m

Machine Games jobbar på Indiana Jones-spel
Uppsala-gänget fortsätter piska nazister

Svenska Machine Games meddelar att de jobbar på nytt spel där nazisterna är skurkar. Den här gången är det dock inte nazistpuckling i Wolfenstein som gäller, utan spelet kommer handla om Indiana Jones. Machine Games kommer utveckla spelet och det är Bethesda-chefen Todd Howard som producerar tillsammans med Lucasfilm Games. Nedan har ni urklipp från pressmeddelandet om spelet. A new Indiana Jones game with an original story is in development from our studio, Machine Games, and will be executive produced by Todd Howard, in collaboration with Lucasfilm Games. Itx27ll be some time before we have more to reveal, but we’re very excited to share today’s news! När Machine Games tolkning av Indiana Jones kommer släppas är för tillfället okänt och det verkar som att det kommer dröja ett tag innan vi får se spelet i helhet. Tumnagel
49.8°
+
André Stray
0
2020

Amazon gör Fallout-serie med Westworld-skaparna
Låter väldigt intressant

Bethesda meddelade nyligen att Amazon Studios köpt upp rättigheterna att göra TV-serie av den anrika spelserien Fallout. Vad serien kommer handla om är för tillfället okänt, men Amazon har anlitat Jonathan Nolan och Lisa Joys produktionsbolag Kilter Films, som även gör Westworld, för att utveckla serien. Todd Howard från Bethesda säger detta i ett pressmeddelande “Over the last decade, we looked at many ways to bring Fallout to the screen. But it was clear from the moment I first spoke with Jonah and Lisa a few years ago, that they and the team at Kilter were the ones to do it right. We’re enormous fans of their work and couldn’t be more excited to work with them and Amazon Studios.” När Fallout-serien kommer ha premiär är för tillfället okänt, men det lär dröja till typ 2022 innan vi får se den postapokalyptiska serien. Tumnagel
64.8°
+
André Stray
0
2019

E3 Elon Musk och Bethesdas Todd Howard tar ett snack
Om Fallout Shelter och Netflix i Tesla-bilar

Youtube har kört E3 Coliseum med Goeff Keighley i samband med spelmässan och har under mässans gång bjudit in kändisar i spelvärlden för att snacka lite spel. Som en ordentlig avslutning på spelfesten bjöds både Elon Musk och Bethesdas Todd Howard in för att prata om spel, teknik och framtiden. Under samtalet fick vi reda på lite intressanta nyheter som att Bethesdas Fallout Shelter kommer släppas till Tesla-bilar och att Netflix kan komma att dyka upp i bilarna. Ovan har ni hela snacket på 44 minuter och har ni inte tid att kika igenom hela så kan ni kolla på Engadgets sammanfattade version som kortats ner till 12 minuter nedan. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

E3 Todd Howard snackar Fallout 76
Om strul och framtiden

Todd Howard satte sig ner med Mike Mahardy och Lucy James från Gamespot för att snacka lite Fallout 76. Mer specifikt hur utvecklarna hanterar den smått struliga releasen och hur framtiden ser ut för spelet. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0
2018

Fallout 76 kommer inte få cross-platform-stöd
Inte på Bethesdas radar just nu

Tidigare i somras berättade Bethesda-chefen Todd Howard att Fallout 76 inte kommer ha cross-platform-stöd och det berodde på att Sony var en bromskloss. Under gårdagen blev det känt att Sony kommer öppna upp sig en aning när det kommer till cross-platform genom att låta Fortnite-spelare på olika konsoler spela med varandra. I och med denna nyhet vändes blicken mot Fallout 76 och fans undrade om det kommer vara möjligt för alla Fallout 76-spelare att lira med varandra, men det lär inte hända. Enligt Bethesdas marknadschef Pete Hines kommer Fallout 76 inte ha cross-platform-stöd och för tillfället finns det inga planer att implementera sådant. Hela Hines uttalande via Twitter har ni här nere. Fallout 76 kommer släppas 14 november och kommer bli spelbart på PC, Xbox One och Playstation 4. Ett betatest kommer köras i oktober och för att medverka i det behöver du förboka spelet. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Bethesda lät döende 12-åring spela Fallout 76
Fint!

En 12-årig pojke vid namn Wes i Virginia fick nyligen riktigt tråkigt besked från sina läkare. Wes lider av neuroblastom, en typ av cancer som sätter sig i nerverna, och hans läkare berättade att det inte är värt att fortsätta med behandlingen mot sjukdomen och att Wes troligtvis inte hade allt för lång tid kvar. Några dagar efter beskedet knackade Matt Grandstaff, assistant director på Bethesda, på familjens dörr med en ordentlig överraskning. Wes hade som önskan att få lira det kommande spelet Fallout 76 och Bethesda verkar ha gått med på det. Grandstaff hade med sig spelet samt lite annat smått och gott som en prototyp-version av en Power Armor-hjälm som signerats av Bethesda-chefen Todd Howard. I ett Facebook-inlägg skriver Wes föräldrar detta om händelsen: "While he doesnx27t get to keep the game because itx27s too early, just those hours of playtime made him happier than you know." Tumnagel
60.7°
+
André Stray
0

Fallout 76 gör måltavlor av röviga spelare
Skottpengar på mördare

Fallout 76 kommer vara rätt olikt tidigare Fallout-spel då det kommer vara en delad multiplayer-upplevelse. När det kommer till multiplayer-lir så kommer det givetvis dyka upp ett och annat rövhål som endast gör livet surt för andra spelare och i samband med QuakeCon berättade spelets game director Todd Howard hur gänget kommer tackla detta problem. Spelare som mördar andra spelare kommer märkas som "wanted murderer" och kommer få skottpengar på sig samt att spelaren märks ut på mini-kartan. För varje dödad spelare kommer prispotten på mördaren att höjas, vilket kan bli rätt intressant. Utvecklarna kommer även peta in ett hämndsystem som gör att om du blir mördad så kommer du få dubbelt så hög belöning av att döda mördaren. Ovan har ni en kort trailer för skillsystemet i Fallout 76. Nedan har ni en ordentlig frågestund där fans ställer frågor till Bethesda om Fallout 76 och DOOM. Tumnagel
46.6°
+
André Stray
0

Inget cross-play i Fallout 76 på grund av Sony
"Sony is not as helpful as everyone would like"

Den tyska spelsidan GameStar.de pratade nyligen med Bethesdas Todd Howard om det nyligen presenterade Fallout 76. Frågan cross-play togs upp och Howard berättade att Bethesda skulle vilja styra upp det i Fallout 76, men det är inte möjligt på grund av Sony. Mer specifikt sades detta: “You cannot do cross-play in 76. We’d really love that but right now we can’t. Sony is not as helpful as everyone would like.” Sony meddelade förra veckan att företaget för tillfället letar efter en bra lösning för att fixa cross-play på Playstation 4 och det är för tillfället oklart hur ett sådant system skulle kunna se ut. Tumnagel
25.2°
+
André Stray
0

E3 2018 Fallout 76 nu presenterat ordentligt
Kommer endast kunna liras online

Under Bethesdas E3-presentation visades Fallout 76 upp ordentligt. Bland annat fick vi se en ny trailer för spelet samt se en skvätt gameplay, vilket ni kan skåda ovan och under. Todd Howard berättade under presentationen att spelet endast kommer kunna spelas online, men du kan välja att spela själv eller med tre andra spelare. Howard menar att det kommer vara en helt sömlös online-upplevelse där världen delas med andra spelare. Spelet kommer utspela sig i West Virginia och kartan kommer vara fyra gånger större än Fallout 4. Precis som i Fallout 4 är byggandet en viktig del i Fallout 76. Vi kommer få tillgång till en ny teknik vid namn Construction and Assembly Mobile Platform, eller C.A.M.P., som låter spelare sätta upp strukturer och defensiva vapen illa kvickt. End game i spelet verkar rätt intressant och kommer fokusera på kärnvapen. Mer specifikt kommer du kunna skjuta kärnvapen på andra bosättningar i världen och efter bomberna trillat ner har du och dina vänner möjlighet att utforska den bombade bosättningen för att leta loot och unika resurser. Fallout 76 väntas släppas 14 november. Vilka plattformar spelet kommer vara spelbart på är oklart, men lär släppas till PC, Xbox One och Playstation 4. Ett betatest av spelet kommer hållas innan release. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0
2016

Bethesda försöker återskapa Fallout 4 i VR
Hade varit riktigt coolt

Upplägget i Fallout-spelen känns, när man tänker på det, som upplagt för virtuell verklighet. Det verkar också som om Bethesda håller med. I en intervju med Glixel säger Todd Howard, exekutiv producent hos Bethesda, att utvecklarna håller på att utforska VR. På frågan om de försöker få hela Fallout 4 att fungera i VR svarade han också ja. "Thatx27s the promise of VR, being in a big virtual world. The core experience, meaning you put on the headset and youx27re standing in the world of Fallout and can go where you want, just that little bit is every bit as cool as you hope it would be. Once we did that, we were like, x27OK, we gotta see where this goesx27." För min del får de också gärna börja experimentera med Skyrim eller fila på ett nytt VR-anpassat projekt i Elder Scroll-serien. Tumnagel
49.3°
+
Emmy Zettergren
0

Bethesda jobbar på tre nya spel
Helt nya och annorlunda titlar

Det kokar i grytan hos Bethesda och under DICE Awards berättade Todd Howard, som är chef för spelföretaget, att de just nu jobbar på tre nya spel och att det handlar om nya titlar som dessutom ska vara något helt annorlunda jämfört med vad de gett ut tidigare. "We actually have three kind of longer term projects wex27re doing that are all - wex27ll talk about them at a future date - but theyx27re different than anything wex27ve done before, while also being a Bethesda-style game." Han fortsatte med att beskriva spelen som stora och galna och sa att det är en spännande tid för studion. Med tanke på att Bethesda även i år ska hålla i en egen presskonferens på E3 kan vi kanske hoppas på några presentationer där. Tumnagel
54.8°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Bethesda öppnar ny studio
I Montréal

Bethesda gör nya satsningar och öppnar upp en ny studio i Montréal som ska bestå av 40 personer med Yves Lachance (tidigare ansvarig för Bethesda Interactive och som bland annat har jobbat med Fallout Shelter och Wolfenstein: The New Order) i förarsätet. Ingen vet ännu vad studion ska jobba med men förhoppningsvis kommer det att klarna inom en snar framtid. Todd Howard som är director för Fallout 4 säger också att Bethesda länge samarbetat med utvecklare i Montréal och att en ny studio var ett naturligt steg i utvecklingen. "Wex27ve worked with some very talented developers in Montreal for a long time, and decided it was time to open a studio there. Itx27s exciting to think about the new games wex27ll be building together. Our collaboration with Bethesda Game Studios has been an exhilarating and memorable journey already. We are thrilled to be launching the studio in Montreal and contributing our cityx27s great game-making talent to the kind of games that Bethesda Game Studios is known for." Tumnagel
50.8°
+
Emmy Zettergren
0

Lanseringstrailer för Fallout 4
Spelets skjutmekanik har inspirerats av Destiny

Det är fem dagar kvar tills en av höstens största releaser anländer och nu har lanseringstrailern släppts. En maffig och nervkittlande sådan. Vi har också fått veta att skjutmekaniken i spelet faktiskt hämtat en hel del inspiration från Destiny och så här säger Fallout 4 director Todd Howard: "The main difference in the way we develop [and other studios] is that we will develop with as many knobs as possible. Wex27re always thinking of scale. Wex27re not a team that is just going to make eight guns and spend forever on one gun. We knew we were going to have thousands, so we needed to develop a gun system that had all of the dials." En av de personer som hjälpt till med utvecklingen av just skjutmekaniken är Josh Hamrick som tidigare jobbat för Bungie, utvecklarna bakom Destiny. Hans uppdrag har varit att finjustera mekaniken och Todd Howard säger att den behövde bli mycket bättre än i Fallout 3. "We started out with Fallout 4 knowing that, look, we canx27t apologize for being a role-playing game. We have to build a first-person shooter, and it needs to be a really, really good one. We spent a lot of time on that." Tumnagel
68.0°
+
Emmy Zettergren
0

E3 2015 Mer information om Fallout 4-moddarna på konsol
Mycket frihet

Vi har redan berättat att Fallout 4 på Xbox One kommer att få stöd för moddar. Det verkar också som om funktionen kan komma att släppas till Playstation 4 framöver. Men moddar på konsol väcker dock en del frågetecken. Hur stora kan de vara, hur installeras de och hur distribueras de? Bethesda meddelar att även om det kommer att finnas vissa restriktioner så vill de att gränserna ska vara så få som möjligt. Med andra ord, du kommer att kunna göra nästan vad du vill med moddarna. Så här säger game director Todd Howard till IGN. “Just like Skyrim, there are mods that can break your game pretty wildly, and so we have some safety things on the console for that, but at the same time, we are going to let people break their game.” Exakt hur moddarna ska distribueras är inte riktigt klart men Bethesda lutar åt att släppa dem via Bethesda.net. Dock är det inte meningen att de ska behöva godkänna allt och på så sätt fungera som bromsklossar. Istället kommer de, precis som på Steam Workshop, att ta ner moddar om de på något sätt visar sig vara olagliga. Så vad är inte okej då? Jo, inte nakenhet eller porr. Inte heller innehåll som tillhör andra spel. För även om spelföretaget som äger rättigheterna till innehållet tycker att det är okej måste Bethesda få ett officiellt godkännande först och därför säger de nej. Över lag positiva nyheter ändå. Frågan om storleken får vi låta vara i limbo ett tag till men det lär klarna när spelet är släppt och de första moddarna är på gång. Tumnagel
43.5°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Dawnguard får preliminärt releasedatum
I juni om allt går bra

Den 26 juni kan Dawnguard finns tillgängligt för nedladdning. Det är i alla fall det preliminära releasedatum som game director Todd Howard lämnat, men allt är beroende av att inget oförutsett händer i utvecklingen. Just nu kör Bethesda en intern beta för att hitta eventuella buggar och problem. Dawnguard kommer att finnas nedladdningsbart för 1600 MS-poäng och är liksom spelets andra DLC exklusivt till Xbox 360 de första 30 dagarna. Ovan ser ni E3-trailern om ni missat den. Tumnagel
38.2°
+
Emmy Zettergren
0

Rykte Dawnguard kan vara Skyrims första DLC
Bethesda vill skydda namnet

Spelade du The Elder Scrolls IV: Oblivion? Då kanske du känner till Mythic Dawn Guards som var en del av The Mythic Dawn Cult. Om inte, fortsätt läsa ändå. Det är nämligen så att Bethesda kan ha något nytt på gång vilket har upptäckts i och med att de har lämnat in en ansökan om att skydda namnet Dawnguard. Och med tanke på vad namnet associeras med så började direkt rykten florera om att det skulle kunna vara den första expansionen till Skyrim. Något som stödjer tankegångarna är att Todd Howard från Bethesda förra månaden hintade om att ett DLC skulle kunna komma att visas upp på företagets kommande "Game Jam", ett årligt tilltag där utvecklarna under en vecka får lov att testa precis vilka idéer de vill. Nu kan det naturligtvis också vara ett helt nytt spel. Kanske det Elder Scrolls-MMO som det ryktas om. Tumnagel
40.9°
+
Emmy Zettergren
0
2011

Oändligt antal quest i Skyrim
Nu är du fast för alltid

Du kan i princip spendera resten av ditt liv i Skyrim. Om du nu skulle känna för att göra det alltså. Antalet quest i spelet är nämligen närmast oändligt tack vare spelets "Radiant Quest System" som gör att nya uppdrag genereras slumpartat hela tiden. Så känner du att du redan kommit långt och att det finns risk att spelet tar slut för fort kan du andas ut nu. Världen är antagligen den specifika saken som utmärker Skyrim från andra spel. Känslan i spelet är att det är något du kan spela för alltid, säger Bethesdas Todd Howard. Och skulle det vara så att du faktiskt tröttnar på att questa själv så kan du alltid roa dig med att titta på filmer av buggar. Vad sägs om en häst som rider på en drake? Det verkar dock som om många är långt ifrån klara med Skyrim och att spelet dessutom är riktigt populärt. Populärare än Modern Warfare 3 på Steam dessutom. Första dagen som Skyrim släpptes hade 231 593 personer tagit sig an Skyrim via Steam medan antalet Modern Warfare 3-spelare låg på 78 161. Drakar vinner med andra ord över kulsprutor ibland. Tumnagel
42.4°
+
Emmy Zettergren
0

Spela Skyrim tills fingrarna blöder
Slumpade uppdrag gör spelet långt

The Elders Scrolls V: Skyrim är ett lång spel. Så långt att du kan spela det för alltid och ändå ha uppdrag kvar att klara av. I en intervju gjord av Wired berättar spelets producent Todd Howard att Skyrim kommer ha uppdrag som slumpgeneras genom spelets gång beroende på hur du spelar. Han berättar också att det finns vanliga skriptade uppdrag som man måste göra för att komma vidare i spelet, men att man sedan kan gå tillbaka till samma ställe och starta fler uppdrag. Denna gången slumpgererad och så kan man hålla på så hur länge som helst. Schysst för dem som känner för att spela länge. Tumnagel
42.4°
+
Peter Tjärndal
0

20 härliga minuter med Skyrim
Hur peppade är ni?

Den 11 november släpps äntligen The Elder Scrolls V: Skyrim men redan nu kan vi få en känsla för hur det är att spöa drakar och röra sig genom episka landskap. Den 20 minuter långa genomgången har tidigare visats på PAX, Quakecon och E3 men eftersom få av oss var där tackar vi för att den nu blivit släppt för allmän beskådan. Den tredelade filmen kommer från Xbox 360-versionen och rösten som hörs tillhör spelets regissör Todd Howard. Ses igen om 20! Tumnagel
41.9°
+
Feber
0

Notch intervjuar Todd Howard
Och Todd Howard intervjuar Notch

Mannen bakom spel Oblivion och Fallout 3, Todd Howard, diskuterar här spel och andra saker med mannen bakom Minecraft, Markus "Notch" Persson. Bland annat får man höra Notch berätta om sin kärlek för Oblivion och Todd Howard avslöjar vad han anser är världens bästa spelslut. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Konsoler kan få Skyrim-moddar
Hade varit trevligt

I en intervju som Edge gjorde med Bethesdas Todd Howard kom det fram att konsolversionerna av spelet kan få "moddnings-verktygen" från PC-versionen av spelet. It works on all the consoles. As far as the 360 and PS3, right now therex27s not an avenue for us to make that available, but wex27d very much like to find a way. We have talked to Microsoft and Sony, and so there?s a chance it might happen one day, [but] I donx27t see it happening for release. Han nämnde även att 90% av publiken finns på konsol och därav är de extra taggade för att få det här att hända. "Wex27d like to see it happen, because it works, itx27s how we made the game, I think itx27s something really cool about what we do, but 90 per cent of our audience is on the consoles, so 90 per cent of our audience canx27t even see this thing. So if we can solve that wex27d like to." The Elder Scrolls V: Skyrim släpps till PC, Playstation 3 och Xbox 360 den 11:e november. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nya bilder från Skyrim
Från IGN

Folket borta på IGN har pratat med Bethesdas Todd Howard om deras kommande spel The Elder Scrolls Skyrim. I samband med denna intervju, som kan läsas i sin helhet via länken nedan, släppte man även ett gäng nya bilder från spelet som kan beskådas i galleriet. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0
2009

iPhone-Fallout på väg?
Bethesda undersöker möjligheterna

Bethesda är i full gång med att undersöka möjligheterna att få ut ett Fallout-spel till iPhone. De har testat flera olika grejer, men tyvärr inte hittat något som passar. Ännu. Bethesdas Todd Howard: I think that the world of Fallout is unique enough that it could work on any platform. I think some of the things we do like VATS, I think that could translate to any platform, particularly the iPhone Tidigare i år sa Howard att Bethesda jobbar med ett spel till iPhone och det verkar ju onekligen vara Fallout det handlar om. Halvkassa framtidsutsikter för tillfället, dock. Tumnagel
37.1°
+
Kristoffer Arvidson
0

Bethesda jobbar med iPhone
Mycket mer än så vet vi inte

Bethesdas Todd Howard nämnde på Comic Con-mässan i New York att de håller på att utveckla ett spel specifikt för iPhone. Bethesda är väl, just nu, mest kända för Fallout 3 och Elder Scrolls-spelen. Med tanke på den succé som Fallout 3 har varit för Bethesda, är väl ett Fallout-spel till iPhone ingen omöjlighet, eller? Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0
2008

Fallout 3 har 200 olika slut
Det var många

I den senaste OXM-podcasten nämndes det att Fallout 3 kommer ha mer än 200 olika slut. Det var först utannonserat att spelet skulle ha omkring 9 till 12 olika slut men nu verkar det som det blir en hel del till. Om det nu är någon större skillnad mellan dessa 200 olika slut har jag svårt att tänka mig men om detta stämmer så blir det tungt för sådana som vill se alla slut. Bethesdas Todd Howard nämnde också att spelet i princip är klart och att de nu bara skall hitta och rätta till alla buggar i spelet. Fallout 3 förväntas till hösten till PC, Playstation 3 och Xbox 360. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
2007

Liam Neeson i Fallout 3
Ra's al Ghul i Fallout 3

Bethesda bekräftade idag att ingen mindre än Liam Neeson kommer låna ut sin röst till deras kommande spel Fallout 3. Liam Neeson är väl mest känd från filmer som Schindlerx27s List, Star Wars: Episode I, Rob Roy, Batman Begins etc.. May 8, 2007 (Rockville, MD) – Bethesda Softworks® is pleased to announce that highly acclaimed international actor Liam Neeson will lead the cast providing voice work in Fallout 3. Neeson will play the role of the player’s father and will appear prominently throughout the game. Fallout 3 is currently under development at Bethesda Game Studios, creators of The Elder Scrolls IV: Oblivion®, which won numerous Game of the Year and RPG of the Year awards in 2006. “This role was written with Liam in mind, and provides the dramatic tone for the entire game,” said Todd Howard, Executive Producer of Fallout 3. “Liam is absolutely amazing to work with.” Det råder väl ingen tvekan om att Liam Neeson har en bra berättarröst, men det återstår att se hur Bethesda kommer använda sig av Liams röst. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2006

De 25 som betytt mest för spelvärlden i år
Next Generation har satt ihop en lista

Next-Gen.biz har tittat tillbaka på det snart gångna året, och letat efter de 25 personer som betytt mest för spelvärlden 2006. De har samlat resultatet i en sjusidig artikel, där bland andra Mike Cassidy, Peter Dille och Todd Howard finns med. "This list is not a ranking of the best, most powerful, most talented, most amazing people in the industry. It is a ranking of the people who we at Next-Gen feel have made positive, significant and noteworthy contributions to gaming and the game industry through 2006." Tumnagel
37.0°
+
Lars Lindroth
0