m

Maglev-hiss som kan åka åt vilket håll som helst
ThyssenKrupp Multi kan vara framtidens hiss

2014 skrev vi om hisstillverkaren ThyssenKrupp hisskoncept Multi som kunde transportera resenärer både vertikalt och horisontellt inuti en byggnad. Nu har den första av dessa vajerlösa hissar installerat i ThyssenKrupps testanläggning Rottweil Test Tower i staden Rottweil, cirka 100 kilometer söder om Stuttgart. Istället för vajrar så använder sig Multi av maglev-teknik för att transportera hisskorgen upp, ner eller åt sidorna. Det handlar alltså om samma teknik som en del höghastighetståg och HyperLoop-kapslarna kommer att använda sig av. Andreas Schierenbeck, VD på ThyssenKrupp, säger till Wired: "If you can run a 500-tonne train on magnets at 500km/h you should be able to elevate a cabin of 500 kilograms or 1,000 kilograms at a speed of five metres per second." Nackdelen med vajerförsedda hissar är att de oftast bara går att använda i hisschakt på upp till cirka 500 meter. Då många av dagens byggnader är mycket högre än så krävs det därför att man bygger flera hisschakt i byggnader vilket både blir dyrt och tar upp yta som kunde användas till annat. Med en maglev-hiss löser man det problemet och kan bygga ett hisschakt hela vägen upp. Nackdelen med maglev-hissar i dagsläget är dock att tekniken för att bygga dem ska vara runt fem gånger så hög som vad en traditionell vajerförsedd hiss kostar att bygga. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Koncern visar hur HoloLens kan hjälpa hissreparatörer
Thyssenkrupp har en smart idé

Den tyska koncernen Thyssenkrupp har jobbat med Microsofts headset HoloLens för att ta fram en smart lösning som kan hjälpa hissreparatörer att bli mer effektiva. Med hjälp av förstärkt verklighet ska de göra reparationerna smidigare genom att exempelvis presentera viktig information på en virtuell display framför hissen eller koppla ihop reparatören med experter via Skype. En demonstration kan ni se i videon ovan. Tumnagel
45.5°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Framtidens hissar kommer att använda sig av maglev
Om hisstillverkaren ThyssenKrupp får som de vill

Här är ett klipp där hisstillverkaren ThyssenKrupp presenterar ett framttidskoncept för hissar som skulle göra att dessa inte bara kunde förflytta sig vertikalt utan även kunna åka horisontellt i byggnader. Man kallar det för Multi och hissarna kommer att vara helt vajerlösa och istället förflytta sig med hjälp av magnetisk levitation, maglev, en teknik som redan idag används för att driva höghastighetståg framåt. Hissarna är främst tänkta att användas i byggnader som är över 300 meter höga och hisskorgen skulle förflytta sig med en hastighet av fem meter i sekunden. Hisskorgarna skulle även färdas i en slinga i byggnaden och man ska max behöva vänta 15 - 30 sekunder på att en ny hisskorg kommer till hissdörren. ThyssenKrupp siktar på att ha tagit fram en fungerande prototyp av Multi till slutet av 2016. Hur länge det skulle dröja innan man faktiskt börjar installera sådana här hissar på riktigt framgår inte. Tumnagel
65.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slut på artiklar...