m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Polisen anser att Heetch bedriver svarttaxi-verksamhet
Företaget själva anser att det handlar om en samåkningstjänst

Taxi-tjänsten Heetch som lanserades i Stockholm förra året får nu massiv kritik från polisen som anser att det handlar om "ren och skär organiserad svarttaxiverksamhet". Heetch har cirka 300 chaufförer som använder sina privata bilar för att transportera kunder med sin "samåkningstjänst". Förarna behöver ingen taxilegitimation som andra taxi-tjänster kräver och prismässigt kan Heetch ibland ta halva priset av vad till exempel Taxi Stockholm tar för en likvärdig resa uppger DN. Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet, säger till DN: "Det är naturligtvis ett hårt slag. Vi konkurrerar på väldigt olika villkor. De företag som sköter sig och betalar sina skatter och avgifter och tvingas hålla en högre prisnivå ska konkurrera med de här lägre priserna." Heetch jämförs av många med Ubers numera nedlagda tjänst UberPop och flera av Heetch chaufförer väntar åtal. En chaufför har redan dömts för olaga taxiverksamhet till 40 dagsböter. Heetch själva anser att de inte bedriver olaglig taxiverksamhet då det är frivilligt för kunden om man vill betala, eller "donera" pengar, till chauffören för resan. Skubla från Svenska Taxiförbudet säger: "Lycka till att få en resa till om du inte betalar. Det är ett sätt att retoriskt kringgå det här med svarttaxi, men det är lika mycket svarttaxi för det." Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taxiförbund i New York vill förbjuda självkörande bilar
I 50 år

Självkörande bilar är framtiden, men alla älskar inte konceptet. Två taxiorganisationer i New York, Upstate Transportation Association och Independent Drivers Guild, har satt ner foten rejält och har bett staten att förbjuda självkörande bilar på grund av att organisationens medlemmar skulle förlora en hel del jobb om förarlösa bilar skjutsar runt folk i stället för hederliga taxiförare. IDG anser att det inte behöver ske några lagändringar i staten New York för att hålla självkörande bilar borta från gatorna. UTA å andra sidan vill verkligen inte att de förarlösa bilarna får köra runt i New York och anser att staten borde förbjuda självkörande bilar i staten i 50 år. Huruvida politikerna i New York kommer lyssna på IDG eller UTA är för tillfället okänt. Förhoppningsvis inte. Tumnagel
-14.9°
+
André Stray
0
2016

Uber gör det lättare för förare att deklarera
Knapp i appen skickar skatteuppgifter till Skatteverket

Taxiförbundet och Uber har inte precis någon kärleksfull relation och enligt en undersökning som Taxiförbundet släppte i juni sägs nio av tio Uberförare skattefuska genom att inte använda sig utav någon taxameter under körningarna. Nu har Uber släppt en funktion i förarappen som gör det möjligt för förare att skicka taxeringsuppgifter till Skatteverket med ett knapptryck. Ubers Sverige-chef Alok Alström skriver detta på DN Debatt om funktionen: Den nya funktionen möjliggör för en partnerförare att trycka på en knapp i appen och därigenom låta Uber dela nödvändiga inkomstuppgifter på deras körningar direkt med Skatteverket Att använda knappen är dock inget tvång, men gör det lättare för förarna att rapportera sina intäkter. Tumnagel
53.6°
+
André Stray
0

Nio av tio av Ubers chaufförer i Sverige skattefuskar
Enligt privat säkerhetsföretag som undersökt detta

Säkerhetsföretaget Gothia Protection Group har på uppdrag av Taxiförbundet granskat Ubers chaufförer och nu säger man att nio av tio av Ubers chaufförer inte redovisat korrekta inkomster till Skatteverket. Detta baseras man på att de granskade chaufförerna i 99 fall av 110 inte använde sig av taxametern när de blev undersökta. Taxameter-uppgifter är avgörande för att Skatteverket ska kunna räkna ut hur mycket skatt en taxichaufför ska betala. Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden, kommenterar Taxiförbundets uppgifter till DI Digital: "Regelverk ska respekteras kring taxameter och vi rekommenderar förare att använda taxametern, även om Uber-appen i mycket fungerar som en digital taxameter. Med det sagt så delar vi inte rapporten slutsatser och kan konstatera att den är finansierad av taxibolagens intresseorganisation Taxiförbundet." Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Franska taxiförare protesterar mot Uber
När fransmän protesterar så gör de det ordentligt

Franska taxiförare startat en landsomfattande protest mot Uber och UberPop. Tusentals taxiförare deltar i protesterna där man har börjat blockera vägar och bränna bildäck. Det har även rapporteras att det skett ett flertal våldsbrott kring denna konflikt. Franska taxiförbund har länge klagat på Uber och framför allt då UberPop då de anser att snor deras marknad på ett oschysst sätt. En taxilicens i Frankrike kan kosta upp mot 240 000, något som Uber-förare fortfarande, tack vare ett domstulsbeslut, slipper betala. Det är inte första gången som franska taxiförare tagit i med hårdhandskarna mot Uber. Så sent som förra veckan rapporterades det att några taxiförare i Strasbourg agerade Uber-kunder och som sedan ledde sin Uber-chaufför till en avlägsen plats för att slå ner chauffören. Tumnagel
14.0°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Lagförslag kan stoppa Uber i Sverige
Alla taxibilar ska ha taxameter

Taxitjänsten Uber kan drabbas av ett hårt slag på den svenska marknaden då ett lagförslag från Socialdemokraterna hotar hela Ubers verksamhet i Stockholm. Lagförslaget innebär att alla bilar som körs i taxi-trafik måste förses med taxameter, något som Ubers bilar i dagsläget saknas då de har fått dispens för att köra taxi-trafik utan taxameter. Skulle lagförslaget förverkligas, något som inte är helt osannolikt då även regeringen lagt fram ett liknande lagförslag tidigare, skulle Ubers dispens för taxameterlösa bilar dras in. Ubers Sverigechef Robin Reznik säger till DI: "Om politikerna genomför det här förslaget så som det nu är formulerat hotar det hela vår verksamhet i Sverige. Min uppfattning är att lagstiftning ska utgå från principer, inte specifik teknik. Annars riskerar lagstiftningen snabbt att bli utdaterad." Syftet med lagförslaget är att komma till rätta med skattefusk samt att hindra taxichaufförer från att ta ut överpriser. Uppdaterat Svenska Taxiförbundet håller inte helt med att det aktuella lagförslaget är något hot mot Uber i Sverige och under "Läs mer" kan ni läsa om varför de inte anser att så är fallet och varför de anser att sådana här utspel från Ubers sida handlar om rena PR-knep. Tumnagel
23.0°
+
Wille Wilhelmsson
0