Quantcast
m

Hur dålig var egentligen Tata Nano?
Budgetbilen som floppade

Tata är ett indiskt företag som precis som Samsung eller Hyundai är verksamt inom ett gäng olika branscher. Bland annat håller man på med bilar, dels under det egna varumärket men man äger också Jaguar och Land Rover. För drygt tio år sedan fick man för sig att man skulle göra en indisk folkbil. Tanken var att göra den superbillig så att alla hade råd med den och även om den var dålig och osäker var den i alla fall bättre än alternativet för många, att sätta hela familjen på en motorcykel. Bilen blev Tata Nano och till en början kostade den 100.000 rupees, ungefär 13.500 kronor. Senare steg priset, men inte för att den var så efterfrågad utan för att man inte kunde tillverka den så billigt. Nä, en succé blev det inte. Tata räknade med att sälja 250.000 om året men de senare åren under produktionen tillverkade man bara några tusen bilar per år. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0
2018

Hejdå Tata Nano
Tillverkningen av världens billigaste bil ser ut att läggas ner

Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att produktionen av Tata Nano, världens billigaste bil, ser ut att läggas ner. Förra månaden tillverkade Tata bara en enda Tata Nano vilket kan jämföras med de 275 stycken man tillverkade i juni 2017. Tata Nano släpptes på den indiska marknaden 2008 och kostade då 100.000 rupier vilket motsvarade ungefär 13.000 svenska kronor. Den senaste modellen av Tata Nano kostar cirka 240.000 rupier vilket motsvarar cirka 31.000 svenska kronor. Även om Tata Nano är en billig bil så verkar den inte ha tilltalat indierna särskilt mycket. Bilen uppges vara av ganska dålig kvalitet och ska ha haft en ovana att självantändas vid flera tillfällen. Tata uppger för Bloomberg att de inte ser att Tata Nano kan leva kvar i sin nuvarande form efter 2019. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017
2016

Indier bygger självkörande Tata Nano
Bara för att visa att det går

Roshy John jobbar som Practice Head vid Tata Consultancy Services och för fem år sedan åkte han en taxiresa som förändrade hela hans liv. Eller det fick honom i alla fall att bygga en självkörande Tata Nano. Roshy hade varit ute och flugit och var trött efter sin resa, det dumma var dock att hans taxichaufför var ännu tröttare. Roshy erbjöd sig att köra istället för att inget skulle gå åt pipsvängen, och det var då han började fundera på det här med självkörande bilar. Att han valde en Nano för sitt projekt landar i att den har motorn bak vilket gjorde att han kunde montera en mängd sensorer där fram där det fanns plats. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2012

Bajaj Auto visar upp världens billigaste "bil"
Klar konkurrent till Tata Nano

På Auto Expo i New Delhi visade Bajaj nyligen upp sin nya modell RE60. Bilen, eller vilken kategori den nu ska gå under, är mycket liten och kan bli världens billigaste bil när den börjar säljas nu i sommar. RE60 är bara 1.3 meter bred men ska trots detta ha plats för fyra personer. Längden är 2.7 meter och den relativt höga höjden ligger på 1.6 meter. Bilen ska vara riktigt smidig och ha en vändradie på bara 1.3 meter. Motorn är på 200 kubik och 20 hästar. Förbrukningen ligger på 0.28 liter per mil och utsläppen på 60 gram per kilometer. Vikten ligger på 400 kilo och toppfarten anges till 70 km/h. Priset ska starta på omkring 17 000 kronor och köper man "värstingversionen" är man uppe i 27 000. Billigare än Tata Nano alltså, som börjar på runt 20 000 kronor. Ett längre klipp på bilen hittas under "Läs mer". Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2011

Blingad Tata Nano
Smyckad för 32 miljoner kronor

Tata Nano, ni vet den där lilla bilen som kostar en spottstyver och som brinner ibland, har just genomgått en liten förvandling. Genom att smycka den med juveler och liknande har bilen plötsligt gått från att vara en av världens billigaste till den dyraste. Bakom stolleprovet står Tata själva och GoldPlus som ägs av klocktillverkaren Titan Industries. Självklart handlar det om att hajpa upp bilen ytterligare, och då tror man alltså att detta görs bäst genom att hänga på runt 80 kilo guld, 15 kilo silver, ädelstenar och annat bråte till ett värde av omkring 32 miljoner kronor. Den smyckade bilen ska nu turnera runt i 29 olika städer i Indien. Ett till klipp under "Läs mer". Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2010

Första reklamfilmen för Tata Nano
Den gulliga lilla bilen från Indien

Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nybliven ägare till Nano fick det hett om öronen
Budgetbilen brann upp på väg hem från återförsäljaren

Världens billigaste bil, Tata Nano, verkar också vara en utav världens mest lättantända bilar. I höstas brann tre stycken upp och nu var det dags för den fjärde. Vad är problemet? Olyckan inträffade i bilmärkets hemland, Indien. Satish Sawant, som jobbar som försäkringsagent, hämtade upp sin flång nya Nano hos återförsäljaren. Det var Satish allra första bil och den kostade honom runt 38 000 kronor. Då Satish inte har körkort så fick han snällt agera co-driver medan en anställd på bilfirman körde hem bilen åt honom. Efter att de hade kört 45 minuter blev de ikappkörda av en motorcykel som gestikulerade hej vilt samtidigt som han pekade bakåt. När Satish och hans förare vände sig om fick de se att bilen brann från baken, där motorn sitter. Båda två övergav bilen snabbt och på bara några sekunder var den förvandlad till ett eldhav. Satishs Nano fick ett kort liv, undrar hur länge bilmärket kommer att leva om det här ska fortsätta inträffa? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2009

Tata Nano
Världens billigaste bil får samlarvärde

När indiska Tata Nano lanserades blev folk som galna. Efterfrågan var enorm och beställningarna på den lilla superbilliga bilen haglade in, över 200 000 personer ville ha sin egen Nano. Det gick så långt att Tata var tvungna att anordna ett lotterisystem för att kunna möta efterfrågan då första tillverkningsomgången bara omfattade 100 000 bilar. Rika människor i Indien påstås nu vilja ha en Nano för att det är trendigt och coolt, och de är villiga att betala 30 % mer än vad bilen kostade när den var ny för en begagnad. På nåt märkligt sätt har den här lilla bilen redan fått ett samlarvärde. Den mest eftertraktade modellen heter XL och är lyxutrustad med AC och centrallås. Nypriset för Nano är runt 18 000 svenska kronor. För en bil. Som är ny. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Skattesubvention för Tata Motors
Indiska staten vill verkligen att folket ska köpa bil

Förra månaden startade försäljningen av världens billigaste bil, Tata Nano. Prislappen landar på motsvarande 19 000 - 26 000 kronor beroende på utrustningsnivå och nu har det avslöjats att indiska staten subventionerar just bilindustrin istället för att t.ex utveckla kollektivtrafiken. I slutändan handlar det om 45 miljarder kronor som Tata Motors slipper betala vid sin tillverkning och ett flertal miljöorganisationer kritiserar nu tilltaget - mer att läsa nedan. Tumnagel
36.5°
+
Erik Svensson
0

Första provkörningen av Tata Nano
Autocar har testat

Brittiska Autocar har gjort ett första test av världens billigaste bil, Tata Nano. I Indien har nu försäljningen startat och priset ligger på 100 000 rupier, motsvarande 16 000 kronor. Under skalet hittas en 0,6-liters tvåcylindrig bensinmotor som ger 35 hk och 48 Nm. Toppfarten uppgår till 105 km/h och bränsleförbrukningen anges till 0,42 liter per mil. Koldioxidutsläppen ligger i sin tur under 100 g/km och på hemmamarknaden erbjuds tre utrustningsnivåer. När Nano Europa debuterar är ännu oklart - precis som priset. Tumnagel
38.2°
+
Erik Svensson
0

Tata i Genève
Med Nano, Prima och Indica Vista

Indiska Tata Motors har visat upp tre bilar vid pågående Genève-mässa och vi börjar med minstingen. Nano, som gjort sig känd för sitt ultralåga pris, kommer börja säljas på den indiska marknaden om ett par veckor. Den version som står utställd är dock en framtida version för oss européer och när det sker är inte offentliggjort. Ryktena talar för 2011 (med en prislapp av 5000 euro). Däremot uppges Nano Europa mäta in på 3,29 meter, vara 1,58 m hög, drivas av en "sportig" trecylindrig motor som släpper ut 98 g/km och slutligen utrustas med nödvändigheter som ABS, ESP och krockkuddar. Nästa koncept är Prima som designats av Pininfarina och utifrån bilderna känns den ju inte helt pjåkig. Vad som döljer sig under skalet är inte känt, men modellen ska lanseras och vara till för just vår världsdel. Sist ut är Indica Vista som bjuder på eldrift och utrymme för fyra. Räckvidden uppgår till 200 km och de siffror som Tata offentliggjort innefattar dessutom en 0-60 km/h(!) tid på under 10 sekunder. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0
2008

Renault + Nissan + Bajaj = Bil för 15 000 kr
Utmanar Tata Nano

Idag tillkännagavs ett samarbete mellan Renault, Nissan och Bajaj Auto som kommer resultera i en bil med det tillfälliga namnet ULC. Bilden ovan föreställer en förstudie till lågprisbilen som kommer 2011 och kommer bli en direkt konkurrent till Tata Nano med ett pris på omkring 15 000 kr. Bilen kommer till en start endast säljas på den indiska marknaden där den tilltänkta kundkretsen i runda tal uppgår till 300 miljoner människor. Under det första året kommer produktionskapaciteten vara 400 000 bilar. I jämförelse är det något färre än Volvox27s produktion förra året (458 000). Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0