11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Facebook lägger ner dejting-app You had a spark when you started, but now, you're just garbage Under våren började Facebook testa en ny dejtingtjänst som de kallade för Sparked. Sparked fungerade lite som ett kontrollerat Chatroulette där man videochattade med potentiella partners och har fyra minuter på sig att imponera dem. Väljer man att gå på en andra dejt fick man tio minuter chattid till och om man nu vill ses igen får man se till att byta information med varandra innan dessa tio minuter var slut. Det visade sig att Sparked inte blev någon succé vilket har gjort att Facebook nu bestämt sig för att lägga ner tjänsten helt och hållet. We started building Sparked in late 2020 to help people find love through an experience rooted in kindness. Since then, thanks to regular input and feedback from you, we improved where we could, learned a ton, and made connections between people. Like many good ideas, some take off and others, like Sparked, must come to an end. Om man hade ett konto på Sparked har man till den 20 januari på sig att ladda ner all eventuell data innan tjänstens samtliga konton raderas. Tumnagel
41.9°
0
2021
Nästa år får Volkswagens elbilar Plug & Charge Och starkare snabbladdning Plug & Charge innebär att man bara behöver parkera sin elbil vid laddstationen, plugga in sladden och sen titta på när den laddas. Inget fipplande med brickor, kort, ringa en vän eller skicka en brevduva till en central i Korpilombolo för att laddningen ska starta. Det är en i raden av uppdateringar som Volkswagen introducerar till ID-modellerna nästa år. Andra saker är starkare snabbladdning, ett Battery Care Mode som ska förlänga livslängden på batteripacket, tvåvägsladdning (V2H) och ny navigation. Allt ingår i mjukvaran E 3.0 som snart nytillverkade bilar kommer ha förinstallerad och som befintliga ägare kommer att kunna ladda ner OTA. Kanske redan nästa vecka. När det kommer till batteripacket på 77 kWh kommer man efter uppdateringen att kunna ladda med upp till 135 kW från tidigare 125 kW. Har man en ID.5 GTX kommer man kunna ladda med upp till 150 kW. Laddar man från 5 till 80 procent ska laddtiden kunna minskas med upp till nio minuter. Det nya batteriskötselläget begränsar den övre laddningsnivån (SOC) till 80 procent. Läs mer om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.6°
0
Priset för Vanderhalls eldrivna offroad-maskin Brawley klart Får ej framföras på allmän väg Vi har tidigare skrivit om Vanderhall som bygger eldrivna trehjulingar. I september förra året visade de teasers på Navarro där man frångått konceptet och istället hade fyra hjul, som vilken annan offroad-maskin som helst. För ett tag sedan presenterades bilen i sin produktionsform och i samma veva hade den bytt namn till Brawley istället. Nu är priserna klara och du får ett exemplar för 34.950 dollar. Men du får inte köra med maskinen på vägen, utan bara vid sidan av. Anledningen är för att bilen inte har några airbags och heller inte möter de säkerhetskrav som behövs för att vara godkänd för körning på allmän väg. Bilen mäter 3,75 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,76 meter hög. Hjulbasen anges till 2,86 meter. Hjulen mäter 35 tum och det finns rejält med markfrigång och fjädringsväg för när man härjar runt offroad. Under skalet finns det i den vassaste versionen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 410 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Batteripacket är antingen på 40 eller 60 kWh och räckvidden anges som max till 32 mil. Man kan beställa en nu genom att lägga en deposition på 100 dollar, de första kunderna ska tydligen få sina exemplar någon gång nästa år. Sugen? Tumnagel
35.3°
0
Skoda visar upp faceliftade Karoq Börjar säljas i mars nästa år Efter en del skisser och teasers presenterar Skoda nu den faceliftade versionen av modellen Karoq. I mars nästa år kan du lägga en beställning och i slutet av april lanseras den. Bilen har bilen fått nya strålkastare med full LED-Matrixteknik, sportigare design och mer teknik på insidan. Den analoga instrumentpanelen ersätts med en digital instrumentpanel som har en skärm på åtta tum. Som tillval finns en skärm på 10,25 tum. Under huven sitter en dieselfyra på 2,0 liter som ger 150 hästar och som kan tankas med HVO100. Maskinen är kopplad till en automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Mer om nyheterna i pressmeddelandet nedan och på länken. Vad uppdaterade Karoq kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
0
Nya Opel Astra visas som kombi Kommer som laddhybrid, men inte som elbil I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas Kostar från 549.900 kronor I början av månaden visade Volkswagen upp modellen ID.5 - ett syskon till ID.4 fast med coupé-former. Nu börjar bilen att säljas och den kostar från 549.900 kronor. För den slanten får du ID.5 Pro Performance med 204 hästar och bakhjulsdrift. Den tar sig 51,2 mil på en laddning och går att snabbladda med upp till 135 kW. Dragkrog finns som tillval och på den får man hänga upp till ett ton (1,2 ton för GTX). Det finns än så länge bara två stycken versioner att välja mellan och den andra är ID.5 GTX som är toppversionen av ID.5. Den har precis som Pro Performance ett batteripack på 77 kWh men istället 299 hästar och fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 48,8 mil och denna ska man kunna snabbladda med upp till 150 kW istället. GTX kostar från 609.900 kronor. Alla priser är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Man kan också privatleasa och då kostar ID.5 Pro Performance 5496 kronor per månad, ID.4 GTX 6295 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
0
Halo Infinite får bättre Battle Pass i veckan Slipp vara fast på första nivån för alltid Halo Infinites multiplayerdel släpptes tidigare i veckan och troligtvis har några av er redan kört ett gäng rundor och återupptäckt hur tillfredsställande det är att teabaga motståndare. Oavsett vad ni har för åsikter om det sistnämnda så har ni troligtvis även upptäckt att det tar rätt lång tid att klättra till nästa battle pass-nivå. Efter att själv ha spelat flera timmar står level-siffran endast på 2, vilket känns sådär och har även varit lite frustrerande för andra spelare. Som tur nog är 343 Industries snabba på bollen och har meddelat att ändringar är på väg. Problemet är att levlande är kopplat till dagliga och veckoliga utmaningar, vilket kräver att du ska göra specifika saker under matcherna. Under matchernas gång är det dock rimligare att försöka vinna matchen än att försöka få fem headshots med ett specifikt vapen, vilket i sin tur kan leda till förlust för ditt lag. Detta system kommer nu ändras så att spelare levlar upp mer konsekvent. Den första ändringen som kommer ske redan i veckan är att utmaningar kommer bli betydligt enklare, ungefär som "spela en match" eller liknande. Med tiden kommer 343 Industries se över utmaningarna och ta bort de som inte riktigt funkar. Utvecklarna kommer även göra att XP Boost kommer gälla längre, från 30 till 60 minuter, vilket lär bli svinbra om du gillar att lira de större Big Team Battle-banorna. Tumnagel
38.1°
0
Volkswagen lyfter T-Roc Det förtjänar den Det har blivit dags för Volkswagens lilla crossover T-Roc att få sig ett lyft och så här ser detta ut. Alla versioner uppdateras vilket alltså innefattar standard-versionen, T-Roc R och T-Roc Cabriolet. Nytt är fronten som har nya strålkastare, en LED-list mellan dessa (om du köper Matrix-strålkastare) och en ny stötfångare med stående DRL-ljus. Baktill hittar vi också nya lampor som är lite mörkare än tidigare och som fått sig lite LED. Även den bakre stötfångaren är omgjord. Det finns även nya fälgar i storlekarna 16-19 tum att välja mellan. Insidan får en mjukare instrumentbräda, ett instrumentkluster bestående av en skärm på åtta tum och ett infotainment-system som går att få med 6,5, 8 eller 9,2 tum stor skärm. Dessa stödjer Apple CarPlay och Android Auto. Uppdaterade T-Roc får även samma ratt som Golf använder sig av. Inget har gjorts med motoralternativen. Vad faceliften kommer att kosta och är i skrivande stund oklart. Kommer gå att beställa från mitten av januari nästa år, lansering sker under årets första kvartal. Tumnagel
36.6°
0
Så här blev Toyota Aygo X Oj vilken överraskning att den inte ser ut som konceptet! I våras visade Toyota upp konceptbilen Aygo X Prologue. Lilla Aygo hade biffat till sig och blivit en crossover-liknande sak, som såg rätt så fräsig ut. Nu visar man upp produktionsversionen som ska lanseras nästa år och gissa vad? Den ser oerhört mycket tråkigare ut än konceptet. Surprise! Toyota beskriver modellen som en tuff crossover i A-segmentet med hög säkerhet och kryddiga färger. Den bygger på samma plattform som nya Yaris och Yaris Cross (GA-B) och den mäter 3,7 meter på längden vilket gör den hela 23,5 centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen har ökat med nio centimeter, bredden med 12,5 centimeter och höjden med fem centimeter. Alla utdragna mått bidrar såklart till lite bättre utrymme på insidan och i bagaget ska man nu få in 231 liter vilket är en förbättring med 60 liter. Eftersom det här då ska vara en crossover har den 1,1 centimeter högre markfrigång än vanliga Aygo. Man ska även sitta 5,5 centimeter högre i förarstolen vilket folk verkar gilla. Under huven sitter en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter och till den kopplas en fempetad manuell växellåda, eller en automatlåda om man vill. Bränsleförbrukningen anges till 0,47 liter per mil. Exakt när lansering sker och vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
36.6°
0
Volkswagen visar upp ID.5 GTX Ännu en crossover med sluttande bakdel Precis som utlovat visar Volkswagen idag upp nästa medlem i ID.-familjen - ID.5. Den visas både som ID.5 Pro och i det sportigare utförande ID.5 GTX som även erbjuds till ID.4. Pro är instegsversionen och den har en elmotor på 176 hästar som sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. Batteripacket är på 77 kWh och räckvidden ska ligga runt 51 mil. Sen kommer Pro Performance som har samma uppsättning fast här är motorn upplåst till 207 hästar istället. Snabbare till 100 km/h med sina 8,4 sekunder men fortfarande samma räckvidd som Pro. GTX är toppversionen och den har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 303 hästar, fyrhjulsdrift och gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Även denna har batteripacket på 77 kWh och här ska räckvidden istället ligga på runt 48 mil. Optimerad mjukvara ska göra att laddningen nu går snabbare - från 125 kW till 135 kW. Jämfört med ID.4 är ID.5 tre centimeter längre och mäter totalt 4,6 meter på längden. Trots sin form lastar den sex liter mer än ID.4 - totalt 549 liter. Vad ID.5 kommer att kosta är oklart just nu men det snackas om ett prispåslag på runt 30.000 kronor jämfört med ID.4. Försäljningen drar igång vid årskiftet och de första leveranserna ska äga rum under nästa års första kvartal. Tumnagel
32.4°
0
Nästa sida