m

Svensk startup vill dämpa metangasutsläppet i kofisar
Med hjälp av rödalger

Det svenska startupbolaget Volta Greentech producerar torkade alger som man kan ge till kossor för att dämpa kossornas metangasutsläpp med upp till 80 procent. Genom att göra det hoppas företaget kunna minska metanutsläppen från kors rapar och fisar vilket anses vara ett av världens stora klimatproblem. När man blandar in företagets rödalger i kornas foder dämpar man mängden metangas. En utmaning för bolaget dock är att algproduktionen måste öka markant om man vill skala upp verksamheten. Bolaget plockade nyligen in 17 miljoner kronor från diverse aktörer för att just skala upp sin produktion i testfabriken i Lysekil. Förhoppningen är att denna testfabrik ska kunna producera alger till mellan 500 och 1000 djur. Produktionen av dessa alger är dock inte gratis så både köttet och mjölken som kommer från dessa klimatsmarta kossor kan bli någon krona dyrare. Men det får det väl vara värt om det nu skulle innebära avsevärt mycket mindre växthusgaser. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
279kg
+
Wille Wilhelmsson

Fastslaget att Sveriges lägsta punkt ligger i Kristianstad
Sölvesborg fick se sig besegrade igen

Det är nu fastslaget att en plats utanför Kristianstad som ligger på 2,32 meter under havsnivån fortsatt kommer att räknas som Sveriges lägsta punkt. Att det hela har ifrågasatts beror på att att den 98-årig Sölvesborgsbon Arne Sonesson misstänkte att botten på den uttorkade sjön Vesan skulle ha sjunkit ytterligare sedan senast frågan om Sveriges lägsta punkt avgjordes, vilket var 1991. Efter kontrollmätningar i Vesan så visade det sig att denna nu ligger 2,05 meter under havsnivån vilket gör att Sveriges lägsta punkt åtminstone tillsvidare kommer att finnas kvar utanför Kristianstad. Sonesson verkar dock inte riktigt vilja köpa resultatet av kontrollmätningarna utan säger: "Det finns flera punkter i Vesan som är väldigt låga, det gäller att göra en grundlig undersökning. Resultatet kan variera beroende på vart exakt man mäter. Vi är inte besegrade, vi ligger väl ungefär lika då." Sonesson verkar även vara säker på att Sveriges lågpunkt förr eller senare kommer att hamna i Sölvesborg och säger vidare: "Vesan sjunker hela tiden, och en vacker dag kommer vi att slå dem och då kommer vi stoltsera med att Sveriges lågpunkt ligger i Sölvesborg." Här nedanför kan ni lyssna på ett inslag från Sveriges Radios P4 där man intervjuar Lars Ericsson, kommunchef i Sölvesborgs kommun, om att Sveriges lägsta punkt inte ligger i kommunen. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Kolla in när en varan röjer runt på 7-11
Var den sugen på människo-käk?

Här kan ni kolla in hur det såg ut när en jättelik varan av okänd anledning gled in på ett 7-11 i Thailand och började ställa till med oreda där. Det hela skedde i Nakhon Pathom-provinsen som ligger cirka fem mil från landets huvudstad Bangkok. Efter att butikspersonalen larmade polis som i sin tur tillkallade varan-specialister ska varanen ha fångats in och därefter blivit utsläppt i sin naturliga miljö. Varför varanen gav sig in i 7-11-butiken vet man inte men det spekuleras att det kan bero på att den var ute efter mat då tillgången på denna i dess naturliga miljö kan ha minskat på grund av torka. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare har utvecklat teknik för att göra trä genomskinligt
Som är hållbarare och lättare än glas

Forskare på amerikanska University of Maryland har utvecklat en teknik som kan göra vanligt träskivor nästan helt transparenta. Processen för att göra trät transparent består av flera olika steg. Man börjar med att måla på en lösning bestående av väteperoxid och låter sedan denna torka under solljus eller en UV-lampa, något som gör att pigmentet i trät försvinner. Därefter sprutar man in en epoxilösning i trät vilket ska resultera i att detta blir till 90 procent transparent. För att det hela ska fungera krävs dock att träskivan är förhållandevis tunn, i forskarnas försök har dessa haft en tjocklek på en millimeter. Resultatet ska dock vara både hållbarare, lättare och mer isolerande än glasskivor, något som kanske gör att man skulle kunna använda det i till exempel vissa typer av fönster i framtiden. Det kan nämnas att det redan tidigare har gjorts experiment där man tagit fram transparent trä, bland annat skrev vi om ett sådant försök från forskare på KTH för fem år sedan. Huruvida metoden som forskarna University of Maryland använder sig av skiljer sig nämnvärt från tidigare försök är oklart. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas nya halva ratt är laglig i Sverige
Finns inga krav på att en ratt ska vara rund

När Tesla presenterade uppdaterade Model S och Model X var det nog många som hickade till - varför har bilarna en halv ratt? Och får man verkligen ha det? Nu verkar det som att man kan få en helt vanlig ratt också, men den halva ratten ska inte vara olaglig här i Sverige enligt Transportstyrelsen. Det finns helt enkelt inte krav på att en ratt ska vara rund, och folk med funktionshinder har ju ibland joystick för att kunna köra bil. Sen om en halv ratt är något man skulle vilja ha i sin bil är en annan fråga. De uppdaterade bilarna skippar även växelväljaren, blinkersspaken och torkarspaken. Blinkers kommer man styra med pekkänsliga knappar som sitter i ratten. Bilarna ska även kunna gissa när blinkers behövs och då aktivera detta. En annan sak bilarna kommer att kunna gissa är om du planerar att köra framåt eller backa. Bilen väljer då exempelvis backväxeln själv och du hänger bara med. Det ska dock gå att välja själv via pekskärmen i mitten. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Nu finns det torkarblad för offroadkörning
Va?

Torkarblad kanske inte är världens mest spännande detalj på en bil men det vill BFGoodrich ändra på med sina offroad-torkarblad. Dessa ska vara speciellt anpassade för dig som kör mycket utanför vägen och inspirationen till bladen ska komma från tillverkarens däckmodell All-Terrain T/A KO2. Det är därför de är ganska tjocka och har gummimönster på sig. Men bladen ska inte bara se "tokfräna" ut utan de har även X-Flex suspension för optimal kontakt med vindrutan och Scrub-X extreme weather performance-teknik som snabbt ska vispa bort regn, lera och snö. Som tur är har de även Secure-X Connector som gör att de är enkla att installera och att de sitter bra på plats efteråt. Blir dina för 79.99 dollar. Garantibevis på optimal street cred ingår (inte). Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Mini får sig en uppdatering
Och det ska bli enklare att hitta bilen som passar dig

Mini ser nu till att uppdatera 3-dörrars, 5-dörrars och Cabriolet som alla får sig ett lyft på både in- och utsidan. Man ska även ha gjort det enklare att köpa bilen genom anpassade upplägg med färdigpaketerade utrustningsnivåer och motorval som är baserade på efterfrågan. Det som skiljer på utsidan är bland annat ny design på grillen, nya stötfångare, nya emblem på framskärmarna, nya fälgalternativ och att LED-strålkastare numera är standard. En annan nyhet är även färgen på taket. Multitone Roof som tillvalet heter skapas med en ny målarteknik där tre färger målas efter varandra innan de hunnit torka vilket ska ge små avvikelser i färgmönstret och därmed ett helt unikt tak som ingen annan bil har. På insidan hittar vi sportstolar med ny klädsel i 100 procent återvunnet material och en sportratt i läder som fått ny design. Multifunktionsknappar är nu standard men rattvärme är tillval. Användargränssnittet i infotainmentsystemet har uppdaterats och allt kring den 8,8 tum stora skärmen i mitten ska nu kännas mer premium. De uppdaterade versionerna börjar rulla ut på marknaden nu i mars och på prislappen står det från 241.100 kronor. Läs allt om uppdateringarna på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Vi svarar på era frågor om AirPods Max!
Och testar mikrofonen!

Nu har vi lekt med AirPod Max i ett drygt dygn och börjar kunna svara på era frågor. Så här kommer svaren, eller försök till svar, på några av de frågor som ni ställde i vår unboxingartikel. Svaren finns i kortare textform här nere och med lite längre utläggning där uppe. Missa inte test av mikrofonerna på AirPods Max, Bose NC 700 och Sony WH-1000XM4! strmnzro har en hel hög med frågor. Först undrar han vad vi tycker om lightningkontakten jämfört med USB-C som konkurrenterna har. Svaret är helt enkelt att USB-C hade varit bättre men att det är ok med lightning eftersom köparna till stor del är iPhone-ägare. Om man har hoppat över till trådlös laddning så måste man ändå ha en sladd med sig även med USB-C. Sen undrar han om det är risk för att kåporna slår i varandra och repas när de viks. Ja, de kommer att slå i varandra men vi tror inte att de kommer att repas i första taget. strmnzro undrar om det skapas tryck ovanför öronen då kåporna pivoterar där istället för en central axel och det är inget vi känner av. Han undrar även om det får plats en laddsladd i fodralet och om fodralet skyddar bra. Laddsladd får inte plats och det hade väl varit att ta i att säga att fodralet skyddar bra. Det skyddar, men inte så bra. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Nobelpriset i kemi går till gensaxen
Går för ovanlighetens skull till två kvinnor

Årets Nobelpris i Kemi går till de båda forskarna Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna för upptäckten av den så kallade "gensaxen" CRISPR/Cas9. Emmanuelle Charpentier upptäckte 2011 den okända molekylen tracrRNA när hon studerade Streptococcus pyogenes, en av de bakterier som har orsakat mänskligheten stor skada. Hennes kartläggningar visade att tracrRNA är en del av bakteriers uråldriga immunförsvar, CRISPR/Cas, som oskadliggör virus genom att klippa sönder deras DNA. Samma år slog hon sig samman med RNA-experten Jennifer A. Doudna och de båda kunde tillsammans 2012 visa att det går att styra gensaxen så att den klipper av vilken DNA-molekyl som helst på ett förutbestämt ställe. Där klippet ligger är det sedan lätt att skriva om livets kod skriver Kungliga Vetenskapsakademien i ett pressmeddelande: Kungliga Vetenskapsakademien skriver vidare om upptäckten av gensaxen CRISPR/Cas9: "Sedan Charpentier och Doudna upptäckte gensaxen CRISPR/Cas9 2012 har användningen av den exploderat. Den har bidragit till mängder av viktiga grundvetenskapliga upptäckter och växtforskare har kunnat framställa grödor som motstår mögel, skadedjur och torka. Inom medicinen pågår kliniska prövningar av nya terapier mot cancer och drömmen om att kunna bota svåra genetiska sjukdomar håller på att bli sann. Gensaxen har tagit livsvetenskaperna in i en ny era och den gör på många vis mänskligheten den största nytta." Tumnagel
68.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai utvecklar nytt AC-system som renar luften
Lanseras i Sydkorea först

Hyundai håller just nu på med ett avancerat air condition-system som ska förbättra luftkvaliteten inne i bilen. Systemet består av de tre nyheterna After-Blow, Multi-Air Mode och Fine Dust Indicator. Den första ser till att torka upp kondensationen som bildas och därmed hämma mögeltillväxten inuti apparaterna. I vanliga fall dräneras denna kondensation ut under en halvtimme när bilen är avstängd, men här ska den alltså få hjälp av en fläkt istället som går i tio minuter. Den känner av om ditt batteri har dåligt med kräm och går i så fall inte igång. Multi-Air Mode ser till att skicka luft genom förar- och passagerarsätet tillsammans med de vanliga utblåsen för att ge en behagligare miljö i kupén. Fine Dust Indicator mäter och visar föroreningarna i luften inuti bilen och om värdena blir dåliga kommer luftrenings-läget att dra igång för att städa upp. Tekniken ska lanseras i Sydkorea först men när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Klipsch släpper hörlurar tillsammans med McLaren
Som har ett fodral som torkar av hörlurarna

Klipsch släpper nu ett par true wireless-hörlurar tillsammans med McLaren som levereras med ett batteriladdar-fodral som verkar rätt så fiffigt. Fodralet till Klipsch T5 II True Wireless Sport är försedda med en anordning som Klipsch säger ska kunna torka hörlurarna automatiskt, oavsett hur våta de är av svett, regn eller annat när man stoppar ner dem i fodralet. Det känns ju som en rätt smidig funktion då det handlar om ett par "sport-hörlurar" som kanske riskerar att bli lite våta då och då. Hörlurarna kopplas upp mot mobil eller annat via Bluetooth 5 och har åtta timmars batteritid. Med det tillhörande fodralet kan man som mest få ut 24 timmars batteritid från hörlurarna. Klipsch T5 II True Wireless Sport McLaren Edition kostar 250 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Seat bygger respiratorer av torkarmotor-delar
Viruset lockar fram kreativa lösningar

För att bekämpa och få viruset under kontroll måste vi alla hjälpas åt, oavsett bransch. Fabriker som vanligtvis tillverkar bilar ser nu istället till att ta fram utrustning patienter behöver. Respiratorer är det som sjukhusen skriker efter, och Seat hoppar nu på tåget genom att tillverka sådana med hjälp av delar plockade från bilarnas vindrutetorkarmotorer. Respiratorn är framtagen tillsammans med företaget Protofy.XYZ och man kallar den för OxyGEN. Det togs fram 13 stycken olika prototyper innan den färdiga produkten kunde presenteras. Nu är det bara några sista tester kvar innan den kan få ett medicinskt godkännande och börja tas i bruk. Andra biltillverkare som också kommer att tillverka utrustning till sjukhusen är bland annat Ford. Efter påsk ska de också börja bygga respiratorer och hoppas kunna leverera 1500 stycken i slutet av april, 12.000 i slutet av maj och 50.000 till början av juli. Flera F1-stall ska också hjälpa till med tillverkningen av respiratorer. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Teslas elektronik sex år före jättarnas
Teardown av Model 3 imponerar

Det är många som klagar på Teslas passform på dörrar och kromlister som inte linjerar upp, och de kanske inte är där riktigt än när det kommer till just dessa detaljer. Men på en front är de långt före konkurrenterna - elektroniken. Enligt en av Japans största dagstidningar Nikkei som plockat ner en Model 3 helt och hållet ligger de sex år före jättar som Toyota och Volkswagen. De var speciellt imponerade av bilens dator som är utvecklad helt och hållet av Tesla själva, och om denna sa de bland annat "It could end the auto industry supply chain as we know it". Fördelen i Teslas bilar är att en dator styr allt. Du har inte en dator som säger åt rumpvärmen att gå igång och en dator som tar hand om vindrutetorkarna. Och det är Tesla som har varit med och byggt datorn, inte en utomstående leverantör som de bara beställer en specifik del från. I rapporten säger industriexperter att de inte tror att konkurrenterna kan få tillgång till liknande teknik från sina leverantörer förrän tidigast 2025. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
65.4°
+
Bobby Green
0

Dyson lanserar ny handtork
Verkar stabil

Dyson har lanserat en ny handtork avsedd att monteras på väggen och man säger att det ska vara den tystaste handtorken man hittills tagit fram. Man kallar den nya handtorken för Dyson Airblade 9kj och den syns till höger här ovanför tillsammans med den kombinerade kranen och handtorken Airblade Tap (vänster) samt handtorken Airblade V (mitten). Dyson uppger att det ska ta cirka tio sekunder att torka händerna med Airblade 9kj när denna rullar på full effekt. Vidare säger man att den ska producerar upp till 85% mindre koldioxid än pappershanddukar och kosta upp till 99% mindre att driva än att använda pappershanddukar. Vidare är Dysons nya lufttork försedd med ett HEPA-filer som man säger ska fånga upp 99,95% av alla partiklar, inklusive bakterier och virus. Dyson, och andra tillverkare av handtorkar, har tidigare fått motta en del kritik för att deras handtorkar kan sprida enormt mycket bakterier när de används. Dyson Airblade 9kj hölje är tillverkat i rostfritt stål och man uppger att designen ska vara robust och tålig. Något man har valt att illustrera med bilden här nedanför. En Dyson Airblade 9kj kostar här i Sverige cirka 11.300 kronor. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Snart slipper du måla naglarna själv
Coral utvecklar en maskin som fixar det

Här kan ni kolla in en prototyp till en maskin som ska kunna måla naglar lika bra som du själv eller ett proffs. Maskinen utvecklas av företaget Coral som nyss fått in motsvarande cirka 40 miljoner kronor för att sätta denna på marknaden. Enligt Coral kommer det ta cirka tio minuter att måla tio naglar och få dessa torkade. För att torkprocessen krävs det dock att man använder Corals egna nagellack, något som gör att Corals affärsmodell liknar den som tillverkare av kaffekapsels-maskiner använder. Coral har nu dragit igång ett betaprogram för de som vill börja testa maskinen men när den kommer att släppas på marknaden är än så länge oklart. Det finns inte heller några uppgifter om vad nagellacks-maskinen eller det tillhörande nagellacket kommer att kosta. Här nedan hittas en kort video där några av Corals betatestare berättar om hur förträfflig nagellacks-maskinen är. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla vill använda laser istället för vindrutetorkare
Det låter ju faktiskt rätt ballt

Det har hänt en hel del med bilar de senaste årtiondena men vindrutetorkarna på dagens bilar har egentligen inte utvecklats jättemycket sedan de uppfanns för över hundra år sedan. Detta verkar Tesla vara sugna på att förändra. Nu har företaget tagit patent på ett system som använder laser för att torka bort vatten och annat från bilrutor. Tanken bakom systemet är att detta ska kunna identifiera vattendroppar och annat som inte hör hemma på vindrutan och skjuta bort detta från vindrutan med hjälp av laserstrålar. I patentet står det även att tekniken på liknande sätt skulle kunna användas för att hålla solpaneler och kameralinser på bilar fria från smuts och väta. Huruvida Tesla faktiskt utvecklar ett rengöringssystem med laserteknik finns det än så länge inga uppgifter om. Tillsvidare ska nog det här patentet mest ses som en rätt rolig idé och det kan nog dröja ett tag innan vi kan få se system som dessa på våra bilar. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford gör bildelar av skal från kaffebönor
Kaffespill från McDonalds ska susa fram på våra vägar i framtiden

Återvinning och miljömedvetenhet ser ut att bli några av ledorden när vi snart går in i 2020-talet och det är något som även biltillverkaren Ford har tagit fasta på. Ford har nu börjat experimentera med att tillverka bildelar av restprodukter från kaffet som serveras på McDonalds restauranger i USA. Ford planerar att använda det torkade skalet på kaffebönorna som McDonalds använder och göra om dessa till bioplast till olika bildelar. Ford skriver själva om processen där kaffeböns-skal blir bildelar: "Together, Ford and McDonald’s can provide an innovative new home to a significant portion of that material. The companies found that chaff can be converted into a durable material to reinforce certain vehicle parts. By heating the chaff to high temperatures under low oxygen, mixing it with plastic and other additives and turning it into pellets, the material can be formed into various shapes.The chaff composite meets the quality specifications for parts like headlamp housings and other interior and under hood components. The resulting components will be about 20 percent lighter and require up to 25 percent less energy during the molding process. Heat properties of the chaff component are significantly better than the currently used material." Ford har som målsättning att enbart använda återvunnen och förnybar plast i sina fordon. Exakt hur långt man har kommit med det är dock oklart. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

André levererar Black Friday-tips!
Lite smått och gott

Igår var det Thanksgiving i USA och något som undertecknad verkligen inte är tacksam över är att högtiden lett till ordentlig nyhetstorka. Därför tar vi tillfället i akt och tipsar om lite prylar som vi varmt rekommenderar, och som jag använt/använder på nästan daglig basis, att plocka upp under Black Friday/Black Week/Cyber Monday. Och för att hålla transparensen på topp så citerar jag Roger från hans Black Friday-artikel från i onsdags: Vi samarbetar som sagt med Prisjakt men får inte betalt för att skriva den här artikeln. Om någon av er klickar sig till Prisjakt och sedan vidare till butik får vi dock en ersättning. Redo? Nu kör vi! Eller något. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0
Nästa sida