m

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook ryktas släppa klocka med dubbla kameror
Kommer nästa sommar

Det ser ut som om Facebook planerar att släppa en smartklocka på marknaden nästa sommar enligt källor som The Verge har varit i kontakt med. Det ska handla om en klocka som kör en variant av Android som operativsystem vilken kommer att försedd med pulsmätare och dubbla kameror. En av kamerorna ska sitta vid klockans urtavla och kunna användas för till exempel videosamtal och selfies. Den andra kameran ska sitta monterad på klockans baksida och vara möjlig att ta loss från klockan när man vill använda den. Enligt The Verges källor ska denna kamera även kunna gå att fästa på till exempel ryggsäckar och annat. En av tankarna bakom klockan verkar vara att användare av Facebooks tjänster, som förutom Facebook även inkluderar till exempel Instagram och WhatsApp, ska kunna använda dessa utan mobiler. På så sätt skulle Facebook kunna runda de ekosystem som idag kontrolleras av Apple och Google. I ett senare skede planerar även Facebook att deras klockor ska användas för att kontrollera kommande augmented reality-glasögon och kanske även andra wearables från företaget. Facebooks sägs redan arbeta på en andra och tredje generation av smarta klockor. Den första generationen kommer vi antagligen kunna få ta del av närmare om ungefär ett år om informationen som The Verges källor har är korrekt. Vad Facebooks klocka kommer att kosta är högst oklart men det sägs att priser runt 400 dollar har diskuterats. Tumnagel
16.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare används för att tanka stridsflygplan för första gången
Boeing och US Navy har testat en ny grej

Boeing och US Navy har genomfört ett lyckat test där man låtit en obemannad drönare tanka ett bemannat stridsflygplan, något som aldrig tidigare skett. Det hela genomfördes med Boeings obemannade jättedrönare MQ-25 Stingray som överförde cirka 1200 liter jetbränsle till en F/A-18 Super Hornet. Under tankningen låg de båda farkosterna bara cirka sex meter från varandra vilket ni kan se på bilden ovan och i videoklippet här nedanför. En av fördelarna med att tanka stridsflygplan i luften är att dessa kan hålla sig i luften längre under sina uppdrag. Fördelen med att använda drönare för tankning är att man inte behöver skicka upp bemannade tankflygplan i till exempel krigszoner. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trump lägger ner sitt "sociala nätverk"
Mindre än en månad efter lansering

Förra månaden lanserade USA:s förra president, Donald Trump, sitt sociala nätverk där han kunde dela med sig av sina tankar till allmänheten eftersom han var bannlyst på de flesta sociala nätverken. Initialt var tanken att det här skulle vara ett helt socialt nätverk där folk kan tala fritt och tryggt. Men när sajten väl lanserades förra månaden visade det sig mer var en Tumblr-liknande mikroblogg fast då med endast envägskommunikation. Men sajten blev aldrig någon succé få sajtens interaktioner gick från 159 000 på premiärdagen till 30 000 dagen efter och sedan lyckades den aldrig få mer än 15 000 per dag. Så det har lett till att sajten nu, mindre än en månad efter lansering, har lagts ner. Tumnagel
76.9°
+
Frode Wikesjö
0

Man hittad död inuti dinosauriestaty
Verkar ha haft maximalt oflyt när han försökte återfå sin mobil

The Guardian rapporterar om ett lite udda dödsfall som skett i den spanska staden Santa Coloma de Gramenet som ligger lite utanför Barcelona. Enligt polisen i området så ska en man som hade rapporterats saknad ha hittats död inuti en dinosauriestaty tillverkad i papier-maché. Den 39-årige mannen som hittats död inuti statyn tros ha fastnat där när han skulle försöka nå sin mobil som han av oklar anledning verkar ha tappat ner i statyn. En talesperson för den katalanska polisen säger: "A father and son noticed that there was something inside and raised the alarm. We found the body of a man inside the leg of this dinosaur statue. It’s an accidental death; there was no violence. This person got inside the statue’s leg and got trapped. It looks as though he was trying to retrieve a mobile phone, which he’d dropped. It looks like he entered the statue head first and couldn’t get out" Polisen inväntar svar från mannens obduktion för att kunna fastställa dödsorsaken. I nuläget finns det dock inga brottsmisstankar gällande dödsfallet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen-dieslar godkänns för HVO100
Gäller hela koncernen!

Volkswagen Group Sverige meddelade i dag att i princip alla fyrcylindriga dieselmodeller från modellår 2022 kommer att godkännas för HVO100. Det betyder att de flesta bilar som koncernen tillverkar från och med halvårsskiftet i år kommer att gå att tanka med det förnybara bränslet som är gjort av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Det gäller alltså hela gruppen och inte bara Volkswagen, så även Audi, Skoda, Seat och Cupra kommer att bli godkända. sexcylindriga dieselmotorer är ännu inte godkända men ett beslut kring dessa ska komma senare i år. Tyvärr gäller inte detta motorer som redan är tillverkade. HVO100 går enligt Volkswagen att tanka på 225 stationer runt om i Sverige. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Donald Trump lanserar egen mikroblogg
Typ en Tumblr fast med envägskommunikation

USA:s förra president, Donald Trump, är sedan januari i år inte längre välkommen på de större sociala nätverken. Eftersom han fortfarande vill att folk ska höra vad han har att säga meddelade han för några månader sedan att han skulle lansera ett eget socialt nätverk. Nu har han lanserat en sajt där han kan dela med sig av sina tankar som folk sedan kan dela på andra sociala nätverk. Just nu är det mer en Tumblr-liknande grej fast då endast envägskommunikation och om detta är den slutgiltiga ambitionsnivån för det utlovade sociala nätverket återstår att se. Hur som helst så har Twitter i samband med lanseringen meddelat att de kommer hålla ett extra öga på delade inlägg från Donalds nya sajt. Tumnagel
10.0°
+
Frode Wikesjö
0

Paradise Hotel senaste säsong stoppas helt
Kommer inte att sändas efter misstankar om sexuella övergrepp

Efter att en deltagare i realityserien Paradise Hotel blivit anklagad för sexuella övergrepp mot två andra deltagare i programmet har Viaplay beslutat sig för att inte sända de återstående programmen i årets säsong. Viaplay drog tillbaka programmen i den fjortonde säsongen av Paradise Hotel redan när anklagelserna om övergrepp blev kända i media och har nu alltså beslutat sig för att inte återuppta sändningen alls. Viaplay ägs av mediaföretaget Nent och deras vd Anders Jensen säger till TV4 Nyhetsmorgon om händelserna i Paradise Hotel: "Det är ett antal saker som har gått fel i det här. Den första händelsen var känd och missbedömdes av producent på plats, och de som sett det efter, som mindre allvarlig än den uppenbarligen var. Den andra händelsen kom oss till känna först när det här uppdagades i media för två veckor sedan." Huruvida Paradise Hotel någonsin kommer att återkomma med nya säsonger verkar för tillfället oklart. Två kvinnliga deltagare i Paradise Hotel har polisanmält den manlige deltagare som nu misstänks för både våldtäkt och sexuella övergrepp och en förundersökning har inletts. Tumnagel
71.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Google Earth lanserar timelapse-funktion
Kolla in hur vår planet har förändrats sedan 1984

Googles karttjänst Google Earth har gjort en av sina större uppdateringar på flera år och lagt in den nya funktionen "Timelapse on Google Earth". Med Google Earths nya timelapse-funktion blir det möjligt att kolla in hur olika geografiska områden på vår planet har förändrats från 1984 fram tills idag, något som illustreras med Google Earth satellitbilder på en scrollbar tidslinje. Google har även tagit fram över 800 färdigproducerade timelapse-videos från olika delar av världen vilka går att ladda ner här eller kolla in på YouTube här. I videoklippet här ovanför hittas en introduktion till Google Earths nya timelapse-funktion och här nedanför kan ni kolla in en timelapse som visar hur området runt Malmö och Köpenhamn utvecklats sedan 1984. Är ni intresserade av hur man skulle kunna använda Timelapse on Google Earth på olika sätt så har studenten och NASA-praktikanten Liza Goldberg samlat sina tankar om hur hon kommer att använda funktionen här. Vill ni börja kolla in jorden med Google Earths nya timelapse-funktion själva så hittas en länk till detta här nedanför. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

60 minutes besöker Boston Dynamics
Robotföretaget bakom Spot och Atlas

Här är ett inslag där 60 Minutes webbshow 60 Minutes Overtime tar sig ett besök hemma hos det amerikanska robotföretaget Boston Dynamics. I programmet intervjuar programledaren Anderson Cooper Boston Dynamics grundare Marc Raibert och han berättar lite mer om företagets robothund Spot och den humanoida roboten Atlas. Raibert berättare även att företaget grundades efter det att han fått i uppgift att göra robotar till actionfilmen Rising Sun när denna spelades in 1992. Raibert får även frågan om hur han tror att robotar kommer att utvecklas de kommande 50 åren. Det är inga direkt spektakulära tankar han har om det men Raibert avslöjar att man har börjat experimentera att låta människor tala med deras robotar. Boston Dynamics ägs idag av Hyundai efter det att företaget tidigare ägts av både japanska SoftBank såväl som Google/Alphabet. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spacebase Startopia har släppts!
Styr och ställ i din egna rymdmunk

Originalversionen av Startopia släpptes 2001 och levererade en underhållande upplevelse där vi fick styra och ställa på en rymdbas. Spelet blev ingen monstersuccé, men lyckades ändå få ett litet kultfölje tack vare sin charm och trevliga gameplay. För några år sedan blev det känt att en ny, mer modern version av spelet var på ingång och nu har det släppts till PC, PS4, PS5, Xbox One och Series X/S. En Switchversion kommer släppas senare i år. Spelet har släppts på konsolerna och kan köpas via respektive spelbutik och PC-versionen på Steam släpps lös vid 19. Nedan hittar ni lite snabba tankar om spelet, om det är av intresse. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Trailer för Made for Love
Skulle du vilja dela tankar med din käresta?

HBO har släppt en trailer för kommande serien Made for Love, som baseras på Alissa Nutting tragikomiska roman med samma namn. I serien får vi följa Hazel Green, spelad av Cristin Milotti, som är fast i ett förhållande med en smått sociopatisk techmiljardär som petar in ett chip i Hazels hjärna som låter honom spåra henne, se vad hon ser och höra hennes tankar. Made for Love har premiär 1 april på HBO Max och förhoppningsvis kommer serien visas på HBO Nordic i samma veva. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Zack Snyders tankar om nya Justice League-filmen
Den nya versionen knyter ihop superhjälte-säcken

Förra veckan släpptes Zack Snyder’s Justice League på HBO och här kommer ett klipp där han snackar lite om hans vision för filmen. Förutom Snyder så medverkar även skådespelarna Henry Cavill (Superman), Ben Affleck (Batman), Gal Gadot (Wonder Woman), Jason Momoa (Aquaman) och berättar lite om sina upplevelser från inspelningen. Den fyra timmar långa filmen verkar ha fått ett hyggligt mottagande och har i skrivande stund fått 8,4 av 10 på filmtjänsten IMDb:s betygskala. Det kan jämföras med den cirka två timmar långa versionen av filmen som släpptes 2017 som bara skrapat ihop 6,2 i betyg. Har ni själva kollat in Zack Snyder’s Justice League kan ni diskutera era intryck från den i kommentarsfältet. Så spoilerfritt som möjligt förhoppningsvis. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google lanserar Threadit
En samarbetstjänst

Googles startup-inkubator Area 120 lanserar nu tjänsten Threadit vilken primärt är tänkt att användas av företag för brainstormning, projektutveckling och annat. Threadit är en webbaserad tjänst där användarna kan spela in små korta videoklipp där de även kan dela sin skärm och visa grejer de arbetar med. Dessa skickas sedan ut till dem som bjudits in till gruppen så att dessa kan diskutera runt dessa eller kanske svara med egna inlägg där de visar hur de ser på projektet eller något annat som diskuteras. Det går även att starta threadits som inte riktar sig till arbete och kanske kan vara intressant om man till exempel vill ha någon slags gemensam plats där familj, vänner eller släkt kan dela sina olika tankar runt något. Threadit går att använda via webben eller ett tillägg till Googles webbläsare Chrome. Tjänsten är än så länge inte lanserad i Sverige. Här ovanför hittas ett videoklipp som visar hur tjänsten kan användas. I de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni kolla in lite andra grejer som har släppts av Area 120 de senaste åren. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Amazon designar om sin nya app-ikon
Så att den påminner lite mindre om Hitler

I slutet av januar introducerade Amazon en ny ikon för sin app, en ikon som kändes lite modernare än den föregående vilken bara var Amazons logga försedd men en kundvagn mot en vit bakgrund. Det tog dock inte lång tid innan flera påpekade att de fick Hitler-vibbar av Amazons nya ikon då den blåa grafiken i ikonen kanske kunde föra tankarna till Hitlers välkända mustasch. Nu har dock Amazon tweakat sin nya ikon och ersatt "mustaschen" men ett grafiskt element som ska påminna om när man drar av tejpen från ett Amazon-paket, något som säkert många av Amazons kunder uppskattar. En talesperson för Amazon säger om designförändringen i den nya varianten av ikonen: "Amazon is always exploring new ways to delight our customers. We designed the new icon to spark anticipation, excitement, and joy when customers start their shopping journey on their phone, just as they do when they see our boxes on their door step." Det verkar dock även som om den nya ikonen går att associera till annat än Amazon-paket, se tweet nedan, även om dessa associationer kanske känns lite mer politisk korrekta än de tidigare. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Sony kommer satsa på fler PC-portar av PS-spel
Days Gone till PC släpps i vår

Playstation-chefen Jim Ryan har tagit ett ordentligt snack med GQ och gett oss några godbitar om vad som är på ingång på Playstation-fronten. I intervjun får vi inte bara reda på att Sony jobbar på en ny version av PS VR till Playstation 5, utan Ryan berättar också att Sony jobbar på fler PC-versioner av stora Playstation-titlar. Hittills har företaget släppt Horizon: Zero Dawn och Death Stranding och det hela har gett Sony mersmak. I intervjun får vi reda på att "a whole slate" av PS-titlar är på ingång till PC och först ut av dessa är Days Gone som kommer släppas i vår. I intervjun får Ryan frågan om att Sony på sistone ändrat sig gällande att släppa sina spel till PC och Ryan säger detta om Sonys ändrade tankar: I think a few things changed. We find ourselves now in early 2021 with our development studios and the games that they make in better shape than they’ve ever been before. Particularly from the latter half of the PS4 cycle our studios made some wonderful, great games. There’s an opportunity to expose those great games to a wider audience and recognise the economics of game development, which are not always straightforward. The cost of making games goes up with each cycle, as the calibre of the IP has improved. Also, our ease of making it available to non-console owners has grown. So it’s a fairly straightforward decision for us to make. Specifikt när Days Gone kommer släppas till PC är för tillfället okänt, men mer info lär dyka upp inom kort. Vilka andra PS-spel som är på ingång till PC är också okänt. Men vilka PS-spel skulle ni vilja uppleva på datorer? Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nästa vecka kan du spela Rage 2
Helt gratis!

Epic Games Store meddelade nyligen att de kommer ge bort förstapersonsskjutaren Rage 2 via sin onlinebutik under nästa vecka. Spelet utvecklades av svenska Avalanche Studios och fick ett lagom ok mottagande av spelkritiker när det släpptes våren 2019. Nu har jag svårt att se att någon skulle få för sig att köpa Rage 2 de närmsta dagarna men om man nu hade sådana tankar kan man ju istället vänta tills torsdag för att istället plocka hem det helt gratis. Denna vecka erbjuder Epic Games Store rymdstrategispelet Halycon 6: Lightspeed Edition gratis i deras butik. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Bill Gates snackar om pandemin
Och framtida hot mot mänskligheten

I slutet av förra månaden släppte Bill & Melinda Gates Foundation ett slags nyhetsbrev för 2021 vilken i år fått titeln "The year global health went local". I samband med detta intervjuade Derek Muller från YouTube-kanalen Veritasium Microsoft-grundaren vilket ni kan kolla in här ovanför. Muller och Gates diskuterar bland annat den pågående pandemin och Gates får även frågan vad nästa hot mot mänskligheten kan bli. Inte helt oväntat så tror Gates att globala klimatförändringar kan bli ett framtida hot mot mänskligheten. Lite mer oväntat är kanske att Gates även tror att bioterrorism kan bli något som kommer att bli ett hot mot oss framöver. Förutom det så snackar han en del om vad som bör göras för att vi ska förbereda oss för framtida pandemier så att dessa inte drabbar världen lika hårt som den pågående pandemin gjort. Bill Gates har i åratal varnat för att en av de största farorna för mänskligheten skulle vara en pandemi och ni kan kolla in det och lite annat i artiklarna vi länkat in här nedanför. Vill ni ta del av mer av Bill och Melindas tankar om olika hälsofrågor i allmänhet och den pågående pandemin i synnerhet så kan ni hoppa vidare till deras nyhetsbrev på länken här nedanför. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft presenterar Viva
Microsoft vision för framtidens kontor

Igår skrev vi lite om nya produkter från Zoom som anpassats till hur de tror att framtidens kontorsarbete kan komma att fungera. Idag har Microsoft presenterat något som de kallar för Viva som även det har siktet inställt på olika lösningar för framtidens kontor. Microsoft Viva är en del av Microsoft samarbetsplattform Microsoft Teams. Tankarna bakom Viva är baserade på de erfarenheter som Microsoft dragit utifrån hur de och deras kunder arbetat under pandemin. Företagets vd Satya Nadella sa under presentationen av Viva bland annat: "We have participated in the largest, at scale, remote work experiment the world has seen. As the world recovers, there is no going back. Flexibility in when, where, and how we work will be key." Att kunna arbeta flexibelt verkar vara ledordet för Microsoft som med Viva ser att användare ska kunna arbeta i stort sett var som helst, så länge de förses med rätt verktyg. Microsoft kommer att börja rulla ut olika Viva-funktioner till Microsoft Teams under det kommande året. Huruvida dessa kommer att vara lika avancerade som den vision som Microsoft visar upp i klippet här ovanför återstår att se. Antagligen dröjer det nog dock ett tag innan tekniken som krävs för att förverkliga det är på plats. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Elon Musk tar en paus från Twitter
Ska han börja hänga mer på Clubhouse nu då?

Världens rikaste man och multientreprenören Elon Musk uppgav tidigare idag att han skulle ta en paus från Twitter. I hans, för tillfället, senaste tweet skriver Musk "Off Twitter for a while" utan att vidareutveckla vad det innebär. Det finns inga uppgifter om varför Musk inte längre tänker kommunicera via Twitter med sina närmare 45 miljoner användare, ett medium han tidigare ofta använt för att sprida nyheter om sina företag eller annat som han har haft i tankarna. Tidigare idag skrev vi om att Musk börjat snacka lite på den hajpade chatt-appen Clubhouse. Kanske föll det honom i smaken såpass mycket att han hellre väljer att förmedla nyheter där istället framöver. Den som lever får se. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida