m

Porsche 911 GT2 RS nu i Clubsport-utförande
Får endast köras på bana

En Porsche 911 GT2 RS är mycket potential på banan, och det bästa är att man kan köra den dit och sen hem igen om man inte har lyckats damma in i någon vägg. Men mycket vill ha mer, och för den som verkligen bara vill köra bana så hårt det bara går presenteras nu modellen i Clubsport-utförande. Den här har samma dubbelturbomatade boxersexa på 3,8 liter och 700 hästar men ännu mer prylar anpassade för att man ska kunna sätta så snabba varvtider som möjligt. Den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK finns även här och den skickar precis som tidigare vidare kraften till bakhjulen. När man ska få stopp på grejerna hjälper 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok till fram, bak sitter det istället skivor på 380 millimeter som greppas av fyrkolvsok. PSM (Porsche Stability Management) och ABS är standard och båda systemen går att justera eller stänga av helt om man skulle vilja. På insidan hittar vi bland annat en ratt i kolfiber och den plus displayen har hämtats från 911 GT3 R. Man omsluts av en bur och sitter i racing-skalstolar med sexpunktsbälte. Vikten på bilen anges till 1.390 kilo. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till ett får du lasta upp 405.000 euro. De första bilarna ska nå kunder i maj nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2017

Colin Furze har byggt sig en TIE fighter
Wow!

Colin Furze har slagit till igen och den här gången har han byggt sig en TIE fighter, närmare bestämt Kylo Rens TIE silencer. Så stor att den inte ens får plats på hans iofs rätt lilla bakgård. Bygget är rätt snyggt måste jag säga men tyvärr går den inte att flyga...men man kan ju inte få allt här i livet! Till den har James Bruton byggt sig en BB-9E! Tumnagel
52.6°
+
Roger Åberg
0

Spawnändringar på ingång till Playerunknown's Battlegrounds
Mindre UMP, mer UZI

Utvecklarna fortsätter justera Battlegrounds så att det blir en trevligare upplevelse för spelarna. Nyligen släppte Playerunknown en uppdatering på spelets Steamsida där det stod att lite ändringar när det kommer till olika vapens spawnfrekvens är på ingång. För att sammanfatta så kommer du stöta på UMP och Scar-L mer sällan och hitta fler UZI:s ute i världen. Utöver det har gänget lagt till två nya vapen; P18C och Groza. P18C är en full-auto-pistol som du kommer hitta ute i världen. Groza är ett maskingevär som endast kommer hittas i Care Package. Spelet kommer uppdateras med dessa ändringar inom kort. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
2016

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0
2013

Bentley Continental GT V8 S och GTC V8 S
S som i sportigare

Continental med V8 får ett lite sportigare alternativ med tillägget S i namnet. GT V8 S och GTC V8 S får styvare fjädring, skarpare styrning, ljudligare avgasrör och lite mer effekt. Förutom detta även lite emblem som talar om vad det är för version och diverse andra stylingprylar. Motorn är en V8:a på 4.0 liter. I vanliga fall ger den 500 hästar och 660 Nm men i detta utförande har den skruvats upp till 521 hästar och 680 Nm. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda från ZF som berikats med ett S-läge för ännu snabbare växling. 0-100 km/h ska gå på 4.3 sekunder och toppfarten anges till 308 km/h för coupen medan cabben får siffrorna 4.5 sekunder och 307 km/h. Bägge bilarna visas på Frankfurt nästa vecka och försäljningen drar igång i början på nästa år. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2009

599XX och HGTE
Två nyheter från Ferrari

I Genève har Ferrari inte visat något helt nytt utan fokus ligger istället på två versioner av 599 GTB. Med tillägget XX handlar det precis som i fallet FXX om en rullande testbänk för F1-teknik. Mellan 20-30 exemplar kommer bjudas ut, och även om det mesta är hemligt så har italienarna avslöjat att det handlar om en banbil som utvecklar runt 700 hk (vid 9000 varv/min), fixar att hoppa till nästa växel på 60 millisekunder och genererar downforce i storleksordningen 280 kg vid 200 km/h och 630 kg vid 300 km/h. Vidare kan nämnas att både skivor och belägg är av keramiskt typsnitt. Andra versionen är ett utrustningspaket vid namn Handling GT Evoluzione (HGTE). Där handlar det inte om lika omfattande förändringar, men man har satsat på att förbättra fjädrar, stötdämpare och däck för ett än bättre uppträdande. Växlingstiderna har kortats och vidare förändras lite smådetaljer på både in och utsida. För den som vill se live-bilder så kan ni hoppa vidare till Autoblog.it. Uppdatering: Enligt Motor Authority så har Ferrari-bossen tillkännagett att 599 också rullar som hybrid-prototyp, läs mer här. Tumnagel
39.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Mer Audi R8, mycket mer
Massiv pressrelease bestående av 9 delar och fler bilder

Vi trodde att vi redan visste det mesta om Audis nya R8, tydligen hade vi fel. Audi har nämligen skickat ut den fetaste pressreleasen jag någonsin läst, ihop med ett gäng nya bilder. Här finner du alla detaljer angående de nya LED-lyktorna, den högvarviga V8:an, 19-tums fälgarna... Ja. hittar du inte den informationen du söker här så lär du aldrig hitta den. Jag har publicerat hela pressreleasen under "läs mer", där finns också en massa bilder (scrolla ner). Har du ett par timmar över kan det vara intressant läsning (hoppas inte systemet kraschar p.g.a. den enorma textmassan). Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
Slut på artiklar...