LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Nya Volkswagen Golf R har premiär den 4 november
Här är en första teaser

Volkswagen fortsätter att strössla ut versioner av nya Golf. Efter Clubsport igår är det snart redan dags för nya Golf R. Den 4 november ryker täcket av värstingen och det här är den första teasern vi får. Rykten säger 330 hästar och fyrhjulsdrift. Av någon anledning kör man omkring med en T-Roc R i klippet. Vill du se bilen helt omaskerad är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet blir din för 339.900 kronor
Går nu att beställa

I somras presenterade Volkswagen modellen T-Roc som cabriolet, trots att ingen i hela världen hade bett om detta. Nu går det i alla fall att lägga en beställning om man skulle vara sugen och då får man vara beredd på att låta minst 339.900 kronor försvinna från kontot. Lanseringen sker senare i vår. För pengarna får man en framhjulsdriven bil med 150 hästar och sjustegad dubbelkopplingsåda. Taket tar nio sekunder att fälla bort och har man valt till BeatsAudio-systemet på 400 watt kan man därefter spela dunkadunka så att alla hör. På tillvalslistan finns även dragkrok. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Lilla crossovern tappar taket

I slutet på augusti 2017 rullade Volkswagen ut den kompakta crossovern T-Roc. Nu presenteras den i ytterligare ett utförande - som cabriolet. Premiär blir det på Frankfurt Motor Show och när den börjar säljas blir det faktiskt den enda cabben Volkswagen för tillfället har i sitt utbud. Den här har en 37 millimeter längre hjulbas än vanliga T-Roc samtidigt som den är 34 millimeter längre. Den har som väntat fått förstärkningar på flera ställen för att kompensera att det inte finns något traditionellt tak som håller ihop karossen. Cabben fäller man bort på nio sekunder och detta går att göra i hastigheter upp till 30 km/h. Den stjäl 161 liter av bagageutrymme när den är nedfälld så där går det numera bara in 284 liter. Motormässigt kan man antingen få en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 113 hästar eller en fyra på 1,5 liter som levererar 148 hästar. Den sistnämnda går endast att få med sjustegad dubbelkopplingslåda medan den minsta motorn får en sexpetad manuell. Svensk lansering sker nästa vår och det är bara den kraftigare motorn som kommer gå att få här. Vad T-Roc Cabriolet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut T-Roc R
Mer krut i crossovern

Nästa medlem i Volkswagens R-familj är här och det är den lilla crossovern T-Roc som begåvats med en vassare motor och ett vassare chassi. Grejerna kommer från Golf R och det innebär alltså att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder och upp till en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingsmanick och precis som i Golfen skickar den kraften vidare till alla fyra hjulen. I övrigt får den ett sportigare kjolpaket, 18-tumsfälgar och samma bromsar som Golf R Performance har. Det finns ett nytt körläge som kallas för Race och man ska kunna stänga av ESC:n för när man vill busa lite. Lanseringen sker senare i år men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Första skissen på Volkswagen T-Roc R
Presenteras i Genève

I början av mars kommer Volkswagen att presentera T-Roc R på bilmässan i Genève. Vi har tidigare fått en teaservideo på bilen och nu kommer det en skiss som visar lite hur den kommer att se ut. Som väntat är det kralligare kjolpaket, större fälgar och aggressivare uppsyn som gäller. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagens lilla SUV T-Roc kommer i R-version
Delar prylar med Golf R

Volkswagen går nu ut själva och bekräftar att de har en R-version av modellen T-Roc på väg. Den håller just nu på att testas för fullt på Nürburgring och en av de som har varit med och provkört den är rallyföraren Petter Solberg. Bilen får samma maskin som Golf R vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som pumpar ur sig 300 hästar. Precis som i Golfen skickas kraften till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. T-Roc R kommer "snart" och borde visas upp i Genève. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nya skattesystemet dåligt för Volvo
Men succé för Volkswagen

Fyra bilar på topp 10-listan över nybilsförsäljningen i augusti. Det är resultatet för Volkswagen efter de nya skattereglerna som började gälla i somras. Nu är augusti en sommarmånad och det är lite kaos i statistiken, men förändringen är ändå intressant. Men vi börjar i rätt ända. 1 juli i år började bonus malus att gälla. I korthet betyder den nya lagen att smutsiga bilar får högre skatt, renare bilar får lägre skatt eller subventioner. De nya reglerna gäller endast nyregistreringar, vilket gjorde att galet många passade på att registrera bilar i juni, vilket gjorde att försäljningssiffrorna var skyhöga. Inte oväntat var både juli och augusti månader med klart mindre försäljning än normalt. Volvo har ju hybrider i sitt sortiment, men de är knappast billiga. Volkswagen har ett helt annat prisläge på sina hybrider vilket vi nog nu får se i statistiken. För där Volvo brukar regera regerar nu istället tyskarna, som tar hem alla pallplatser. Som bonus för VW ligger även Audi A6 och A4 på topp tio och VW T-ROC på plats elva. Om det här bara är en tillfällig hicka för Volvo låter vi vara osagt, man siktar fortfarande på en marknadsandel på 20 procent på året och verkar inte överdrivet nervösa. – Vårt mål är att sluta året som marknadsledare med 20 procent i andel. Nu kan vi också se att efter toppen i juni börjar marknaden så långsamt att återhämta sig. Augusti månad är också historiskt en månad med färre registreringar för oss. Våra fabriker har varit stängda. Hela Sverige har varit semesterstängt, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige. Tittar man på vilken typ av bilar som ökar och minskar är trenden tydlig. Diesel föll till 30 procent av marknaden i augusti i år vilket ska jämföras med 47 procent samma månad förra året. Laddbara bilar ökade med 32 procent jämfört med förra året och Bil Sweden (som håller på med den här statistiken) tror att det hade sålts ännu fler om det bara kunde levereras fler bilar. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

I höst har Volkswagens kompaktsuv T-Cross premiär
Här är en första teaser

Volkswagen har ännu fler suvar på gång och nästa att ta plats i ligan är T-Cross. Det är en SUV i småbilsklassen som är snäppet mindre än redan lilla T-Roc. I höst har bilen premiär och nu får vi en skiss och en video om bilen. T-Cross bygger på MQB-plattformen och mäter 4,10 meter på längden. Drivningen sker på framhjulen. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar T-Roc och Tiguan Allspace R-Line
Snabbare look

Volkswagen visar nu upp modellerna T-Roc och Tiguan Allspace med det sportiga tillvalet R-Line. Paketet ger bilarna lite tuffare utseende och för Tiguanens del handlar det om nya 20-tumsfälgar, takvinge, svart runt luftintagen fram och en diffusor bak. På insidan får man dekorinlägg i aluminium, svart tak och en läderklädd ratt. T-Roc får 19-tummare, sportfjädring, svart runt hjulhusen, sidokjolar lackerade i bilens färg och en takvinge. Ungefär samma grejer Tiguan får på insidan hittar vi även här. Priser och tillgänglighet här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen gör cabriolet av T-Roc
Börjar tillverkas 2020

På temat konstiga bilar folk vill ha är SUV-cabben. Nissan försökte en gång men det gick sådär. För Range Rover gick det bättre med Evoque. Nu berättar Volkswagen att de ska göra samma sak med modellen T-Roc. 2020 ska den börja tillverkas och bilden ovan är det första vi får se av den. Herbert Diess från Volkswagen säger följande: "Volkswagen is evolving into an SUV brand. The T-Roc is already setting new standards in the compact SUV segment. With the cabriolet based on the T-Roc, we will be adding a highly emotional model to the range. I am especially pleased to note that we can count on the Osnabruck team’s decades of experience with convertibles." Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Det här är de säkraste bilarna du kan köpa!
VW, Subaru, Volvo och Opel toppar

Euro NCAP har sammanställt resultaten för vilka bilar som var de säkraste de testade under 2017 och Volkswagen vinner stort - men Volvo får också en utmärkelse. Volkswagen tar hem utmärkelserna i klasserna Executive (VW Arteon), Small Off-Road (VW T-Roc) och Supermini (VW Polo). Bra jobbat! Subaru tar hem två priser, eller man delar förstaplatsen med sig själv snarare i klassen Small Family Car. Där placerar sig Subaru XV och Subaru Impreza på delad första plats. Volvo tar hem Large Off-Road med sin XC60 och Opel tar hem Small MPV med sin Crossland X. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvo XC60 är en av de säkraste bilarna Euro NCAP testat
Fick toppbetyg och stjärna i kanten

Euro NCAP har nyligen testat nio stycken olika nya bilmodeller och alla av dem fick det högsta betyget som är fem stjärnor. En i gänget fick dock en extra stjärna i kanten - nya Volvo XC60. Den bedömdes nämligen vara en av de absolut säkraste bilarna som Euro NCAP någonsin har testat. Bland annat fick den 98 av 100 poäng i vuxenskyddet, S- och V90 fick "bara" 95 poäng här. I kategorin skyddet av barn vid krock fick XC60 87 av 100 poäng och när det kommer till fotgängarskydd fick den 76 av 100 poäng. Man testar även hur förarassistanssystemen fungerar och här fick bilen 95 av 100 poäng. De andra bilarna som testades i samma omgång var Citroën C3 Aircross, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X, Seat Arona, Skoda Karoq, Volkswagen Polo och Volkswagen T-Roc. Hur det gick för dessa ser du i klippen nedan och kan läsa mer om på länken. Fler bilar som testats i år och deras betyg hittar du här. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Volkswagen T-Roc
En lite mindre och poppigare SUV

VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet. T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren. Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt. Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen. Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu. Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

VW T-ROC blir en färgglad rackare
Piggare lillebrodern visar färg

Volkswagen har pratat om T-ROC sedan 2014 och nu börjar det närma sig. Vi har fått se koncept och massor med skisser och nu är det de glada färgerna som ska visas upp. Modellen är ju lillebror till lite tråkiga storebrodern Tiguan så då måste man ju vara lite piggare och yngre. 23 augusti får vi veta allt om T-ROC. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida