m

Necomimi är ett par kattöron som styrs via tankekraft
Om du vill bli mer lik en katt

Här kommer en rätt udda uppfinning där användare kan styra rörelserna på ett par kattöron enbart med hjälp av hjärnans aktivitet. Det hela kallas för "Necomimi" vilket är en sammansättning av de japanska orden "Neko", katt, och "mimi", öron. Anordningen består av ett pannband där de båda kattöronen, ett par högtalare samt sensorer som läser av användarens hjärnaktivitet är monterade. Bakom Necomimi står det japanska företaget Neurowear. De släppte en version av Necomimi redan för tio år sedan men dessa saknade högtalarna som finns i den nya versionen, ett par högtalare som mjauar och spinner baserat på användarens hjärnaktivitet. Neurowear crowdfundar just nu den nya versionen av Necomimi och ett par smarta kattöron kostar i den kampanjen motsvarande lite över tusen svenska kronor. Bonus I videoklippet här nedanför kan ni kolla in den "smarta" hundsvansen Shippo som även den släpptes av Neurowear för snart tio år sedan. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryan Kiera Armstrong spelar huvudrollen i remaken av Eldfödd
Rollen som Drew Barrymore spelade för snart 40 år sedan

Här kan ni kolla in en bild på skådespelerskan Ryan Kiera Armstrong från inspelningarna av Firestarter (Eldfödd), remaken av den klassiska 80-talsfilmen som baseras på Stephen King-boken med samma namn. I nya Firestarter spelar Ryan Kiera Armstrong rollen som Charlie, det lilla barnet som kan tända eld på både det ena och det andra via tankekraft. I originalversionen av Firestarter från 1984 spelades Charlie av Drew Barrymore. Hon fick efter det, samt sin roll i E.T., en rätt hyfsad karriär som skådespelare. Det här är inte Ryan Kiera Armstrong första filmframträdande. Hon har tidigare haft roller i både American Horror Story såväl som It: Chapter II. När remaken av Firestarter kommer att ha premiär finns det än så länge inga uppgifter om men det tros bli någon gång under 2022. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Bandai tar fram robot som kan styras med tankekraft
Är tänkt att lära barn om teknik

Det japanska företaget Bandai har tillsammans med forskare på Hitachi och Tohoku University utvecklat en leksaksrobot som ska gå att styra med hjälp av hjärnsignaler. Roboten ingår i Bandais leksaksserie Zeonic Technic med robotliknande leksaker. De är utvecklade för att lära framför allt barn om det som på engelska kallas STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Roboten som forskarna utvecklat styrs via en pannband och sedan är tanken att olika typer av signaler från användarens hjärna ska få roboten att röra på sig. I dagsläget kan roboten bara utföra några få rörelser men det är väl inte osannolikt att detta utvecklas framöver. Roboten som syns i klippet ovan är en prototyp och det finns inga uppgifter om eller när Bandai kommer att lansera något liknande på den kommersiella marknaden. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Elon Musks Neuralink vill sätta datorer i våra hjärnor
Deras första cyborgmänniskor kanske dyker upp redan nästa år

Det har nu gått två år sedan Elon Musk kickade igång sitt cyborg-företag Neuralink och igår höll företaget en lång presentation om lite vad man har tänkt att pyssla med i framtiden. Neuralinks långsiktiga mål är att förse människor hjärnor med datorer och annan teknik i framtiden. Detta då Musk anser att det behövs för att människor ska kunna hålla någorlunda jämna steg med framtidens artificiella intelligenser. Där är man inte ännu och i dagsläget håller man på att experimenterar med råttor och har i dagsläget satt in så många som 1500 elektroder i råttors hjärnor. Primärt vill Neuralink chippa människors hjärnor för att kunna styra proteser för amputerade samt återställa syn, tal och hörsel hos människor som har nedsättningar på dessa sinnen. Framöver hoppas man kunna göra saker som till exempel kunna skriva på en dator eller mobil enbart med hjälp av tankekraft och det samma skulle antagligen kunna gälla kontrollen av till exempel det smarta hemmet. Neuralink hoppas kunna börja testa sin teknik för att sätta in elektroder i hjärnor på människor redan under nästa år. Dessa elektroder kommer i form av trådar som har cirka en fjärdedels tjocklek av ett hårstrå (se bild nedan). Dessa skicka sedan vidare informationen till en enhet bakom användarens öra som sedan kan processa informationen eller skicka datan vidare till en dator, mobil eller molnet för att behandlas där. Här nedan kan ni kolla in gårdagens livestream från Neuralink där Musk presenterar sina cyborg-planer för framtiden lite närmare. Ni kan hoppa fram cirka 90 minuter i klippet innan det hela drar igång. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Skulle Jedis kunna finnas på riktigt?
AsapSCIENCE tar sig en titt på det hela ur ett vetenskapligt perspektiv

Det finns nog många där ute som skulle vilja vara en Jedi och exempelvis med bara tankekraft kunna få fjärrkontrollen som ligger på andra rummet att landa i handen, eller kunna flytta snön från bilen med bara en handrörelse. Men är det ens möjligt? Den frågan ställer sig AsapSCIENCE i deras senaste klipp. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

MindFlix låter dig styra Netflix med hjärnan
När du tröttnat på fjärrkontroller

Netflix har haft sin årliga så kallade "Hack Day" och ett av de projekten som togs fram där var något som man kallar för MindFlix med vilket man kan kontrollera Netflix enbart med hjälp av tankekraft. För att åstadkomma detta använde man ett kognitivt band som kan känna av EEG-signaler (elektroencefalografi) som Netflix-tittaren fäster runt sitt huvud. Därefter ska det bli möjligt att styra Netflix enbart genom att tänka på vad man vill ska hända på skärmen. Exakt hur bra det hela fungerar i praktiken är svårt att avgöra då exemplet i filmen ovan inte är särskilt avancerat. Precis som de flesta andra projekt som tagits fram under Netflix hack-dagar kommer Mindflix antagligen inte bli något som vi konsumenter faktiskt kommer att kunna ta del av. I artiklarna nedan hittas lite andra saker som tagit fram under Netflix hack-dagar. Hoppar ni vidare på länken så hittas ytterligare fyra saker som togs fram under årets Hack Day. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Cybathlon 2016
Världens första Cyborg-OS avgjort

I Zürich har man nu gjort upp i vad som kallats för världens första cyborg-os där människor med diverse maskinella kroppsdelar tävlat mot varandra i sex olika grenar. Bland deltagarna i Cybathlon 2016 märktes bland annat ett gäng som var delvis förlamade som skulle tävla med hjälp av exoskelett och i en annan av tävlingarna skulle deltagarna kontrollera en avatar på en löparbana med hjälp av tankekraft. 66 lag från hela världen deltog i Cybathlon 2016 och arrangörerna hoppas att man kan återkomma med evenemanget 2020. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Populär League of Legends-strömmare stängs av
På grund av sitt beteende

Tyler1 är en League of Legends-spelare som ganska nyligen seglat upp som en väldigt populär liveströmmare. Hans Twitch-kanal uppmärksammades i april och främst var det hans otrevliga beteende, tro det eller ej, som lockade publik. Hans strategi var nämligen att förstöra så mycket för andra spelare som möjligt genom att exempelvis gå AFK mitt i matcher och använda extremt fult språk i chatten. Det verkar som om Riot känt till spelaren under en tid, men först nu valde de alltså att stänga av honom permanent och kanske hade det med den ökade populariteten att göra då hans följarantal under april ökade från 5700 till 92 000. Riot skriver också i ett uttalande att alla nya konton som startas av Tyler1 också kommer att stängas ner. Medan vi ändå pratar League of Legends kan vi också passa på att visa upp trailern för den nya hjälten Taliyah. Än så länge vet vi inte riktigt vilka exakta förmågor Taliyah kommer att få, men i filmen nedan får vi i alla fall en känsla för hennes karaktär. Riot har även publicerat en bakgrundsberättelse på spelets hemsida där vi bland annat kan läsa att Taliyah är Shuriman och att hon kan flytta och kasta stenar med ren tankekraft. Tumnagel
51.1°
+
Emmy Zettergren
0

Världens första hjärnkontrollerade drönarrace har hållits i Florida
Styr drönarna med hjärnvågor

På University of Florida har man arrangerat vad man säger ska vara världens första drönarrace där drönarna kontrollerats av deltagarnas hjärnvågor. För åstadkomma detta fick de 16 deltagarna sätta på sig ett headset som mätte av deras hjärnvågor och med hjälp av dessa skickade iväg drönarna på en bana som ska ha varit cirka 10 meter. Deltagarna fick under racet kolla på ett datorprogram samtidigt som de tänkte på att förflytta föremålet på skärmen framåt och detta överfördes sedan till drönarna som deltog i racet. Vi har tidigare sett en rad exempel där man använder BCI (Brain-Computer-Interaction) för att få förlamade personer att röra på diverse kroppsdelar men detta är första gången BCI används i drönarrace även om det har använts i en rad spel tidigare. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bygg en egen tankehatt
OpenBCI kan läsa av din hjärna

OpenBCI är en budgetversion för de som skulle vilja kunna registrera hjärnaktivitet och kanske använda den datan till att utföra diverse saker. Det hela startade som ett DARPA-projekt som några av deltagarna sedan utvecklade vidare till den open sourcade OpenBCI-lösningen. Lösningen består av själva "hatten" Ultracortex som ska bäras på användarens huvud samt mottagaren Ganglion som är ett kretskort som tar hand signalerna från hjärnan och skickar dessa vidare till en dator. Ultracortex och Ganglion går att förbeställa nu från OpenBCI:s sajt för 399 respektive 99 dollar. Då både hårdvaran och mjukvaran är open source kan man dock ladda hem ritningar och med hjälp av en 3D-skrivare samt diverse komponenter bygga en egen lösning. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förlamad man spelar Guitar Hero med sin hjärna
Man har chip inopererat i hjärnan

Här kan ni kolla in när en man som är förlamad från nacken och neråt spelar Guitar Hero och utför andra saker endast med hjälp av tankekraft. 2010 blev Ian Burkhart förlamad efter att ha varit med i en dykolycka men 2014 fick han ett chip inopererat i sin hjärna och med hjälp av detta kunde han utföra enklare uppgifter med sina händer som till exempel plocka upp en sked. Nu, två år senare, har man lyckats förfina tekniken och lärt sig mer och nu kan Burkhart till och med spela förhållandevis intensiva spel som Guitar Hero. Forskarna på Batelle och Ohio State University har arbetat i tio år på att ta fram den här tekniken och man hoppas att kunna använda den i framtiden på andra förlamade personer och människor som till exempel råkat ut för en stroke. Tumnagel
60.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model S styrd med hjärnan
Ett lite coolare sätt att plocka ut bilen ur garaget

Ett gäng vid Touch Titans säger sig ha programmerat om Teslas "summon"-funktion så att man kan få bilen att köra fram eller bak med hjälp av tankekraft och hjärnvågor. På huvudet har man en hjärnvågstolkare av märket Emotiv Insight och sedan kommunicerar manicken på huvudet med Teslas app som då i sin tur berättar för bilen vad den ska göra. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Apa styr eldriven rullstol med hjärnan
Kan hjälpa förlamade människor i framtiden

Forskare på Duke University i USA har utvecklat den här rullstolen som en apa kan styra enbart med hjälp av tankekraft via ett implantat som den fått inopererat i hjärnan. Genom att fästa elektroder på de delar av hjärnan som kontrollerar rörelse ska rhesusapan lyckats navigera sig fram till en skål med vindruvor vilket var målet. Forskarna upptäckte även att apan blev bättre på att navigera rullstolen och ta en mer effektiv väg när experimentet repeterades. Forskarna planerar nu att att använda det här på helt förlamade människor för att underlätta för dessa att förflytta sig på egen hand. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trummis får en robotarm
Trearmad trummis

Robotforskare på amerikanska Georgia Tech har tagit fram en robotarm som låter en trummis lira trummor med tre armar. Den cirka 60 centimeter långa armen fästs på trummisen axel och känner av trummisen gester så väl som vilken musik som spelas. När trummisen till exempel börjar lira hi-hat-cymbalen förflyttas robotarmen och börjar banka på en annan cymbal. Professorn Professor Gil Weinberg ansvarar för projektet och han säger: "If you augment humans with smart, wearable robotics, they could interact with their environment in a much more sophisticated manner. The third arm provides a much richer and more creative experience, allowing the human to play many drums simultaneously with virtuosity and sophistication that are not otherwise possible." Gänget som tagit fram den här robotarmen har tidigare tagit fram en armprotes till trummisen Jason Barnes som vi har skrivit om tidigare (se inlänkad artikel nedan). Nästa steg är att försöka koppla samman robotarmen direkt med användarens hjärna så att trummisen ska kunna styra armen enbart med hjälp av tankekraft. I framtiden ser man att till exempel läkare och reparatörer skulle kunna ha nytta av en tredje arm i sina arbeten. Men det kanske vi ska lugna oss lite med, det gick ju som bekant inte särskilt bra i Spiderman. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelintryck Yarny är årets charmigaste spelkaraktär
Emmy har spelat och njutit av Unravel

Jag kommer ännu ihåg känslan när jag spelade Flower för första gången. Känslan av den supermysiga stämningen i början som sedan, allt eftersom spelet fortsatte, eskalerade och djupnade till något helt annat. Det var ett spel som under sin mysiga och melodiska yta manade till eftertanke. Jag får samma känsla av Unravel som i början kan upplevas som ett myspysspel med bra grafik och stämningsfull musik. Men när spelet är avslutat inser man att det innehåller så mycket mer än bara yta. Den lilla garnfiguren Yarny väcker något i mig som är underbart och jobbigt på samma gång och jag tas med på en vacker resa som speglar livets med- och motgångar. Tumnagel
55.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Robot kontrolleras av en människas hjärna
Kan hjälpa förlamade personer i deras vardag

De senaste fem åren har vi skrivit en del om så kallade telepresencerobotar och här är en variant som en förlamad man kan styra enbart med hjälp av signaler från sin hjärna. Telepresencerobotar är robotar som en person kontrollerar på avstånd och börjar allt mer dyka upp på till exempel internationella företag där man då kan närvara på möten på andra sidan världen via sin robot istället för att fysiskt ta sig till mötet. Genom att förse en förlamad man med en hjälm som kan läsa av personens hjärnvågor (EEG) kan roboten förstå åt vilket håll personen vill att den ska åka. Den är även försedd med sensorer som gör att den inte kolliderar med föremål på vägen till sitt mål. Man har testat roboten på både personer med rörelsehinder och sådana som inte varit rörelsehindrade och båda grupperna ska ha kunnat navigera roboten till sitt mål med enbart "tankekraft" utan några större problem. Man lät även den gruppen som inte var rörelsehindrad manövrera roboten manuellt till sitt mål och när de gjorde detta var de bara något snabbare än när de utförde samma manöver med enbart sin hjärna. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm får ett nytt Science Center
Kommer att finnas på Tekniska museet

Den 6:e september öppnar Tekniska museet dörrarna för sin största satsning någonsin. MegaMind är platsen där du utforskar och experimenterar dig till nya smarta idéer, där du tränar din hjärna att bli ännu påhittigare. Vad sägs om att måla med ögonen, styra med tankekraft eller köra en satellit? Det är några av de 43 interaktiva installationer som kommer att finnas tillgängliga i MegaMind. Åttio miljoner kronor har MegaMind kostat och är den största satsningen någonsin inom svensk museihistoria. Tumnagel
68.4°
+
Fenjima Manrique
0
2014

Hur en tanke kan förändra historien
Galet men intressant experiment

Något som alltid intresserat mig är vetenskap inom sådana områden där jag knappt förstår ett dugg men vet att om någon börjar förstå det hela bättre så kommer vi snart att leva i en Star Trek-värld med warp drive och teleportörer. Ett klassiskt experiment som jag tycker faller i denna kategori är experimentet ovan. Ta en titt på hur tankekraften kan ändra hur något skett efter att det hänt, en hyfsat galen tanke. Tumnagel
45.0°
+
Gordon Andersson
0
2013

Sjukt grym Terminator-arm i Lego
Skynet approves

Med hjälp av Lego kan man bygga vad som helst. Så länge man har fantasi. Och det har verkligen piotrek839 som har byggt en fullt fungerande och sjukt avancerad Terminator-arm. Armen som är i människostorlek drivs av tolv separata Technic-motorer och som ni kan se i videon ligger det lite tankekraft bakom det här bygget. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Test av The Manhattan Project
Mer brädspel till folket

Här om veckan så var det dags att testa ett brädspel jag fick upp ögonen för via Kickstarter för ett och ett halvt år sedan, The Manhattan Project. För er som inte vet vad namnet syftar på så är det vad USA:s hemliga kärnvapenprogram hette när de försökte ta fram "bomben" under andra världskriget. Med ett sådant namn så är det förstås självklart att detta spel handlar om just atombomber. Mer exakt tävlar man om vem som snabbast kan bygga häftigast, bäst, störst och flest atombomber, något som inte är helt enkelt när dina motståndare bombar dig i flygräder och låter sina spioner ta kontroll över dina fabriker. Spelet är ett resursspel där man varje runda har massor med valmöjligheter att placera ut sina arbetare och använda sina resurser för att utbilda fler arbetare, bygga fabriker eller skapa andra resurser. Man börjar utan fabriker, med ett fåtal arbetare och lite pengar, sedan får man använda dessa för att utöka sitt imperium och till slut börja producera plutonium eller uran för att kunna göra en bomb eller två. Varje bomb man bygger ger en ett antal vinstpoäng och den som först når ett förbestämt mål är vinnaren. Det är extremt taktiskt och man måste förutom att tänka på sin egen del ha väldigt bra koll på vad motståndarna gör för vissa saker kan bar en enda spelare göra åt gången. Det innebär att om en motståndare börjar spionera på dig kommer du inte att kunna göra detsamma tills motståndaren väljer att göra något annat, därför kan det vara bra att blockera honom istället för att göra något som är bra för en själv. Allt detta öppnar upp för flera olika taktiker man kan använda för att vinna vilket gör spelet mångsidigt och krävande vad gäller tankekraft. Vi hade sjukt kul när vi spelade spelet och det kommer garanterat att spelas mer då den taktiska biten kommer behöva några omgångar för att förfinas. Detta skulle kunna vara det bästa resurs-baserade brädspel jag spelat och det skadar ej att designen är riktigt snygg. Spelet är hyfsat lätt att lära sig och regelboken är riktigt utförlig, nästan för mycket då mycket av spelet är upprepningar. Om en spelare kan spelets regler så kommer de att gå snabbt att lära ut till de övriga. Helt klart en rekommendation om man gillar att spela mot varandra, att tänka taktiskt samt förstöra för sina medspelare. Spelet kostar cirka 400 kronor och går att hitta på flertalet spelbutiker. Kul är även att det denna månad kommer att släppas en ny stor expansion till spelet så om man gillar spelet så kommer det massa mer goodies inom kort. Tumnagel
41.8°
+
Gordon Andersson
0
2012

Förlamad kvinna kontrollerar robot-arm med tankekraft
Får sig en kopp kaffe serverad

Den förlamade kvinnan Cathy Hutchinson visar här när hon får en flaska kaffe serverad av en robot-arm som hon själv kontrollerar via tankekraft. Det ska enligt Nature handla om det mest avancerade hjärngränssnittet som någonsin tagits fram och man kallar det för BrainGate. Man har testat det på både apor och människor sedan 2006. Målet är att i framtiden ta fram en arm som kan utföra mer komplicerade uppgifter som till exempel kunna borsta användarens tänder. Man siktar även på att ta fram ett gränssnitt som gör att elektroder ej behöver fästas på användarens huvud. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Skriv med tankekraft
Verkar gå oerhört långsamt

Från det österrikiska företaget G-Tec Medicals kommer snart en produkt man kallar Intendix med vilken det ska vara möjligt att skriva meddelande, styra spel och annat enbart med hjälp av tankekraft. Enligt företaget skriver en person som använder Intendix för första gången med en hastighet på cirka fem till tio tecken i minuten men när man har blivit van vid systemet så kan den hastigheten öka till ett tecken i sekunden. Under "Läs mer" finns en video på när man styr spelet Second Life med Intendix. Runt 9 000 euro får man ge för systemet vilket jag antar gör att det kommer att dröja ett tag innan det här blir var mans egendom. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spela flipper med hjärnan
Använd händerna till annat

Tyska forskare har tagit fram det här gränssnittet som man kallar Berlin Brain-Computer Interface (BBCI) och med vilket det är möjligt att signalera om en människas hjärna tänker på höger eller vänster. Det hela demonstreras i videon här till höger där man låter en försöksperson lira en omgånd Adams Family-flipper och styra det hela med enbart tankekraft. Konceptet är inte nytt och bland annat svenska Interactive Instititute har utvecklat sitt spel Mindball/Brainball sedan 2003, ett spel som går ut på att få över en kula till motståndarens planhalva genom att tänka så lite så möjligt. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

Apor kontrollerar robot-arm med hjärnan
Monkey loves robot

Då jag är ett stort fan av både robotar och apor känns den här storyn ganska så klockren för mig personligen. Det handlar om ett forsknings-försök på University of Pittsburgh där man har lyckats få två makaker att kontrollera en robot-arm via sina tankar. För att få det hela att funka studerade forskarna först apornas hjärnaktivitet när de styrde robot-armen med en joystick och sedan använde de den datan för att kunna få robot-armen att enbart reagera på apornas tankar. I förlängningen hoppas man på att kunna hjälpa människor som blivit av med en arm att kunna styra en armprotes med bara tankekraft. Detta ligger dock förhållandevis långt in i framtiden då utrustningen i dagsläget är alldeles för otympligt för att vara praktisk i vardagslivet. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apa kontrollerar robot
Nu är det kört för människan...

Forskare på amerikanska Duke University har lärt två apor att kontrollera en robot genom tankekraft. Experimentet utfördes genom att aporna gick på ett löpband och via impulser från apornas hjärnor så utförde en robot samma rörelser på ett löpband i Japan. Det som var verkligt coolt var att roboten även fortsatte att vandra efter det att apornas hade klivit av löpbandet och enbart ska ha tänkt på att gå. Under "Läs mer" finns en kortare video på det hela. Aporna har dock blivit ersatta av animerade versioner. Antagligen för att vi djurvänner skulle få lite spel utav att se apor med elektroder insatta i hjärnan. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2007

OCZ kontrollerar spel med tankekraft
Hellre det är tvärtom

På CeBIT 2007 visar OCZ upp något som de kallar Neural Impulse Actuator, ett pannband som låter användaren kontrollera spel med tankekraft! Neural aktivitet skapar elektriska impulser som fångas upp av elektroder i pannbandet. Signaler från hjärnan, ögonen och ansiktet fångas upp och avkodas av en extern enhet, för att sedan kombineras på ett sätt så att de kan avläsas som unika kommandon av en dator. Killen som demonstrerade behövde förvisso fortfarande använda musen, men kontrollerade alla rörelser, vapenbyten och skjutande via pannbandet. OCZ menar att en färdig produkt kommer inom 12 månader, så vi får helt enkelt se om det är något som kommer att göra oss bättre på spelen, eller om det bara kommer att vara en långsammare version av tangentbordet. Tumnagel
37.2°
+
Jon Kullberg
0

Robot som kontrolleras via hjärnan
Man måste dock bära keps

Forskare och studenter på Washington University i USA har tagit fram en robot som kan ta emot kommandon via en människas hjärnvågor eller tankekraft som man populärt kanske skulle kunna kalla det. För att kontrollera roboten använde en av studenterna en keps som försetts med 32 elektroder som plockade upp signaler från studentens hjärna och ut i från vilka roboten utförde kommandon. Än så länge är dock antal kommandon som roboten kan förstå begränsade. Man kan beordra den att gå framåt, välja ett av två objekt, plocka upp ett av dessa objekt och ta detta objekt till en av två platser. Roboten och användaren behöver ej fysiskt befinna sig på samma plats för att robtoten ska kunna utföra kommandona. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0