m

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

En Drako GTE sladdar på isen
Drako on ice

Drako Motors superbil GTE har 1 217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid samt en toppfart på 332 km/h. Det har endast tillverkat 25 stycken exemplar av bilen som kostar hela 1,25 miljoner dollar. Men vad ska man göra med en sådan superbil då? Jo man tar ut den på isen och sladdar runt så klart! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Brabus presenterar ny superbil
Värstingversion av en liten eldriven Smart

Brabus har flertalet gånger piffat till Mercedes minsting i koncernen - Smart, och nu är det dags igen med specialversionen 92R. Man beskriver den här som en "Urban Supercar" och den lilla eldrivna krabaten blir din för 46.284 euro. För pengarna får du en Smart EQ Fortwo Cabrio där man "trimmat" elmotorn till 92 hästar och 180 newtonmeter - tio hästar och 20 newtonmeter mer än originalet. Toppfarten är spärrad till 130 km/h och 0-100 km/h ska gå på inte så raska 10,9 sekunder. I övrigt får 92R ett lite fräsigare utseende, större fälgar (16 tum fram, 17 tum bak) och en mörk utsida överlag, insidan är desto färggladare med röda skinnstolar. Här finns även "driving fun switch" som låter dig välja mellan de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport +. Räckvidden på en full laddning anges till 12,5 mil så det här kanske inte är något man pendlar till Italien med i första taget. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Två stycken nya elbilar från MG
En SUV och en kombi

Marvel R Electric och MG5 Electric är två stycken eldrivna nyheter från biltillverkaren MG. Den förstnämnda är en SUV medan den andra är en kombi. Om vi börjar med Marvel R Electric så har den inte mindre än tre stycken elmotorer under skalet. Två av dessa sitter på bakaxeln och en på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 288 hästar och 655 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. En viktig faktor är såklart räckvidden och den ska vara 40 mil. Man kan få modellen med dragkrok men man får bara hänga upp till 750 kilo där. 357 liter ska gå in i bagagen, 1396 om man fäller baksätet. Lanseras här i Sverige nu i maj men till vilket pris vet vi inte än tyvärr. MG5 Electric bjuder på 184 hästar och 280 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men något som bjuder på fina siffror är bagagerummet där du ska få in 578 liter med baksätet uppfällt. Detta ökar till 1456 liter om man fäller ryggarna. Lansering sker i oktober. Man ska kunna ladda bilarna från 0-80 procent på en halvtimme. Mer information ska komma när det börjar närma sig lansering. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

En Volvo V90 som A-traktor
Duger inte 740 längre alltså?!

Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
0.9°
+
Bobby Green
0

Arcimoto har en ny eldriven trehjuling på gång
Det här är Roadster

Vi har tidigare skrivit om Arcimotos små eldrivna trehjulingar och nu har de en bitigare på gång som kallas för Roadster. Det vi ser här är bara en prototyp men produktionsversionen lär inte skilja sig särskilt mycket. Man sitter två på rad och det vi får reda på för tillfället är att den har dubbla elmotorer som driver framhjulen. Toppfarten ska ligga på 121 km/h och på en laddning ska man kunna ta sig 16 mil (stadstrafik). Tillverkningen väntas dra igång senare i år. Det går att reservera ett exemplar nu för 100 dollar och frånpriset senare väntas ligga på 23.900 dollar. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Elscootern som även är en lastvagn för dina prylar
Ultimate kombo?

MIMO C1 är en ny typ av elscooter som kombinerar transportfordon av både kropp och prylar. Du kan susa omkring på den som en vanlig elscooter men även använda den som en lastvagn och putta om det exempelvis inte lämpar sig att du kör för tillfället. Totalt ska scootern palla 190 kilo (upp till 120 kilo förare och 70 kilo last där fram). Det finns flera olika alternativ för hur man vill lasta. Du kanske bara behöver en yta att ställa något på eller du kanske vill montera fast en låsbar låda. Scootern i sig väger in på 17 kilo. Batteriet ska räcka för upp till 2,5 mils körning och toppfarten anges till 25 km/h. Det hela ligger uppe som ett projekt på Indiegogo där man söker motsvarande strax över 400.000 kronor för att finansera allt. Ett exemplar ska kosta strax över 10.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Hemmabyggd "Ferrari" 488 GTB
Tog två månader att snickra ihop

Det är alltid kul när folk bestämmer sig för att skapa egna grejer, även om det handlar om replikor av något som redan finns. Här ser vi ett gäng grabbar från Vietnam som väldigt gärna ville ha en Ferrari 488 GTB men då en sådan inte är helt gratis bestämde de sig för att bygga en själva istället. Det handlar inte helt oväntat bara om något som liknar originalet till utseendet, men ändå. Bygget väcker som vi kan se en hel del uppmärksamhet och i alla fall jag gapskrattade rätt ut när jag såg den komma körande. Som motor har man nämligen valt en gammal luftkyld sak som brukar driva vattenpumpar och den för en herrans massa liv och gör att "superbilen" mest bara puttrar fram. Toppfarten ska ligga på 60 km/h men det hade jag aldrig vågat dra upp den här kärran i. Här kan ni spana in fler byggen från det kreativa gänget. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Snabbaste bilen inomhus
Porsche Taycan sätter världsrekordet ingen bryr sig om

Vissa världsrekord kan ju vara lite kul, men är det verkligen något att skryta med vem som har bakat den längsta tårtan, egentligen? Dagen efter kan ju någon baka en tårta som är en millimeter längre och sno rekordet. En del tycker dock det här med världsrekord är väldigt viktigt, oavsett vad man nu slår rekord i. Porsche verkar sikta på att ta många med eldrivna Taycan. Sist handlade det om längst drifting med eldriven bil och nu är det att man satt världsrekord i att köra snabbast inomhus. Och nej, det handlar inte om att man maxade upp bilen till dess toppfart på 260 km/h utan siffran är istället 165 km/h. Snabbt såklart, och säkert rejäl fartkänsla där bakom ratten för proffsföraren Leh Keen som körde. Det tidigare rekordet som löd 138 km/h sattes 2013 av Mikko Hirvonen i en Crosskart. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida