m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Teasers för ny hyperbil med över 1000 hästar
Denna kommer från Naran Automotive

Ny vecka och vi drar igång den med ytterligare en ny hyperbil från en okänd tillverkare. Teaserbilderna vi ser här är från Naran Automotive som har en hyperbil med 1050 hästar på gång. Motorn som är en V8:a på 5,0 liter med dubbla turbo är mittmonterad men bakom framaxeln och inte bakom sittbrunnen som på så många andra bilar i den här klassen. Drivningen ska ske på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på runt 2,2 sekunder, 0-160 på 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga på runt 370-400 km/h. Bilens kaross ska till största delen bestå av kolfiberpaneler och som vi kan se får den en ganska så aggressiv front och en rejäl diffusor och vinge baktill. Väghållningstester och toppfartstester ska man tydligen redan hålla på med på Nürburgring och Imola. Planen är att dra igång försäljningen i mitten på augusti. Endast 49 stycken bilar kommer att tillverkas men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Acceleration och toppfartstest med Porsche Taycan Turbo S
Kvick rackare

Här får vi se lite hur Porsche Taycan Turbo S presterar när det kommer till acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på snabba 2,84 sekunder, 0-200 på strax över tio sekunder och 250 km/h når man efter 18,62 sekunder. Det roliga är slut först vid 257 km/h. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med Ferrari FF på Autobahn
Hej vad det går!

En Ferrari FF, den med V12:a såklart, står på min drömlista med bilar. Härlig motor, baksäte för kidsen och möjligheten att faktiskt få med sig lite prylar. Allt förpackat i ett ganska kul format som inte ser ut som allt annat på vägarna. Här får vi se när ett exemplar toppfartstestas på Autobahn och det roliga är slut först vid 320 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med nya Porsche 911 GT2 RS
0-340 km/h

Porsches senaste 911 GT2 RS är ruggigt snabb på bana, men den har ingen pjåkig toppfart bara för det. Här får vi se när man kör den från 0 upp till strax över 340 km/h. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en McLaren P1
Hej vad det går!

Innan jul fick vi se ett toppfartstest med en Bugatti Chiron. Nu är det dags för en något äldre kärra att försöka ta sig upp till sitt max och det handlar om en McLaren P1 som har en begränsad toppfart på 350 km/h. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Toppfartstest med en Bugatti Chiron
Har inte sin spärr på 250 km/h

Koenigsegg Agera RS har lyckats toppa 457.5 km/h. Är Bugatti Chiron snabbare? Bugattis vd Stephan Winkelmann säger att han inte vet, bara att den inte skulle kunna nå magiska 300 mp/h (483 km/h) eftersom det inte finns några däck som skulle palla det. Tillverkaren själv har inte publicerat något toppfartstest utan spärrar. Med spärren gör bilen 420 km/h och här får vi se när ett gäng uppnår den siffran på Johnny Bohmer Proving Grounds i Florida. För att lyckas behövde man en raka på 4,3 kilometer. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med nya Chevrolet Corvette ZR1
Höll vad man lovade, och lite till

Chevrolet presenterade nya Corvette ZR1 i slutet av förra året och då hävdade tillverkaren bland annat att bilen skulle kunna toppa över 337 km/h. Nu har man kört lite toppfartstester och visst talade man sanning - efter första rundan maxade man till slut ut på 345,5 km/h. Andra repan gav "bara" 338 men det hela är ändå imponerande och tillsammans ger de bägge turerna ett genomsnitt på 341 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2016

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
2011

Koenigsegg Agera R snabbast till 300 km/h
Nya rekordet satta

I fredags passade Koenigsegg på att testa en Agera R lite granna på deras testbana utanför Ängelholm. Testerna resulterade i nya rekord för biltillverkaren, bland annat den snabbaste bilen till 300 km/h. Rekordet är inte officiellt än men en oberoende kontrollant var på plats och dokumenterade det hela. Nu ska bara uppgifterna skickas till Guinness World Records så kanske svensken återigen får en plats i den heliga boken. Då Koenigsegg inte har tillgång till en tillräckligt lång raksträcka har de ännu inte kunnat toppfartstesta Agera R. Men andra tider kan man ju mäta ändå. 0-100 km/h är det vanligaste, 0-200 blir vanligare, men 0-300 km/h är det inte jättemånga bilar som klockar några tider på. Men Agera R är en utav dem, och i händerna på testföraren Robert Serwanski kördes bilen från stillastående till 300 km/h på rekordtiden 14,53 sekunder (0-322 km/h 17,68). 0-300-0 km/h gick på 21,9. Grattis Koenigsegg! Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
2008

Video: Corvette ZR1 kör 310 km/h
Toppfartstest på Autobahn

Okej, det är ingen superb kvalité på filmen. Man får inte heller någon egentlig uppfattning om hur snabbt det verkligen går. Vad man däremot får ta del av är en glimt av hur en ZR1 låter. Vilket otroligt ljud! Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0
2007

Toppfartsorgie på Nardo
Här leker de stora pojkarna

Det är något speciellt med toppfartstester. I praktiken ganska meningslösa, men ändå så är toppfarten det som verkligen definierar en supersportbil. Nu räcker det inte längre att enbart ha en hög toppfart, utan det är minst lika viktigt att nå den så snabbt som möjligt. Här är slutresultatet för testen: RUF RT12: 361km/h (0-100km/h: 3,6 s, 0-200km/h: 10,3 s, 0-300km/h: 27,6 s) Mercedes McLaren SLR 722: 328km/h (0-100km/h: 3,8 sec, 0-200km/h: 11,1 s, 0-300km/h:35,8 s) Porsche 911 GT3: 316km/h (0-100km/h: 4,3 s, 0-200km/h: 13,9 s, 0-300km/h: 47,5 s) Lamborghini Gallardo SL: 314km/h (0-100km/h: 3,7 s, 0-200km/h: 12,8 s, 0-300km/h:49,9 s) Corvette C6 Z06: 314km/h (0-100km/h: 4,0 s, 0-200km/h: 11,9 s, 0-300km/h: 57,9 s) BMW M6: 309km/h (speedlimiter) (0-100km/h: 4,2 s, 0-200km/h: 13,2 s, 0-300km/h: 51,1 s) Corvette C6 Z06 är överraskande långsam upp till 300 km/h. Om inte jag missminner mig så når man 300 km/h på femmans växel, alltså är det inte den långa sexan som ställer till det. Något meningslöst att ta med en toppfartsspärrad M6:a till ett toppfartstest också Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0

VIDEO: Supersportbilar i toppfartstest
Alltid en njutning att höra en Ferrari under full belastning

En dokumentäraktig video som handlar om ett gäng killar som toppfartstestar sina sportbilar. Speakern känns väldigt "amerikansk". Den Novitec Rosso trimmade F430:in går minst sagt bra. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0