m

Toyotas senaste robot hänger från taket
För att inte vara i vägen

Toyota är sannolikt mest känt för sina bilar men företaget har även utvecklat en lång rad robotar de senaste årtiondena. Nu har Toyota Research Institute visat upp en ny robot som är tänkt att monteras i taket och därifrån utföra diverse sysslor åt sina ägare. Roboten är en prototyp som Toyota kallar för en "gantry-robot" och den förflyttar sig med hjälp av skenor som finns monterade i taket. Den kan tillkallas vid behov och då genomföra uppgifter som städning, putsa fönster och liknande grejer. Tanken bakom monteringen i taket är att roboten inte ska vara i vägen i de mindre bostäder som många bor i nu för tiden. Bor man på 30 - 40 kvadratmeter kanske man inte vill ha en robot som tar upp en av dessa kvadratmeter och inte heller att den ska vara i vägen när den förflyttar sig. Huruvida vi får se robotar liknande denna i våra hem i framtiden är antagligen lite tveksamt. Den verkar väldigt långsam och uppgifterna den utför motiverar nog inte den mångmiljon-investering i en lägenhet som en robot som denna skulle kosta. Hoppar fram 27 minuter i klippet nedan så kan ni kolla in Toyotas senaste robot i ett 360-klipp där ni själva kan navigera runt i rummet med mus, annat pekdon eller fingret där detta stöds. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota satsar 800 miljoner dollar på att bygga framtidsstad
I Woven City ska framtidens urbana miljöer skapas

I början av året meddelade Toyota att man skulle bygga upp en slags experimentell "framtidsstad" i Japan och nu har man avslöjat lite mer om dessa planer. Det handlar om en liten stad som Toyota har döpt till Woven City vilket ska indikera att det handlar om "sammanflätad" stad där människor och olika färdmedel ska kunna samsas i harmoni. Hela staden är ett initiativ från Toyota-företaget Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), ett företag som Toyota startade för två år sedan för att utveckla teknik till självkörande bilar. Toyota har än så länge satt av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor för att bygga Woven City. Bygget av staden planeras att dra igång någon gång under nästa år. Initialt kommer Woven City uppta en yta på cirka 70 hektar och man tänker sig att runt 2000 personer ska bo och arbeta i den lilla framtidsstaden. Här ovanför hittas ett videoklipp där Toyota presenterar sina planer för Woven City lite närmare. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nu kan självkörande bilar se runt hörn
Stannar om det kommer trafik från sidan

MIT CSAIL har tillsammans med Toyota Research Institute utvecklat ett system som i framtiden skulle kunna göra det möjligt för självkörande bilar att upptäcka om det kommer något bakom ett hörn. Till skillnad från många andra system för självkörande bilar så använder sig MIT:s detekteringssystem inte sig av laser eller röntgen utan förlitar sig istället på kameror. Kamerorna filmar ett område framför bilen och kan i realtid registrera hur ljuset framför bilen förändras. Baserat på detta kan systemet avgöra om det kommer något som är dolt bakom ett hörn och även hur snabbt detta objekt närmar sig den egna bilen. Som synes i videoklippet ovan verkar det hela fungera fint i ett parkeringshus där fordonen kör förhållandevis långsamt. Det kan nog dröja ett tag innan system som dessa faktiskt implementeras i självkörande bilar. Innan så blir fallet måste systemen anpassas för att användas i dagsljus och även tränas upp på de oändligt många ljusvariationer och ljusförhållandena som systemets kameror kan tänkas utsättas för. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota tränar upp robotar i VR
Lär robotarna vad som ska göras på plats

Det japanska företaget Toyota tillverkar inte bara bilar utan kan även anses vara ett av de företagen som leder världens robotutveckling. Nu har Toyota Research Institute (TRI) tagit fram ett nytt VR-system för att lära robotar utföra specifika uppgifter. Med hjälp av VR kan en människa lära upp robotar med begränsad kunskap om sin omvärld hur de till exempel öppnar dörren på ett kylskåp, letar upp det som den kom för att hämta och sedan tar ut detta ur kylskåpet. VR-systemet går att använda för robotträning såväl för hushållsrobotar som robotar om används inom industrin. Då alla robotar är kopplade till molnet så lär sig samtliga robotar i en robotflotta det som en människa lär ut till en enskild robot, något som säkert kan låta lite skrämmande för oss som inte riktigt kan släppa en Skynet-framtid. TRI:s vr-system för robotträning befinner sig än så länge på prototypstadiet men jag antar att det bara är en tidsfråga innan man börjar produktifiera det hela och börjar sälja det till andra företag. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota använder kameror för att göra kartor till självkörande bilar
Så att de kan köra på fler vägar

Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) har inlett ett samarbete med företaget Carmera där de båda ska försöka skapa stadskartor till framtidens självkörande bilar. I dagsläget skapas Google Maps och liknande karttjänster med data från befintliga kartor, satelliter och specialbyggda bilar som kör runt på vägarna som ska kartläggas. Toyota och Carmeras system baseras istället på data som hämtats in från kameror som sitter installerade i vanliga bilar. Man ska använda sig av både traditionella kameror och Toyotas egna Safety Sense-baserade kameror. Mandali Khalesi som chefar över självkörande bilar på TRI-AD säger i ett uttalande: "Currently automated driving map development relies on highly expensive specialized mapping vehicles deployed in limited numbers, and a lengthy manual process for reliable HD map creation. We’re excited to partner with CARMERA to automate HD map generation and help enable automated driving mobility for all." De båda företagen har nu inlett ett test av sitt system där man ska låta bilar försedda med standard-kameror kartlägga gatorna i Tokyo under några månaders tid. Målet ska vara att ta fram bättre och mer detaljerade kartor till självkörande bilar genom att kombinera resultaten från det egna systemet med eventuella befintliga kartor. Man skriver bland annat: "By combining maps automatically generated via the techniques employed in this project with digital maps available today, it will be possible to provide even more reliable road information to automated vehicles in the future. And by generating HD maps based on data acquired from commercially available vehicles around the world, automated driving can be enabled on all roads." Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Toyota visar upp ny självkörande bil
Testbil för framtidens teknik

Toyota Research Institute har visat upp en ny självkörande Lexus som man planerar att använda när man testar ny teknik för framtida självkörande Toyota-modeller. Man kallar bilen för "P4 Automated Driving Test Vehicle" och den är baserad på en Lexus LS 500h. Bilen har försetts med ett kraftfullare datorsystem än den föregående modellen och detta drivs nu av bilens huvudbatteri, 12v-batteriet som tidigare använts för att driva systemet används nu endast som backup. Man ska även ha hängt upp datorn på bilens baksäte vilket gjort bagageutrymmet lite rymligare. Förutom det så har bilen försetts med två nya kameror och två nya sensorer som är avsedda för bilens självkörande funktioner. Toyota kommer att visa upp P4 Automated Driving Test Vehicle närmare på CES-mässan som drar igång nästa vecka. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Toyota startar företaget TRI-AD
Ska utveckla mjukvara till självkörande bilar

Toyota fortsätter att satsa kraftigt på självkörande bilar och drar nu igång företaget Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) som ska pyssla med detta. Målet med TRI-AD är att dessa ska utveckla mjukvara till självkörande fordon som Toyota sedan kan installera i de självkörande fordonen som Toyota Research Institute utvecklar. Toyota har sedan tidigare ett samarbete runt mjukvara för självkörande bilar med bland andra Intel och Ericsson. Det samarbetet verkar dock gå ut på att hantera den enorma mängd data som självkörande bilar kommer att generera i framtiden. Toyota startar TRI-AD tillsammans med bildelstillverkarna Aisin Seiki och Denso. Tillsammans ska de tre företagen investera över motsvarande 23 miljarder kronor i TRI-AD och man tror att företaget kommer att anställa cirka tusen personer. TRI-AD:s huvudkontor kommer att hamna i Tokyo. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Toyota visar upp en ny självkörande bil
En ombyggd Lexus LS600hL

2013 visade Toyota upp sitt första försök till en självkörande bil och nu har man visat upp en ny generation av självkörande bilar som man kallar för Toyota Research Institute 2.0 Advanced Safety Research. Bilen är en ombyggd Lexus LS600hL som man bland har försett med kameror, LiDAR-system, radar samt givetvis ett gäng med datorer som ska ta hand om detta samt med hjälp av artificiell intelligens kunna lära bilen medan den körs. 2015 uppgav Toyota att deras bilar skulle kunna köras helt utan mänsklig hjälp 2020. Det är bara tre år från nu så vi får väl se hur det går med det. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Google funderade på att börja sälja självlärande robot-armar
Men de klarade inte grundarens "tandborst-test"

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Google (och dess moderföretag Alphabet) har utvecklat en självlärande robot-arm som man hade tänkt att börja sälja till företag och andra intresserade. Dock så skrinlades dessa planer efter det att robot-armarna inte klarade av Google-grundaren Larry Pages så kallade "tandborst-test". Enligt Pages "tandborst-test" ska alla produkter som Google släpper ut på marknaden kunna användas av miljardtals människor och segmentet för självlärande robotar-armar, som antagligen är rätt litet, ansågs inte uppfylla de kraven. Robot-armarna utvecklades först under Googles paraply men i slutet av förra året flyttades hela robot-divisionen över till Googles moderföretag Alphabet. Det var i samband med det man skrotade planerna på att börja sälja robot-armarna. De som hade arbetat med att utveckla robot-armarna blev givetvis frustrerade över det här beslutet och en av utvecklarna, James Kuffner som idag arbetar på Toyota Research Institute, säger till Bloomgergs: "It was still a prototype, but it had a lot of advantages. The team worked really hard. If it had been entirely up to me I would have shipped it. But it was not." I videosnurran nedan hittas fem korta videoklipp på Googles robot-armar och skulle du vilja läsa mer om det så finns det en lång artikel om dessa här. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota utvecklar system som kan ta över bilen vid fara
En slags skyddsängel

MIT Technology Review skriver att Toyota Research Institute (TRI) håller på och utvecklar ett system där människa och maskin kommer att samverka om att framföra fordonet. Till skillnad från helt självkörande bilar ser TRI ett framtida system där människor fortsatt kör bilarna och där i datorn istället kan ta över bilen om den känner av att det är farlig situation på gång. TRI kallar det hela för en slags "skyddsängel" som övervakar bilen men som endast ingriper i bilkörningen när den riskerar att råka ut för en olycka. TRI kommer nu att börja testa sin skyddsängel på deras anläggningar i Japan och USA men det lär nog dröja åtskilliga år innan systemet finns implementerat i bilar som faktiskt går att köpa. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0