m

Svenska elfordonstillverkaren Opibus får in 65 miljoner kronor
Största finansieringsrundan för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika

För två år sedan skrev vi om det svenska företaget Opibus som gör om fossilbilar till elbilar i Afrika. Men de gör även andra eldrivna fordon, bland annat motorcyklar. Nu har de precis stängt den största finansieringsrunda för elfordon någonsin i Subsahariska Afrika på 65 miljoner kronor. Idag har företaget nästan 100 stycken anställda och är den ledande tillverkaren av elektriska fordon i Afrika. Med de nya pengarna kommer man att skala upp produktionen av företagets eldrivna bussar och motorcyklar ytterligare. Alla produkter är byggda med ett robust och kostnadseffektivt tänk och de är speciellt designade för panafrikanska marknaden. 2023 siktar man på att tillverka 20.000 stycken motorcyklar. Hojen tar sig 20 mil på en laddning, toppar 90 km/h och kostar bara 1300 dollar. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

En trailer för del två för S01 av Masters Of The Universe: Revelation
Dags att återvända till Eternia

Netflix släppte nyss en första trailern för den andra delen för den första säsongen av He-Man-serien Masters of the Universe: Revelation. The war for Eternia continues in the second part of Masters of the Universe: Revelation, an innovative and action-packed animated series that picks up where the iconic characters left off. With Skeletor now wielding the Sword of Power, the weary heroes of Eternia must band together to fight back against the forces of evil in a thrilling and epic conclusion to the two-part series. Har själv väntat på att denna andra del skulle släppas innan jag började titta på serien så om den är bra eller ej låter jag ara osagt än så länge. Hur som helst har serien har en hel del kändisar som röstskådespelare så som Mark Hamill, Kevin Conroy, Lena Headey, Sarah Michelle Gellar, Stephen Root, Diedrich Bader, Phil LaMarr, Alicia Silverstone och Chris Wood. Masters of the Universe: Revelation - Part 2 kommer dyka upp på Netflix den 23 november. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Forskare tar fram träkniv som skär bättre än knivar i stål
Krävs även mindre energi för att tillverka träknivarna

Forskare på amerikanska University of Maryland har utvecklat en teknik för att ta fram knivar i härdat trä vilka man säger ska kunna skära bättre än knivar tillverkade i stål. För att ta fram det härdade trät som används för att tillverka knivarna har man använt sig av en process som består av två steg. Forskaren Teng Li säger om denna: "It’s a two-step process. In the first step, we partially delignify wood. Typically, wood is very rigid, but after removal of the lignin, it becomes soft, flexible, and somewhat squishy. In the second step, we do a hot press by applying pressure and heat to the chemically processed wood to densify and remove the water." Att tillverkar träknivarna ska enligt forskarna kräva en tredjedel av den energi som går åt till att tillverka bestick i metall. Man ser framför allt att knivar som dessa skulle kunna användas istället för engångsbestick i plast, något som kanske skulle kunna minska världens plastföroreningar. I videoklippet ovan kan ni kolla in när knivar i härdat trä används. Där visas även exempel på när man använder spikar tillverkade i trä, något som kanske skulle kunna användas för att ersätta traditionella metall-spikar i vissa produkter i framtiden. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Atlis får in mer kosing genom crowdfunding
Den eldrivna pickupen ska debutera nästa år

I början av 2019 skrev vi om det nya amerikanska företaget Atlis som också skulle bygga en eldriven pickup. Då fick vi bara snack och renderingar och som vanligt gäller det att se om det blir något eller bara stannar på konceptstadiet. Men företaget lever faktiskt fortfarande och jobbar på. Nyligen stängde man ytterligare en investeringsrunda där man fick in fem miljoner dollar (två miljoner av dessa på bara ett dygn). Tidigare investeringar pumpade in 16 miljoner dollar i företaget så folk verkar tro på detta. Pickupen kallas för XT men man utvecklar även en plattform kallad XP som ska kunna agera bas för andra typer av fordon. Man satsar på räckvidd upp till 80 mil och tanken är att pickisen ska lanseras någon gång nästa år. Mer finns att läsa i pressmeddelandet, ovan ser ni ett klipp där man snackar lite om bilens design. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Nya God of War-berättelsen kommer avslutas i Ragnarök
Trilogier tar för lång tid

God of War-serien har som känts rebootats ordentligt med det senaste spelet som släpptes 2018. I stället för grekisk mytologi mötte vi Kratos i en värld full av gudar från nordisk mytologi, men i sann God of War-anda blev Kratos skitarg även på dessa övernaturliga individer. Originalspelen berättade en story som sträckte sig över tre spel, men det verkar som att den nya berättelsen kommer avslutas redan i nästa kapitel. I en intervju med Youtubern Kaptain Kuba berättar Cory Barlog, spelets game director, att detta kommer ske av ett par anledningar. För det första tog det ungefär fem år att ta fram det första spelet i den rebootade spelserien och om nya spelserien skulle bli en trilogi skulle berättelsen ta 15 år att berätta. Det är rätt lång tid. Vidare säger Barlog detta om berättelsen: “Given where the team was at and where Eric was at with what he wanted to do, I was like, ‘Look, I think we can actually do this in the second story. Most of what we were trying to do from the beginning was to tell something about Kratos and Atreus. The core of the story’s engine is really the relationship between these two characters and the complexity radiates out like ripples in a pond. We could make it an ocean and have those ripples just go for thousands of miles, but is that necessary and is that beneficial, or are we feeling like, ‘You know what, it’s just spreading it too far apart?’ The ripples get too far apart and you lose the plot a little bit.” God of War: Ragnarök kommer släppas nästa år till PS4 och PS5. I videon nedan kan ni se hela intervjun med Cory Barlog. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Nu lanseras den eldrivna scootern Piaggio 1
Kostar från 32.900 kronor

I våras presenterade Piaggio den eldrivna scootermodellen Piaggio 1 och nu är det dags för lansering. Prislappen är från 32.900 och då får du en moped som toppar 45 km/h och som tar sig runt 5,5 mil på en laddning. Sen finns det även en version som heter 1 Active (39.900 kronor) och den gör istället 60 km/h och tar sig 6,6 mil. Kör du dock i ECO-läget (toppfart 30 km/h) tar du dig istället 8,5 mil. Instrumentpanelen består av en färgskärm på 5,5 tum som visar all information du kan tänkas behöva som hastighet, batterinivå, räckvidd och olika typer av kördata. När batteriet är slut kan du om du vill plocka med dig det hem och ladda där. En full laddning ska ta runt sex timmar. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Xiaomi bildar elbilsföretag
Lei Juns sista stora entreprenörsprojekt

Världens andra största smartphonetillverkare, Xiaomi, kommer att bilda ett elbilsföretag. Man har formellt registrerat detta som Xiaomi EV Company Limited och fokus ska ligga på smarta eldrivna fordon. Xiaomis grundare och globale vd Lei Jun är huvudansvarig även i detta och det kommer att bli det sista stora entreprenörsprojektet han genomför. Koncernen har för avsikt att investera runt tio miljarder dollar i verksamheten under de kommande tio åren. Den 25 augusti förvärvade Xiaomi företaget Deepmotion Tech som utvecklar lösningar för självkörande fordon. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Kolla in när drönare störtar ner i vulkan på Island
Så här kan det gå om man flyger för nära en aktiv vulkan

Här kan ni kolla in hur det ser ut när en drönare störtar ner i en aktiv vulkan. Det hela är filmat av youtubern Joey Helms vars DJI FPV-drönare flög ohälsosamt nära det pågående vulkanutbrottet vid den isländska vulkanen Fagradalsfjall. Helms säger själv om klippet: "FPV drones are notorious for crashing, it is part of the hobby. So in an effort to get a unique vantage point and perspective into the crater we flew this remarkably capable drone as close to the lava river and caldera as possible. One of it turned out to be itx27s very last flight. At least the goggles record a great 1080p image allowing us to actually capture the last seconds the drone saw." Vulkanen Fagradalsfjall ligger i Geldingadalir-dalen på Island. Dess senaste, och fortfarande pågående utbrott, började i mars. Här nedanför kan ni kolla in ytterligare ett klipp från Joey Helms där hans drönare klarade sig med livet i behåll. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan borra hål i dina AirTags
Men det är kanske bäst att låta bli

Apple lät som bekant bli att inkludera ett litet hål i sina AirTags så de skulle vara enkla att bara koppla på sin nyckelring. Istället är tanken att man ska köpa en hållare till dem vilket ju är lite mer omständigt. Men när folket från iFixit gjorde en demontering av enheten märkte de att det fanns ett liten, liten yta som inte innehåller några komponenter. De passade därför på att mycket försiktigt borra ett litet hål där så de kunde fästa AirTaggen direkt på en nyckelknippa. After some reconnaissance inside our first AirTag, we grabbed a 1/16” drill bit and carefully punched a hole through the second tracker in our four-pack—after removing the battery, of course. We miraculously managed to avoid all chips, boards, and antennas, only drilling through plastic and glue. The best part? The AirTag survived the operation like a champ and works as if nothing happened. Enligt iFixit var det inte helt lätt att borra hållet och nog inget man ska ge sig på att göra själv om man inte känner sig extremt säker på sin borrmaskin samt sina borrkunskaper. Förutom att borra hål i Apples spårningspuck passade iFixit också på att jämföra enheten med Tile Mate och Samsung Galaxy SmartTag. AirTag visade sig vara mindre än båda dessa enheter men den var också svårare att demontera. Du kan kolla in iFixits genomgång via länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida