer ske 1 juni klockan 07:00. Vad som kommer visas då är okänt, men att RTX 3070 Ti och 3080 Ti gör sin debut då är en ordentlig lågoddsare. Enligt tidigare läckt information kommer de nya Ti-korten vara snäppet mer kraftfulla än sina icke-Ti-märkta syskon. 3080 Ti väntas utrustas med 12GB GDDR6X-vram och 10.240 CUDA-kärnor, upp från 10GB och 8704 CUDA, samtha en prislapp på motsvarande 999 dollar. 3070 Ti väntas komma med 8GB vram, men till skillnad från vanliga 3070 kommer Ti-versionen köra nyare GDDR6X. När det kommer till CUDA-kärnor är det 6144 i stället för 5888. Prislappen väntas landa på 599 dollar. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

I dag presenteras Cupra Born
VW ID.3s lite vildare syskon

Cupra har ju tagit platsen i Volkswagenkoncernen som det där lite argare syskonet. Nu är det dags för elbil från Cupra och namnet har blivit Born och jag ser riktigt mycket bra emot denna. ID.3 är ingen dum bil, men lite mer karaktär och kusar hade inte skadat och det verkar Born få. Premiär i dag alltså, klockan 12.00! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft ryktas ha lagt Windows 10X på hyllan
Verkar inte kunna knäcka light-nöten

Microsoft presenterade Windows 10X under ett hårdvaruevent under hösten 2019 vid sidan av dubbelskärmade minilaptopen Surface Neo. Sedan dess har det dykt upp en och annan uppdatering gällande den kommande light-versionen av Windows 10 och det har verkat som att arbetet sakta men säkert gått framåt. Nu har det dock dykt upp rapporter som pekar på att Microsoft lagt projektet på is. Enligt en rapport från Petri ska Microsoft stuvat om i projektledet och bestämt sig för att fokusera med på ordentliga Windows 10 i stället för light-syskonet. Huruvida Windows 10X är heldött återstår att se. Microsoft kommer hålla sin stora utvecklarkonferens Build i slutet av maj och väntas då prata om ändringar som är på ingång i Windows 10 och det kan hända att vi även kommer få en uppdatering gällande 10X. Men om det inte sker så lär 10X inte riktigt ha någon ljus framtid. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

THPS 1+2 kommer till Switch 25 juni
Skate or die

THPS 1+2 är redan spelbart på massvis med olika plattformar, men spelet lyser fortfarande med sin frånvaro på Nintendo Switch. Nu har utvecklarna meddelat att spelet kommer rulla in på Nintendos hybridkonsol nästa månad, mer specifikt 25 juni. Vad Switch-versionen kommer erbjuda är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer det inte bli en allt för avskalad version av spelet. Det kommer definitivt ske någon form av grafisk nedgradering, men så länge det rullar i 60 fps och känns lika responsivt som sina syskon så kommer i alla fall jag vara nöjd. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Fler läckta bilder på Nvidia RTX 3080 Ti dyker upp
Release borde inte vara långt borta

På grund av komponentbrist och rappa scalpers är Nvidia RTX 30-serie rätt svår att få tag på. Men läget kanske kommer bli lite trevligare i framtiden med releasen av RTX 3080 Ti. När det nya kortet kommer släppas är okänt, men det verkar som att en skarp release inte borde vara allt för långt borta då bilder som visar kortet börjar dyka upp mer frekvent. Nedan har ni bland annat en bild på Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti som väntas presenteras inom kort. Enligt grafikkortssidan Videocardz väntas RTX 3080 Ti presenteras 31 maj vid sidan av syskonet 3070 Ti. 3080 Ti väntas ha 12GB GDDR6X och en minnesbussbredd på 384 bitar, samma som på RTX 3090. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Gigabyte presenterar nya gamingskärmar med HDMI 2.1
I storlekarna 32, 43 och 48 tum

Gigabyte har presenterat lite nya gamingskärmar i Aorus-familjen som kan vara rätt intressanta om man är ute efter större monitorer som man även kan lira konsolspel på. De nya skärmarna kommer i storlekarna 32, 43 och 48 tum och samtliga erbjuder 4K-upplösning samt HDMI 2.1. De mindre enheterna kommer gå under namnen FI32U och FV43U och kör IPS-panel och ska utöver 4K-upplösning erbjuda 144Hz och Gigabyte hävdar även att den mindre varianten kommer med en responstid på 0,5ms. 48-tummaren kör OLED-panel och är praktiskt taget en variant av LG OLED CX i samma storlek och erbjuder till skillnad från sina syskon i serien en uppdateringsfrekvens på 120Hz. När skärmarna dyker upp i butik och vad de kommer kosta är för tillfället okänt. Men vi drar en vild gissning och säger att release kommer ske sen och priset kommer vara förhållandevis högt. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Nokia presenterar sex nya mobiltelefoner
En regelrätt lanseringsfest

Nokia har hållit låda under eftermiddagen och levererat en ordentlig telefonfest. Mer specifikt har företaget presenterat sex nya modeller i serierna C, G och X som ligger i budget- och midrangesegmentet. Endast G- och X-serierna kommer dock säljas i Sverige. Nokia X10 och X20 är värstingarna av de nya enheterna och kommer med varsin display på 6,67 tum och drivs av Snapdragon 480. Båda erbjuder en snarlik upplevelse, men X20 har en snäppet vassare huvudsensor på baksidan på 64MP medan X10 får nöja sig med en sensor på 48MP. Båda enheterna kommer även med vidvinkelkamera, djupsensor och makrokamera. Nokia X20 kommer börja säljas 3 maj i Sverige och ha en prislapp på 3990 kronor. Syskonet X10 kommer börja säljas 4 juni med en prislapp på 3290 kronor. I G-serien kommer vi få tillgång till G10 och G20 och dessa lurar kommer börja säljas senare i år med en prislapp på runt 1500 kronor. Det handlar alltså om lite enklare mobiler med Mediatek Helio G35 som ackompanjeras med ett batteri på 5050mAh, vilket tillsammans ska erbjuda en batteritid på upp till tre dagar. USP:en med de nya Nokia-enheterna är relativt långt stöd med mjukvaruuppdateringar. Samtliga enheter kommer erbjuda en ren Android-upplevelse och Nokia har meddelat att X-serien kommer få Android-uppdateringar i tre år, upp till Android 14, medan G-serien kommer kommer få Android-uppdateringar i två år. Presentationen av telefonerna hittar ni i videon nedan. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Fyra miljoner exemplar av Monster Hunter Rise har skeppats
Stabil start!

I fredags släpptes Monster Hunter Rise och det verkar som att spelet har gått hem hos Nintendo Switch-ägare världen över. Capcom meddelar nu att fyra miljoner exemplar av spelet har skeppats runt om i världen, vilket gäller både fysiska exemplar och digitala. För att jämföra skeppades fem miljoner exemplar av Monster Hunter World när spelet släpptes 2019, men då släpptes spelet till både PS4 och Xbox One. Capcom kommer inte nöja sig med ett Monster Hunter-spel till Switch i år, utan planen är också att släppa Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin i juli. Vi får se då om även det spelet blir en säljsuccé som sina syskon. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Renault visar upp ny Kangoo Van, Express Van och Trafic
Går att beställa nu

Renault har nu släppt nya versioner av både Kangoo, Express och Trafic. Kangoo får en trevlig nyhet med en extra vid dörr, B-stolpen är helt enkelt inbyggd i dörren så öppningen blir betydligt större. Express är det enklare syskonet till Kangoo som bara har det absolut nödvändigaste, prislappen hamnar då på 129.900 kronor. Båda modellerna finns för provkörning i juni men går att beställa nu. Man har även släppt nya versioner av Trafic och där finns det två versioner, en lite mer vanlig som heter Trafic Passenger och en lyxigare som heter Trafic SpaceClass. även dessa kommer i juni för provkörning och går att beställa nu. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

OnePlus presenterar 9 och 9 Pro
9 Pro börjar säljas 31 mars

OnePlus har nu hållit låda och presenterat årets första flaggskepp i 9-serien. I år heter telefonerna 9 och 9 Pro och den stora nyheten är företagets samarbete med det anrika svenska kamerabolaget Hasselblad, vars logga nu pryder kameramodulen. Som ni ser på bilderna ovan och under har det inte skett några större ändringar på designfronten jämfört med 8-serien. Kameramodulen på baksidan har dock blivit lite fetare, vilket inte bara skett för att få plats med nya Hasselblad-loggan, utan även de nya kamerasensorerna med tillhörande objektiv. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

OnePlus 9 Pro imponerar med uppgraderad kamera
Vi har testat OnePlus nya flaggskepp

Sedan 2013 har OnePlus levererat stabila mobilupplevelser på relativt regelbunden basis. Enheterna har levererat hög byggkvalitet, härlig design, smarta funktioner och kraftfull hårdvara till ett relativt rimligt pris. Med tiden har telefonerna blivit vassare på flera sätt och vis, men trots det har kamerautvecklingen svackat och telefonerna har underlevererat jämfört med konkurrenternas flaggskepp. Med nya OnePlus 9-serien verkar OnePlus vilja ändra detta och har börjat samarbeta med det anrika svenska kameraföretaget Hasselblad för att förbättra kameraupplevelsen. Men lyckas OnePlus 9 Pro bryta trenden tack vare Hasselblads assistans? Det korta svaret är ja, men det finns fortfarande utrymme för förbättring. TL;DR: Hasselblad-loggan är inte bara dekaltrim, utan kameraupplevelsen med 9 Pro har förbättrats rejält. Och i vanlig ordning har OnePlus levererat en flaggskeppstelefon som slår många Androider på fingrarna. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

OnePlus-chefen bekräftar att 9R är på ingång
Billigare variant verkar dock endast släppas i Indien

OnePlus kommer hålla låda på tisdag och presentera 9 och 9 Pro samt en smart klocka, men det har tidigare hintats om att en billigare version i 9-serien kommer släppas. Nu har OnePlus-chefen Pete Lau bekräftat att den billigare varianten existerar och kommer släppas, men release kommer endast ske i Indien. Telefonen kommer heta 9R väntas ligga i över mellansegmentet, mer specifikt kommer den erbjuda en mer premiumupplevelse än Nord, men inte vara lika premium som vanliga 9-enheterna. Specifikt vad telefonen kommer utrustas med för systemkrets och hur den kommer se ut, mene troligtvis kommer designen vara snarlik syskonen i 9-serien. När 9R kommer presenteras är för tillfället okänt. Det verkar dock inte som att den kommer göra sin debut vid sidan av sina syskon på tisdag, utan verkar presenteras separat. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Samsung Galaxy A52 och A72 är här
Och är tydligen awesome

Samsung har nu presenterat nya enheter i A-serien och den här gången är det tre enheter vid namn A52, A52 5G och A72 som visats upp. Som namnen kanske avslöjat så är detta uppföljare på A51 och A71 som släpptes för ett år sedan och de senaste versionerna kommer med en rad trevligheter som Samsung endast erbjudit i flaggskeppsserien S tidigare. Och ett par tillskott som gör de nya enheterna i A-serien lite mer mångsidiga än syskonen i S-serien. A52 och A52 5G kommer med helt platta 6,5 tum stora AMOLED-paneler med en upplösning på 2400 x 1080 pixlar samt ljusstyrka på 800 nits. Panelen har en uppdateringsfrekvens på 90Hz på A52 och 5G-varianten kan rulla i upp till 120Hz. Precis som Samsungs flaggskepp är det dynamisk uppdateringsfrekvens som justeras beroende på vad som visas, vilket sparar en batteri. På tal om batteriet ligger kapaciteten på 4500mAh och enligt Samsung ska det räcka för användning i upp till två dagar. Andra trevligheter är att telefonen är vattentåligt med IP-67-klassning. Vanliga A52 skeppas med Snapdragon 720G med två kraftfulla processorkärnor på 2,3GHz och sex mindre kraftfulla på 1,8GHz medan 5G-versionen kommer med 750G. Telefonerna skeppas med 6GB ram och antingen 128GB lagring som går att utöka med minneskort, vilket är något S-serien nyligen förlorade. På baksidan sitter det en kameramodul med fyra sensorer varav huvudsensorn är en högupplöst sådan på 64MP med optism bildstabilisering och f/1.8. Vid sidan av denna sitter det en ultravidvinkel på 12MP, en makrokamera på 5MP och en sensor på 5MP som mäter djup. På framsidan sitter det en selfiekamera på 32MP. A72 har praktiskt taget samma specs som A52, men har en lite större skärm på 6,7 tum och större batteri på 5000mAh med Snapdragon 720G på insidan. På baksidan hittar vi snarlik kamerauppsättning, men i stället för en djupsensor har A72 en telefotosensor på 8MP och 3 gånger optisk zoom med bildstabilisering. De nya enheterna i A-serien kommer med lite kameramjukvara som sak göra fotoupplevelsen lite roligare. Bland annat kan du göra dina foton mer personliga med unika filter och sedan har Samsung samarbetat med Snapchat för att implementera Snapchat Lenses direkt i kameraappen. Det känns verkligen som att Samsung gjort ett rätt bra jobb med att erbjuda flaggskeppsfunktioner för ett lägre pris med nya A-serien. Bara implementeringen av hög uppdateringsfrekvens höjer ju alltid användarupplevelsen rejält och det faktum att enheterna kommer med minneskortläsare och hörlursuttag gör de nya enheterna i A-serien till snäppet bättre allt-i-allo-telefoner än S-serien. Samsung A52, A52 5G och A72 kommer gå att beställa från och med idag och priset kommer ligga på 3790 kr för A52, 4690 kr för 5G-versionen och A72 kommer kosta 4999 kronor. Samsung kommer även ha ett releaseerbjudande där köpare av telefonerna kommer också kunna lägga vantarna på Galaxy Buds+ för 499 kronor i stället för 1590 kronor. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Huaweis försäljning dippar i Kina
Oppo toppar försäljningen under första kvartalet

Kinesiska Huawei har haft det rätt kämpigt den senaste tiden på grund av gräl med USA som lett till att företaget inte fått göra affärer med amerikanska bolag. Detta har bland annat lett till att Huaweis telefoner förlorat tillgången till Google Play-tjänster, vilket gjort lurarna mindre attraktiva trots Huaweis försök att rädda situationen med AppGallery. Försäljningen av Huawei-telefoner har dippat runt om i världen, även i hemlandet Kina. Under första kvartalet 2020 hade företaget 41% av marknadsandelarna i landet, men årets siffror har dippat ner till 16 procent. Detta har lett till lite maktskifte på mobilmarknaden i Kina. Oppo toppar numera försäljningen med 21 procent av andelarna och Oppos syskonbolag Vivo ligger på 20 procent. Apple, Xiaomi och Huawei ligger på 16 procent vardera. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

AMD presenterar RX 6700XT
1440p-kortet släpps 18 mars

AMD höll lite låda igår och presenterade ett nytt tillskott i RX 6000-familjen. Den här gången är det mellanklasskortet RX 6700XT som ska vara rätt kompetent när det kommer till spelande i 1440p. Kortet kör precis som sina syskon i RX 6000-familjen RDNA 2-arkitektur, men kommer med färre beräkningsenheter, streamprocessorer och minskad mängd videoram. Mer specifikt 40 beräkningsenheter, 2560 streamprocessorer och 12 GB vram. Trots detta ska kortet smälla Nvidias GTX 1070 Ti och RTX 2080 Super på fingrarna när det kommer till spelprestanda i en rad spel, vilket ni kan se i bilderna nedan. AMD RX 6700XT kommer börja säljas 18 mars klockan 15:00 och i USA kommer kortet kosta 479 dollar. Man kan ju hoppas att priset kommer landa på runt 5000 kronor, men troligtvis lär prislappen landa någon tusenlapp norr om det. Här under kan ni dra en kik på hela presentationen av kortet. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Ny trailer för Pacific Rim: The Black
Den animerade Pacific Rim-serien

Nästa vecka har Pacific Rim: The Black premiär på Netflix och för att öka aptiten för serien en aning släppte Netflix en ny trailer för serien natten till i dag. Serien utspelar sig i Pacific Rim-universumet och i ett evakuerat Australien. Där får vi följa två strandade syskon som en dag hittar en övergiven Jaeger. There was a time when Kaiju rose from the Pacific Rim only to encounter gigantic robots, Jaegers, built to fight them back. That time has passed. Now, Australia has been overrun by Kaiju, forcing the evacuation of an entire continent. Left behind, teenage siblings Taylor and Hayley embark on a desperate search for their missing parents, teaching themselves to pilot a battered, long-abandoned Jaeger to help in their quest and give them even the slightest hope of surviving. Premiärdatumet för serien är den 4 mars. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0
Nästa sida