m

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Paramount+ kommer att kosta 69 kronor i månaden
ViacomCBS nya streamingtjänst lanseras nästa månad

Nästa månad kommer ViacomCBS nya streamingtjänst Paramount+ ha premiär här i Sverige och idag meddelade ViacomCBS Networks International Nordics att denna kommer att kosta 69 kronor i månaden. Intresserade tittare erbjuds även att teckna abonnemang för en gratis provperiod på sju dagar när tjänsten lanseras. Paramount+ kommer att sändas via webben samt de tillhörande apparna som kommer att finnas till iOS, Android, Apple TV, Android TV och Amazon Fire TV. Paramount+ lanserar i Sverge 25 mars och i klippet här nedanför kan ni kolla in lite av grejerna som kommer att gå att se där. I faktarutan här nedanför hittas lite mer detaljerad information om vad som kommer att visas på Paramount+ i år. Tumnagel
8.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Donald Trump vill bygga staty av Steve Jobs
Ska inkluderas i "National Garden of American Heroes"

Ett av de sista besluten Donald Trump tar som USA:s president verkar bli att uppföra något som kallas för "National Garden of American Heroes". Det ska handla om en park där statyer av en lång rad kända personer kommer att stå placerade och det föreslås bland annat att Apples grundare Steve Jobs ska stå staty i parken. Trump föreslog redan förra sommaren att det skulle byggas en park där personer som på något sätt bidragit till USA:s historia skulle stå staty. Förutom Jobs så föreslås det även att det ska byggas statyer av bland andra Neil Armstrong, Alexander Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Edwin Hubble, Nikola Tesla samt svenskan Ingrid Bergman i "National Garden of American Heroes". Huruvida någonsin "National Garden of American Heroes" kommer att byggas återstår att se. I förslaget, som in kan läsa i sin helhet på länken nedan, inkluderas hundratals namn på kända personer som ska få stå staty i parken. Ni hittar dessa i faktarutan nedan. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
180kg
+
Wille Wilhelmsson
2019

Nu kan du få nya Audi R8 med bara bakhjulsdrift
Donut-alert!

Hösten 2017 presenterade Audi R8 V10 RWS och de där tre sista bokstäverna innebar att den endast drev på bakhjulen. Det var en specialversion som endast tillverkades i 999 exemplar. För ett år sedan rullade man ut faceliften av R8 men initialt var det då bara fyrhjulsdrift som gällde. Nu kommer en version som kallas för V10 RWD och den har som namnet avslöjar bara drivningen på bakhjulen. Till skillnad från föregångaren blir den här dock en permanent medlem i utbudet och alltså inget som bara finns i några få exemplar. Den skarpsynte kan urskilja versionen på frontsplittern, luftintagen fram och att luftutsläppen bak har blivit bredare. Motorn är samma beprövade V10:a på 5,2 liter som tidigare. Den ger här 540 hästar och 540 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en sjustegad S Tronic-automatlåda och 0-100 km/h ska för Coupé ta 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 320. Vågen säger 1595 kilo vilket gör denna version 65 kilo lättare än den fyrhjulsdrivna. Bakhjulsdriften erbjuds till både coupé- och cab-versionen och priset börjar på 144.000 euro respektive 157.000 euro. Lanseringen i Europa kommer att ske i början av nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Trailer för The Aeronauts
Släpps på Prime Video 20 december

Amazon har släppt en ordentlig trailer för den kommande filmen The Aeronauts där vi får följa den modiga luftballongspiloten Amelia Wren som tillsammans med meteorologen James Glaisher vill flyga högre än någonsin förr. The Aeronauts är skriven och regisserad av Tom Harper, som tidigare jobbat på produktioner som Wild Rose och War & Peace, och medverkar gör bland annat Felicity Jones och Eddie Redmayne. The Aeronauts har premiär 6 december på bio och släpps på Prime Video 20 december. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Volkswagen lyfter skåpbilen Multivan
Kommer erbjudas med ren eldrift

Volkswagen presenterar nu Multivan 6.1 som är en uppfräschning av den populära skåpbilen som även går att få som Transporter, Caravelle och California. Visuella uppdateringar ligger i ny front, bak, strålkastare, baklampor och instrumentbräda. Övrigt fokus har legat på att göra bilen mer digital, uppkopplad och säkrare. Det sistnämnda är ett par nya förarassistanssystem som nu får plats eftersom man gått från hydraulisk servostyrning till elektromekanisk. Nyheterna är Cross Wind Assist som automatiskt stabiliserar bilen när det blåser mycket, Lane Assist, Park Assist, Rear View Assist, Trailer Assist, Side Protection och vägskyltsavläsning. För första gången erbjuds modellen med digitala instrumentklockor och det senaste inom Volkswagens infotainmentsystem MIB3. Instrumenten sitter i en skärm på åtta tum och på mittkonsolen finns en pekskärm som mäter 9,2. Systemet har bland annat eSIM i sig. Motormässigt finns det turbomatade nya dieselmotorer på 2,0 liter från 90 till 199 hästar. ABT har även utvecklat en helt eldriven version med en elmotor på 112 hästar kopplad till ett batteripack på 77,6 kWh. Enligt NEDC-cykeln ska den ha en räckvidd på 40 mil. Bilen börjar säljas i höst men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Känner du dig bekväm med tyskan finns det ett klipp nedan där man går igenom nyheterna. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2018

Audis uppdaterade R8 är här
Vassare utseende och vassare motor

Det verkar inte som att Audi kunde hålla sig efter gårdagens teaserbild på uppdaterade R8. Nu har man presenterat den officiellt och det som skiljer förutom lite designförändringar är att V10:an har fått ännu mer kraft. Bilen kommer precis som tidigare i både cabriolet och coupé-utförande och försäljningen ska dra igång i början av nästa år. Det jag gillar mest är hyllningen till Ur-quattro i form av de tre små luftintagen under huven framtill. De har ingen effekt här i och för sig, men en snygg detalj är det allt. Front, kjolar och bakspoiler är alla nya och temat är som vi kan se mer aggressivt än tidigare. Baktill löper ett nytt stort grillgaller som exponerar delar av avgassystemet. Det finns även en ny motorkåpa i tre delar som går att få i plast eller kolfiber. Tre stycken olika exteriöra paket erbjuds som alla bjuder på smådetaljer runt hela bilen. Två nya lackalternativ erbjuds också - Kemora Gray och Ascari Blue. Insidan får också lite nya färger, stygn och materialval. Fjädringen ska ha uppdaterats för att bjuda på ännu bättre stabilitet och precision. Även servostyrningen har förfinats. Electronic Stabilization Control-systemet har vässats vilket bland annat innebär att man har kunnat korta bromssträckan från 100 km/h till stillastående med 1,5 meter. Stoppsträckan om man kör 200 km/h till stillastående har kapats med fem meter. V10:an som sitter där bak bjuder nu i sitt "klenaste" utförande på 570 hästar och 550 newtonmeter vilket är en ökning på 30 hästar och tio newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 324 km/h. Vill man ha ännu mer kraft väljer man Performance-versionen som ger hela 620 hästar och 580 newtonmeter. Här handlar ökningen om tio extra hästar och 20 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska med denna gå på 3,1 sekunder och toppfarten ligger på 331 km/h. Vad nyheterna kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Vad får man för fem miljoner euro idag egentligen? En ganska fet villa vid vattnet kanske, några års förbrukning av Polly eller möjligheten att diska av sitt CSN-lån? Har man redan kirrat de där tre sakerna kan man ju om man vill lägga pengarna på den här - Bugattis senaste skapelse Divo. Eller vänta, alla är redan sålda så du får ingen. Det här är egentligen en Chiron med ett annat skal på sig. Det är aggressivare, sportigare och mycket mer aerodynamiskt. Jag ser Ferrari FXX K och Aston Martin Vulcan i bitarna. Man har fått sänka toppfarten en aning eftersom däcken inte pallar med den extrema downforcen som blir när det går snabbt, men de nya delarna har gjort att Divo är åtta sekunder snabbare än Chiron runt Nardobanan, och det betyder tydligen mycket för några. Motorn är samma maskin som sitter i Chiron vilket innebär en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat och 1.500 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vikten på bilen har bantats med 35 kilo. Endast 40 stycken exemplar tillverkas och priset är alltså dubbelt det man får betala för en Chiron. Folk har för mycket pengar alltså. Men vill man ha det ballaste är det bara att hosta upp. Stephan Winkelmann som tidigare var vd för Lamborghini sköter ju nu skeppet hos Bugatti, och hans strategi syns redan. Hos Lamborghini såg han till att modellen Murciélago förvandlades till Reventón, att Gallardo blev Sesto Elemento och att Aventador fick nytt liv i Veneno - och det fungerade ju så varför inte köra samma spår hos Bugatti? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Renault Clio R.S. med F1-inspiration
Dock inte F1-prestanda

Renaultsport presenterar nu Clio R.S. 18 som är en sportigare version av RS-versionen inspirerad av Renaultsports F1-team. Bilen är syndigt svart med gula inslag och kommer endast att säljas i en begränsad upplaga. Den baseras på Clio RS 220 EDC Trophy vilket innebär att den har 220 hästar och 280 newtonmeter i vrid ur en turbomatad fyra på 1,6 liter under huven. Den är i sin tur kopplad till en dubbelkopplingslåda som krafsar runt framhjulen. Ratten kläs i läder och Alcantara, luftutblåsen får kolfibersargar och mattorna är speciellt framtagna just för denna bil. Utöver detta har man faktiskt även uppdaterat de främre dämparna, monterat ett avgassystem från Akrapovic och skärpt till styrningen något. Lansering i Europa blir den första halvan av 2018 men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida